محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830854112
چرا ماه صفر نحس است ؟ + آیات و روایات
واضح آرشیو وب فارسی:صدای میانه: به گزارش صدای میانه به نقل از بیتوته ؛ سعد و نحس بعضی ایام در اسلام به خاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده، پذیرفته شده است تا به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجه کنند و از آن عبرت گرفته و برای دفع آن به خدا متوسل شوند. با فرا رسیدن ماه صفر، برخی افراد فکر می کنند که این ماه دارای نحسی است و هنگامی که وارد این ماه می شوند، هیچ کاری را آغاز نمی کنند تا مبادا فرجامی منحوس داشته باشد! به راستی سعد و شومی ایام تأثیری در زندگی انسان دارد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا تعریفی از دو واژه «سعد» و «نحس» ارایه می شود و سپس برای بررسی صحت یا سقم نحسی ایام مختلف به ویژه ماه صفر، به قرآن کریم رجوع می کنیم. *معنای لغوی سعد و نحس «سعد» به معنای فراهم شدن امور و مقدمات الهی برای رسیدن به خیر دنیوی و اخروی است(1) و در مقابل آن، تفاوت و یا نحس قرار دارد. «نحس» در لغت به معنای سرخ شدن افق همچون مس گداخته است و در اصطلاح به هر چیز شوم نحس گفته می شود. (2) فراهم نشدن مقدمات و امور کارها نیز نحس تلقی می شود. *نحوست ایام در کدام آیات آمده است؟ در آیات قرآن تنها در 2 مورد اشاره به «نحوست ایام» شده است: 1- آنجا که می فرماید: «ما تندباد وحشتناک و سردی را «فِی یوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» (در یک روز شوم مستمر) بر آن ها فرستادیم که مردم را همچون تنه های نخل ریشه کن شده از جا بر می کند».(3) 2- در آیه ای دیگر می فرماید: «فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیامٍ نَحِساتٍ»(4) مانند بادی سخت و سرد در روزها شومی بر آنها مسلّط ساختیم». در نقطه مقابل، تعبیر «مبارک» نیز در بعضی از آیات قرآن دیده می شود، چنان که درباره شب قدر می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةٍ مُبارَکَةٍ» ما قرآن را در شبی پربرکت نازل کردیم».(5) به این ترتیب قرآن فقط اشاره سربسته ای به این مسئله دارد، پس می توان گفت تا اینجا اصل سعد و مبارک بودن بعضی ایام و نحس بودن بعضی روزها را به صورت اجمال پذیرفته است. *دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله مکارم درباره نحسی ایام نظر مفسران در این باره خواندنی است: - علامه سید محمدحسین طباطبایی در ذیل آیه 19ـ20 قمر می فرمایند: «از نظر عقلی نمی توان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان نحس است و فلان وقت سعد، چون اجزای زمان مثل هم هستند و ما هم که بر علل و اسباب مؤثر در حوادث احاطه علمی نداریم تا بگوییم فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد، امّا از نظر شرعی دو آیه در قرآن داریم که ظاهر این آیات و سیاق آن ها بیش از این دلالت ندارد و آن ایام خاص (هفت شبانه روز) که عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای نحسی بوده اند، ولی دیگر نمی رساند که حتی همان روزها در هفته بعد و در ماه بعد و ... ایام نحس هستند. چون اگر تمام آن ایام نحس باشند در تمام سال، لازمه اش این است که تمام زمان ها نحس باشند و همچنین ظاهر آیاتی که دلالت بر سعد بودن ایام دارد به خاطر همراهی آن ایام با امور بزرگ و افاضات الهی و کارهای معنوی است، مثل امضا تقدیر است، نزول ملائکه و روح، انجام عبادات... و اخبار هم نتیجه اش این است که نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی است که در آن واقع شده است و سعد بودن ایام به خاطر کارهای نیک دینی و یا عرفی است، امّا اینکه قطعه ای از زمان خاصیت تکوینی سعد و نحس داشته باشد، قابل اثبات نیست.(6) - آیت الله ناصر مکارم شیرازی: از نظر عقل محال نیست که اجزا زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضی دارای ویژگی های نحوست و بعضی ویژگی های ضد آن هرچند عقلاً قابل اثبات نیست، ولی از نظر شرعی اگر دلیلی باشد قابل پذیرش است و مانعی برای آن نیست». بعد ایشان در تفسیر نمونه روایات را مورد بررسی قرار می دهد و بهترین راه جمع را میان اخبار مختلف در این باب این می داند که اگر روزها هم تأثیری داشته باشند به فرمان خدا است، هرگز نباید برای آن ها تأثیر مستقلی، قائل شد و از لطف خداوند خود را بی نیاز دانست وانگهی نباید حوادثی را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان دارد به تأثیر ایام ارتباط داد و خود را تبرئه کرد. (7) *آیا روایات از نحسی ایام سخن به میان آورده اند مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم درباره اینکه آیا ائمه معصومین درباره سعد و نحس بودن ایام سخنی به میان آورده اند، این چنین پاسخ می دهد: در روایات اسلامی به احادیث زیادی در زمینه «نحس و سعد ایام» برخورد می کنیم که هر چند بسیاری از آن ها روایات ضعیف هستند، ولی در بین آن ها روایات معتبری داریم که به برخی روایات اشاره می کنیم: -از امیرمؤمنان(ع) درباره روز «چهارشنبه» و فال بدی که به آن می زند و سنگینی آن و اینکه منظور کدام چهار شنبه است، سؤال شد، حضرت فرمود: فرمود چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد و در همین روز «قابیل» برادرش «هابیل» را کشت... و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد،(8) بنابراین بسیاری از مفسران به پیروی از روایات، آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس می دانند و از آن به «اربعاء لاتدور» تعبیر می کنند، یعنی چهارشنبه ای که تکرار نمی شود. -در بعضی دیگر از روایات می خوانیم که روز اوّل ماه روز سعد و مبارکی است، چرا که آدم در آن آفریده شد و همچنین روز 26 چرا که خداوند دریا را برای موسی شکافت.(9) - امام صادق(ع) درباره نوروز فرمود: «روز مبارکی است که کشتی نوح بر جودی قرار گرفت و جبرئیل بر پیامبر اسلام نازل شد و روزی است که علی(ع) بر دوش پیامبر(ص) رفت، بت های کعبه را شکست و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود.(10) * چرا سعد و نحس بعضی ایام پذیرفته شده است؟ علل این امر را چند چیز می توان دانست: 1- وجود وقایعی که در این ایام واقع شده است باعث سعد و یا نحس آن شده است، چنان که در بعضی روایات دیگر می خوانیم که روز سوّم ماه روز نحسی است، چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند و لباس بهشتی از تن آن ها کنده شد (11) و یا اینکه روز هفتم ماه روز مبارکی است، چرا که حضرت نوح سوار بر کشتی شد.(12) 2- توجه دادن مسلمین به حوادثی که در گذشته واقع شده است تا رفتار و اعمال خود را بر حوادث تاریخی سازنده تطبیق دهند و از حوادث مخرّب و روش بنیان گذاران آن ها فاصله گیرند. لذا در روایات فراوان سعد و نحس ایام را با بعضی از حوادث مطلوب یا نامطلوب پیوند می دهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنی امیه به گمان پیروزی (ظاهری) بر اهل بیت آن روز مسعود و مبارکی می شمرده و در روایات شدیداً تبرک به آن روز نهی شده و حتی دستور داده اند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن قرار ندهند، بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده و عملاً از برنامه بنی امیه فاصله بگیرند، پس توجه دادن اسلام به سعد و نحس ایام برای این است که به یک سلسله حوادث تاریخی آموزنده توجه شود. 3- توسل و توجه به ساحت قدس الهی و استمداد از ذات پاک پروردگار، بنابراین در روایات متعددی توصیه شده که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده با دادن صدقه و یا خواندن دعا و قرآن و توکل بر ذات الهی و استمداد از لطف او خود را بیمه کنید. 4- توجّه به این نکته که غالباً حوادث جنبه کفاره اعمال نادرست خود انسان است و ایام ارتباط و تأثیر مستقیم ندارد، بلکه ایام را می توان با توبه و استغفار به روزهای مبارک و سعد تبدیل کرد. *دعایی که هر روز ماه صفر خوانده شود در هر صورت نحوست ماه صفر به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نیست، بلکه باید با خواندن دعاهایی که برای دفع نحوست این ماه وارد شده مانند دعایی که شیخ عباس قمى در کتاب مفاتیح در اول اعمال ماه صفر آورده است را 10 مرتبه در هر روز بخوانیم تا این نحوست بر طرف شود، با این وجود براى دفع نحوست این ماه، هیچ چیز بهتر از صدقه دادن و دعاها و استعاذه وارده نیست: «یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیبینَ الطَّاهِرینَ» *نتیجه گیری در اسلام سعد و نحس بعضی ایام به خاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده، پذیرفته شده است تا به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجه کنند و از آن درس ها و عبرت ها گرفته و برای دفع آن به خدا متوسل شوند، از او مدد جویند و از مجازات و مکافات اعمال خویش غافل نباشد. هر چند افراط در مسأله سعد و نحس ایام یه هیچ وجه مورد پذیرش اسلام نیست، اینکه انسان به هر کاری بخواهد دست بزند، مثلاً به سراغ سعد و نحس ایام برود و عملاً از بسیاری فعالیت ها باز بماند، نه مورد تأیید عقل است و نه مورد تأیید شرع، درست نیست که انسان به جای بررسی عوامل شکست و پیروزی خود، گناه همه شکست ها را به گردن شومی ایام اندازد، بی تردید چنین کاری جز فرار از حقیقت و تبیین خرافی حوادث زندگی نیست. اما درباره ماه صفر باید گفت: چون در این ماه رحلت پیامبر اکرم(ص) و چند تن از امامان معصوم(ع) اتفاق افتاده است، در روایات آمده که برای دفع آفات و بلایای این ماه، بسیار صدقه دهند، نه از آن جهت که به آن معنا نحس باشد، بلکه به خاطر از دست دادن پیامبر(ص) برای مردم روزهای خوبی نیست. *پی نوشت ها: 1- راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، (دفتر نشر الکتاب، چاپ دوم، 1404) صفحه 232. 2- همان، صفحه 485. 3- سوره قمر، آیه 19ـ20. 4- سوره فصلت،آیه 16. 5- سوره دخان، آیه 3. 6- علامه سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، فی تفسیر القرآن، (تهران، دارالکتب الاسلامیه، چهارم، 1362،جلد 19، صفحات 79ـ83 با تلخیص. 7- تفسیر نمونه، جلد 23، صفحه 41 و 47 با تلخیص. 8- تفسیر نورالثقلین، جلد 5، صفحه 183، حدیث 25، به نقل از تفسیر نمونه جلد 23، صفحه 43. 9- تفسیر نورالثقلین، صفحه 105، حدیث 25، به نقل از تفسیر نمونه، جلد 23، صفحه 43، و ر.ک: محسن فیض کاشانی، تفسیر الصافی، (بیروت، لبنان، مؤسسة الاعلمی، للمطبوعات، چاپ دوم، 1402 ه ، 1982 م ح 5، صفحات 101ـ102. 10- بحارالانوار، جلد 59، صفحه 92. 11- تفسیر نورالثقلین، جلد 5، صفحه 58، به نقل از تفسیر نمونه، جلد 23، صفحه 43. 12- تفسیر نورالثقلین، جلد 5، صفحه 61، به نقل از تفسیر نمونه، جلد 23، صفحه 43. نظر شما
جمعه ، ۲۲آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صدای میانه]
[مشاهده در: www.vom.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
خرافه یا واقعیت نحسی ماه صفر
سعد و نحس بعضی ایام در اسلام به خاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده پذیرفته شده است تا به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجه کنند و از آن عبرت گرفته و برای دفع آن به خدا متوسل شوند نحسی ماه صفربا فرا رسیدن ماه صفر برخی افراد فکر میکنند که این ماه دارای نحسی است و هنگامی که وارچراغ سبز بازیکن ماه لیگا به آبی-اناریها
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۱ بهترین بازیکن ماه اخیر رقابتهای لیگا از لوئیس انریکه به عنوان پدر روحی خود یاد کرد و به نظر میرسد که دوست دارد حضور در جمع آبی - اناریها را تجربه کند به گزارش ایسنا و به نقل از سایت گل سلتا ویگو در فصل جاری لیگا عملکرد درخشانی داشت این تیم توانسرونمایی از نماهنگ سانسور چرا؟
مسئول کانون بسیج هنرمندان نیشابور از رونمایی نماهنگ سانسور چرا با موضوعیت مرگ بر آمریکا در 13 آبان در نیشابور خبر داد موسی نوکاریزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی گفت نماهنگ سانسور چرا با موضوعیت مبارزه با استکبار و مرگ بر آمریکا توسط گروه موسیقی و سرودهایبرگزاری ویژه برنامه های ماه محرم و صفر در آنکارا
شعب خارجی به مناسبت بزرگداشت ایام حزن و اندوه اهل بیت ع در ماه های محرم و صفر ویژه برنامه هایی در رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا برگزار می شود به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ankara icro ir به مناسبت بزرگداشت ایام حزن و اندوه اهل بیت ع درسردرگمی رانندگان پایتخت برای ورود به محدوده زوج و فرد/ چرا پلیس و شهرداری هماهنگ نیستند؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان از چندین ماه قبل بود که خبر از اجرای طرحی موسوم به طرح کاهش یا همان LEZ مطرح شد که بیشتر از همه شهرداری پیشنهاد این طرح را داده آمادگی اجرای این طرح را دارد اما به گفته مسئولان شهری پلیس هنوز به عنوان مجری طرح LEZ اقناع نشدچرا عربستان پخش شبکه "المیادین" را از ماهواره عرب ست قطع کرد؟
یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۸ باید بهانهها و دلایل مطرح شده از سوی مسئولان عربستانی برای توقف پخش شبکه المیادین از ماهواره عربست را که مقر هیات مدیره شرکت آن در ریاض بوده و صاحب حدود یک سوم سهام آن است کنار بگذاریم و از پدیدهای خطرناکتر و مهمتری صحبت کنیم که عبارت از این است کهکتاب شناسی ۱۳ آبان ماه / از تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام تا آمریکا ستیزی چرا؟
خبرگزاری میزان – بخش کوچکی از کتاب هایی که در خصوص تسخیر لانه جاسوسی و روز ملی با استکبار جهانی نوشته شده است را در این گزارش بخوانید به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری میزان روز ۱۳ آبان یادآور حوادث مهمی است که در شکل گیری انقلاب اسلامی و بیرون راندن مظهر استکبار یعنی آمریکا ازچرا گزارش کیفی خودروهای تولیدی در مهرماه منتشر نشد؟
در حالی که تا پیش از این گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی به طور ماهانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می شد اما این شرکت از انتشار گزارش رده بندی کیفی خودروهای تولیدی در مهر ماه امسال خودداری کرده است در این زمینه عنوان شده که مسوولان دفتر نیرومحرکه وزارت صنحجتالاسلام مظلومی بیان کرد جایگاه درگذشتگان در حال احرام از منظر آیات و روایات
حجتالاسلام مظلومی بیان کردجایگاه درگذشتگان در حال احرام از منظر آیات و روایاتمعاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حج ضمن بیان جایگاه انسانهای کشته شده در حال احرام گفت در روایات متعدد از هجرت به سمت خدا به حج تعبیر شده است به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس آیینچرا عروسی در محرم و صفر تعطیل است؟
فقط چند روز به آمدن محرم مانده بود جوانی در کنار محراب مسجد نشست و پرسید امام علی ع چه مدت بعد از شهادت حضرت زهرا س ازدواج کردند حضرت قاسم ع کی ازدواج کرد عقیق مرحوم مجلسی روایتی را نقل کرده اند که امام علی ع بنابر وصیت حضرت زهرا س قبل از چهلم آن بر ترین بانو ازدواج-
گوناگون
پربازدیدترینها