تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820984012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برجام ديوارهاي سرمايه گذاري خارجي را برداشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ آبان ۱۳۹۴ (۱۶:۱۰ب.ظ)
برجام ديوارهاي سرمايه گذاري خارجي را برداشت موج - پس از توافق هسته اي، ديوار بي اعتمادي سرمايه گذاران خارجي از ميان برداشته شد و آنان اکنون مشتاق حضور در ايران هستند.
به گزارش خبرگزاري موج، سعيد شيرکوند با حضور در نمايشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي مختلف حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وي اظهار داشت: پس از برجام علاقه مندي سرمايه گذاران خارجي و حتي ايرانيان خارج از کشور براي حضور در ايران افزايش يافته است.
وي گفت: در گذشته اغلب آنان حتي بررسي شرايط سرمايه گذاري در ايران را انجام نمي‌دادند؛ به طور مثال در سال 90 کسي انگيزه اي نداشت چرا که احساس مي‌کرد راه ورود براي آنان بسته است.
معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افزود: پس از برجام اين انگيزه براي حضور در ايران از جانب سرمايه گذاران خارجي ايجاد شده است اما بايد در کنار اين امر جاذبه‌هاي حضور آنان را فراهم کنيم.
شيرکوند اظهار داشت: در حوزه گردشگري دو موضوع آمدن گردشگران و سرمايه گذاري در اين بخش داراي اهميت است.
وي گفت: طي دو سال گذشته سعي شده تا در ايجاد جاذبه در صنعت گردشگري و ترغيب گردشگران براي سفر به ايران، اقدامات مناسب و مطلوبي انجام دهيم.
معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افزود: اين امر به گونه اي بوده که با نگاهي به آمار گردشگران خارجي به ويژه اروپايي‌ها؛ مشاهده خواهيد کرد که از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است.
شيرکوند ادامه داد: رشد گردشگران اروپايي در کشور به گونه اي است که نمي‌توان به درصد عنوان کرد مگر اينکه بگوييم چند برابر شده است.
وي يادآور شد: گردشگران براي ورودشان به کشورهاي هدف، شاخص‌هايي را همچون امنيت، فرهنگ منطقه، امکان گذراندن ايام، برآورده شدن نيازها و غيره در نظر مي‌گيرند.
شيرکوند درمورد آمار گردشگران خارجي از ابتداي دولت يازدهم گفت: به عنوان نمونه از کشور آلمان، افرادي که با ويزاي گردشگري وارد جمهوري اسلامي ايران شده‌اند در سال 93 نسبت به سال 92، سه برابر شده‌اند و اين رقم در مقياس اروپا دو و نيم برابر شده است.
وي اظهار داشت: هم اکنون با توجه به تمهيدات انديشيده شده براي تسهيل در امر جذب گردشگران، صدور ويزا به آنان در مدت کمتر از 24 انجام مي‌شود.
معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افزود: سعي شده تا شرايط لازم براي جذب گردشگران خارجي هرچه بيشتر فراهم شود.
وي ورود قطار گردشگران خارجي به کشور را به عنوان يک نشانه بزرگ در اهتمام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري عنوان کرد.

تعيين تکليف صنايع‌دستي در برنامه ششم توسعه
هفته آينده اتفاقات صورت گرفته صنايع‌دستي در برنامه ششم توسعه نهايي مي‌شود.
شيرکوند در با حضور در غرفه ايسنا، درباره آخرين اتفاقات صورت گرفته صنايع دستي در برنامه ششم توسعه بيان کرد: در اين رابطه جلساتي تشکيل شده، اما هنوز نهايي نشده است.
وي افزود: برنامه ششم توسعه در حال بررسي است و در اين‌باره جلساتي هم تشکيل شده و به محض اينکه برنامه نهايي شود، آن را اعلام مي‌کنيم.
شيرکوند در پاسخ به اينکه اين موضوع چه زماني نهايي مي‌شود؟ بيان کرد: اين برنامه هفته آينده نهايي مي‌شود.

اولين گام براي جذب سرمايه گذاران خارجي، مقابله با ايران هراسي است
بهترين کار ما در صنعت توريسم، ابهام زدايي از اين صنعت است؛ زيرا سال‌ها تبليغات منفي، سياه نمايي و دشمني عليه کشور ما صورت گرفته و در برهه اي از زمان، ندانم کاري‌هاي ما نيز به آن اضافه شده و تصويري ناخوشايند از ايران به نمايش گذاشته شده است.
معاون سرمايه گذاري و برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در غرفه "توريسم آنلاين" با بيان مطلب فوق، اظهار داشت: ايران هراسي، دشمن گردشگري است و اولين گام اين است که با ايران هراسي مقابله کنيم و چهره واقعي ايران را به جهانيان نشان دهيم تا آن‌هايي که براي سفر به کشورمان دچار ترديد هستند، اين ترديد و ابهامشان برطرف شده و به ايران سفر کنند.
معاون سرمايه گذاري و برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه افزود: اکنون راه براي همه باز شده و گردشگراني که براي اولين بار به ايران وارد شده‌اند تجربه‌هاي شيرين و تصوير خوبي با خود به يادگار مي‌برند.
شيرکوند ادامه داد: وقتي گردشگران خارجي به ايران سفر کنند و ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي آن را از نزديک نظاره نمايند، حتي براي سرمايه گذاري در کشورمان نيز انگيزه پيدا مي‌کنند.
وي با اشاره به دوران پساتحريم، نسبت به جذب سرمايه گذاران خارجي و همچنين سرمايه گذاران ايراني مقيم خارج ابراز اميدواري کرد.
معاون سرمايه گذاري و برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي در پايان به نقش مهم رسانه‌ها در حوزه گردشگري اشاره کرد و گفت: رسانه‌هاي حوزه گردشگري نقش بي بديل و مهمي در معرفي و تبليغ ظرفيت‌هاي فراوان گردشگري کشور به ساير مردمان جهان دارند.
معاون سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري معتقد است که موضوع سرمايه‌گذاري يک پروسه بلندمدت و نيازمند دستيابي به چند پيش‌فرض اساسي براي سرمايه‌گذار است.

افق بلندمدت سرمايه‌گذاري خارجي در گردشگري
شيرکوند طي بازديد از غرفه روزنامه «دنياي اقتصاد» در بيست‌ويکمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، افق بلندمدتي را براي به بار نشستن سرمايه‌گذاري خارجي ترسيم کرد و گفت: «من گاهي تعجب مي‌کنم که برخي از ما مي‌پرسند تاکنون چقدر سرمايه‌گذاري خارجي انجام شده است؛ گويي سرمايه‌گذاري را مانند خريد کالا مي‌دانند که طي يک فرآيند کوتاه‌مدت انجام شود و به اتمام برسد. درحالي‌که اين‌گونه نيست.»
وي افزود: «به اعتقاد من سرمايه‌گذاري يک فرايند بلندمدت است و به عوامل گوناگوني بستگي دارد. براي سرمايه‌گذار بايد حتماً دو پيش‌فرض محقق شود تا به سرمايه‌گذاري بپردازد: 1- حفظ اصل سرمايه و 2- سودآوري سرمايه.» شيرکوند تصريح کرد: «در بحث حفظ اصل سرمايه وارد موضوعاتي نظير بحث‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و اخلاقي مي‌شويم. اين همان چيزي است که در ادبيات بانک جهاني از آن با عنوان فضاي کسب و کار ياد مي‌شود و همچنين آن را با عنوان امنيت اقتصادي مي‌شناسيم.»
معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به چهره مخدوش ايران در جهان به لحاظ امنيت فضاي اقتصادي خاطرنشان کرد: «سال‌ها به واسطه تبليغات منفي و غيرواقعي در خارج از کشور و همچنين به‌خاطر برخي عملکردهاي نادرست داخلي، اين ذهنيت عليه کشورمان شکل گرفته بود که براي سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف اقتصاد، ثبات و امنيت وجود ندارد. همچنين اين تصور وجود داشت از آنجا که کشور دستخوش تغييرات بسيار مي‌شود، ثبات سرمايه‌گذاري نيز وجود ندارد؛ اين يعني اهميت همان مولفه‌هايي نظير مسائل سياسي و اجتماعي در امر سرمايه‌گذاري که پيش از اين به آن‌ها اشاره کرديم.» شيرکوند تاکيد کرد: «بنابراين سرمايه‌گذار داخلي و خارجي بايد نخست جواب اين سؤالات را بگيرد و مطمئن شود که در صورت سرمايه‌گذاري در ايران، قدرت پيش‌بيني دست‌کم 20 سال آينده را خواهد داشت.»
اين اقتصاددان گسترش ارتباط ايران با جهان و همچنين توافق هسته‌اي را گامي مثبت در تغيير چهره ايران نزد صاحبان سرمايه برشمرد و گفت: «در دولت آقاي روحاني با توجه به چنين اتفاقاتي، نشانه‌هاي خوبي براي اين جلب اطمينان شکل گرفته است اما آن اقناعي که بايد در سرمايه‌گذاران چه داخلي و چه خارجي به‌وجود بيايد، بيشتر از اين زمان مي‌برد.» به باور معاون سرمايه‌گذاري سازمان گردشگري متغيرهاي داخلي نيز تأثير چشمگيري بر تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران دارند.
وي در اين خصوص تصريح کرد: «سرمايه‌گذاران خارجي به متغيرهاي داخلي نيز توجه ويژه دارند؛ به‌ويژه اکنون که با توجه به توافق هسته‌اي روابط ايران با جهان بهبود يافته است.
بنابراين سرمايه‌گذاران بررسي خواهند کرد که آيا در اين سرمايه‌گذاري سودي برايشان وجود دارد يا خير؟ و سپس پاي در اين عرصه مي‌گذارند.» شيرکوند از تلاش براي متقاعد کردن سرمايه‌گذاران براي حضور در اين عرصه خبر داد و گفت: «اکنون سرمايه‌گذاران از کشورهاي خارجي که تا پيش از اين حتي به مذاکره با ايران نيز فکر نمي‌کردند، ابراز تمايل بسياري در اين خصوص دارند. مثلاً اگر به خاطر داشته باشيد کسي در سال 90 حتي پيشنهاد سرمايه‌گذاري در ايران را بررسي هم نمي‌کرد اما الان گفت‌وگوها به نتايج لازم مي‌رسد و به تدريج افراد قانع مي‌شوند که ايران براي سرمايه‌گذاري امنيت لازم را دارد.» وي تعريف سرمايه‌گذار را با سرمايه‌دار و سرمايه‌بر متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: «سرمايه‌گذار فردي است به غايت محاسبه‌گر و دقيق و منطقي و محتاط. شما نمي‌توانيد او را با وعده و وعيد وادار به سرمايه‌گذاري کنيد ولي چنانچه نشانه‌هاي امنيت در سرمايه‌گذاري را ببيند، خود به سوي اين سرمايه‌گذاري حرکت مي‌کند.»
شيرکوند درباره بسته 1020 فرصت سرمايه‌گذاري در گردشگري نيز گفت: «براي اينکه بتوانيم سرمايه‌گذاران خارجي را در امر سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري راهنمايي و بخشي از ظرفيت‌هاي ايران را به آن‌ها معرفي کنيم، بسته‌اي طراحي کرده‌ايم که در آن 50 ميليارد دلار ظرفيت و فرصت سرمايه‌گذاري پيش‌بيني شده است.» با اين همه وي کارآمدي اين بسته را نيز منوط به مساعد بودن شرايطي دانست که سرمايه‌گذاران براي ورود به سرمايه‌گذاري در يک حوزه درنظر مي‌گيرند.
يادآور مي‌شود، پيش از اين معاون رئيس‌جمهوري از تدوين يک بسته پيشنهادي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي مشتمل بر 1020 پروژه در حوزه‌هاي گردشگري و صنايع دستي خبر داده بود؛ بسته‌اي که به گفته وي اعتباري معادل 23 هزار ميليارد تومان را دربرخواهد داشت و به‌زودي به دو زبان انگليسي و فارسي تهيه شده و به زودي به زبان عربي ترجمه خواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن