تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813094721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجله سیاسی/ آیا حزب سوچی مسلمانان میانمار را نجات می دهد؟


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: مجله سیاسی/ آیا حزب سوچی مسلمانان میانمار را نجات می دهد؟


در هفته اخیر دو خبر مهم در حوزه آفریقا و آسیا منتشر شد. نخستین خبر، سفر معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی به تهران و خبر دیگر برگزاری انتخابات میانمار بود. در مجله آسیا و آفریقای شبکه خبر، این دو موضوع بررسی شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روبا فوزا معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی در هفته اخیر، با هیئتی تجاری و اقتصادی به ایران آمد و با مقامات کشورمان دیدار کرد. ویژگی استقلال خواهی و سقوط نظام آپارتاید در این کشور باعث شد که ایران هر چه بیشتر به این کشور نزدیک شود. پیوند راهبردی ایران و آفریقای جنوبی می تواند ابعاد گسترده تر نیز داشته باشد. برای بررسی ابعاد این سفر و چشم انداز روابط دو کشور، ملاعبداللهی، مدیر کل آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان با حضور در استودیوی شبکه خبر به تشریح ابعاد این سفر پرداخت.   این مقام وزارت خارجه در این خصوص گفت: راما فوزا، در راس یک هیئت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرد. این سفر متعاقب دو سفری بود که وزیر خارجه این کشور اردیبهشت به ایران داشت. بر اساس سفر وزیر خارجه آفریقای جنوبی دو کشور موافقتنامه های گسترده ای را امضاء کردند. در سفری که به منظور شرکت در کمیسیون مشترک دو کشور به ریاست وزیر خارجه آفریقای جنوبی انجام شد، در پایان اجلاس، یادداشت تفاهم مربوطه، حاوی 110 بند که شامل مجموعه ای گسترده ای از همکاری های دو کشور امضاء شد.  


ملاعبداللهی افزود: متعاقب آن سفر، می توان به سفر معاون وزیر خارجه این کشور به ایران اشاره کرد که در مورد عملیاتی کردن این یادداشت تفاهم ها صورت پذیرفت. لذا می توان گفت، سفر راما فوزا، در مقطعی انجام پذیرفت که در عصر پسا برجام صورت گرفت و در این مقطع از اهمیت زیادی دارد. معاون آفریقای وزارت خارجه در خصوص زمینه های اقتصادی همکاری دو طرف نیز تصریح کرد: آفریقای جنوبی، یکی از شرکای مهم ایران است. در سالهای گذشته یکی از خریداران مهم نفت ایران بود. اما پس از تحریم های یکجانبه مشکلاتی در مبادلات مالی بوجود آمد. در شرایط کنونی، ما به لحاظ سیاسی روابط از وضعیت خوبی برخوردار است، اما روابط اقتصادی به هیچ وجه بر اساس سطح مبادلات سیاسی دو کشور نیست. اراده مهمی میان دو کشور وجود دارد تا این همکاری ها گسترش یابد.
  ملاعبداللهی در خصوص حجم مبادلات ایران و آفریقای جنوبی نیز افزود: سطح مبادلات اقتصادی دو کشور در حال حاضر 50 میلیون دلار است که ما امیدوار هستیم این سطح به 2 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. به طور سنتی، افریقای جنوبی، خریدار سنتی نفت و محصولات پتروشیمی ایران است. اغلب کشورهای آفریقایی دچار کمبود انرژی هستند. حوزه های گسترده دیگری در این سفر مورد بررسی قرار گرفت. بحث ارز مورد تجارت دو طرف یکی از مشکلاتی بود که در گذشته وجود داشته و یادداشت تفاهمی امضاء شد که این مشکلات برطرف شود. حوزه انرژی هم از جمله مباحثی بود که مورد بحث قرار گرفت. تکنولوژی های نوین نیز در این سفر مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی سه سند اقتصادی مهم در این سفر امضاء شد. سند اول مربوط به اطلاعات مربوط به پولشویی بود. سند دوم، مربوط به بورس و اوراق بهادار بود و سند سوم نیز مربوط به مدرن سازی صنایع معدنی. این مقام وزارت خارجه کشورمان در خصوص رویکرد سیاست خارجی ایران به تقویت همکاری ها با کشورهای آفریقایی در افق پیش رو گفت: یکی از اصول مسلم در سیاست خارجی، توسعه روابط با مجموعه کشورهای آفریقایی است. در مقاطع مختلف از سوی مقام معظم رهبری گرفته تا روسای جمهور مختلف مورد تأکید بوده است. بنای سیاست خارجی توسعه همکاری ها در همه جوانب با کلیه کشورهای آفریقایی است. آفریقا با جمعیت یک میلیارد و 55 دولت که بیش از یک چهارم جامعه جهانی را شکل می دهد از اهمیت بسزایی برخوردار است. هیچ کشوری برای رشد خود مستثنی از این نیست که روابط خود را با کشورهای قاره آفریقا توسعه دهد. همچنین در ادامه برنامه به موضوع انتخابات میانمار به عنوان یکی از رویدادهای مهم حوزه قاره آسیا پرداخته شد. انتخابات میانمار یکشنبه در این کشور برگزار شد، و نتایج هم نشان دهنده این است که خانم آنگ سان سوچی پیروز این انتخابات بود. یزدانی کارشناس مسایل سیاسی در توضیح برگزاری انتخابات در این کشور گفت: بیش از90 حزب در این انتخابات شرکت داشتند. اما نبرد میان چهار حزب اصلی به ویژه لیگ ملی و دموکرسی به رهبری آنگ سان سوچی و حزب توسعه بود و برآوردهای اولیه نشان می دهد که حزب خانم سوچی بیش از 80 درصد از آراء را به خود اختصاص داده است. به دلیل قانونی که در سال 1988 در این کشور تصویب شد، بیش از 4 درصد جمعیت کشور یعنی مسلمانان و 2 درصد از جمعیت که روح پرستان بودند از حضور در انتخابات محروم شدند. و این یک نقض فاحش حقوق بشر در این کشور محسوب می شود. این در حالی است که در سال 2010 میلادی چهار مسلمان در انتخابات شرکت داشتند و به مجلس راه یافتند. اما مسلمانان در انتخاب آنان نقشی نداشتند.  


این کارشناس مسایل آسیا در توضیح اینکه چرا نظامیان به این انتخابات تن دادند، گفت: در سال 1990 میلادی حزب دموکرسی ملی به رهبری آنگ سان سوچی 90 درصد آراء را به دست آورد. اما با ممانعت نظامیان وی دستگیر و خانه نشین شد. این اتفاق باعث شد که سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کانادا این کشور را تحریم کردند. اما با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر اتفاق افتاد، نظامیان به تغییرات تن دادند و در نهایت مجبور شدند فرآیند انتخابات با حضور گسترده احزاب سیاسی با گرایش های مختلف را بپذیرند.

یزدانی در خصوص وضع مسلمانان این کشور نیز افزود: این کشور بیش از70 میلیون نفر جمعیت دارد که 6 میلیون نفر آنان مسلمان هستند. در سال 2010 بیش از 800 هزار نفر اخراج شدند. و این ترفندی بود که رییس جمهور فعلی با نقض اصول حقوق بشر در تلاش بود که خفقان شکل گرفته در کشور تشدید کند. نکته دیگر این است که ما در میانمار شاهد افراط گرایی بودایی هستیم. حتی بن لادن بودایی داریم. این افراطی گری باعث شد که مسلمانان را از فرآیند انتخابات حذف کنند. در سال 2010 اختلافاتی میان دو طرف بوجود آمد. و در سال 2012 به درگیری ها پیش آمد. حتی حزب خانم سوچی نیز هیچگاه به دفاع از حقوق مسلمانان نپرداخت. هر کشوری از ساختار ملی خود تبعیت می کند، اما آنچه که مسلم است، پیشینه حضور مسلمانان در این کشور به هفت قرن قبل برمی گردد. مسلمانان قربانی یک سیستم فاسد هستند. از لحاظ مواد مخدر به عنوان افغانستان شرق آسیا شناخته می شوند. به لحاظ سلامت جزو کشورهای بسیار ضعیف جهان محسوب می شود.   یزدانی در ادامه در خصوص آینده میانمار و به ویژه اقدامات احتمالی دولت سوچی در برقراری امنیت و ثبات در این کشور گفت: احتمال ثبات سیاسی و توسعه سیاسی در این کشور بسیار ضعیف است. همچنانکه گفته شد، این کشور از نظر افراط گرایی به سمت و سوی های خطرناکی می رود. از لحاظ قاعده بازی می تواند به عراق و افغانستان دیگری تبدیل شود.  
دانلود

لینک را کپی کنید


سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن