تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812764437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهانگيري خواستار تدوين شاخص هاي مقاوم سازي اقتصاد شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۸:۱۳ب.ظ)
در پاسخ به نامه رهبر معظم انقلاب: جهانگيري خواستار تدوين شاخص هاي مقاوم سازي اقتصاد شد موج - جلسه ستاد راهبري و مديريت اقتصاد مقاومتي ظهر امروز (سه شنبه) به رياست معاون اول رئيس‌جمهور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، اسحاق جهانگيري از سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي به عنوان سياست هاي مقاوم سازي اقتصاد ياد کرد و گفت: اقتصاد مقاومتي به معناي اين است که اقتصاد کشور بتواند روي پاي خود بايستد و از رشد مستمر و پايدار برخوردار بوده و در عين حال در برابر شوک هاي خارجي نيز مقاومت داشته باشد.
معاون اول رئيس جمهور با تاکيد براينکه اين نخستين بار است که يکسري از سياست هاي کلي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري تا اين حد مورد توجه يک دولت قرار مي گيرد، افزود: دولت تدبير و اميد پس از ابلاغ سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي،‌ وقت ويژه اي براي تدوين راهکارهاي اجرايي اين سياست ها صرف کرده است و در تهيه و تدوين برنامه ششم توسعه کشور نيز تلاش دولت اين بوده که روح حاکم بر برنامه ي ششم توسعه مبتني بر سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي باشد.
جهانگيري با اشاره به تاکيدات رهبر معظم انقلاب مبني بر مردمي کردن اقتصاد کشور و مشارکت آحاد مردم در فعاليت هاي اقتصادي، خاطرنشان کرد: ايران از ظرفيت ها و امکانات فراواني برخوردار است که در راس اين ظرفيت ها نسل جوان تحصيلکرده کشور است که لازم است با توجه به اين ظرفيت مهم، تدابير موثري براي مشارکت دادن مردم و جوانان در پيشبرد اهداف اقتصادي کشور انديشيده شود.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه دولت حقيقتاً به دنبال گره گشايي از مسائل و مشکلات مردم است، اظهار داشت: براي حل مشکلات مردم و تحقق رويکردهاي اقتصاد مقاومتي نظير عدالت بنياني اقتصاد، لازم است درک واحدي از رويکردهاي اصلي اقتصاد مقاومتي داشته باشيم و به دور از واگرايي در گفتمان و عمل، بتوانيم بصورت منسجم و با ديدگاهي مشترک در جهت اجراي اقتصاد مقاومتي گام برداريم.
جهانگيري همچنين با تاکيد براينکه سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور بايد شاخص هاي مقاوم سازي اقتصاد را تدوين کند، افزود: لازم است اين شاخص ها احصاء شود تا بتوانيم عملکرد خود را در زمينه ي تحقق اقتصاد مقاومتي مورد ارزيابي هاي مستمر قرار داده و از درستي مسيري که طي مي شود، اطمينان حاصل کنيم.
معاون اول رئيس جمهور خواستار تشکيل کارگروه هايي براي بررسي و تمرکز بر مسائل و چالش هاي اصلي اقتصاد کشور شد و افزود: بايد بررسي شود که چرا با وجود منابع سرشار کشور و نيروي انساني تحصيلکرده، هنوز نتوانسته ايم به اهداف مورد نظر دست پيدا کنيم. بنابراين لازم است کارگروه هايي به آسيب شناسي و بررسي مشکلات اصلي کشور بپردازند و دلايل عدم توفيق و دستيابي به اهداف مورد نظر را بررسي کنند.
جهانگيري همچنين با اشاره به توصيه ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري که در پاسخ به گزارش دولت در خصوص برنامه هاي ملي يازده گانه ي طرح ها و پروژه هاي دولت براي پياده سازي سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي طي نامه اي از سوي دفتر ايشان به دولت ابلاغ شده است، افزود: بر اساس اين نامه، مقام معظم رهبري از اهتمام دولت نسبت به اقتصاد مقاومتي قدرداني کرده اند و با تاکيد براينکه ايشان بنائي براي تاييد يا عدم تاييد برنامه هايي که تنظيم و اجراي آنها بر عهده ي دولت هاست، ندارند، نکات و رهنمودهايي را براي اجراي سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي توصيه فرموده اند.
وي افزود: توصيه ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري که در قالب نامه اي از سوي دفتر ايشان ارسال شده است، به همه ي دستگاه هاي اجرايي دولت ابلاغ خواهد شد تا همه ي وزارتخانه ها و دستگاه ها براساس منويات رهبر معظم انقلاب اقدام کرده و در راستاي تحقق آن تلاش کنند.
معاون اول رئيس جمهور افزود: رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي و حمايت هاي ايشان، فرصتي بسيار خوب براي دولت است و بي ترديد برکات زيادي براي توسعه ي کشور و حل مشکلات مردم در بر خواهد داشت.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور نيز در اين جلسه با تاکيد براينکه دولت به صورت جدي اهتمام دارد که برنامه ششم توسعه کشور مبتني بر سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي تدوين شود، گفت: پس از ابلاغ سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي، سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور همه تلاش خود را بر اين سياست ها متمرکز کرده است به گونه اي که از نظر سازمان، موفقيت برنامه ي ششم زماني است که دقيقا مبتني بر سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي باشد.
نيلي مشاور رئيس جمهور در امور اقتصادي هم در اين نشست با اشاره به اينکه همواره در برخي از مسائل کلان کشور اختلاف ديدگاه وجود دارد و از گفتمان واحدي در حل مسائل اصلي که اقتصاد کشور مبتلا به آن است، برخوردار نيستيم، گفت: بايد براي اجراي سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي به اجماع نظر برسيم و آن را مبنا قرار داده و به عنوان گفتماني واحد در عمل آن را دنبال کنيم.
در اين نشست وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز با تاکيد براينکه اقتصاد مقاومتي بايد بن مايه و الگوي اصلي اقتصاد کشور باشد، گفت: بايد در تمام برنامه ها و سياست گذاري هاي کشور، اقتصاد مقاومتي را در سطح ملي دنبال کنيم.
طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در اين نشست با تاکيد براينکه اقتصاد مقاومتي هم بايد در برنامه ششم توسعه، هم در برنامه هاي بودجه سالانه و هم در سند چشم انداز مورد توجه قرار گيرد، خاطرنشان کرد: بايد با رويکرد اقتصاد مقاومتي سند چشم انداز را نيز مورد بررسي قرار دهيم و در صورت لزوم آن را تکميل کنيم.
در ادامه ي اين نشست که وزراي کشور، جهاد کشاورزي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيرو، نفت، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، امور اقتصادي و دارايي، تعاون، کار و رفاه اجتماعي، روساي سازمان هاي مديريت و برنامه ريزي کشور و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، معاونين امور اجرايي، امور مجلس و علمي و فناوري رئيس جمهور، رئيس کل بانک مرکزي، رئيس هيات عامل صندوق توسعه ي ملي و دبير هيات دولت نيز حضور داشتند، پاسخ دفتر مقام معظم رهبري به گزارش دولت در خصوص برنامه هاي ملي يازده گانه طرح ها و پروژه هاي دولت براي اجراي سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به رهنمودها و توصيه هاي رهبر معظم انقلاب در اين خصوص که شامل چهار بند مي شود به تفصيل پرداخته شد.
شايان ذکر است، رهنمودها و توصيه هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي درخصوص چگونگي اجراي سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي طي نامه اي توسط دفتر معظم له به عنوان جهانگيري به شرح ذيل ارسال شده است:
«1- رويکردهاي اقتصاد مقاومتي (عدالت بنياني، مردمي بودن، دانش بنياني، درونزايي و برونگرايي) در همه ي برنامه ها(از جمله برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتي) و فعاليت هاي دستگاه هاي اجرايي حاکم گرديده و اجراي اقتصاد مقاومتي تنها منوط به اين برنامه ها نگردد. بايد اطمينان حاصل شود که کليه اقدامات دستگاه ها منطبق با اين سياست ها است.
2- برنامه اقتصاد مقاومتي نبايد برنامه اي مجزا از برنامه ششم توسعه باشد. برنامه اقتصاد مقاومتي بايد در قالب برنامه ششم توسعه تدوين و پيگيري گردد. در ابلاغيه سياست هاي کلي برنامه ششم توسعه بر اين موضوع تاکيد شده است.
3- تعيين نقش دستگاه هاي اجرايي و مناطق جغرافيايي، زمان بندي اجرايي پروژه ها و اهداف کوتاه مدت (تاپايان دولت يازدهم)، ميان مدت (پايان برنامه ششم) و بلند مدت (انتهاي چشم انداز بيست ساله) صورت پذيرفته و کليه دستگاه هاي اجرايي نسبت به آن پاسخگو شوند.
4- به حرکت درآوردن و تعيين نقش آحاد جامعه جهت مشارکت در فعاليت هاي اقتصادي و توانمند سازي آنها و بکارگيري کليه ظرفيت هاي کشور به ويژه جوانان مورد توجه قرار گرفته و برنامه ها تنها ناظر بر بخش هاي دولتي نباشد.»
گفتني است، پيش از اين معاون اول رييس جمهور در تاريخ 4/8/94 طي نامه اي برنامه هاي ملي يازده گانه ي دولت براي اجراي سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي که شامل برنامه ي ملي ارتقاء بهره وري، برنامه ي ملي پيشبرد برون گرايي اقتصاد، برنامه ي ملي توسعه ي عدالت و رفاه اجتماعي، برنامه ي ملي برقراري انضباط مالي در بخش عمومي و قطع وابستگي بودجه به نفت، برنامه ي ملي شفاف سازي و سالم سازي اقتصاد، برنامه ي ملي ارتقاي توان توليد ملي، برنامه ي ملي توسعه ي اقتصاد دانش بنيان، برنامه ي ملي گفتمان سازي و فرهنگ سازي اقتصاد مقاومتي، برنامه ي ملي توسعه ي ظرفيت توليد نفت و گاز و تکميل زنجيره ي پايين دستي و توسعه ي بازار، برنامه ي ملي هدفمندي يارانه ها و برنامه ي ملي مردمي کردن اقتصاد مي شود را براي اخذ ديدگاه ها و رهنمودهاي معظم له ارسال کرده بود.
در بخشي از نامه جهانگيري به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامي آمده است: با عنايت به تاکيدات حضرتعالي و پيگيري مستمر همه ي ارکان نظام و اميدي که ملت ايران براي نجات بخشي اقتصاد ايران از بستر اقتصاد مقاومتي دارند و با عنايت به اينکه دولت مصمم است تا از اين سياست ها به طور کامل بعنوان نقشه ي راه برنامه هاي توسعه خصوصاً برنامه ي ششم توسعه ي کشور نيز استفاده نمايد، بي شک فرمايشات و رهنمودهاي حکيمانه ي حضرت عالي مي تواند دولت را در پياده سازي هرچه بهتر اقتصاد مقاومتي در کشور کمک و موجبات ثبات قدم آنها را در اين مسير فراهم آورد.
ضمنا براي آگاهي بيشتر تصوير نامه ي دفتر مقام معظم رهبري در اين خصوص عيناً منعکس مي شود:













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن