تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815398423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران قطب سلامت منطقه یا واردکننده کالاهای سلامت؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ايران قطب سلامت منطقه یا واردکننده کالاهای سلامت؟!
وزير بهداشت در حالي از توانايي‌هاي نظام سلامت كشور و امكان ارائه خدمات سلامت به 400 ميليون نفر از جمعيت منطقه سخن مي‌گويد كه به گفته رئيس سازمان غذا و دارو از بازار10 ميليارد دلاري كالاهاي سلامت در كشور50 درصد وارداتي است.
نویسنده : زهرا چيذري 


وزير بهداشت در حالي از توانايي‌هاي نظام سلامت كشور و امكان ارائه خدمات سلامت به 400 ميليون نفر از جمعيت منطقه سخن مي‌گويد كه به گفته رئيس سازمان غذا و دارو از بازار10 ميليارد دلاري كالاهاي سلامت در كشور50 درصد وارداتي است.
دكتر سيدحسن هاشمي در نشست مشترك مسئولان نظام سلامت با سفرا و نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران با بي‌رقيب خواندن ايران در برخي زمينه‌هاي پزشكي افزود: نظام سلامت ايران جزو نظام‌هاي بسيار قوي و پيشتاز در منطقه است و اين توانمندي را دارد كه نه تنها خدمات مورد نياز 80 ميليون ايراني را تأمين كند بلكه جمعيت 150 تا 400 ميليوني منطقه را مورد هدف قرار دهد. بنا به تأكيد وزير بهداشت نظام سلامت ايران بايد به اين سمت حركت كند كه قطب منطقه در حوزه سلامت باشد و با همكاري شركاي منطقه‌اي خود اين نقش را ايفا كند.
 
انتقال دانش فني براي حفظ استقلال كشور
به گفته هاشمي ايران از نظر علم و دانش پزشكي در منطقه بي‌رقيب است و ما بايد بتوانيم از اين پتانسيل براي نقش‌آفريني بيشتر در منطقه استفاده كنيم و به عنوان مثال نيروي انساني پزشك و پرستار به كشورهاي ديگر صادر كنيم و دانشگاه‌هايي را مأمور كنيم كه در اين حوزه فعال شوند.
به باور وزير بهداشت براي سرمايه‌گذاران خارجي نيز فرصت‌هاي بسيار خوبي در داخل كشور وجود دارد كه براي ساخت بيمارستان و ايجاد زيرساخت‌هاي نظام سلامت همكاري و سرمايه‌گذاري كنند، البته اين سرمايه‌گذاري‌ها حتماً در مسيري خواهد بود كه استقلال كشور حفظ شود و وابستگي به دنبال آن به وجود نيايد.
وي افزود: ايران مي‌تواند با وارد كردن دانش فني در حوزه سلامت حداكثر بهره‌برداري را از شرايط پساتحريم داشته باشد زيرا تكنولوژي را معمولاً با 15 سال تأخير مي‌دهند، بنابراين بايد به سمت واردات و انتقال دانش فني حركت كنيم تا همزمان با پيشرفت و توسعه استقلال كشور نيز حفظ شود.
 
سهم نيم درصدي ايران از بازار كالاهاي سلامت
به گفته معاون دارو و تجهيزات پزشكي وزير بهداشت نيز ميزان كل بازار كالاهاي سلامت شامل دارو، مكمل، لوازم پزشكي و بهداشتي در كشور حدود 4/2 ميليارد دلار است، درحالي كه اين بازار در دنيا حدود هزار ميليارد دلار است. بنابراين سهم ايران از اين بازار كمتر از نيم درصد است. رسول ديناروند با رد اينكه ايران بزرگ‌ترين وارد‌كننده لوازم آرايشي و پزشكي در دنياست، گفت: سهم ايران از اين بازار جهاني از نيم درصد هم كمتر است. وي با اشاره به اينكه قاچاق مشكل مهم بازار سلامت است كه همچنان پابرجاست، افزود: هنوز نتوانسته‌ايم اين مشكل را رفع كنيم و در اين زمينه نيازمند همكاري‌هاي بين‌بخشي جدتري هستيم.  رئيس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: درحوزه دارو از نظر بازار ريالي دارويي حدود دو‌سوم بازار در اختيار محصولات داخلي است و يك‌سوم وارداتي است، البته از نظر عددي 95 تا 97 درصد داروهاي مصرفي مردم در داخل توليد مي‌شود. رئيس سازمان غذا و دارو گفت: طي سال‌هاي 91 و 92 به علت مشكلات سياسي صادرات دارو كاهش و از سال 93 افزايش يافت اما ميزان كلي آن كماكان ناچيز است و اين يكي از معضلات اساسي نظام دارويي كشور است.
 
انتقال تكنولوژي از ايران به تركيه
ديناروند با مقايسه ايران و تركيه اظهار داشت: اين واقعيت را بايد قبول كنيم كه تركيه از نظر اقتصادي از ايران جلو زده است اما از نظر دارويي فرق زيادي با تركيه نداريم.
رئيس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: در حوزه داروهاي با فناوري بالا نيز از تركيه جلوتر هستيم و انتقال تكنولوژي با توجه به قراردادهاي منعقد شده از ايران به تركيه صورت مي‌گيرد.
ديناروند گفت: تفاوت اصلي نظام دارويي ايران و تركيه در اين است كه تركيه هدفش را رسيدن به مرز 11ميليارد دلار صادرات تا سال 2023 قرار داده است و مي‌خواهد صادرات خود را از 500میلیون دلار به حدود 20 برابر افزايش دهد.
وي تصريح كرد: هدف ايران براي صادرات دارو تا سال 2023 بيش از يك ميليارد و 500 ميليون دلار نيست زيرا شركت‌هاي دارويي در ايران به بازار داخلي بسنده كرده‌اند و نگاه‌شان به خارج از مرز‌ها نيست.
ديناروند اظهاركرد: صنعت دارويي كشور بايد بازار كشورهاي منطقه در آسيا و آفريقا را مورد هدف قرار دهد و اگر نمي‌توانيم وارد بازار كشورهاي پيشرفته شويم حداقل بازار كشورهايي مانند عراق را بايد مورد هدف قرار دهيم. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر واردات دارويي كشور يك ميليارد دلار است، افزود: پيش‌بيني ما اين است كه در پايان برنامه ششم اين ميزان واردات به يك ميليارد و ۲۵۰ ميليون دلار برسد. البته بعيد است در برنامه ششم به اين وضعيت برسيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن