تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815085055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجليل از متخصصان ايراني در مهار آتش بزرگ‌ترين فاجعه زيست محيطي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۱۲ق.ظ)
تجليل از متخصصان ايراني در مهار آتش بزرگ‌ترين فاجعه زيست محيطي موج - در آييني که به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد خاموش کردن آخرين حلقه چاه نفتي در کويت برگزار شد، از نقش کارشناسان و متخصصان ايراني و خارجي در کنترل و مهار آتش بزرگ ترين فاجعه زيست محيطي تاريخ تجليل به عمل آمد.
به گزارش خبرگزاري موج، در اين مراسم که با حضور سفرا و روساي نمايندگي‌هاي کشورهاي شرکت کننده در مهار آتش ۷۲۷ حلقه چاه نفت کويت از جمله جمهوري اسلامي ايران در ميدان نفتي برقان برگزار شد، نزار العدساني، رئيس شرکت نفت کويت، با تشکر از کارشناسان ايران و ديگر کشورهاي جهان گفت: رژيم سابق عراق با به آتش کشيدن ۷۲۷ حلقه چاه نفت در ميدان‌هاي کويت بزرگ‌ترين فاجعه زيست محيطي تاريخ را رقم زد به گونه‌اي که ۱۱ شرکت متخصص بين‌المللي ۸ ماه طول کشيد تا توانستند شعله‌هاي آتش را مهار کنند.
وي افزود: روزانه ۶ ميليون بشکه نفت از اين چاه‌ها در آتش مي‌سوخت و دود آن تا صدها کيلومتر رسيد و موجب آسيب ديدن منابع آب‌هاي زيرزميني کويت شد.
العدساني مهار آتش چاه‌ها را مرحله نوين تاريخ معاصر کويت توصيف و تاکيد کرد: بدون همياري کشورهاي دوست هرگز نمي‌توانستيم اين فاجعه هولناک را مهار کنيم.
نخستين موفقيت تيم صنعتگران و متخصصان ايراني در مهار چاه‌هاي نفت کويت در مرداد سال ۱۳۷۰ رقم خورد.
تيم مهارگر ايراني، در ۱۳ مرداد سال ۱۳۷۰ وارد کويت شد و پس از چند روز هماهنگي سرانجام شرکت‌هاي آمريکايي، مجبور شدند تا نخستين حلقه چاه را در منطقه بورگان به مهارگران ايراني واگذار کنند و براي اين منظور يکي از چاه‌هاي با موقعيت دشوار به مدير تيم مهار ايران معرفي شد.
مهارگران به سرعت از چاه شماره صد و هشتاد بورگان بازديد کردند تا وضع فني چاه را بررسي و عمليات مهار را طراحي و به مرحله اجرا در آورند. بررسي‌ها نشان داد با وجود شعله‌هاي مهيب و سر به آسمان کشيده چاه، آماده نبودن حوضچه‌ها و دسترسي نداشتن به آب، شروع عمليات مهار بدون حمايت سيستم خنک‌کننده عملا غيرممکن بوده و ساختن حوضچه ذخيره‌سازي آب نيز به روزها وقت نياز داشت.
مديريت گروه، کارشناسان ايمني و مهارگران به سرعت و با طرحي ابتکاري شامل: جداسازي و برش فلنج شش اينچ، لوله مغزي، برداشتن و نصب فلنج ده اينچ، نصب شير دروازه‌اي و تزريق سيال حفاري، در نهايت شهامت و جسارت، عمليات مهار را بدون آب به مرحله اجرا درآورده و چاه را با موفقيت کنترل و ايمن کردند.
خبر مهار نخستين حلقه چاه نفت، توسط مهندسان و متخصصان ايراني، به سرعت در سراسر کويت پيچيد و مهارگران همه کشورها، به‌ويژه آمريکايي‌ها را حيرت‌زده کرد.
نمايندگان شرکت نفت کويت و کارشناسان آمريکايي در محل چاه حاضر و از نزديک مهار نخستين حلقه چاه را ناباورانه به تماشا نشستند. مهار نخستين حلقه چاه توسط ايراني‌ها، خط بطلان و نقطه عطفي بود بر انحصار و سلطه گري شرکت‌هاي آمريکايي در مهار چاه‌هاي نفت و گاز و بازتاب گسترده‌اي در محافل خبري بين‌المللي و داخلي داشت به‌طوري که مسوولان شرکت نفت کويت، شرکت‌هاي آمريکايي را مجبور کردند تا ضمن تأمين امکانات، چاه‌هاي ديگر را در منطقه بورگان به مهارگران ايراني واگذار کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن