تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820914698
نسبت اخلاق و سیاست
واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه ستاره صبح: گروه اندیشه: نخستین نشست علمی «اخلاق و سیاست» به میزبانی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد؛ در این نشست سخنرانان با بررسی رابطه اخلاق و سیاست در کنار ضرورت های این دو مقوله، به واکاوی بایسته های بحث اخلاق و سیاست پرداختند. دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، میزبان نخستین نشست علمی «اخلاق و سیاست» بود. این نشست از سلسله نشست های علمی «اخلاق و سیاست» بود که به وسیله مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد. در این نشست «علیرضا صدرا» عضو هیات علمی دانشگاه تهران، «عباس عبدی» فعال سیاسی و مدنی و «بیژن عبدالکریمی» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، رابطه و نسبت های میان اخلاق و سیاست را در زمینه های گوناگون مورد گفت و گو و بررسی قرار دادند که بخش هایی از گزارش این نشست را در ادامه می خوانید. *** صدرا: اخلاق جاری یا اخلاق مطلق؟ نخستین سخنران همایش اخلاق و سیاست «علیرضا صدرا» عضو هیات علمی دانشگاه تهران بود. وی در ابتدای سخنان خود در زمینه رابطه اخلاق و سیاست این پرسش را مطرح کرد که آیا رابطه اخلاق و سیاست فرع بر رابطه دین و سیاست است یا شبیه این مقوله است؟ او در پاسخ به این پرسش گفت: اگر بخواهیم یک تحلیل از رابطه اخلاق و سیاست در کنار سیاست و دین داشته باشیم باید آن را در سه زمینه «روش شناسی»، «معرفت شناسی» و «پدیده شناسی» مورد بررسی قرار داده تا بتوان به رابطه اخلاق و سیاست پی برد. وی افزود: برای این که بتوانیم به نتیجه قطعی در زمینه رابطه اخلاق و سیاست بپردازیم بهتر است در روش های گوناگون به متون نقلی و تجربه های تاریخی نیز رجوع کنیم. در اندیشه های سیاسی و متون قدیمی، اخلاقِ مطلق، به طور معمول هیچ مشکلی با سیاست ندارد بلکه آن چه که موجب اختلاف بین سیاست و اخلاق شده است اخلاق جاری است که در شرایط گوناگون زمانی تعریف می شود. عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به شکل های گوناگون رابطه میان اخلاق و سیاست گفت: برای بررسی رابطه بین این دو مقوله می توان چهار نوع رابطه را تعریف کرد: ١- رابطه شکلی و ساخت صوری، مانند رابطه میز و صندلی یا چشم و گوش که می توان گفت این دو مقوله مکمل همدیگر هستند. ٢- رابطه تعاملی که نشان دهنده تاثیر پذیری متقابل این دو بر هم است حتی بین اخلاق و سیاست هم افزایی وجود دارد، اخلاق سیاسی یعنی تاثیر سیاست در اخلاق و سیاست اخلاقی یعنی تاثیر اخلاق بر سیاست. ٣- رابطه عِلّی. گاهی رابطه اخلاق و سیاست یک رابطه عِلّی و معلولی است، یعنی برخی از مواقع سیاست علت اخلاق است و در سوی دیگر سیاست معلول آن به شمار می رود. ٤- برخی از اندیشمندان برای اخلاق و سیاست رابطه تعینّ و تحصّل را مطرح می کنند. تعیّن سیاست به اخلاق است و تحصّل اخلاق به سیاست. تعیین، یعنی حدود و مبانی سیاست را اخلاق تعیین می کند و تحصل یعنی سیاست، زمینه های بروز اخلاق را در جامعه فراهم می کند. وی در پایان سخنان خود با اشاره به رابطه کلی اخلاق و سیاست گفت: اگر بخواهیم یک مثال عینی و ملموس از رابطه ویژه این دو مقوله تعیین کنیم باید به رابطه روح و جسم اشاره کنیم. اخلاق و سیاست یک رابطه دو طرفه جدایی ناپذیر مانند روح و جسم با هم دارند که اخلاق مطلق باید در این تعریف ما جای گیرد نه اخلاق جاری. عبدی: اخلاق سیاسی نتیجه گرا است دیگر سخنران این نشست «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب بود. وی با رد سخنانی که بیش از اندازه به بحث نظریِ اخلاق و سیاست می پردازد،گفت: شرایط جامعه و آن چه که در آن می گذرد یکی از مهم ترین دلایل برای بررسی رابطه بین اخلاق و سیاست است، چراکه ما در جامعه یی زندگی می کنیم که هر روز اتفاقات ناگواری رخ می دهد و می خواهیم بدانیم ریشه این اتفاقات چیست؟ آیا بی اخلاقی ریشه مشکلات ماست؟ عبدی در ادامه سخنان خود با تبیین و تعریف دو واژه سیاست و اخلاق بیان کرد: برای اخلاق، معانی گوناگونی درنظر گرفته شده است که در برخی از کتاب ها و منابع مختلف تعریف های زیادی برای آن مطرح است. اما اگر ما اخلاق را به معنای عام آن یعنی همان «باید و نبایدها» درنظر بگیریم این معنا حاکم بر کل وجوه زندگی ماست؛ چه سیاست، چه اقتصاد، چه فرهنگ، اجتماع و بقیه وجوه زندگی، اما وقتی اخلاق را به معنای جامعه شناسی آن در کنار قانون، سنت و عادت به کار می بریم این معنای خاصی از اخلاق است چون اگر معنای اول را بگیریم قانون هم ذیل اخلاق مطرح می شود. برای چه می گوییم کسی را نباید کشت؟ و در صورت انجام این کار قانون با قاتل برخورد می کند این موضوع یک پایه اخلاقی دارد. این فعال سیاسی و مدنی در ادامه گفت: چیزی به اسم سیاست اخلاقی نداریم. اخلاق سیاسی داریم، اما سیاست اخلاقی به طور مطلق نداریم، همان طور که اقتصاد اخلاقی هم نداریم. وی تاکید کرد: سیاست را نمی توانیم به رفتار فردی تقلیل دهیم. زیرا اگر براساس تعریف سیاست را تلاش برای کسب قدرت درنظر بگیریم در این صورت سیاست یک امر غیر فردی خواهد بود. در سیاست تصمیم فردی نداریم. سیاست، کنش جمعی است که بنیان آن مشارکت است؛ به همین دلیل مسوولیت امر سیاست هم مسوولیت فردی نیست. وقتی به سیاست از این زاویه نگاه کنیم بنیان های آن با رفتار فردی فرق دارد. عباس عبدی در ادامه سخنان خود به بررسی اخلاق فضیلت گرا، وظیفه گرا و نتیجه گرا پرداخت و تاکید کرد: در عالم سیاست قاعده اصلی اخلاق نتیجه گراست. در سیاست مساله اصلی که با آن مواجهیم این است که سیاست مدار برای وظایف خاص و نتایجی انتخاب می شود. اگر نتواند این نتایج را محقق کند آن سیاست مدار شکست خورده است، به لحاظ سیاسی کار او توجیه شدنی نیست. این به این معنا نیست که سیاست مدار هر کاری را می تواند انجام دهد. عبدی با بیان این که در حوزه سیاست و اقتصاد نتیجه گرایی مهمتر از هر چیزی است، افزود: برخلاف وظیفه گرایی که قبل از عمل به شما می گوید که چه کاری درست و چه کاری غلط است، برخلاف فضیلت گرایی که فرد انجام دهنده کار می داند که چه چیزی فضیلت است و باید انجام شود، در سیاست و در کنش نتیجه گرا، نتیجه بعد از انجام کار مشخص می شود. چون در عمل سیاسی کنش و واکنش و بازی های مختلفی رخ می دهد. نتیجه، اتفاق های سیاسی مستمر است. اتفاقی می افتد و بعد تا یک سال پس از آن، نتایج مثبت و منفی دارد. این فعال اطلاح طلب در پایان عنوان کرد: رکن اساسی سیاست، قانون است. یکی از عللی که امروزه روی اخلاق تاکید می شود این است که ما نمی توانیم قانون را اجرا کنیم، از حاکمیت قانون ناامید شده ایم یا حتی از نحوه تصویب قوانین مناسب با جامعه ناامید هستیم، بنابراین به اخلاق پناه می بریم و می گوییم چرا سیاست مداران اخلاقی نیستند. بیژن عبدالکریمی: چالش های اخلاق و سیاست در جهان کنونی آخرین سخنران نشست تخصصی اخلاق و رسانه «بیژن عبدالکریمی» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود که در سخنان خود به موضوع تعریف های اخلاق از نظر بزرگان و اندیشمندان حوزه سیاست و اخلاق پرداخت. عبدالکریمی ابتدا به رابطه اخلاق و سیاست اشاره کرد و گفت: رابطه اخلاق و سیاست، یک رابطه ساده نیست که بتوان با یک یا چند جمله بر ابعاد مختلف آن چیرگی پیدا کرد. وی تاکید کرد: نقد من بر رویکرد و رابطه این دو مقوله نه سیاسی، نه اخلاقی است بلکه رویکرد من در زمینه اخلاق و سیاست یک رویکرد فلسفی و متافیزیک است که در پی این کار نیست که سیاست را در حوزه اخلاق تعریف کرده یا سیاست مداران را به اخلاق مداری توصیه کند. بیشتر مردم جهان به نقد سیاست های مختلف به ویژه در بحث اخلاق می پردازند و پیوسته در لحظات زندگی روزمره عنوان می کنند که این سیاست خوب یا بد است و این پیشداوری ها به اعتبار نتیجه و ارزش های اخلاق است. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در تعریف نسبت اخلاق و سیاست گفت: به عنوان یک دانش آموخته فلسفه به خودآگاهم که اخلاق و سیاست تحت تاثیر شبکه یی از عوامل مختلف اجتماعی، فردی و زمانی تعریف می شوند. وی با طرح پرسش هایی ادامه داد: چرا با وجود انتقادهای اخلاقی از سیاست های مختلف، سیاست به راه خود ادامه می دهد؟ یا این که کسانی که سیاست های اخلاق داخلی و خارجی را مورد نقد قرار می دهند خود اخلاق مدار هستند؟ از این دو سوال می توان به سوال سومی رسید که آیا بی اخلاقی در حوزه سیاست تابعی از تصمیم گیری ها، اراده یا اخلاق افراد مختلف است؟ وی تاکید کرد: جواب به این پرسش ها و چندین پرسش دیگر در این راستا یک جواب کوچک نیست بلکه مجموعه یی از پژوهش ها را می طلبد تا بتوان به پاسخی نهایی برای آنها رسید. اگر بخواهیم به این پرسش ها یک جواب فوری و زود هنگام بدهیم به راستی آن جواب چیزی به جز پوپولیست (عوامگرایی) نمی تواند باشد. به بیان بیژن عبدالکریمی، وقتی پرسش می شود نسبت اخلاق و سیاست چیست؟ مهمترین نکته یی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد روال تاریخی بحث است. اگر بخواهیم پرسش خود را تنها بر روی این امر که نسبت اخلاق و سیاست چیست، متمرکز کنیم به یقین آن پرسش غلط است زیرا تحلیل های ما در یک فرا زمان و فرا مکان تعریف نمی شود. ما باید برای رسیدن به جواب پرسش نسبت اخلاق و سیاست به روند تاریخی آن اشاره کنیم. در روزگاران گذشته چه رابطه یی بین اخلاق و سیاست وجود داشته است و الان چه رابطه یی وجود دارد؟ وی در پایان با به چالش کشیدن بحث اخلاق و سیاست در دنیای کنونی گفت: با توجه به شرایط حال حاضر عرصه سیاست در دنیای کنونی به شدت از اخلاق تهی شده اما در این میان گروهی به شدت در مقابل این سخن مقاومت می کنند این گروه با مقایسه شیوه های حکومتی مختلف سعی دارند برخی از سیاست ها را اخلاق مدارانه توصیف کنند.
جمعه ، ۱۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه ستاره صبح]
[مشاهده در: www.setaresobh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
نخستین نشست علمی اخلاق و سیاست برگزار می شود
در دانشگاه تهران نخستین نشست علمی اخلاق و سیاست برگزار می شود شناسهٔ خبر 2954700 - یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نخستین نشست علمی اخلاق و سیاست در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نخستین نشست علمی اخلاق و سیاست به همتقانون تعیین کننده سیاست است نه اخلاق/اخلاق سیاست نتیجه گراست
عبدی گفت وضعیت فعلی جامعه محصول بی اخلاقی نیست بلکه محصول بی توجهی به ساختارهای نظارتی است به بیان دیگر چون ساختارهای نظارتی اخلاق را کنار گذاشته اند و خودشان سیاسی شده اند ما دچار این وضعیت شده ایم به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر اولین نشست از سلسله نشست های علمی اخلاق و سیابه همت مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران نخستین نشست از سلسله نشستهای علمی «اخلاق و سیاست
به همت مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهراننخستین نشست از سلسله نشستهای علمی اخلاق و سیاست برگزار میشودبه همت مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران نخستین نشست از سلسله نشستهای علمی اخلاق و سیاست برگزار میشود به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس بهنشست علمی«اخلاق و سیاست» برگزار می شود
در دانشگاه تهران نشست علمی اخلاق و سیاست برگزار می شود شناسهٔ خبر 2956066 - دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۳ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی نشست علمی اخلاق و سیاست دوازدهم آبان ماه در دانشگاه تهران برگزار می شود به گزارش خبرنگار مهر اولین نشست از سلسله نشستهای علمی اخلاق و سیامامی کاشانی: اقتصاد، اخلاق و سیاست باید حصار داشته باشد/راه حل اساسی اقتصاد مقاومتی است
تهران- ایرنا- خطیب جمعه تهران بر اجرای درست برجام با توجه به الزامات 9گانه رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و گفت اقتصاد اخلاق و سیاست باید حصار داشته باشد و راه حل اساسی پیشرفت کشور اقتصاد مقاومتی است به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا آیت الله محمد امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهرامام جمعه فردوس: سیاست آمریکا نسبت به ایران و مسلمانان جهان تغییری نکرده است
امام جمعه فردوس سیاست آمریکا نسبت به ایران و مسلمانان جهان تغییری نکرده استامام جمعه فردوس گفت سیاست آمریکا نسبت به ایران و مسلمانان جهان تغییری نکرده است به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا بابایی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه فردوس اظهار داشت بحرکت غیراخلاقی والیبالیست ایرانی باعث آبرو ریزی شد
حرکت غیراخلاقی والیبالیست ایرانی باعث آبرو ریزی شد روز نو سایت World volley مدعی شد والیبالیست تیم پیکان به دلیل رفتار غیراخلاقی از جام باشگاههای جهان اخراج شده است این سایت به نقل از منابع نزدیک به کمیته برگزاری مسابقات نوشته است که این بازیکن به یکی از خدمتکاران هتل مرکوریاخراج بازیکن پیکان از جام باشگاههای جهان بخاطر رفتار غیر اخلاقی
اخراج بازیکن پیکان از جام باشگاههای جهان بخاطر رفتار غیر اخلاقی برخی رسانههای بین المللی مدعی شدند بازیکن تیم والیبال پیکان به خاطر رفتار خلاف اخلاق از مسابقات باشگاههای جهان اخراج شده است این خبر بازتاب زیادی داشته اما هنوز پیکانیها واکنشی به آن نداشتهاند به گزارش فرهنگ نواکنش مدیرعامل پیکان به رسوایی اخلاقی والیبال در برزیل
خبرگزاری میزان - مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی ایران خودرو پیکان دلیل بازگشت بازیکن تیم والیبال پیکان به تهران از مسابقات باشگاه های جهان در برزیل را تشریح کرد به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری میزان تیم والیبال پیکان به عنوان نماینده قاره آسیا در یازدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمای کاش بودی تا جماران باز هم از مرگ بر آمریکا پر می شد/ای کاش بودی تا احساس مسئولیت تو نسبت به میراث امام (ره)
ای کاش بودی تا حسینیه غریب و خاموش جماران باز هم از تکبیرها و فریاد علیه مستکبران و شعار حیاتبخش مرگ بر آمریکا پر می شد به گزارش شاخه طوبی به نقل از مشرق تحریف تاریخ و جعل حدیث را زیاد شنیده بودم ولی فکر می کردم این مربوط به دورانی است که وسایل ثبت و ضبط وقایع نبود و نقل حوادث و-
گوناگون
پربازدیدترینها