تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821016155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رويدادهاي مهم مسکن در هفته‌اي که گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۳۷ق.ظ)
رويدادهاي مهم مسکن در هفته‌اي که گذشت موج- در هفته‌اي که گذشت، حوزه مسکن هفته آرامي را پشت سر گذاشت که از جمله خبرهاي آن مي‌توان به تأثير نامطلوب پرداخت وام 100 ميليوني از طريق سپرده‌گذاري اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، حامد مظاهريان، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با بيان اين‌که پنجمين نمايشگاه راه و شهرسازي در واقع بيانگر توانمندي‌هاي اين وزارتخانه است، گفت: تم اصلي اين دوره نمايشگاهي شهروند محور بوده و با هدف معرفي خدمات و سرويس‌هايي که وزارت راه و شهرسازي به مردم ارائه مي‌دهد، برگزار شده است.
مظاهريان، بحث نظارت عاليه را از مباحث مهم اين معاونت برشمرد و اذعان داشت: هدف متعالي نظارت عاليه موضوع کيفيت ساختمان است که توجه ويژه‌اي به اين مهم دارد. نظارت عاليه در پي اين است که بتواند 3 تا 5 درصد کل ساخت‌وساز کشور را رصد کند.
وي تأکيد کرد: بخش ديگري از اين غرفه به بحث انتخابات نظام‌مهندسي، نتايج آن، درصدها و توزيع مواضع مختلف در مورد انتخاب شوندگان مي‌پردازد. با مراجعه به اين بخش مي‌توان بررسي کرد که چند درصد از فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي مختلف در اين انتخابات موفق بوده‌اند و همچنين ميزان جنسيت نامزدها و ميزان مشارکت را مي‌توان مورد مشاهده و بررسي قرار داد.
در هفته گذشته، رئيس سازمان ملي زمين و مسکن شهري، با بيان اين‌که در هر جامعه افراد با پذيرفتن مسووليت‌ها و مشاغل مختلف يک سري وظايف و تکاليفي دارند، گفت: انتظارات و توقعات به حقي در جامعه است که فراتر از مسووليت افراد بوده و نشانه‌هايي از ايثار و فداکاري دارد که مي‌توان اين موارد را در حوزه اخلاق مورد بررسي قرار داد.
سيد محمد پژمان اظهار داشت: اخلاق و رعايت آن منحصر به جامعه مهندسي نبوده و جامعه از هر قشر و صنفي توقع رعايت اخلاق حرفه‌اي را دارد. شايد بتوان گفت که اخلاق حرفه‌اي شامل بايدها و نبايدهايي مي‌شود که الزام قانوني ندارد، ولي؛ رعايت آن پسنديده و عدم رعايت آن مورد پذيرش جامعه نخواهد بود.
به گفته رئيس سازمان ملي زمين و مسکن شهري، جامعه، از انسان‌هاي آگاه، فرهيخته و با انصاف توقع دارد که در زمان انجام يک کار و مسووليت موارد مذکور را رعايت کنند.از همين رو يک مهندس در واقع تأمين‌کننده حقوق استفاده‌کنندگان از خدمات فني و مهندسي است.
اين مسوول سازماني در ادامه افزود: طراحي و اجراي با کيفيت و رعايت قوانين و مقررات تدوين شده از حداقل‌هاي حقوق مسلم شهروندان شمرده مي‌شود. اگر امروز رعايت کيفيت در طراحي، محاسبه، اجرا و نظارت در دايره اخلاق حرفه‌اي قرار دارد بايد به ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌هاي اجرايي تبديل شود.
همچنين در هفته دوم آبان؛ رئيس انجمن انبوه‌سازان تهران، با بيان اين‌که بازار مسکن دوره سه ساله رکود خود را مي‌گذارند و به يک خواب عميق فرورفته، گفت:گرچه دولت از سال گذشته سعي داشته با ايجاد تسهيلاتي اين بخش را از رکود خارج کند، ولي؛ راهکارهاي ارائه شده ضعيف بوده و به اندازه يک تسکين‌دهنده معمولي تأثير داشته است.
حسن محتشم، اظهار داشت: تسهيلات در نظر گرفته شده به اندازه‌اي نبوده که عرضه و تقاضا را تحريک کند؛ چراکه برخي از اين تسهيلات از جمله طرح خانه اولي‌ها که اجراي آن به سال 95 موکول شد، زمان‌بر بوده و در واقع فرصت استفاده آن نرسيده تا بتواند تأثير خود را بر بازار مسکن داشته باشد.
محتشم در ادامه افزود: برخي ديگر از اين تسهيلات از جمله خريد اوراق علاوه بر اين‌که يک هزينه‌اي را به خريدار تحميل مي‌کند در عين حال نياز بازار مسکن را هم برآورده نمي‌کند.
رئيس انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به طرح وام 100 ميليون توماني که در حال حاضر گزينه روي ميز است، اذعان داشت: البته دستورالعمل اجرايي اين وام هنوز در اختيار عموم جامعه قرار نگرفته است، اما؛ اگر اين وام بدون درخواست سپرده‌گذاري در اختيار توليدکننده قرار بگيرد و همزمان قابل انتقال باشد و به صورت اقساطي در اختيار خريدار مسکن قرار بگيرد مي‌توان شاهد تأثيرات مثبت آن بر بازار مسکن بود.
گفتني است؛ پرداخت وام 100 ميليون توماني از طريق سپرده‌گذاري تأثير مطلوب نخواهد داشت؛ چراکه توليدکننده امکان سرمايه‌گذاري به‌طور سپرده و خواباندن پول در بانک را ندارد و در نتيجه نمي‌تواند از تسهيلات مورد نظر استفاده مناسب کند.
محتشم با اعتقاد به اين‌که معمولا وام‌هاي سپرده براي مصرف‌کننده مؤثر است، گفت: مصرف‌کننده با برنامه‌ريزي در مدت زمان مشخص و پس‌انداز سرمايه امکان خريد مسکن را پيدا مي‌کند، اين گونه طرح‌ها در بازار تقاضا تأثير خواهد داشت، اما؛ در عين حال به دليل اين‌که به صورت تدريجي ايجاد مي‌شود نمي‌تواند شرايط رکود طولاني مدت فعلي را برطرف نمايد.
به گفته اين فعال ساختماني اين کاهش ساخت‌وساز در سال‌هاي آينده بسيار منفي خواهد بود و متأسفانه وزارت راه و شهرسازي تا به حال در اين زمينه موفق نبوده و راهکارهاي ارائه شده بسيار محدود بوده است.
در آخر هفته دوم آبان، حامد مظاهريان، معاون امور مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که مسکن، بخشي از اقتصاد کلان کشور است که بايد بر اساس شاخصه‌هاي آن قيمت‌گذاري شود، اظهار کرد: قيمت‌هاي واقعي مسکن به نرخ‌هاي سال 89 رسيده است و پيش‌بيني مي‌کنيم در شش ماه دوم امسال مسکن افت‌وخيز خاصي نداشته و قيمت‌ها مانند نيمه نخست سال ثابت مي‌ماند.
وي تصريح کرد: اين مساله نشان مي‌دهد با وجود اين‌که موقعيت مناسبي براي خريداران به‌واسطه قيمت‌هاي معقول به وجود آمده، زنگ خطري نيز تلقي مي‌شود؛ چراکه بازار پرسودي تلقي نشده و ميزان سرمايه‌گذاري در آن کاهش مي‌يابد.
معاون امور مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بايد به گونه‌اي عمل کنيم که علاوه بر جلوگيري از افزايش قيمت اين اطمينان را بدهيم که بازار مسکن از رکود خارج مي‌شود.
به گفته معاون وزير راه و شهرسازي وضعيت کنوني مسکن در کوتاه مدت مطلوبيت دارد، اما؛ مشخص نيست در بلند مدت به نفع مردم تمام مي‌شود يا زيان آن‌ها.
مظاهريان با اشاره به اين‌که به طور ميانگين با تورم 15 درصدي در کشور مواجه هستيم، گفت: بخش مسکن نيز بايد به همين ميزان افزايش قيمت داشته باشد تا سرمايه‌گذار بتواند منابع مالي خود را در اين بازار حفظ کند.
وي با بيان اين‌که در بسته خروج از رکود همگان اتفاق نظر دارند که مشکل کليدي ما کاهش قدرت خريد متقاضيان است، بيان کرد در بخش‌هاي مختلف صنعت نيز وضعيت اين گونه است. بايد به سمتي حرکت کنيم که قدرت خريد مردم را افزايش دهيم، تسهيلات مي‌تواند بخشي از اين مساله را جبران کند و با ورود متقاضيان به بازار (مسکن) انگيزه سازندگان براي توليد مسکن افزايش مي‌يابد.
محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي کشور در هفته‌اي که پشت سر گذاشتيم با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه بين بنياد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازي و بهزيستي در جهت احداث مسکن معلولان گفت: در فاز اول اين طرح همزمان با دهه مبارک فجر 300 تا 400 واحد مسکوني به خانواده‌هاي داراي دو معلول واگذار مي‌شود.
وي با اشاره به 46 هزار واحد مسکوني در دست ساخت اضافه کرد: اين واحدها در مراحل سفت‌کاري و نازک‌کاري و براساس اولويت ثبت‌نام در سامانه تا پايان سال 400 واحد به متقاضيان واگذار خواهد شد.
در آخر هفته گذشته، وزير راه و شهرسازي در نشست هم‌انديشي روساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از کشور گفت: براي توسعه ناوگان ريلي به دنبال خريد دو هزار و 800 واگن مسافري و پنج هزار واگن باري با همکاري سرمايه‌گذاران خارجي هستيم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که در شرايط جديد، توسعه ارتباطات با کشورهاي همسايه را در رأس کارهاي وزارت راه و شهرسازي قرار داده‌ايم، اظهار کرد: در نظر داريم تمام کريدورهاي جاده‌اي و ريلي کشور را با بهره‌گيري از اين سياست که چگونه مي‌توانيم به کريدورهاي بين‌المللي متصل شويم، توسعه دهيم. ما الان عضو شبکه آزادراه‌هاي آسيايي و همچنين عضو شبکه‌هاي راه‌آهن آسيايي، چارسيکا و شمال-جنوب هستيم که اين ارتباطات و اتصالات در توسعه حمل‌ونقل کشور مهم هستند.
آخوندي با بيان اين‌که در خصوص کريدورهاي ريلي نيز اقداماتي در حال انجام است، خاطرنشان کرد: بسياري از مشکلاتمان با کشورهاي همسايه براي اتصال به کريدورهاي ريلي و جاده‌اي منطقه حل شده که از جمله آن‌ها حل مشکلاتي است که در مرز ريلي با آذربايجاني‌ها داشتيم؛ بنابراين قطارهاي باري ايراني مي‌توانند با يک‌بار بارگيري در تهران مستقيما به آذربايجان بروند و ديگر نيازي به تغيير قطار و تخليه بار در مرز ايران و مجددا بارگيري در آن سوي مرز آذربايجان نيست.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع توسعه ناوگان هوايي ايران اشاره کرد و افزود: سيستم ناوگان هوايي کشورمان جزء فرسوده‌ترين و مسن‌ترين ناوگان هوايي دنيا است و امسال که توانسته‌ايم عمر اين ناوگان را يک سال کاهش دهيم، به ميانگين 20 سال رسيده‌ايم.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اگر بخواهيم به دنبال خريد هواپيما برويم اين امکان براي کشورمان فراهم نيست چون براي توسعه ناوگان هوايي دور و متوسط برد، 400 فروند و براي توسعه ناوگان هوايي کوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاه‌هاي کوچک داخلي نيز حداقل 100 فروند و در مجموع 500 فروند هواپيما نياز است که با يک حساب سرانگشتي مجموعا 50 ميليارد دلار براي تأمين آن‌ها نياز داريم؛ در حالي که اين ميزان پول اصلا در ايران وجود خارجي ندارد؛ بنابراين به سراغ روش اجاره به شرط تمليک (ليزينگ) رفته‌ايم.
آخوندي سپس چند پروژه مهم را به صورت خلاصه تشريح کرد و افزود: براي ساخت فرودگاه تهران با سرمايه‌گذار خارجي صحبت کرده‌ايم که به جاهاي خوبي رسيده‌ايم. همچنين ساخت ترمينال سلام فرودگاه امام خميني (ره) که با بهره‌برداري از آن در سال آينده، سالانه 5 ميليون مسافر به حجم مسافرتي آن افزوده مي‌شود را در دست اقدام داريم.
در چهارشنبه هفته گذشته، اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس در جريان بازديد از قطعه يک آزادراه تهران- شمال با بيان اين‌که مسوولان پروژه قول دادند که تا پايان سال 95 قطعه يک زير بار ترافيک برود، اظهار داشت: ساخت قطعه دو اين آزادراه هم شروع شده است و بزرگ‌ترين تونل جاده‌اي کشور قرار است در همين قطعه احداث شود.
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اين‌که در قطعه يک آزادراه تهران-شمال هم تونل 4800 متري وجود دارد، افزود: اميدواريم بتوانيم منابع مالي مطمئني را براي قطعه سه تأمين کنيم تا ساخت اين قطعه هم شروع شود.
جهانگيري افزود: مي‌خواهيم به ملت ايران بگوييم که مجموعه مهندسي کشور به منطقه‌اي رسيده است که پروژه‌هاي پيچيده و بزرگ را با تکيه بر توان داخلي انجام مي‌دهند.
معاون اول رئيس‌جمهور با تأکيد بر اين‌که روند احداث آزادراه در سال‌هاي گذشته با کندي مواجه بود، تصريح کرد: در حال حاضر اراده جدي شکل گرفته تا اين آزادراه را تکميل کند تا در خدمت ملت ايران قرار گيرد.
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي هم در مراسم بازديد از قطعه يک آزادراه تهران - شمال با تأکيد بر اين‌که قطعه يک آزادراه شکل مالي ندارد، گفت: ساخت اين قطعه براساس برنامه زمان‌بندي پيش مي‌رود.
آخوندي اظهار داشت:ما در تمام مسائل مالي و حقوقي با بنياد مستضعفان به توافق رسيده‌ايم و پروژه روي منحني پيشرفت قرار دارد.
وي افزود: روزانه 70 متر لاينينگ تونل خواهيم داشت که با 34 دستگاه قالب اجرا مي‌شود.
همچنين محمد سعيدي‌کيا رئيس بنياد مستضعفان هم در جريان اين بازديد با اشاره به اين‌که سال گذشته معاون اول همراه با وزير راه از اين قطعه بازديد کردند، گفت:قطعه اول 32 کيلومتر است که در طول اين مسير کارگاه‌هاي مختلفي وجود دارد.
رئيس بنياد مستضعفان با اشاره به اين‌که مشکل معارض در اين قطعه به طور کامل حل شده است، گفت:در انتهاي قطعه يک تعداد کمي معارض باقي مانده است که در حال تفاهم با آن‌ها هستيم.
سعيدي‌کيا هم در مورد مساله مالي پروژه، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان منابع مالي را تأمين کرده‌اند و مشکلي در اين خصوص ندارند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن