تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820982304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ خاموش کارتن‌خواب‌هاي شهر در پي اقدامات ناکافي نهادهاي حمايتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ آبان ۱۳۹۴ (۱۰:۲۳ق.ظ)
پاييز، کشنده‌ترين فصل سال براي کارتن‌خواب‌ها مرگ خاموش کارتن‌خواب‌هاي شهر در پي اقدامات ناکافي نهادهاي حمايتي موج- سرماي هوا هرسال باعث کشته شدن تعدادي از کارتن‌خواب‌هاي شهر تهران مي‌شود اما هنوز شهرداري و سازمان بهزيستي به دنبال آن هستند که وظايف خود را به ديگري موکول کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، مرگ کارتن‌خواب‌هاي شهر موضوعي است که بيش از هر زمان ديگري در فصل پاييز نمود پيدا مي‌کند.
بر اساس آمار سازمان پزشکي قانوني، سال گذشته 18 نفر به دليل سرمازدگي در كشور جان خود را ازدست‌داده‌اند که از اين تعداد 11 نفر در فصل پاييز و 7 نفر در فصل زمستان جان‌باخته‌اند. البته اين آمار در سال 92، بيشتر بوده و 21 نفر از کارتن‌خواب‌هاي کشور جان خود را ازدست‌داده بودند.
طي سال‌هاي اخير، نهادهايي مانند سازمان بهزيستي و يا شهرداري‌ تهران براي کمک به کارتن‌خواب‌هاي شهر ورود پيداکرده و با ساخت مکان‌هايي جهت اسکان موقت اين قشر، تا حدود زيادي از کشته شدن افراد بي‌خانمان شهر جلوگيري کرده‌اند.
شهرداري تهران يکي از نهادهايي است که تاکنون موفق به ساخت سامان سرا و گرمخانه‌هايي جهت اسکان کارتن‌خواب‌هاي شهر شده است.
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در اين رابطه مي‌گويد: شهرداري طي يک سال گذشته برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي براي ساماندهي کارتن‌خواب‌ها داشته و تلاش شده خدماتي به اين قشر از سوي شهرداري ارائه شود.
وي مي‌افزايد: بر اساس طرح ارتقا سطح زندگي در منطقه 12، شهرداري تهران در منطقه‌اي که بيشترين جمعيت کارتن‌خواب شهر را به خود اختصاص داده، اقداماتي را آغاز کرده است.
شهردار تهران از احداث يک مرکز ويژه براي جمع‌آوري و نگهداري از کارتن‌خواب‌هاي شهر خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در حال راه‌اندازي مرکزي با ظرفيت 4 تا 5 هزار نفر در شهر تهران هستيم تا از اين طريق، کارتن‌خواب‌هايي را که بزرگراه‌هاي شهر را براي زندگي انتخاب کرده‌اند، به اين مرکز منتقل کنيم.
در ميان کارتن‌خواب‌هاي شهر، کودکاني نيز هستند که در فصل زمستان و در روزهاي سرد پاييز، طعم سرما را چشيده و سرما به استخوان نحيف آن‌ها نيز مي‌رسد. اين کودکان به همراه مادران خود شب‌هاي طولاني و سرد را به صبح مي‌رسانند و گاه براي جلوگيري از مرگ آن‌ها يا فروخته ‌شده و يا از طرق مختلف براي نگهداري به سازمان بهزيستي تحويل داده مي شوند.
فاطمه دانشور، رئيس کميته اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در اين رابطه به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: نبود مراکز کافي براي نگهداري از زنان کارتن‌خواب اکنون به يک معضل تبديل‌شده و مي‌توان گفت در اين شرايط مردان وضعيتي بسيار بهتر از زنان دارند.
وي مي‌افزايد: تعداد مراکزي که مردان کارتن‌خواب مي‌توانند در ايام سرد سال به آن‌ها مراجعه کنند بسيار بيشتر از تعداد مراکزي است که کار پذيرش بانوان را انجام مي‌دهند.
رئيس کميته اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با تأکيد بر لزوم بهره‌مندي شهرداري از ظرفيت سازمان‌هاي مردم‌نهاد مي‌افزايد: بدون شک شهرداري به‌تنهايي نمي‌تواند براي تمام کارتن‌خواب‌هاي شهر برنامه‌ريزي کرده و به آن‌ها خدمات ارائه کند و لازم است در اين مسير از ظرفيت NGO ها نيز بهره برد.
فرزاد هوشيان پارسيان، مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران نيز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري موج در خصوص وضعيت کارتن‌خواب‌هاي تهراني مي‌گويد: بر اساس آمارهاي غيررسمي، در شهر تهران بيش از 20 هزار کارتن‌خواب سکونت دارند و اگر قرار باشد به تمام اين کارتن‌خواب‌ها خدمات ارائه شود، بدون شک تمام نهادهاي حمايتي بايد به مسئله ورود پيدا کنند.
مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران کارتن‌خواب‌هاي شهر را نوعي تهديد براي جامعه دانسته و مي‌افزايد: بيش از 10 درصد کارتن‌خواب‌هاي شهر درگير بيماري ايدز بوده و به اين خاطر که نتوانسته‌ايم براي آن‌ها به‌درستي برنامه‌ريزي کنيم، اين بيماري در ميان کارتن‌خواب‌ها به‌شدت رو به افزايش است.
بدون شک در بحث کارتن‌خواب‌ها، شهرداري‌ها نهادي نيستند که به‌عنوان متولي اصلي مطرح بوده و سازمان بهزيستي بايد براي اين قشر برنامه‌ريزي کند.
انوشيروان محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي کشور در رابطه با برنامه‌هاي اين نهاد براي قشر کارتن‌خواب شهر به خبرنگار خبرگزاري موج مي‌گويد: در شرايطي که تعداد کارتن‌خواب‌هاي شهر هر روز رو به افزايش است، بايد براي جلوگيري از اين پديده برنامه‌ريزي شود اما متأسفانه سازمان بهزيستي نمي‌تواند در اين مسير به‌تنهايي موفق باشد.
وي مي‌افزايد: شهرداري تهران طي چند وقت اخير اقدامات مناسبي را در رابطه با کارتن‌خواب‌هاي پايتخت داشته اما بايد به اين موضوع توجه شود که بسياري از شهرهاي ايران درگير مقوله کارتن‌خوابي هستند.
حبيب‌الله مسعودي فريد، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور نيز در خصوص برنامه‌هاي سازمان بهزيستي براي کارتن‌خواب‌ها مي‌گويد: سازمان بهزيستي به‌عنوان يکي از نهادهاي حمايتي کمک به کارتن‌خواب‌ها را در دستور کار داشته و طي سال‌هاي اخير نيز براي جلوگيري از افزايش تعداد کارتن‌خواب‌هاي شهر برنامه‌ريزي کرده است.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور با ارائه آماري در رابطه با جمعيت کودکان کارتن‌خواب مي‌گويد: يک درصد از جمعيت کارتن‌خواب‌هاي شهر را کودکان و بيش از 10 درصد آن‌ها را زنان تشکيل مي‌دهند. بدون شک با توجه به آسيب‌پذير بودن اين دو قشر، بايد اصلي‌ترين برنامه‌ها در رابطه با آن‌ها باشد.
براي پيشگيري از يخ‌زدگي کارتن‌خواب‌ها، شهروندان مي‌توانند گزارش‌هايي را به دو شماره تلفن 137 (شهرداري تهران) و 123 ( اورژانس اجتماعي سازمان بهزيستي) ارائه دهند تا اين دو نهاد نسبت به جمع‌آوري کارتن‌خواب‌ها در محلات اقدام کنند.
بدون شک با توجه به تعداد زياد کارتن‌خواب‌هاي شهر تهران، تنها راهکاري که مي‌تواند سبب ساماندهي بيشتر اين قشر شود، هماهنگي هر چه بيشتر سازمان بهزيستي، شهرداري تهران، وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و ساير دستگاه‌هاي حمايتي است. از اين طريق شايد از موازي کاري‌ها جلوگيري شده و وضعيت کارتن‌خواب‌هاي شهر در آستانه فصل سرما بهبود يابد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن