تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821009979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماموريت فونيكس آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ماموريت فونيكس آغاز شد
جام جم آنلاين: مريخ نورد فونيكس ماموريت سه ماهه خود را در قطب شمال سياره مريخ براي نمونه گيراز سطح سياره سرخ، جستجوي آب يخ زده و تلاش براي يافتن نشانه هايي از حيات درگذشته آغاز كرد. فونيكس مجهز به وسيله اي است كه با آناليز تركيب زمين قادر خواهد بود تا مولكول ها بويژه كربن و هيدروژن كه عناصر ضروري براي وجود حيات هستند را كشف كند.


به گزارش واحد مركزي خبر ، مريخ نورد فونيكس يكشنبه شب چند ساعت پس از فرود بر روي سياره سرخ اولين تصاوير خود را از بيابان صاف، يخي و غمناك اين سياره به زمين ارسال كرد كه برخي از اين تصاوير شبيه به دشت هاي قطب شمال زمين هستند.

سفينه پس از انجام سفري كه 9 ماه به طول انجاميد بدون هيچ مشكلي در منطقه «وستيتاس بورئاليس» ، دشت يخ زده قطبي سياره سرخ فرود آمد.

«پتر اسميت» از دانشگاه آريزونا و مسئول علمي اين ماموريت با اشاره به انجام ماموريت سه ماهه در دماي بين 73 تا 33 درجه سيليسيوس زير صفر گفت : نمونه برداري مناسب از زمين يخ زده هدف ما در يافتن منطقه اي قابل سكونت بر روي مريخ است.

فونيكس مجهز به وسيله اي است كه با آناليز تركيب زمين قادر خواهد بود تا مولكول ها بويژه كربن و هيدروژن كه عناصر ضروري براي وجود حيات هستند را كشف كند.

مايكل گريفين، رييس ناسا گفت : روزهاي اول ماموريت فونيكس به بررسي وضعيت اين سفينه اختصاص خواهد يافت و در روزهاي بعد بررسي سطح زمين قطب شمال اين سياره آغاز خواهد شد. ماموريت فونيكس 420 ميليون دلار هزينه در بر خواهد داشت.

يكي از مراحل مهم و كليدي ماموريت فونيكس باز شدن بازوي دو متر و سي و پنج سانتيمتري اين مريخ نورد است كه قادر خواهد بود تا عمق يك متر زمين را حفر كند. اين ماموريت در روز سه شنبه انجام خواهد شد.

يكي از تجهيزات اين بازوي رباتي مي تواند نمونه ها را گرم كند تا مواد درون آنها مانند آب را بررسي كند.

اين مريخ نورد همچنين داراي يك دوربين است كه ناسا آن را چشمان فونيكس نام نهاده است و در رو متري سطح زمين قرار دارد و مي تواند تصاوير تمام نما با كيفيت بسيار بالا تهيه كند.

دانشمندان بر روي زمين مي توانند به تصاويري سه بعدي از بازوي رباتي مريخ نورد و ذرات جوي مريخ دسترسي داشته باشند.

نشانه هايي از وجود اب بر روي مريخ در ماموريت هاي اوپورچونيتي و اسپيريت ( فرصت و روح) كشف شده است.

مريخ نورد هاي اخير سه سال است كه سطح مريخ را در منطقه استواي اين سياره مورد اكتشاف قرار داده اند.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن