تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820938642
نخستین مدارس مدرن ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:آشنا نیوز: آشنانیوز: دوره قاجاریه ، دوره ای است که درآن شهرنشینی درتهران ، برپایه ی معیشت تمدن کشاورزی و نهاد های اداری – اجتماعی همسو با آن تمدن کشاورزی بنیان گذاری شده بود، ولی تهران ازدرون این تمدن کشاورزی جامعه ایرانی ، « خیزش شهری » کرد. فراوری : لواسانی- بخش تاریخ تبیان دوره قاجاریه ، دوره ای است که درآن شهرنشینی درتهران ، برپایه ی معیشت تمدن کشاورزی و نهاد های اداری – اجتماعی همسو با آن تمدن کشاورزی بنیان گذاری شده بود، ولی تهران ازدرون این تمدن کشاورزی جامعه ایرانی ، « خیزش شهری » کرد و با ایجاد تحول درکارکرد اجتماعی مدارس خود و با تحول کارکرد و فونکسیون نهاد آموزشی خود ، کم کم به تغییرنظام معیشت شهرنشینی خود پرداخت و آن را ازمرحله ی اقتصادی مبتنی برتمدن کشاورزی به اقتصاد مبتنی بر تمدن نیمه صنعتی – تجاری کشاند ، زیرا در ازمنه ی سابق شهرنشینی درتهران ، نظیر شهرهای دیگر ایرانی ، اصنافش از مشاغلی تشکیل می شد که اقتصاد فئودالی – روستایی ،اساس تغذیه اقتصادی این نوع شهر ها و مشاغل آنرا تشکیل میداد .. نخستین مدارس مدرن ایرانی ، تنها از درون شهرتهران بیرون آمدند و آن هم در دوره ی مظفرالدین شاه شکل گرفت ، که امروزه مدارس جدید ایرانی ما، الگوهای فرهنگی اخذ شده از این نوع« مدل فرهنگی » هستند لذا متکی بر مازاد اقتصادی تولیدات جامعه ی فئودالی – کشاورزی ایرانیان بود که تهران پایتخت آنها را تشکیل می داد ، و به همین دلیل درطول تاریخ شهرهای ایرانی ، جمعیت این نوع شهرها هم، از ده الی پانزده درصد بیشتررشد جمعیتی نمی کردند و درنتیجه 85% دیگر اعضای جامعه ی ایرانی ،درشکل جمعیت روستایی و درقالب شصت هزار روستاهای ایران ، به مشاغل تولید کشاورزی – دامی مشغول ویابه معیشت خود کفایانه ی خود مشغول بودند و تنها پانزده درصد جمعیت شهری و از جمله تهران هم از اقتصاد روستایی آنان ، تغذیه ی معیشتی می نمود و ازاین رو در این نوع شهرهای ایرانی ، افراد حرفه ای شهری و صنعتگران شهری مزبور، صرفاً به ساخت و ساز ابزارها و وسایل کاری می پرداختند که تنها به درد چرخاندن اقتصاد این نوع روستاها می خورد و یا به خرید و فروش مایحتاج آن روستاها می پرداختند و یا به رتق و فتق اداری – حقوقی این روستاها در درون نهادهای اداری شهری خودمی پرداختند و ازجمله ابزارهایی که در بازار و میادین اقتصادی و کارگاه های شهرها می ساختند شامل ساخت داس و بیل و گاوآهن ،توسط آهنگران این نوع میادین و یا حجره های شهری بود و یا به ساخت و ساز ظروف مسی برای فروش به سکنه ی آن روستاها بود و یا به ساخت غربال و الک و ساخت تنوربرای غربال کردن گندم کشتزارهای روستایی بود و یا نانوایی های خانگی آنان در روستاها بود و یا به ساخت لوازم فرش بافی آنها در این کارگاه های شهری خود می پرداختند و یا در شهرهای مزبور به مشاغل خرید و فروش مازاد تولید آنها می پرداختند نظیرخریدگندم و حبوبات و میوه و لبنیات و پشم و پوست روستاها . و نیزمدارس قدیمی ایران هم درشهرها صرفاً درچارچوب آموزش های حقوقی – مذهبی – اداری رتق و فتق معیشت این نوع روستاها عمل می کرد و در این چارچوب اجتماعی، تداوم فرهنگی و تداوم آموزشی داشتند . اما مدارس جدید تهران ، در دوره قاجاریه از این شالوده ی اجتماعی ،که متکی براقتصاد جامعه ی روستایی بود ، « گذر اجتماعی » کرد و توانست بر « مازاد تولید دانش » سکنه ی تهران دراین دوره ی تاریخی منجر شود و بعلاوه درتحولات فرهنگی – اجتماعی خود ، کم کم به تحول قشربندی های خاص تأسیس کنندگان این نوع مدارس پرداخت و یا به تحول اجتماعی قشربندی های تدریس شوندگان در این نوع مدارس منجر شد و لذا تغییر درکارکرد نهاد آموزشی را در درون شهر تهران ،نهادینه اجتماعی کرد و به همین دلیل نخستین مدارس مدرن ایرانی ، تنها از درون شهرتهران بیرون آمدند و آن هم در دوره ی مظفرالدین شاه شکل گرفت ، که امروزه مدارس جدید ایرانی ما، الگوهای فرهنگی اخذ شده از این نوع« مدل فرهنگی » هستند. هر چند بعد از تأسیس دارالفنون که در اوایل دوره ی ناصرالدین شاه اتفاق افتاد (که به خاطرکارکرد تربیت حکام اداری با سواد برای اداره جامعه ی ایرانی ) تأسیس شده بود ، مدارس دولتی دیگری هم از سوی دولت قاجاریه تأسیس شد اما همگی این مدارس هم بیشتر برای تربیت کادر دولتی بودند و به طبقه ی عوام جامعه ی تهران کاری نداشتند . ولی در اواخر دوره ی ناصرالدین شاه برخی مدارس هم شکل گرفتند که پایه گذار مدارس جدیدی از نوع مدارس مدرن دوره ی مظفرالدین شاهی بودند نظیر ساخت مدرسه ی مادرشاه در خیابان باب همایون و یا مدرسه ی دوستعلی خان معیرالممالک و مدرسه ی رضا قلی خان هدایت درخیابان خانقاه و یا مدرسه ی فرخ خان امین الدوله در محله ی چاله میدان تهران و یا مدرسه ی شاهزاده خانم . و یا مدرسه ی علمیه ی احتشام السلطنه ، ولی اغلب مدارس جدید تهران، تنها پنجاه بعد از دارالفنون شکل گرفت که بیشتر در دوره ی مظفرالدین شاه گسترش یافت و باعث شد که در اواخر دوره ی قاجاریه درحدود شصت – هفتاد مدرسه ی جدید و یا مدرسه ی سنتی درشهر تهران بوجود آید که حدود بیست الی بیست وپنج هزار خانوار (12000نفر)جمعیت داشت و همه ی این مدارس هم (ازجمله مدارس سنتی و یا مدرن آن ) همگی متعلق به دوره ی قاجار بودند. تاسیس مدارس دخترانه در دوره پهلوی اول زنان فارس در عصر قاجاریه به منظور تاسیس مدارس دخترانه و باسوادکردن آنان تلاش مستمری انجام دادند. در نگاهی عمیق تر به عملکرد زنان شیراز درخصوص تاسیس مدارس دخترانه، درمی یابیم اساس فعالیت آنان برمبنای این اعتقاد و تفکر انجام می گرفت در دوره رضاشاه تاسیس مدارس توسط زنان با توجه به زمینه هایی که در دوره قاجار ایجاد شده بود، تداوم یافت. بسیاری از مدارسی که در سالهای نخستین قدرت گیری رضاشاه در فارس و به ویژه در شیراز فعالیت می کردند، سعی می نمودند آموزش دختران را برمبنای شیوه های آموزشی جدید پیش ببرند. مدارس این دوره درواقع همان مدارس تاسیس شده در عصر قاجار بودند که اینک صرفا بر تعداد دانش آموزان و مقاطع تحصیلی شان می افزودند. از جمله مجلات فعال در امر زنان، مجله عالم نسوان بود که ناشران و نویسندگان آن زن بودند. در برخی شماره های این مجله پس از مقایسه وضعیت زنان در کشورهایی نظیر فرانسه، انگلیس، سوئد، ژاپن، چین و هند، تاکید شده است که لیاقت و شایستگی زنان در امور مختلف و به ویژه در مسائل اجتماعی به خودشان بستگی دارد؛ چنانکه به عنوان مثال زنان متکدی هند خودشان را مسئول بدبختی خودشان می دانند؛ در چین در کنار زنانی که ریاست بانک و یا مقامات بالای اداری را برعهده دارند، زنان بسیار ترسویی نیز هستند که حتی از این که به تنهایی در خیابانها رفت وآمد کنند، می ترسند؛ در ژاپن زنان علیرغم مخالفت مردان، مشاغلی نظیر روزنامه نگاری، نویسندگی، پلیس و... را برعهده دارند؛ در سوئد برخی زنان با جامعه ملل در ارتباط هستند؛ و در فرانسه و انگلیس هنوز برخی زنان حقوق اجتماعی خود را کاملا به دست نیاورده اند، نظیر این مقالات که مقایسه ای بین زنان ایران با زنان سایر نقاط جهان بود، تازگی نداشت بلکه در مجلات عصر قاجار مانند «زبان زنان» و «جهان زنان» نیز مقالاتی درج می شد که همگی به منظور آگاهی بخشیدن به زنان ایران از طریق مقایسه و شناخت بیشتر وضعیت و شرایطشان به انتشار مطالب می پرداختند. تلاش برای باسواد کردن دختران در عصر قاجار زنان فارس در عصر قاجاریه به منظور تاسیس مدارس دخترانه و باسواد کردن آنان تلاش مستمری انجام دادند. در نگاهی عمیق تر به عملکرد زنان شیراز درخصوص تاسیس مدارس دخترانه، درمی یابیم اساس فعالیت آنان برمبنای این اعتقاد و تفکر انجام می گرفت که برای تربیت فرزندان و نسل آینده، به مادر آگاه و باسواد نیاز است. آنان علیرغم مدت کوتاه دوران پس از جنگ جهانی اول تا پایان سلطنت قاجاریه، بیشترین فعالیت را در تاسیس مدارس ملی در مقطع ابتدایی از خود نشان دادند. با قدرت گیری رضاشاه، فعالیتهای زنان شیراز و فارس ادامه یافت. ابتدا بر تعداد دانش آموزان دختر و سپس بر تعداد مدارس افزوده شد. اما نکته قابل توجه این است که مدارس عصر پهلوی اول عمدتا ادامه همان عملکرد مدارس عصر قاجار بودند که باید شکل گیری آنها را از نتایج مشروطیت دانست. تعداد مدارس دخترانه ای که در عصر پهلوی اول ایجاد شدند، در مقایسه با عصر قاجاریه، به رغم فضای سیاسی متفاوت، رشد چندانی نداشت؛ ضمن آنکه فزونی تعداد مدارس ملی نسبت به مدارس دولتی در دوره رضاشاه همچنان حفظ شد؛ بدین معناکه برتری با مدارس ملی بود. در شیراز و فارس در دوره رضاشاه بر تعداد دانش آموزان دختر و مقاطع تحصیلی اضافه شد. این مقاطع تحصیلی منحصر به مقطع ابتدایی نبودند بلکه به تدریج مقطع متوسطه نیز به آن اضافه گردید. از ۱۳۱۴.ش به بعد، بر تعداد مدارس دخترانه شیراز افزوده شد. در مجموع با توجه به فضای متفاوت سیاسی و اجتماعی دوره های قاجار و پهلوی اول، در دوره قاجار تحت تاثیر جریان مشروطیت، اساس و پایه تاسیس مدارس دخترانه در فارس ریخته شد و در دوره رضاشاه صرفا همان روندی که در دوره قبل پایه گذاری شده بود، تداوم یافت. منبع: تبیان
سه شنبه ، ۱۲آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آشنا نیوز]
[مشاهده در: www.ashenanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]
صفحات پیشنهادی
نخستین زن خلبان ایرانی در انتظار کاپیتان شدن +عکس
خیلی ها می گویند سوار هواپیمایی که خلبان آن خانم است نمی شویم این دیدگاه چه در هوا و چه در زمین وجود دارد که باید تلاش کرد آن را اصلاح کنیم به گزارش صبحانه نخستین خلبان زنِ هواپیماهای شخصی کشور که خلبان هواپیماهای مسافربری نیز است از تفاوت های خلبانی آقایان و خانم ها این گونهساخت نخستین دستگاه نوار مغز فروسرخ توسط دانشمند ایرانی
دکتر احسان کامرانی محقق دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد برای نخستین بار موفق به ساخت دستگاه نوار مغز نوری به کمک حسگر امواج فروسرخ شد که هر دو عملکرد ام آرآی و نوار مغز را انجام داده و در آینده می تواند به نظارت بر مغز متحرک بیماران و کنترل هندزفری دستگاه ها برای معلولان کمک کندنخستین زن خلبان ایرانی
نخستین زن خلبان ایرانیتاریخ انتشار شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۰۲ نخستین خلبان زنِ هواپیماهای شخصی کشور که خلبان هواپیماهای مسافربری نیز است از تفاوتهای خلبانی آقایان و خانمها اینگونه میگوید خیلیها میگویند سوار هواپیمایی که خلبان آن خانم است نجای خالی داروهای ایرانی در نخستین نمایشگاه پزشکی افغانستان
جای خالی داروهای ایرانی در نخستین نمایشگاه پزشکی افغانستان کابل - ایرنا - نخستین نمایشگاه پزشکی وبهداشتی افغانستان با مشارکت هندوستان در کابل برگزار شد و در آن تجهیزات پزشکی داروها شیوه های درمان برخی بیماری ها برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمد به گزارش ایرنا در این نمایشگاهنخستین زن خلبان ایرانی در انتظار کاپیتان شدن
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab ir نخستین خلبان زنِ هواپیماهای شخصی کشور که خلبان هواپیماهای مسافربری نیز است از تفاوت های خلبانی آقایان و خانم ها این گونه می گوید خیلی ها می گویند سوار هواپیمایی که خلبان آن خانم است نمی شویم این دیدگاه چه در هوا و چه در زمین وجود داردروایت روزنامه نگار ایرانی از زادگاه نخستین فضانورد جهان/معمای سقوط هوایی قهرمان ملی شوروی
سهشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۷ پرونده زندگی نخستین فضانورد جهان در 34 سالگی او با سقوط حین پرواز تمرینی با یک فروند هواپیمای میگ 15 بسته شد خاکستر او و خلبان همراهش به عنوان قهرمان ملی در دیوار کرملین دفن شد و میلیونها نفر از مردم شوروی در میدان سرخ مسکو با او وداع کردند باباهدف الگوسازی پوشش، برگزاری نخستین جشنواره مد و پوشش اسلامی ایرانی در گیلان
معاون هنری ارشاد گیلان از برگزاری نخستین جشنواره مد و پوشش اسلامی ایرانی در استان گیلان خبرداد و گفت نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره در دهه فجرامسال درسالن یادگارامام رشت برگزار می شود به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پرنیان گیل سیدوحید فخرموسوی در گفت و گوباگفتگو با نخستین زن خلبان ایرانی
خیلی ها می گویند سوار هواپیمایی که خلبان آن خانم است نمی شویم این دیدگاه چه در هوا و چه در زمین وجود دارد که باید تلاش کرد آن را اصلاح کنیم به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آبشار نیوز خیلی ها می گویند سوار هواپیمایی که خلبان آن خانم است نمی شویم این دیدگاه چه در هوا و چه در زمکرسی های قدیمی ایرانی در خانه ژاپنی ها+تصاویر
باشگاه خبرنگاران هرچند سالهاست که روشهای گرمایش جدید در بسیاری از منازل تهران و شهرستانهای بزرگ و کوچک ایران وجود دارند و اکثر منازل کشور در زمستانها کاملا گرم هستند اما هنوز هم بسیاری از خانواده ها چه به دلیل علاقه و حفظ سنت و چه به دلیل نداشتن امکانات گرمایش کافی از کرسی اسابداع نخستین پرتو کششی صوتی جهان
تیمی از محققان دانشگاههای بریستول و ساسکس با همکاری شرکت Ultrahaptics موفق به ساخت نخستین پرتو کششی صوتی جهان شده اند که می تواند اجسام را با استفاده از امواج صوتی بلند کرده و حرکت دهد پرتوهای کششی اشعه های اسرارآمیزی هستند که می توانند اجسام را بلند کنند این مفهوم توسط نویسند-
گوناگون
پربازدیدترینها