واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری آنا: «ما نباید کاری کنیم که خدا و حق خدا را در برابر حق مردم قرار دهیم که در نتیجه یک جوان برای دفاع از حق مردم، در برابر خدا قرار بگیرد.» به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی طی سخنانی در یزد ضمن تشریح وضعیت مردم شام پس از واقعه عاشورا و بیان این مطلب به دلایل پذیرش دولت بنی امیه و تسلیم بودن مردم در برابر آن و مقبولیت آن دولت توسط مردم شام اشاره کرد و این پرسش را مطرح کرد که: به راستی دستگاه حکومت بنی امیه بعد از ماجرای عاشورا، چطور توانست مردم را در برابر جنایتی که مرتکب شده بود، قانع کند؟ وی که جمعه شب، هشتم آبان ماه در مجلس یادبود پدر دکتر امراللهی سخن می گفت افزود: وقتی ماجرای عاشورا به پایان رسید و بنی امیه، امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رساندند و خانواده حضرت را به اسارت بردند و جنایات زیادی مرتکب شدند، کار خود را در نزد مردم زیبا جلوه می دادند، و برای ادامه عاشورا سیاستگذاری کردند تا جنایات خود را توجیه کنند. این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که سیاستگذاری بنی امیه بعد از عاشورا اصولی داشت، به تشریح دو اصل آن پرداخت و نخستین اصل را القای این موضوع دانست که قتل امام حسین(ع) و یارانش خواست خدا بود و اظهار داشت: اینگونه القا می شد که قتل حسین از مقدرات الهی بود و نتیجه این می شد که اگر کسی به سپاه یزید اعتراض کند، معترض به اراده خداست و ما کاره ای نبودیم و مسئولیتی متوجه ما نیست، پس مواظب باشید در برابر اراده خدا موضع نگیرید. وی افزود: اینها سعی میکردند خودشان را تبرئه کنند تا گناهی متوجه آنان نشود تا جایی که گفتند در میان اسرا جوانی هم هست، عبیدالله بن زیاد پرسید مگر علی بن الحسین را خدا در کربلا نکشت؟! و امام سجاد(ع) پاسخ داد او هم نام علی بود و به دست مردم کشته شد. حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی دودمان بنی امیه را کسانی معرفی کرد که مکتب جبر را تبلیغ می کردند و انسان را دارای مسئولیت نمی دانستند و به دنبال سیاست و قدرت و ثروت بودند و جریان فکری نبودند، و بیان داشت: بنی امیه می خواستند ظلم کنند و اموال را غصب کنند و آن را اراده خدا جلوه دهند تا مردم به معاویه اعتراض نکنند و اگر کسی اعتراض کرد بگویند مقابله و اعتراض به معاویه، مقابله و اعتراض به خداست. وی افزود: یزید ادعا می کرد اینکه حسین مرا شایسته خلافت نمی داند اشتباه می کند، مگر او قرآن نخوانده که خدا می گوید حکومت در دست خداست و به هر که بخواهد می دهد و اگر حسین می دانست حکومت را خدا به ما داده، در برابر خدا اعتراض نمی کرد. معاویه به ابوذر می گفت من در برابر شما پاسخگو نیستم و خودم جواب خدا را می دهم. اما ابوذر می گفت بیت المال، مال مسلمین است و تو هم باید پاسخگوی مسلمانان باشی و هم در آخرت پاسخ خدا را بدهی. به ابوذر می گفتند این حرف هایی که تو می زنی، ضد انقلابی است و نظام ما را تضعیف می کند، لذا او را به ربذه تبعید کردند. این استاد دانشگاه و حوزه با اشاره به دیدگاه مرحوم نایینی در کتاب تنبیه الامه گفت: مرحوم نایینی معتقد بود اگر استبداد جنبه دینی پیدا کند، بسیار دشوارتر است، چون پشتوانه ای از مذهب برای خودش به کار می گیرد و کار خود را به خدا نسبت می دهد. وی با یادآوری ماجرای تبعید ابوذر غفاری به ربذه، گفت: بنی امیه در تمام زوایای زندگی مردم دخالت کرده و اسم خدا را می آوردند و تمام کارهایشان را به نام خدا مطرح می کردند. معاویه دایم به مردم می گفت بیت المال، مال خداست و من هم نماینده خدا هستم و به هر کس بخواهم می دهم. حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی با طرح این مطلب که فلانی چند هزار میلیارد برداشته و برده، و همه مردم در بیت المال حق دارند و می توانند سوال کنند چکار کردی؟ حق نداری این مال را به اطرافیانت بدهی، تاکید کرد: معاویه ای که حتی برای یک لحظه به حقیقت ایمان نیاورده و هرگز مسلمان نشده و کفر خود را مخفی می کرد، شده بود زبان دین و اسلام و دم از خدا می زد، تا بتواند از این پول ها و قدرت استفاده کند. وی افزود: اگر مسوولیت شناس هستید، به جای این که نام خودتان را زیر نام خدا و مقدسات پنهان کنید، بیایید به مردم گزارش دهید که پول ها را چه کردید؟ معاویه به ابوذر می گفت من در برابر شما پاسخگو نیستم و خودم جواب خدا را می دهم. اما ابوذر می گفت بیت المال، مال مسلمین است و تو هم باید پاسخگوی مسلمانان باشی و هم در آخرت پاسخ خدا را بدهی. به ابوذر می گفتند این حرف هایی که تو می زنی، ضد انقلابی است و نظام ما را تضعیف می کند، لذا او را به ربذه تبعید کردند. این استاد دانشگاه و حوزه تاکید کرد: ما نباید کاری کنیم که خدا و حق خدا را در برابر حق مردم قرار دهیم که در نتیجه یک جوان برای دفاع از حق مردم، در برابر خدا قرار بگیرد، این سیاست معاویه بود... وی دومین اصل در سیاستگذاری بنی امیه را اظهار بی خبری از ظلم ها و ستم ها و فعال بودن گروه های خودسر دانست و اظهار داشت: بنی امیه وقتی دیدند خبر جنایات دارد به مردم می رسد، به این نتیجه رسیدند که بگویند خلیفه خبر نداشت و اینان بدون اطلاع و خبر خلیفه عمل کردند و هرچه لعن و نفرین بود بر سر عبیدالله و شمر و... می کردند. حجت الاسلام والمسلمین محمدسروش محلاتی این شیوه را روش جنایتکاران تاریخ معرفی کرد که بگویند یزید از جنایات کربلا در روز عاشورا خبر نداشته، تا خون امام حسین(ع) لوث شود و نهضت امام حسین(ع) از بین برود، اما خدا نگاهبان و حافظ خون مظلوم است و خون مظلوم از بین نمی رود و انتقام نیز دست خداست.
سه شنبه ، ۱۲آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری آنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]