تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804138801
جواب رد امام حسین(ع) به خواستگاری یزید از خواهرزاده اش
واضح آرشیو وب فارسی:کرات آملی: کرات آملی:باید بگویم که ما با شما در راه خدا و براى خدا دشمنى کرده ایم و لذا حاضر نیستیم به خاطر دنیا با شما مصالحه کنیم! به جانم سوگند! از قرابت نَسَبى (بنى هاشم با بنى امیه) کارى ساخته نیست، تا چه برسد به قرابت سببى. مرحوم بحرانى در کتاب «عوالم» نقل مى کند: معاویه به مروان ـ که استاندار حجاز بود ـ نامه اى نوشت و از وى خواست «امّ کلثوم» دختر «عبدالله بن جعفر» را براى فرزندش یزید خواستگارى کند. مروان به سراغ عبدالله بن جعفر رفت و جریان خواستگارى را با او در میان گذاشت. عبدالله گفت: اختیار ام کلثوم به دست من نیست؛ بلکه به دست آقاى ما حسین(ع) است که دایى این دختر است. موضوع را به اطلاع امام حسین(ع) رساندند؛ فرمود: از خداوند طلب خیر مى کنم؛ خدایا این دختر را به آنچه مایه خشنودیت از آل محمد است موفّق بدار! (روز موعود فرا رسید) و مردم در مسجد رسول خدا(ص) اجتماع کردند، مروان نیز آمد و کنار امام حسین(ع) نشست و گفت: امیرمؤمنان! (اشاره به معاویه است!) به من فرمان داده است که ام کلثوم را براى یزید خواستگارى کنم و مهریه او را مطابق خواسته پدرش قرار دهم، به هر مقدار که باشد! همراه با آشتى میان دو قبیله بنى هاشم و بنى امیه و نیز اداى دیون پدرش. سپس خطاب به امام حسین(ع) گفت: بدان! کسانى که به خاطر وصلت شما با یزید به حال شما غبطه مى خورند، بیشترند از کسانى که به یزید به سبب وصلتش با شما غبطه بخورند. آن گاه گفت: مایه شگفتى است که چگونه یزید براى کسى مهریه قرار مى دهد و حال آن که وى در شأن و منزلت همتایى ندارد و مردم با توسل به روى او طلب باران مى کنند، اى اباعبدالله! سخنم را با نظر مثبت پاسخ بگو! امام حسین(ع) فرمود: «اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى اِخْتارَنا لِنَفْسِهِ، وَارْتَضانا لِدِینِهِ وَاصْطَفانا عَلى خَلْقِهِ، وَ اَنْزَلَ عَلَیْنا کِتابَهُ وَ وَحْیَهُ، وَ ایْمُ اللّهِ لا یَنْقُصُنا اَحَدٌ مِنْ حَقِّنا شَیْئاً إِلاَّ انْتَقَصَهُ مِنْ حَقِّهِ، فى عاجِلِ دُنْیاهُ وَ آخِرَتِهِ، وَ لا یَکُونُ عَلَیْنا دَوْلَهٌ اِلاّ کانَتْ لَنَا الْعاقِبَهُ وَ لَنَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِین. یا مَرْوانُ قَدْ قُلْتَ فَسَمِعْنا. اَمّا قَوْلُکَ: مَهْرُها حُکْمُ أَبِیها بالِغاً مابَلَغَ، فَلَعَمْری لَوْ اَرَدْنا ذلِکَ ما عَدَوْنا سُنَّهَ رَسُولِ اللّهِ فی بَناتِهِ وَ نِسائِهِ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ هُوَ ثِنْتا عَشَرَهَ أُوقِیَهً، یَکُونُ اَرْبَعَمِأَه وَ ثَمانِینَ دِرْهَماً. وَ أَمّا قَوْلُکَ: مَعَ قَضاءِ دَیْنِ اَبیها، فَمَتى کُنَّ نِسائُنا یَقْضِینَ عَنّا دُیُونَنا؟ وَ اَمّا صُلْحُ ما بَیْنَ هذَیْنِ الْحَیَّیْنِ، فَإِنّا قَوْمٌ عادَیْناکُمْ فِى اللّهِ، وَ لَمْ نَکُنْ نُصالِحُکُمْ لِلدُّنْیا، فَلَعَمْرِی فَلَقَدْ اَعْیىَ النَّسَبُ فَکَیْفَ السَّبَبُ. وَ أَمّا قَوْلُکَ: اَلْعَجَبُ لِیَزیدَ کَیْفَ یَسْتَمْهِرُ؟ فَقَدِ اسْتَمْهَرَ مَنْ هُوَ خَیْرٌ مِنْ یَزیدَ، وَ مِنْ أَبِ یَزیدَ وَ مِنْ جَدِّ یَزیدَ. وَ أَمّا قَوْلُکَ: اِنَّ یَزیدَ کُفْوُ مَنْ لا کُفْوَ لَهُ، فَمَنْ کانَ کُفْوُهُ قَبْلَ الْیَوْمِ فَهُوَ کُفْوُهُ الْیَوْمَ ما زادَتْهُ اِمارَتُهُ فی الْکَفاءَهِ شَیْئاً. وَ أَمّا قَوْلُکَ: بِوَجْهِهِ یُسْتَسْقَى الْغَمامُ، فَاِنَّما کانَ ذلِکَ بِوَجْهِ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله). وَ أَمّا قَوْلُکَ: مَنْ یَغْبِطُنا بِهِ أَکْثَرُ مِمَّنْ یَغْبِطُهُ بِنا، فَاِنَّما، یَغْبِطُنا بِهِ أَهْلُ الْجَهْلِ، وَ یَغْبِطُهُ بِنا أَهْلُ الْعَقْلِ. فَأشْهِدُوا جَمیعاً اِنّى قَدْ زَوَّجْتُ اُمَّ کُلْثُومَ بِنْتَ عَبْدِاللّهِ بْنِ جَعْفَر مِنْ اِبْنِ عَمِّهَا الْقاسِمِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَر، عَلى اَرْبَعَمِائَه وَ ثَمانِینَ دِرْهَماً، وَ قَدْ نَحَلْتُها ضَیْعَتى بِالْمَدِینَهِ» أو قال «أرْضى بِالْعَقِیقِ، وَ إِنَّ غَلَّتَها فِى السَّنَهِ ثَمانِیَهُ آلافِ دینار، فَفیها لَهُما غِنًى اِنْ شاءَ اللّهُ» ستایش مخصوص خداوندى است که ما را براى خویش اختیار نمود و براى دینش انتخاب کرد و ما را بر خلقش برگزید و کتاب و وحى خود را بر(خاندان) ما نازل فرمود. به خدا سوگند! هر کس حقى از ما را کم بگذارد، خداوند در دنیا و آخرت حقش را کم خواهد گذاشت و هر کس بر ما ـ براى مدتى ـ سلطه یابد، باید بداند که عاقبت کار، از آن ما خواهد بود و این مطلب را به زودى خواهید دانست. سپس فرمود: اى مروان! تو سخن گفتى و ما شنیدیم(و اکنون ما مى گوییم و تو بشنو)، اما اینکه گفتى مهریه این دختر، مطابق خواسته پدرش ـ هر چند زیاد باشد ـ خواهد بود، به جانم سوگند! ما هرگز از سنت رسول خدا در مهریه دختران، همسران و اهل بیتش تجاوز نخواهیم کرد که(مهر السنّه است) همان دوازده «اوقیه»(واحدى است در وزن) که برابر با ۴۸۰ درهم است. و امّا اینکه گفتى: دیون پدرش را نیز ادا خواهیم نمود؛ اى مروان! از چه زمانى زنان ما دیون ما را ادا مى کردند(که امروز چنین شود؟!). و امّا در مورد مسأله صلح میان این دو قبیله، باید بگویم که ما با شما در راه خدا و براى خدا دشمنى کرده ایم و لذا حاضر نیستیم به خاطر دنیا با شما مصالحه کنیم! به جانم سوگند! (براى سازش با شما) از قرابت نسبى (بنى هاشم با بنى امیه) کارى ساخته نیست، تا چه برسد به قرابت سببى (پیوند زناشویى). و امّا آن سخنت که گفته اى: تعجب مى کنم چگونه یزید مهریه قرار مى دهد، پاسخ آن این است که کسى که از یزید و پدر و جدش بهتر است، مهریه قرار مى داد(چه برسد به یزید!). و امّا پاسخ این سخنت که گفتى: یزید کفو و همتایى ندارد، این است که آن کس که قبل از امروز کفو او بوده، همین امروز نیز کفو اوست، بدون آنکه فرمانروایى وى چیزى بر شأن او بیفزاید. و امّا آن سخنت که درباره یزید گفته اى با توسّل به روى وى طلب باران مى شود، این تنها به برکت چهره رسول خدا بوده است(نه یزید). و اما اینکه گفته اى: کسانى که به خاطر وصلت با یزید، به حال ما غبطه مى خورند، بیشتر از کسانى هستند که به حال یزید به جهت وصلتش با ما غبطه خواهند خورد؛ پاسخش آن است که فقط نادانان به خاطر وصلت ما با یزید، به حال ما غبطه مى خورند، ولى عاقلان و خردمندان، به حال یزید به سبب وصلتش با ما غبطه خواهند خورد. (سرانجام امام(ع) پس از سخنانى فرمود:) «همگى شاهد باشید که من «ام کلثوم» دختر «عبدالله بن جعفر» را به ازدواج پسر عمویش «قاسم بن محمّد بن جعفر» درآوردم! و مهریه اش را ۴۸۰ درهم قرار دادم و زمین حاصلخیزم را در مدینه نیز به این دختر بخشیدم» ـ یا اینکه فرمود: ـ «مزرعه ام را در سرزمین عقیق به وى بخشیدم که درآمد آن سالانه ۸ هزار دینار است و همین مزرعه براى زندگى این دو کافى است، إن شاء الله!».(۱) این سخنان تیرى بود که بر قلب ناپاک یزید خصوصاً و بنى امیّه عموماً نشست و نقشه اى را که براى فریب مردم، از طریق نزدیکى به بنى هاشم کشیده بودند، نقش بر آب کرد. بنى امیه افراد منفور و آلوده اى بودند که مى خواستند از طریق انتساب به بنى هاشم در میان مردم کسب آبرویى کنند و پایه هاى قدرت شیطانى خود را از این طریق تقویت کنند؛ یک نمونه آن جریان خواستگارى ام کلثوم دختر عبدالله بن جعفر بود. ولى امام حسین(ع) به موقع اقدام فرمود و تیر آن ها به سنگ خورد و ساحت مقدس بنى هاشم با انتساب به بنى امیه آلوده نشد.(۲) *پی نوشت ها: (۱). العوالم، ج ۱۷، ص ۸۷، ح ۲؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۴۴-۴۵ (با مختصر تفاوت) و بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۰۷-۲۰۸، ح ۴٫ (۲). گرد آوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، سعید داودی و مهدی رستم نژاد،(زیر نظر آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى)، امام على بن ابیطالب(ع)، قم ، ۱۳۸۸ ه. ش ، ص ۲۷۲٫
چهارشنبه ، ۶آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کرات آملی]
[مشاهده در: www.keratamoli.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
پاسخ امام حسین(ع) به خواستگاری یزید از خواهرزاده اش
باید بگویم که ما با شما در راه خدا و براى خدا دشمنى کرده ایم و لذا حاضر نیستیم به خاطر دنیا با شما مصالحه کنیم به جانم سوگند از قرابت نَسَبى بنى هاشم با بنى امیه کارى ساخته نیست تا چه برسد به قرابت سببى به گزارش نورنیوز مرحوم بحرانى در کتاب عوالم نقل مى کند معاویه به مرواپاسخ امام حسین(ع) به خواستگاری یزید از خواهرزادهاش
پاسخ امام حسین ع به خواستگاری یزید از خواهرزادهاش باید بگویم که ما با شما در راه خدا و براى خدا دشمنى کردهایم و لذا حاضر نیستیم به خاطر دنیا با شما مصالحه کنیم به جانم سوگند از قرابت نَسَبى بنىهاشم با بنىامیه کارى ساخته نیست تا چه برسد به قرابت سببى فارس مرحوم بحرانىجواب امام حسین (ع) به خواستگاری یزید از دختر حضرت زینب(س)
حضرت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره جریان خواستگاری یزید از دختر حضرت زینب س پاسخ گفتند متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است پرسش جریان خواستگاری معاویه از ام کلثوم دختر حضرت زینب سلام الله علیها برای یزید چیست پاسخ اجمالی معاویه ازماجرای خواستگاری یزید از خواهرزاده امام حسین(ع)
فارس مرحوم بحرانى در کتاب عوالم نقل مى کند معاویه به مروان ـ که استاندار حجاز بود ـ نامه اى نوشت و از وى خواست امّ کلثوم دختر عبدالله بن جعفر را براى فرزندش یزید خواستگارى کند مروان به سراغ عبدالله بن جعفر رفت و جریان خواستگارى را با او در میان گذاشت عبدالله گفت اختیار ام کل(تصویر) آرایش یاران امام حسین(ع) و سپاه یزید
تصویر زیر آرایش یاران امام حسین ع و سپاه یزید در سال 61 هجری قمری را به خوبی نشان می دهد در این تصویر که شفقنا آن را بازنشر داده نحوه آرایش هر دو گروه و تفاوت آنها از نظر تعداد نفرات مشخص است جمعه ۱آبان۱۳۹۴فاطمی نیا: امام حسین(ع) با یزید دست نداد تا فاتحه اسلام خوانده نشود
آیت الله عبدالله فاطمی نیا از اساتید حوزه و دانشگاه و منبری های برجسته تهران در شب عاشورای حسینی تعبیر جالبی از اینکه امام حسین ع با یزید بیعت نکرد بیان کرد به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو آیت الله عبدالله فاطمی نیا از اساتید حوزه و دانشگاه و منبری های برجسته تهران شب گذشامام حسین(ع) با یزید دست نداد تا فاتحه اسلام خوانده نشود
خبرگزاری میزان - آیت الله عبدالله فاطمی نیا از اساتید حوزه و دانشگاه و منبری های برجسته تهران شب گذشته در شب عاشورای حسینی تعبیر جالبی از اینکه امام حسین ع با یزید بیعت نکرد بیان کرد او دست ندادن امام حسین ع با یزید را به عنوان شرط بقای اسلام دانست به گزارش خبرگزاری میزان آیآرایش نظامی یاران امام حسین و سپاه یزید (+عکس)
پول نیوز - تصویر زیر آرایش یاران امام حسین ع و سپاه یزید در سال 61 هجری قمری را به خوبی نشان می دهد نحوه آرایش هر دو گروه و تفاوت آنها از نظر تعداد نفرات مشخص است منبع جمارانجمعه ۱آبان۱۳۹۴هر یک از اصحاب امام حسین(ع) چند یزیدی را کشتند؟
تراز روز عاشورا ۷۲ نفر از بهترین بندگان خداوند مقابل ۳۰ هزار نفر از شقیترین و پلیدترین افراد روی زمین قرار گرفتند نبردی نابرابر که با دلاوریهای اولیای دشت نینوا برای همیشه در حافظه تاریخ ماندگار شد به گزارش تراز یکی از آسیبهای مهم در عزاداری حضرت سیدالشهدا ع چرا امام حسین(ع) به جای قیام، بی طرفی یا مشاورت یزید را پیش نگرفت؟!
خبرگزاری شبستان بنابر اندیشه سیاسی اهل بیت ع دولت ها دو دسته اند مشروع و نامشروع دولت یزید در نگاه ائمه علیهم السلام از جمله دولت های نامشروعی بود که امام حسین ع نمی توانست با آن بیعت کند یا به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان حضرت اباعبدالله الحسین ع به هیچ وجه و-
گوناگون
پربازدیدترینها