تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804782542
![نمایش مجدد: چرا امام حسین(ع) به جای قیام، بی طرفی یا مشاورت یزید را پیش نگرفت؟! refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
چرا امام حسین(ع) به جای قیام، بی طرفی یا مشاورت یزید را پیش نگرفت؟!
واضح آرشیو وب فارسی:شبستان: خبرگزاری شبستان: بنابر اندیشه سیاسی اهل بیت (ع) دولت ها دو دسته اند؛ مشروع و نامشروع. دولت یزید در نگاه ائمه علیهم السلام، از جمله دولت های نامشروعی بود که امام حسین (ع) نمی توانست با آن بیعت کند یا...به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان ، «حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به هیچ وجه و هرگز دولت یزید را مشروع نمی دانست هر چند معاویه که پدر او بود، در ظاهر مشروعیتی برای خود دست و پا کرده بود چرا که او توانست جامعه متفرق مسلمان ها را در آن دوره جمع کند و یک وحدت سیاسی در اراضی اسلامی به وجود آورد. لذا سال چهلم هجری را سال عام الجماعه می خوانند.» این سخنان گوشه ای از صحبت های عبدالوهاب فراتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است؛ مشروح گفتگوی ما با این کارشناس اندیشه سیاسی اسلام و مولف کتاب " اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)" از نظرتان می گذرد: چرا امام حسین (ع) روش اصلاح گری یا مشاوره در خلافت یزید را در پیش نگرفت و به اصطلاح آن حضرت (ع) اگر بیعت با یزید را قبول نداشتند و نپذیرفتند، چرا مشاور یزید نشدند و علیه او قیام و خروج کردند؟ این سوال مهمی است در تحلیل رفتارشناسی شبی که امام حسین (ع) به دارالخلافه خوانده شد. باید توجه داشت در اندیشه سیاسی اهل بیت علیهم السلام دولت ها دو دسته اند؛ مشروع و نامشروع. دولت یزید در نگاه اهل بیت علیهم السلام، از جمله دولت های نامشروعی بود که امام حسین (ع) نمی توانست با او بیعت کند یا در ذیل دولت این مرد فاسق زندگی کند و بی تفاوت باشد. زمانی که ولید بن عتبه، امام حسین (ع) را به دارالاماره مدینه برای بیعت با یزید فراخواند، امام حسین (ع) به بهانه این که الان شب است و این کار باید در حضور مردم صورت بگیرد، مجلس بیعت را ترک کرد و از بیعت با یزید سر باز زد. با این حال امام حسین (ع) می توانستند ضمن نپذیرفتن بیعت، توافق کنند به عنوان مشاور کنار یزید قرار بگیرند و ماجرا همین جا فیصله پیدا کند؛ چرا آن حضرت (ع) دست به این اقدام نزدند؟ علت این اقدام برمی گردد به این که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به هیچ وجه و هرگز دولت یزید را مشروع نمی دانستند هر چند معاویه که پدر او بود، در ظاهر مشروعیتی برای خود دست و پا کرده بود چرا که او توانست جامعه متفرق مسلمان ها را در آن دوره جمع کند و یک وحدت سیاسی در اراضی اسلامی به وجود آورد. لذا سال چهلم هجری را سال عام الجماعه می خوانند. در حقیقت به دلیل این که معاویه با امپراطوری رُم می جنگید، به نوعی نماینده اسلام در مقابل مسیحیت به شمار می رفت و این موضوع می توانست برای او مشروعیتی ظاهری به وجود آورد. هر چند معاویه نیز وقتی به قدرت رسید، ظلم و ستم را پیشه خود کرد و منطق او، منطق شلاق و شمشیر بود. سال هایی از حیات امام حسین (ع) نیز به دوران خلافت معاویه گره خورده بود و ایشان شاهد یک حادثه بزرگ در این دوران یعنی انتقال خلافت به سلطنت بود. به عبارت دیگر در سال 40 هجری عملا خلافت اسلامی به سلطنت موروثی تبدیل شد که قدرت را به پسر منتقل می کرد و او نیز با زور و اجبار بر مردم حکومت می کرد. لذا این خلافت به صورت مبنایی از نظر امام حسین (ع) نامشروع بود و ایشان نمی توانستند بنیان های مشروع برای خلافت یزید فراهم کنند؛ بنابراین، هیچ گزینه مطلوبی برای بیعت با یزید از سوی ایشان وجود نداشت. چرا امام حسین (ع) پس از بیعت نکردن شبانه مدینه را به سمت مکه ترک کردند، ایشان می توانستند همانند دیگر افرادی که ممکن بود بیعت نکنند و کاری به نظام سیاسی موجود نداشته باشند و در سرزمین خود بمانند، پس چرا در مدینه نماندند و راهی سرزمین وحی شدند؟ آن چه که این میان مهم است، مساله بیعت نکردن و بهای تمام شدن آن بود. یعنی اساسا بیعت نکردن با خلیفه در اسلام امویان نه تنها معصیت و گناه شمرده می شد، بلکه جرم نیز به شمار می رفت. به عبارت دیگر اگر کسی با خلیفه (در آن زمان یزید) بیعت نمی کرد، هم از نظر شرعی گناهکار و معصیت کار بود و در آخرت از سوی خدا سرزنش و عقاب می شد!!! هم این عدم بیعت او جرم تلقی می شد و او به عنوان مجرم تحت تعقیب قرار می گرفت. این رویکرد دقیقا بر خلاف اسلام علوی بود. در اسلام علوی بیعت نکردن با امام (ع)، تنها گناه و معصیت شمرده می شد و جرم تلقی نمی شد. به عبارت دیگر اگر کسی با امیرمومنان امام علی (ع) بیعت نمی کرد، تنها مرتکب معصیت شده بود و خود را از مزایای حکومت امام (ع) محروم کرده بود و در آخرت عقاب و سرزنش می شد اما عدم بیعت با امام علی (ع) در حکومت ایشان، جرم تلقی نمی شد تا فرد مجرم تحت تعقیب قرار گیرد. به همین دلیل شیخ مفید در برخی از کتاب های خود لیست افراد که با امیرمومنان علی (ع) بیعت کردند و اسامی افرادی که با ایشان بیعت نکردند را آورده است. به طور مثال سعد ابن ابی وقاص، محمد بن مسلمه، زید بن ثابت، عبدالله بن عمر، از جمله افرادی بودند که با امیر مومنان (ع) بیعت نکردند، اسیر شدند اما هیچ یک از آنها تحت تعقیب دستگاه خلافت قرار نگرفتند و همه به مرگ طبیعی مُردند. لذا در دوره خلافت امیرمومنان علی (ع) حتی یک نفر نیست که به اتهام جرم سیاسی و عدم بیعت با امام علی (ع) روانه زندان شود. البته ممکن است برخی افرادی که با امیرمومنان علی (ع) بیعت نکردند اما با ایشان وارد کارزار و جنگ شدند و امیرمومنان (ع) نیز با آنها وارد نبرد شد یا اسیر شدند اما هیچ فردی به صرفِ بیعت نکردن با ایشان دستگیر یا زندانی و کشته نشد. اما در اسلام اموی بیعت نکردن با خلیفه جرم تلقی می شد و در حقیقت به قیمت از دست دادن جان طرف تمام می شد، بنابراین، امام حسین (ع) شبانه از مدینه خارج شد تا مسیری دیگر پیدا کند و از تعقیب یزید خلاص شود. این نشان می دهد در حادثه عاشورا تقابل اسلام اموی و علوی به رویایی و اوج خود می رسد یعنی دو تفکر از اسلام با یکدیگر وارد جنگ می شوند همانند دو تفکری که امروز در خاورمیانه است یعنی اسلامی که داعش ترویج می کند که همان اسلام اموی است که هر فردی با ابوبکر بغدادی بیعت نکند باید کشته شود! اما امام حسین (ع) به دلیل آن که یزید را اساسا فرد قابلی نمی دانست بلکه او را فردی فاسق و فاسد می دانست ضمن آن که یزید را از دوران کودکی می شناخت چرا که تفاوت سنی خاصی با یکدیگر نداشتند و ایشان می دانستند یزید فردی خوش گذران، زن باره، هوس باز، ترسو، سگ باز و ... است که نه قابلیت خلافت دارد و نه مشاوره. اما خروج امام (ع) ز مدینه به معنای فرار کردن آن حضرت (ع) نیست بلکه ماندن در مدینه جایگاهی نداشت به دلیل آن که امام (ع) اگر آنجا می ماندند باید با یزید بیعت می کردند و این امضا یعنی مشروعیت دولت یزید امضا شده بود. لذا اسلام به مخاطره می افتاد و فاتحه آن خوانده می شد. بنابراین، امام حسین (ع) هم برای تامین جان خود و هم بیعت نکردن با یزید مدینه را ترک کرد و سپس دعوت مردم کوفه را اجابت کرد تا دولت امام علی (ع) را در این شهر احیا کند و لذا به سمت کوفه رفت اما در کربلا آن ماجراهای جانکاه اتفاق افتاد. چرا امام حسین(ع) به جای قیام، بی طرفی یا مشاورت یزید را پیش نگرفت؟! خبرگزاری شبستان: بنابر اندیشه سیاسی اهل بیت (ع) دولت ها دو دسته اند؛ مشروع و نامشروع. دولت یزید در نگاه ائمه علیهم السلام، از جمله دولت های نامشروعی بود که امام حسین (ع) نمی توانست با آن بیعت کند یا...
شنبه ، ۲آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبستان]
[مشاهده در: www.shabestan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
چه پیشنهادهایی به امام حسین(ع) به جای سفر به کوفه داده شد؟/ دلیل امام برای خروج از مکه چه بود؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab ir امام موسی صدر سخنرانی ها بسیاری درباره واقعه عاشورا و نهضت امام حسین ع دارد که همه آنها در کتابی با عنوان سفر شهادت منتشر شده است مطلبی که در ادامه می خوانید بخشی از سخنان امام صدر درباره دلایل امام حسین ع برای حرکت از مدینه و سپس خروججواب امام حسین (ع) به خواستگاری یزید از دختر حضرت زینب(س)
حضرت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره جریان خواستگاری یزید از دختر حضرت زینب س پاسخ گفتند متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است پرسش جریان خواستگاری معاویه از ام کلثوم دختر حضرت زینب سلام الله علیها برای یزید چیست پاسخ اجمالی معاویه ازچرا ضریح امام حسین(ع) شش گوشه است؟
چرا ضریح امام حسین ع شش گوشه است در ذهن بسیاری از افراد این سئوال ایجاد شده که چرا برخلاف ضریح و مرقد امامان دیگر ضریح مرقد مطهر سیدالشهدا ع شش گوشه ساخته شده است به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در ذهن بسیاری از افراد این سئوال ایجاد شدعکس/ آرایش یاران امام حسین و سپاه یزید
جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۱ تصویر زیر آرایش یاران امام حسین ع و سپاه یزید در سال 61 هجری قمری را به خوبی نشان میدهد به گزارش ایسنا در این تصویر که شفقنا آن را بازنشر داده نحوه آرایش هر دو گروه و تفاوت آنها از نظر تعداد نفرات مشخص است انتهای پیامچرا شهاب حسینی پیشنهاد تجاری میلیاردی را قبول نکرد؟
شهاب حسینی پیشنهاد میلیاردی یک مرکز تجاری را برای اسپانسر شدن رد کرد و پیشنهاد کرد که این بودجه برای تولید فیلم و سایر حمایت های فرهنگی اختصاص پیدا کند عباس یاری روزنامه نگار و منتقد فیلم آخرین پست اینستاگرامی خود را به مطلبی درباره شهاب حسینی و خصوصیات ویژه این بازیگر سینما اختآرایش یاران امام حسین(ع) و سپاه یزید
عصردنا تصویر زیر آرایش یاران امام حسین ع و سپاه یزید در سال 61 هجری قمری را به خوبی نشان می دهد در این تصویر که شفقنا آن را بازنشر داده نحوه آرایش هر دو گروه و تفاوت آنها از نظر تعداد نفرات مشخص است جمعه ۱آبان۱۳۹۴چرا شهاب حسینی پیشنهاد میلیاردی یک مرکز تجاری را رد کرد؟
حزب الله شهاب حسینی پیشنهاد میلیاردی یک مرکز تجاری را برای اسپانسر شدن رد کرد و پیشنهاد کرد که این بودجه برای تولید فیلم و سایر حمایت های فرهنگی اختصاص پیدا کند به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله عباس یاری روزنامه نگار و منتقد فیلم آخرین پست اینستاگرامی خود را به مطلبی دربارهالهام چرخنده: می توانستم جای گوگوش را بگیرم/مخالفت آیت الله جنتی با تساوی حقوقی زن و مرد/نماینده ای که با گاز
رصد خانه تابناک خبرهایی برای مخاطبان آماده می کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود مورد توجه قرار می گیرند تیترهایی مانند دفاع از یک مستند جنجالی با موضوع تجاوز گروهی رصد خانه امروز تابناک را تشکیل می دهند کلنگ زنی اولین هنرستان محیط زیستی توسط مادر ابتکار معصومهنظر مجری تلویزیون درباره عزاداری امام حسین(ع)/عزای این روزها نه جای عربده کشی است نه جای سیاست بازی
نظر مجری تلویزیون درباره عزاداری امام حسین ع عزای این روزها نه جای عربده کشی است نه جای سیاست بازی احسان کرمی با انتشار یک ویدئو از عزاداری مردم یزد عزاداری منظم آنها را در شان امام حسین ع دانسته و از برخی مسائل عزاداریهای این روزها انتقاد کرد آفتاب احسان کرمی مجری رادیوجای خالی ۷۲ خطبه امام حسین(ع) در هیئت ها/ مداحان جوان «کسب اجازه» را می شناسند؟
گروه جامعه پیرغلام اهل بیت ع با اشاره به آسیب های جامعه مداحی امروز و اینکه مادحین در هر سنی نیاز به آموزش دارند گفت جای خالی ۷۲ خطبه امام حسین ع در هیئت ها و منبرهای ما خالی است به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا صدای شور و عشق عاشقان اباعبدالله ع شنیده می شود شهر-
گوناگون
پربازدیدترینها