تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806825791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نکند با این مصوبه بر شکست‌های تجاری سینمای ایران بیافزاییم؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نکند با این مصوبه بر شکست‌های تجاری سینمای ایران بیافزاییم؟
چند روز پیش سازمان سینمایی کشور مصوب کرد که هر تهیه‌کننده در سال تنها می‌تواند دو فیلم تهیه کند. تصمیمی که اگرچه با توجیه افزایش کیفیت تولیدات سینمایی مصوب شده اما بیم آن می‌رود که در جهت عکس عمل کند.
کد خبر: ۵۴۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ - 03 November 2015


چند روز پیش سازمان سینمایی کشور مصوب کرد که هر تهیه‌کننده در سال تنها می‌تواند دو فیلم تهیه کند. تصمیمی که اگرچه با توجیه افزایش کیفیت تولیدات سینمایی مصوب شده اما بیم آن می‌رود که در جهت عکس عمل کند. چند روز پیش محمدرضا فرجی «مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ارتباط با مصوبه اخیر سازمان سینمایی در ارتباط با اینکه هر تهیه کننده در سینما بیش از دو فیلم را نمی‌تواند به صورت همزمان تهیه و تولید کند گفت: «ابتدا باید عرض کنم که این آیین نامه مصوب داخلی وزارت داخلی فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان سینمایی است و به دلیل اینکه شورای پروانه ساخت بیش از پیش تهیه کننده را متوجه کیفیت فیلم کند این قانون را بنا نهاده است.» اما علی‌رغم این نگرانی به‌جای مسئولان سینمایی ایجاد این محدودیت برای تهیه‌کنندگان حرفه‌ای ممکن است پای تهیه‌کنندگان غیرحرفه‌ای را به سینما باز کند. خصوصا اینکه با همین تهیه‌کنندگان هم بخش اعظم تولیدات سینمایی ایران زیان‌ده به‌شمار می‌روند.


به گزارش تابناک، در مصوبه جدید وزارت ارشاد، هر تهیه کننده ای در طول سال به طور هم زمان می تواند تنها دو فیلم را تولید کند. دلیل این مصوبه هم از سوی مدیر سینمای حرفه ای اینگونه عنوان شده است که با این مصوبه تهیه کنندگان تمرکز بیشتری روی فیلم هایی که در حال تولید آن هستند خواهند داشت  این در حالی است که تهیه کنندگان حرفه ای در سینمای ایران بسیار اندک هستند و عدم وجود تهیه کننده حرفه ای در این عرصه می تواند بر مشکلات سینمای ایران در بخش تولید بیش از پیش بیفزاید. 


هر چند مشکلات سینمایی از طرف هرصنفی به گردن صنف دیگری می افتد و هر کس پایین بودن سطح کیفی فیلم ها را متوجه دیگری می داند اما همه در یک چیز موافقند؛ عمده ترین مشکل فیلم های ایرانی، مشکل فیلمنامه است.


با این حال فیلمنامه نویسان این ادعا را قبول ندارند و وجود تهیه کنندگان نابلد را از مشکلات اصلی سینمای ایران می دانند. تهیه کنندگانی که تشخیص فیلمنامه خوب را ندارند. رضا مقصودی، رئیس کانون فیلمنامه نویسان درباره راهکاری برای جلوگیری از ورود فیلمنامه نویسان غیر حرفه ای به سینما گفته است: برای جلوگیری از فیلمنامه نویسان غیرحرفه ای راهکاری وجود ندارد این نکته به خود سرمایه گذار برمی گردد که او هم باید متخصص باشد و بتواند فیلمنامه خوب را از بد تشخیص دهد و روی فیلمنامه های بد سرمایه گذاری نکند که متاسفانه در ایران تهیه کننده و سرمایه گذاران حرفه ای هم کم داریم. متاسفانه باید بگویم سرمایه گذارانی که فیلمی را برای تولید انتخاب می کنند مشکل انتخاب و مشکل سواد دارند.


برای ساخت یک فیلم  اگر جزء فیلم های فاخر نباشد به طور متوسط یک میلیارد هزینه می شود، هر فیلمی هم  برای اینکه به سود دهی برسد باید 3 میلیارد تومان بفروشد تا برای تهیه کننده اش سود آور باشد. اما در طول سال چند فیلم در ایران به مرز یک میلیارد تومان نزدیک می شوند با نگاهی به لیست آمار فروش حتی پرفروش ترین فیلم امسال که فیلم «محمد رسول الله (ص)» است و بیش از 120 میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده با وجود داشتن دو سرگروه برای اکران تاکنون حدود 11 میلیارد تومان فروخته است.


اگر این فیلم را که جزء تولیدات فاخر سینمای ایران است نادیده بگیریم و به فیلم های دیگر جدول پرفروش ها نگاهی بیندازیم تنها سه فیلم توانسته اند میزان فروش خود را به بیش از سه میلیارد تومان برسانند و مابقی زیر سه میلیارد تومان فروخته اند و یا حتی فروش آنها به یک میلیارد هم نرسیده است، این موضوع در مرحله اول یعنی شکست سرمایه گذارو تهیه کننده.


حال با تصویب این مصوبه که به کم کاری تهیه کنندگان حرفه ای سینما منجر خواهد شد، راهی برای ورود سرمایه گذاران غیر حرفه ای باز می شود که شاید بر پایین آمده سطح کیفی فیلم ها بیش از پیش اثر بگذارد، تهیه کنندگانی که سواد تشخیص فیلمنامه خوب از بد را نخواهند داشت و با انتخاب فیلمنامه های بد بیش از پیش به فروش پایین سینماها کمک خواهند کرد. 


اما با این حال بعضی تهیه کنندگان نظری خنثی به این مصوبه دارند و معتقدند که تهیه کننده غیر حرفه ای در سینمای ایران وجود ندارد. سید جمال ساداتیان در گفتگو با تابناک گفت:  در واقع فکر می کنم بود و نبود این مصوبه فرقی نمی کند، البته بستگی به خود تهیه کننده دارد چه به لحاظ سرمایه گذاری و چه به لحاظ مدیریت. اما جز بدیهیات است که هر تهیه کننده ای می تواند چند فیلم با هم را برای تولید داشته باشد.


او ادامه داد: اصولا تهیه کننده غير حرفه ای نداریم و قطعا همه تهیه کنندگان سابقه کار دارند چون هر تهیه کننده چند تا فیلم تولید کرده است و نمی تواند غیر حرفه ای باشد.
ساداتیان درباره تاثیر مصوبه بر کیفیت فیلم ها گفت: این مصوبه می تواند تاثیرات منفی بر روی کیفیت فیلم ها داشته باشد البته باید زمان بگذرد تا بتوان درباره تاثیرات آن به نتیجه گیری رسید.
در سینمایی که همه به دنبال مقصرند و اشتباهات را به گردن دیگری می اندازند و برای رفع مشکلات اساسی سینما مصوباتی را وضع می کنند که شاید تاثیر آنچنانی بر تغییرات اساسی در سینما نداشته باشد نمی توان به این زودی ها چشم به انتظار گشایشی بود.

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن