واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری دانشجو: آیت الله آملی لاریجانی گفت: چگونه است آمریکایی که ادعای حقوق بشری دارد نسبت به کشتار مردم یمن، فاجعه منا، کمک عربستان به تروریست ها و اعدام شیخ نمر سکوت کرده ؟/ دل آمریکایی ها به حال حقوق بشر نمی سوزد.به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در همایش رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اظهار داشت: در سال های اخیر تحولات خوبی در قوه رخ داده است خصوصاً در بحث منابع انسانی اقدامات خوبی انجام شده است. وی با اشاره به پیشرفت های قوه قضائیه در زمینه فناوری اطلاعات گفت: در زمینه فناوری اطلاعات نیز تحولات گسترده ای صورت گرفته و کارها در قوه قضائیه به منظور تسهیل امور مردم بوده است همچنین در خصوص پیشگیری از وقوع جرم نیز کارهای خوبی در قوه انجام شده است. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: نظارت های درون سازمانی و برون سازمانی نیز از اهداف مورد نظر قوه قضائیه است. آیت الله آملی لاریجانی افزود: رعایت حقوق شهروندی به همراه حقوق متهمین در دادگاه ها که به همراه چالش هایی در دولت به عنوان مسائل حقوقی مطرح شده بود از کارهای انجام شده در قوه قضائیه است. وی با اشاره به اینکه در دولت جدید رابطه خوبی بین قوه قضائیه و مجریه برقرار است گفت: بار اجرایی بر دوش دولت است و ما در قوه قضائیه تلاش کرده ایم در حد توان با حمایت های قانونی به دولت کمک کنیم که یکی از این زمینه ها همکاری در بحث برجام بود. رئیس قوه قضائیه با اشاره به بحث برخورد با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: من مکرراً عرض کرده ام که بحث مربوط با مفاسد اقتصادی نباید با بحث مربوط به حمایت از سرمایه گذاری های قانونی خلط شود. آیت الله آملی لاریجانی همچنین تاکید کرد: قوه قضائیه در مجاری مختلف با دولت و وزارت خارجه تعامل خوبی دارد. وی در ادامه با اشاره به نقاط افتراق حیات دینی با حیات و دیدگاه مدرنیته گفت: در تفکر مدرنیته انسان خود هدف خود را می سازد نه اینکه هدفی وجود داشته باشد و او به سمت آن حرکت کند؛ عقلانیت در مدرنیته تبدیل به وسیله ای برای اهداف شده است و در چنین جامعه ای تمام تکاپو برای این است که تولیدات بیشتر شود حال اینکه این تولیدات چه نتایجی خواهد داشت زیاد مد نظر نیست و قابل پذیرش است که این تولید به طبیعت یا دیگران ضرر بزند. رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه عقل در مدرنیته ابزاری عمل می کند خاطرنشان کرد: وقتی از عقل خدادادی به شکل ابزاری استفاده شود نیز طبیعتاً پیشرفت حاصل می شود ولی این پیشرفت محصور به کارهای انسانی است که این در تعارض با نحوه حیات قرآنی انسان است. آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه نمی توان گفت کل عقلانیت تعبّدی است خاطرنشان کرد: تعقل طبیعتاً داده شده تا از آن استفاده کنیم اما آن چیزی که مهم است نوع استفاده از این عقل است. وی اظهار داشت: غرب عقل خود را با تمام قوا به ذهن دیگران وارد می کند که هرچند این امر به وسیله زور نیست اما از روش هایی مانند وارد کردن تفکر خود به ذهن دیگران استفاده می کنند که ما در مقابل این نحوه حیات غربی و هجمه تبلیغاتی رسانه ای باید نحوه حیات دینی را دنبال کنیم. رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: صراط مستقیمی که انسان می خواهد بپیماید صراط توحیدی باید باشد. آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه تفکر ریشه ای قانون اساسی قرآنی است اظهار داشت: قانون اساسی در اصل دوم خود تصریح می کند نظام جمهوری اسلامی نظامی است که بر پایه ایمان به خدای یکتا شکل گرفته است و بر همین اساس در اصل های بعدی دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می کند که همه امکانات خود را برای نیل به اهداف اصل دوم به کار گیرد. وی تاکید کرد: این قانون اساسی بر اساس نحوه حیات ایمانی تنظیم شده است. رئیس قوه قضائیه گفت: یکی از لوازم و آثار حیات قرآنی عدم خوف از سلطه های استکباری و مقابله با آنها است که در این شرایط وقتی انسان خدا را قدرتمند می بیند از هیچ چیزی نمی ترسد که مثلاً باعث می شود امام خمینی بگوید که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند که این به معنای این نیست که آمریکایی ها بمب و موشک ندارند بلکه به معنای این است که مؤمن از استکبار ترسی ندارد و هیچگاه تسلیم آن نمی شود. آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: اولیای خداوند بر اساس حیات ایمانی خود چون همه چیز را از آن خدا می بینند هیچ خوفی ندارند، آنهایی که توجه به حقیقت قرآنی می کنند معتقدند همه عوامل بر او قائم است. وی با بیان اینکه ایستادگی امام حسین لازمه توحیدی بود که ایشان داشتند گفت: مؤمن وقتی همه چیز را از آن خدا می داند چرا تسلیم شود و در چنین شرایطی وقتی کسی به حقیقت تکیه داده دلیلی ندارد تسلیم شود. وی با بیان اینکه خداوند با ایمان و اسلام مؤمن را عزیز می کند گفت: ما در روابط خارجی باید این نکته را توجه کنیم که عزت و ایمان ما بر اساس حیات قرآنی بیرون از ترس از بیگانگان است و امام با اتکا بر این حیات قرآنی بود که می گفت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و بر اساس همین حیات مسلمانان را به استقلال دعوت می کرد. وی در خصوص موضع حقوق بشر با تاکید بر اینکه در بحث های حقوق بشری همه هجمه ها به ملت ایران ناشی از نگاه منافقانه است خاطرنشان کرد: آمریکایی هایی که ما را متهم به نقض حقوق بشر می کنند آیا در بیخ گوش ما در عربستان انتخاباتی انجام شده و حکام بر اساس نظر مردم بر سر کار آمده اند که از آمریکا حمایت می کنند و یا آیا به نظر آنها این کشتار مردم یمن یا فاجعه منا مسئله حقوق بشری نداشت؟ و همچنین کمک عربستان به تروریسم و داعش در منطقه که بر همه مشخص است مسئله حقوق بشری نیست که آمریکایی ها نسبت به آن سکوت کرده اند؟ وی افزود: من در بحث بازداشت آیت الله نمر باقر النمر آن روحانی آزاده تعجب می کنم که چگونه است آمریکایی هایی که ادعای حقوق بشری دارند نسبت به آن سکوت کرده اندٰ؛ آنهایی که وقتی ما در ایران یک فردی را که بمب گذاری کرده اعدام می کنیم معترض هستند چگونه است که در برابر حکم اعدام آن روحانی آزاده سکوت کرده اند. وی با تاکید بر اینکه کاملاً مشخص است که دل آمریکایی ها به حال حقوق بشر نسوخته خاطرنشان کرد: ایراداتی که آنها به حق قصاص می گیرند نیز پذیرفته نیست بر اساس باور دینی ما قصاص حقی برای اولیای دم اس و به صراحت در قرآن آمده است که در قصاص حیات وجود دارد ؛ آنها در حالی به حق قصاص ما اعتراض می کنند که در خود غرب نیز حکم اعدام وجود دارد. لاریجانی با شرح این سؤال که ریشه حقوق بشری که شما (غربی ها) به هر جایی آن را می چسبانید کجاست گفت: ما یک نوع نگاه به حقوق بشر داریم و حیات غربی نیز یک نگاه دیگری. رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: حقوق بشر غربی که سلب حیات را محکوم می کند، ازدواج با همجنس بازان را مجاز می داند حال ما چرا باید چنین حقوق بشری را بپذیریم؟ وی تاکید کرد: تسلیم حقوق بشری که آنها برای ما نوشته اند نمی شویم.
دوشنبه ، ۱۱آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری دانشجو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]