تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802810758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی چه راهکاری برای مصیبت عظمای دولت دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: اقتصاد مقاومتی چه راهکاری برای "مصیبت عظمای دولت " دارد؟
پرداخت نقدی یارانه‌ها از زمان اجرا به موازات تبعات مثبت آن، دربردارنده معضلاتی نیز بوده است که دولت این روزها در تلاش است تا با تعبیه راهکاری مطلوب منافع مردم و دولت پیرامون یارانه را تعدیل کند.
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است که در کشور ما مسیر پرداخت نقدی به سفره‌های مردم راه یافته است. پرداخت یارانه نقدی که از آن به‌عنوان چالش برانگیزترین مسئله در حوزه سیاست و اقتصاد ایران در دهه گذشته یاد می‌شود، طرحی است که در راستای هدفمندسازی یارانه در زمان دولت پنجم مطرح و در دولت دهم تصویب شد.
اهم اهدافی که دولت‌ها، به ویژه کشورهای در حال توسعه با پرداخت نقدی یارانه دنبال می‌کنند در جلوگیری از گسترش فقر و بحران‌های اجتماعی و نیز مقابله با فساد اقتصادی به خصوص قاچاق کالاهای یارانه‌ای ارزان خلاصه می‌شود. بدیهی است با پرداخت نقدی یارانه بازار سیاه کالاهای یارانه‌ای کساد و به دنبال آن شفافیت اقتصادی پدیدار می‌شود، همچنین ضمن افزایش رفاه دریافت‌کنندگان یارانه، موجب عقلانی شدن رفتار مصرفی‌شان می‌شود، با این وجود این سیاست اقتصادی معضلاتی را نیز دربردارد که در این میان  رویارویی دولت با کسری گسترده بودجه را می‌توان برجسته‌ترین معضل آن یاد کرد.گفته می‌شود مسئولان دولتی شب پرداخت یارانه را اصطلاحا "شب مصیبت عظما" عنوان می‌کنند، مصیبتی که به زعم برخی کارشناسان، دولت برای حل آن نه راه پیش دارد و نه راه پس، چراکه در شرایط کنونی، حذف کامل یارانه‌ها بی‌شک انتقادات و اعتراضات وسیعی را از سوی آحاد مردم در پی خواهد داشت و به نظر نمی‌رسد که نادیده گرفتن آن نیز آینده روشنی را برای تأمین بودجه دولت رقم زند. با این حال مسئولان دولتی همچنان در تلاش هستند که با ارائه راهکاری مناسب، وضعیت پرداخت یارانه را به طوری که نه مردم و نه دولت متضرر شوند، تعدیل کنند.
اقتصاد مقاومتی چه راهکاری برای

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به نواقص و ایرادات موجود در نحوه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گوید: باید با استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی وضعیت موجود طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را اصلاح کنیم و منابع حاصل از آن را به سمت تولید در جهت پیشرفت و توسعه کشور هدایت کنیم. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که دولتمردان برای اصلاح طرح هدفمندی یارانه‌ها چه راهکاری تعبیه کرده‌اند و اینبار در آستانه‌ی اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی، چه برگ برنده‌ای در دست دولت است تا با استفاده از آن وضعیت فعلی پرداخت یارانه‌ را ضمن حفظ منافع مردم و نیز کنترل مطلوب منابع مالی دولت، مدیریت کنند.
اشتغال‌زایی، محصول اقتصاد مقاومتی و راه حل معضلات پیرامون یارانه
"عباس سلیمیان" استاد  اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نقد سیاست پرداخت یارانه نقدی، این سیاست را از اساس اشتباه خواند و بیان داشت: طرح پرداخت نقدی یارانه‌ها دولت را به بیش از 70 میلیون نفر جمعیت کشور مقروض کرد، آن هم بدون اینکه منبع و برنامه مشخصی برای تأمین چنین هزینه‌ای داشته باشد. این اقتصاددان با بیان اینکه مشکلات اقتصادی تنها معضلات زاییده از طرح پرداخت یارانه نقدی نیستند،  افزود: پرداخت یارانه نقدی افزون بر معضلات اقتصادی بسترساز مشکلات فرهنگی نیز می‌شود، بدین ترتیب که سستی و کارپذیری را بر افراد جامعه حاکم می‌کند و قرارگیری آن‌ها در مسیر ابداع و توسعه را متوقف می‌کند.

اقتصاد مقاومتی چه راهکاری برای

سلیمیان تنها راه مقابله با این روند آسیب زننده را اشتغال زایی عنوان کرد و اظهار داشت: مدیران دولتی باید با استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی و به دنبال آن ترمیم وضعیت اقتصادی فعلی، بستر مناسبی را برای اشتغال زایی فراهم و آن‌گاه پرداخت یارانه نقدی را اصلاح کنند تا از این طریق هم باری از دوش دولت برداشته و هم مشکل بیکاری و مشکلات اقتصادی مردم برطرف شود. همچنین "حسین راغفر" کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کسانی که یارانه می‌گیرند، استحقاق دریافت آن را ندارند به خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران جوان گفت: رویه پرداخت یارانه بدون درنظر گرفتن شرایط اقتصادی دریافت کنندگان آن، مظهر بی‌عدالتی و به نوعی اتلاف و اسراف منابع اقتصادی کشور است.وی ضمن اشاره به این موضوع که هدفمندسازی یارانه‌ها باید از مدت‌ها پیش آغاز می‌شد، تصریح کرد: محدودیت‌های پیش آمده در اعتبارات مالی دولت دست کم یک منفعت به همراه داشته و آن نیز پدیدآوردن شرایطی است که دولت را به بازنگری جدی در شیوه پرداخت یارانه‌ها واداشته است. راغفر در ادامه افزود: تغییر شیوه پرداخت یارانه به صورت خدمات درمانی و آموزش و پرورش که از تعهدات قانون اساسی نیز است می‌تواند جایگزین مطلوبی برای شیوه فعلی باشد، این اقتصاددان بسترسازی‌های اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی را امتیازی برای حصول اصلاحات مطلوب در وضعیت یارانه‌ها خواند و تصریح کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی وسیع یکی از پیامدهای مثبت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که با تحقق آن بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، سرخوردگی‌های اجتماعی و فرار مغزها مرتفع می‌شوند و افراد جامعه به جای نیازمندی به پرداخت‌های نقدی دولت، خود به عنصری در جهت توسعه اقتصاد مبدل خواهند شد.
"برنامه‌ی ملی هدفمندسازی یارانه‌ها" عنوانی است که در آخرین جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی که به طور هفتگی و به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود، به موضوع یارانه تعلق گرفت و در کنار 10 برنامه ملی دیگر، توسط رئیس جمهور تقدیم مقام معظم رهبری شد تا ایشان نظرات و رهنمودهای لازم را در این خصوص اعلام کنند. بدین ترتیب این موضوع پس از اعلام نظر رهبر معظم انقلاب، در جلسات بعدی ستاد اقتصاد مقاومتی تحت بررسی قرار خواهد گرفت و راهکارهای عملی در خصوص اصلاح سیاست پرداخت یارانه‌ها اعمال خواهد شد که امید است در اسرع وقت و همراه با نوید منفعت و مصلحت دولت و ملت در کنار هم میسر شود.گزارش از فاطمه رهنماانتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.






اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

برنامه‌های ملی اجرایی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تقدیم رهبر انقلاب شد
تا دو ماه آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود/ اشاره به نامه وزرا/ به واسطه رفع تحریم‌ها سال آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت
نوبخت: یارانه‎ها پیش از پایان مهر به حساب خانوارها واریز می‌شود/ تغییری در تیم اقتصادی دولت نداریم
نامه چهار وزیر مربوط به بازار سرمایه و بورس است نه کلیت اقتصاد کشور
بودجه 95 با محوریت اقتصاد مقامتی از چه مزیتی برخوردار است؟





۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن