واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
پلی به گذشته : قتل و عام مردم در قامت یک تروریست "به قلم Patrick Klepek از وبسایت Kotaku" خشونت در بازی های ویدیویی پدیده ای است که ما آنرا به وضوح در عناوین مختلف مشاهده کرده ایم . اما شاید یکی از خاص ترین و تکان دهنده ترین خشونت هایی که در یک اثر مشاهده کرده ایم ، مربوط به مرحله "No Russian" بازی مشهور Call Of Duty: Modern Warfare 2 باشد . شما در یکی از مشهورترین مراحل تاریخ این سری بازی ، در قامت یک تروریست به قتل و عام و رگبار بستن مردم عادی مشغول می شوید . پیش از آغاز این مرحله ، بازی از شما سوال زیر را می پرسد :
شما می توانید با رد کردن این مرحله ، شاهد خشونت آن نباشید و فورا به مرحله بعد بروید اما اگر این پیام را قبول کنید ، آنگاه شاهد یکی از به یاد ماندنی ترین مراحل بازی هستید که البته این به یادماندنی بودن با چاشنی خشونتی بی سابقه در بازی های شوتر است . برای کسانی که بازی MW2 را تجربه نکرده اند باید بگویم که شما در این مرحله نقش یک مامور مخفی CIA را بر عهده دارید که به یک گروه تروریستی مشهور با رهبری "ولادیمیر ماکاروف" نفوذ می کند . گروه تروریستی ماکاروف تصمیم می گیرد که حمله ای را به یک فرودگاه در روسیه انجام دهد و مردم را قتل و عام کند و هدف آنها این است که این حمله را طوری نشان دهند که همگان فکر کنند کار امریکا بوده است . هدف اصلی ماکاروف از این کار ، برهم زدن رابطه امریکا و روسیه و زمینه سازی برای حمله روسیه به آمریکا است . این مرحله از داخل آسانسور فرودگاه آغاز می شود . با کارگردانی هوشمندانه ای ، در ابتدا تمامی تصویر مشکی رنگ است و شما تنها صدای آماده شدن اسلحه ها را می شنوید . سپس تصویر نمایان می شود و ماکاروف به شما با گفتن این جمله تاکید می کند که هیچ شخصی نباید زنده بماند : "Remember : No Russian" مرحله آغاز می شود . این مرحله تنها مرحله بازی است که شما تا اواخر آن نمی توانید با سرعت حرکت کنید و باید به آرامی به پیش بروید . با یک اسلحه مرگبار ، افراد گروه ماکاروف شروع به کشتار مردم می کنند . حال در وجود هر گیمری حس دو گانه ای ایجاد می شود . برخی ها کاملا تحت تاثیر این قتل و عام قرار می گیرند و تصمیم می گیرند تا پایان شخصی را نکشند و برخی دیگر نیز تصمیم می گیرند لذت کشتن را تجربه کنند و پا به پای تروریست ها به پیش بروند . هر چقدر به پیش می روید ده ها نفر از مردم در جلوی چشمان شما قتل و عام می شوند . آقای "محمد علوی" طراح ارشد استودیو Infinity Ward در آن زمان اعلام کرد که مرحله "No Russian" به شما اجازه می دهد برای لحظاتی هم که شده به نتیجه اعمال خود در داخل بازی فکر کنید . شما در این مرحله می توانید احساسات خود را بسنجید و نهایتا اگر می خواهید در نقش یک شیطان ظاهر شوید ، این امکان نیز به شما داده شده است . این مرحله باعث سروصداهای فراوانی در کشورهای مختلف شد . در کشورهایی نظیر ژاپن و آلمان سانسورهای جالبی برای این مرحله در نظر گرفته شد به طوری که اگر گیمر به مردم حتی یک گلوله شلیک کند بازنده می شوند و به Checkpoint پیشین باز می گردد . در کشور روسیه که این اتفاق تروریستی در آن رخ می دهد شدیدترین واکنش نشان داده شد و مجوز انتشار بازی تنها در صورت حذف کامل این مرحله داده شد . واکنش ها به همینجا خلاصه نشد و مجامع حقوق بشر مختلف به این اقدام سازندگان واکنش نشان دادند . در مقاله ای که در سال 2009 از طرف شبکه و وبسایت MCV منتشر شد در آن از طرف یک اسقف مذهبی بازنشسته گفته شده بود : " اگر شما در بازی نقش یک تروریست را داشته باشید و در آن اقدام به قتل و عام و رگبار بستن مردم بکنید و ریخته شدن خون و مرگ مردم با کیفیت بسیار بالایی به شما نمایش داده شود ، اگر شما از این رویدادها هیجان زده شوید بدون شک یک بیمار هستید ! من فکر نمی کنم که چنین چیزی باید در یک بازی گنجانده شود . زمانی که جوان بودم خیلی نگران برخی از کمیک های ترسناک بودم که ممکن بود اثر منفی از لحاظ خشونت بر روی مخاطب داشته باشد . اما قضیه در یک بازی متفاوت است . شما در یک بازی خود نقش یک تروریست را دارید و می توانید مردم را قتل عام کنید ، دقیقا مشابه کار یک تروریست در واقعیت اما اینبار در فضای مجازی " پایان بندی این مقاله را با جمله ای از محمد علوی طراح بازی MW2 قرار می دهیم . این دفاعیه ایشان از قرار دادن این مرحله خشن در بازی است : " من در مورد مرحله "No Russian" چندین نقد و تحلیل را خواندم . در برخی از آنها گفته شده بود که حمله تروریستی تنها باید در یک فیلم نشان داده شود . برخی دیگر نیز گفته بودند که در این مرحله در بدترین حالت گیمر باید در مقام یکی از مسافرین فرودگاه قرار می گرفت و پا به فرار می گذاشت نه اینکه خود عامل تروریستی باشد . من به تمامی این نقد ها احترام می گذارم . اما ما اگر نقش یک مسافر را به گیمر می دادیم او تنها باید برای زنده ماندن فرار می کرد . این موضوع کاملا با حسی که ما می خواستیم در مرحله No Russion به گیمر القا شود تفاوت داشت "
در نهایت دیدگاه شما در مورد این مرحله مهم و ماندگار در سری بازی MW چیست ؟ شما در زمان تجربه این مرحله چه احساسی داشتید ؟
10 آبان 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]