تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 25 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1822590948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گام مهمی برای ایمنی بیشتر؛ ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل‌های ۶ کلانشهر


واضح آرشیو وب فارسی::

 با هدف کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله، دولت اقدام به ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم گسل‌های ۶ کلانشهر بزرگ کشور کرده است. این تصمیم مهم، گامی بزرگ در راستای ایمن‌سازی ساختمان‌ها و کاهش ریسک مخاطرات ناشی از زمین‌لرزه محسوب می‌شود.



شناسایی حریم گسل‌های ۳۹ شهر ایران برای کاهش خطر زلزله

ایران، کشوری زلزله‌خیز

ایران به دلیل قرارگیری بر روی کمربند زلزله، همواره در معرض خطر زمین‌لرزه‌های شدید بوده است. برای کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله، شناسایی مناطق پرخطر و تدوین قوانین ساخت‌وساز مقاوم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛ پیشرو در کاهش خطر زلزله

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هدف کاهش آسیب‌پذیری کشور در برابر زلزله، اقدام به شناسایی حریم گسل‌های اصلی در شهرهای مختلف ایران کرده است. این مرکز با استفاده از آخرین فناوری‌ها و مطالعات دقیق، مناطقی را که احتمال وقوع گسلش در آن‌ها بیشتر است، مشخص می‌کند.

شناسایی حریم گسل‌های ۳۹ شهر

تاکنون مطالعات حریم گسل‌های ۳۵ شهر ایران به پایان رسیده است و برای ۴ شهر دیگر نیز در حال انجام است. در این مطالعات، مناطقی که ساخت‌وساز در آن‌ها ممنوع است یا باید با رعایت ضوابط خاصی انجام شود، مشخص شده است.

ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها

با توجه به نتایج این مطالعات، ساخت‌وساز در حریم گسل‌های اصلی شهرهای بزرگ مانند تهران، کرج، مشهد و تبریز ممنوع اعلام شده است. همچنین، برای سایر شهرها نیز محدودیت‌هایی برای ساخت‌وساز در نظر گرفته شده است.

اهمیت این طرح

این طرح ملی، گامی مهم در جهت کاهش خطر زلزله و افزایش ایمنی ساختمان‌ها و سازه‌ها است. با شناسایی حریم گسل‌ها و تدوین قوانین ساخت‌وساز مناسب، می‌توان از بروز خسارات جانی و مالی هنگفت در هنگام وقوع زلزله جلوگیری کرد.

آینده طرح

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نظر دارد مطالعات خود را بر روی سایر شهرهای کشور نیز گسترش دهد تا تمام مناطق پرخطر شناسایی شوند. همچنین، این مرکز به دنبال تدوین دستورالعمل‌ها و استانداردهای جدیدی برای ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌خیز است.

نتیجه‌گیری

شناسایی حریم گسل‌ها و تدوین قوانین ساخت‌وساز مقاوم، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش خطر زلزله در ایران است. با اجرای این طرح، می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده‌ای نزدیک، ساختمان‌ها و سازه‌های ما در برابر زلزله مقاوم‌تر شوند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن