تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820138510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرکاي خارجي مخزن فهليان ميدان دارخوين انتخاب شدند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آبان ۱۳۹۴ (۱۰:۳۹ق.ظ)
شرکاي خارجي مخزن فهليان ميدان دارخوين انتخاب شدند موج - مدير فني پروژه توسعه فناورانه مخزن فهليان ميدان دارخوين در دانشگاه صنعتي اميرکبير با اشاره به همکاري با دو شرکت داخلي در اين پروژه، اظهار کرد: شرکاي خارجي اين پروژه نيز انتخاب شده‌اند.
به گزارش خبرگزاري موج، فريبرز رشيدي در نشست پيگيري اهداف و نظارت عاليه وزارت نفت بر اقدامات دانشگاه صنعتي اميرکبير براي اجراي طرح توسعه فناوري‌هاي ازدياد برداشت و بهبود توليد از مخزن فهليان ميدان دارخوين که در اين دانشگاه برگزار شد، گفت: با توجه به اين‌که پس از ۴ سال توليد اوليه اين مخزن، روش‌هاي ازدياد برداشت توسط شرکت ايتاليايي «اني» (ENI) روي آن اجرا شده است، در نتيجه با مخازن ديگر کانديداي افزايش توليد، بسيار متفاوت است و پس از بازنگري طرح آن، ابتدا بايد شرايط حاضر را بهبود داد.
وي افزود: بنابراين، نقشه راه توسعه فناوري مخزن فهليان با توجه به شرايط کنوني و در سه حوزه مخزن محور، چاه محور و تأسيسات روزميني تهيه شده است.
مدير فني پروژه توسعه فناورانه مخزن فهليان با اشاره به اين‌که با دو شرکت داخلي براي انجام پروژه همکاري مي‌شود، ادامه داد: دانشگاه صنعتي اميرکبير براي انجام اين پروژه با سه دانشگاه «هريوت وات»، «آدلايد» و «اوکلاهما» و شرکت‌هاي «پتروگس» کانادا، «پترولن»، «وينترشل» و «سپسا» ي اسپانيا نيز که تخصص خوبي در چاه‌هاي هوشمند و تجربه بالايي در ميدان‌هاي مشابه فهليان دارند، همکاري مي‌کند.
رشيدي با بيان اين‌که نقشه راه فناوري مخزن فهليان با محوريت به کارگيري تکنولوژي‌هاي نوين و با تکيه بر توان متخصصان داخلي تهيه شده است، تصريح کرد: ابتدا همه چالش‌ها براي توسعه ميدان و پس از آن زمينه‌هاي مورد تأکيد، حوزه‌هاي فناوري هدف و در نهايت نقشه راه فناوري مشخص مي‌شود.
مدير فني پروژه توسعه فناورانه مخزن فهليان اظهار کرد: براساس نقشه راه فناوري، فهرست درخواست‌ها، طرح‌هاي پيشنهادي، پيشنهاد انجام کار، برنامه بلوغ فناوري و در نهايت سفارش کار تهيه مي‌شود.
به گفته وي، براساس مطالعات تجربي انجام شده در کشور آمريکا، تنها ۱۵ درصد فناوري‌ها با سطح ۷ آمادگي بلوغ فناوري (TRL) اجرا مي‌شوند و از اين مرحله است که بايد چاه، مخزن و تأسيسات روزميني به‌صورت يکپارچه مطرح شوند.
مدير فني پروژه توسعه فناورانه مخزن فهليان گفت: پديده ميان شکني گاز، افت فشار شديد در مخزن از فشار اوليه، ناهمگني مخزن در راستاي افقي و عمودي، احتمال نبود آبده در مخزن، ابهام در تخمين دقيق محل تماس آب- نفت، ابهام در وجود شکاف و تخلخل زاغه‌اي، احتمال رسوب آسفالتين در مخزن، احتمال توليد ماسه، وجود سولفور در مخزن، بهبود فلرينگ و جمع‌آوري گازهاي سرگردان و جلوگيري از هدر رفتن گاز توليدي از جمله چالش‌هاي موجود در مخزن فهليان است.
رشيدي با اشاره به اين‌که با شناسايي چالش‌هاي اساسي بايد آن‌ها را دسته‌بندي کرد، افزود: اين چالش‌ها بايد با رويکرد چاه محور، مخزن محور و روزميني محور طبقه‌بندي و براي رسيدن وضع موجود به وضع مطلوب در سه دسته کوتاه، ميان و بلندمدت اولويت‌بندي شوند که اين اولويت‌بندي نيز بايد براساس احتمال پياده‌سازي راهکار مربوطه و تأثير آن در پيشرفت طرح به انجام برسد.
براساس قراردادي که سال گذشته به امضا رسيد، دانشگاه صنعتي اميرکبير به عنوان مشاور تحقيقاتي عهده‌دار توسعه فناوري‌هاي بالادستي مورد نياز ميدان نفتي دارخوين شد که مجري آن شرکت بهره‌برداري نفت و گاز اروندان است و در صورت تحقق اهداف وزارت نفت، توسعه فناوري‌هاي مورد نياز مطالعه ميدان فروزان- مخزن نفتي برگن آ، ميدان فروزان، مخزن نفتي برگن ب، ميدان فروزان - مخزن نفتي ياماما، ميدان فروزان- مخزن نفتي منيفا، ميدان فروزان- مخزن نفتي شعيبا و عرب نيز به اين دانشگاه سپرده خواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن