تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803111902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهرداري و سازمان نظام‌مهندسي مقصران اصلي/ جلو ساخت‌وسازهاي غير ايمن در شهر تهران گرفته مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۲۹ب.ظ)
شهرداري و سازمان نظام‌مهندسي مقصران اصلي/ جلو ساخت‌وسازهاي غير ايمن در شهر تهران گرفته مي‌شود گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، پس از گذشت 14 روز از سقوط يک جرثقيل ساختماني در خيابان خيام، اين بار يک جرثقيل ساختماني ديگر در بزرگراه نيايش سقوط کرده است و مشخص نيست تا چه زماني قرار است هرماه شاهد انتشار اخبار مرتبط با سقوط جرثقيل ها در شهر تهران باشيم.
در حادثه اول خوشبختانه شاهد فوت فردي نبوديم اما امروز جرثقيل سقوط کرده به روي اپراتور خود افتاده و راننده 35 ساله آن کشته‌شده است.
در همين رابطه گفت‌وگويي را با ابوالفضل قناعتي، عضو هيئت‌رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران داشته‌ايم که چکيده آن در ذيل مي‌آيد:

کم‌کم بايد شهر تهران را به‌عنوان شهر جرثقيل‌هاي سقوط کرده ناميد! تا چه زماني قرار است شاهد انتشار اخبار مرتبط با سقوط جرثقيل‌هاي فرسوده در شهر تهران باشيم؟
اتفاقي که اکنون در شهر تهران شاهد هستيم به دليل آن است که صاحبان ساختمان‌ها زياده‌خواه و تماميت‌خواه بوده و توجهي به جان کارکنان خود ندارند. براي آنها اهميتي ندارد که کارگرانشان امنيت دارند يا خير و همين موضوع سبب پديد آمدن حوادث مي‌شود. بدون شک براي تأمين امنيت کارگران و افرادي که در امور ساخت‌وساز پروژه‌هاي عمراني و ساختمان‌سازي‌ها مشغول به فعاليت هستند قانون‌گذار ضوابطي را در نظر گرفته است اما تا زماني که شاهد اجراي آن ضوابط نباشيم وضعيت به همين منوال خواهد بود.

يکي از قوانين موجود در بحث ايمني کارگران ساختماني، مبحث 12 مقررات ملي ساختمان است. در اين رابطه توضيحاتي را مطرح بفرماييد؟
در مبحث 12 مقررات ملي ساختمان به حفظ ايمني کارگران تأکيد شده است. قانون‌گذار در اين بخش تأکيد کرده که براي هر پروژه ساختماني بايد مهندساني حضورداشته باشند که به سه مبحث سلامت، ايمني و محيط زيست پروژه توجه کنند. اين مهندسان بايد از ابتداي گودبرداري پروژه حضور فعال داشته و اگر تخلفي ديده مي‌شود آن تخلفات را تذکر دهند.

دليل اصلي اجرايي نشدن موضوعات مطرح‌شده در مبحث 12 قانون ملي ساختمان در چيست؟
در برخي از ساخت‌وسازهاي شهر تهران پيمانکاران توجهي به اصول اوليه ساخت و ساز ايمن نداشته و تنها هدفشان اين است که پروژه آغازشده را به اتمام برسانند. همين موضوع سبب مي‌شود که در بسياري از پروژه‌ها شاهد تخلف‌هاي ريز و درشتي نظير گذاشته نشدن کلاه بر سر کارگران، گودبرداري‌هاي غيراصولي، نصب داربست‌هاي ناايمن و استفاده از جرثقيل‌هاي ساختماني با سن بالا باشيم.

نهاد ناظر بر تخلف‌هاي صورت گرفته‌شده در ساخت‌وسازهاي شهر کجاست و نقش شهرداري در اين ميان چيست؟
اصلي‌ترين نهاد ناظر بر بررسي وضعيت ساختمان‌سازي‌هاي شهر، سازمان نظام‌مهندسي است اما شهرداري نيز در رده بعدي، وظيفه دارد که اگر در پروژه اي تخلفي صورت گرفت، جلو آن تخلف را در کوتاه‌ترين زمان ممکن بگيرد. اما اکنون نه شهرداري و نه سازمان نظام‌مهندسي آن‌طور که بايد به وظايف خود عمل مي‌کنند و نتيجه، آن مي‌شود که هرماه شاهد خسارت‌هاي مالي و جاني ناشي از ساختمان‌سازي‌هاي ناايمن هستيم و مقصران اصلي آن نيز شهرداري و سازمان نظام مهندسي هستند.

شهرداري از چه طريق مي‌تواند نظارت بر ساخت‌وسازها را افزايش دهد؟
شهرداري مي‌تواند زماني که مي‌خواهد پروانه ساختمان را صادر کند بر تمام موضوعات نظارت داشته و اگر ايمني‌ها رعايت نشده بود، اين پروانه را صادر نکند. اما شهرداري نسبت به اين موضوعات بي‌تفاوت بوده و در مراحل صدور پروانه، کمترين توجه را به موضوع ايمني دارد.

شوراي شهر تهران چه برنامه‌اي را براي افزايش ايمني در ساخت‌وسازهاي صورت گرفته‌شده در شهر دارد؟
پس از حادثه 14 روز پيش در شهر تهران و سقوط يک جرثقيل در خيابان خيام، مقرر شد کميسيون عمران و کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران جلساتي را برگزار کرده و در نهايت شهرداري موظف شود نظارت‌هاي خود را افزايش داده و هرگاه تخلفي در يک پروژه مشاهده شد، جلو ساخت‌وساز در آن پروژه تا زمان رفع آن بگيرد.

آيا ضعف قانون سبب شده حوادث ناشي از تخلف‌هاي صورت گرفته‌شده در ساخت‌وسازها افزايش پيدا کند؟
خوشبختانه در اين رابطه قوانين کافي وجود دارد اما آن چيزي که باعث حوادث مي‌شود، اجرايي نشدن قوانين به‌صورت دقيق است. تا زماني که شهرداري و سازمان نظام‌مهندسي با حساسيت وظايف خود را پيگيري نکنند، حوادث ناشي از تخلف‌هاي ساختماني پايان نمي‌پذيرد.
در حال حاضر جدي‌ترين مشکل ما اين است که قوانين به‌درستي اجرا نمي‌شود و نهادهاي ناظر، در اجرا دچار اشکال هستند.

هم اکنون بخش قابل‌توجهي از جرثقيل‌هاي ساختماني مورداستفاده در شهر تهران فرسوده هستند. شوراي شهر تهران در اين رابطه چه برنامه‌اي دارد؟
بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته‌شده، مشخص شد که بيش از 40 درصد جرثقيل‌هاي ساختماني که در ساخت‌وسازها مورداستفاده قرار مي‌گيرد، فرسوده هستند و برخي از آن‌ها نيز به دليل آنکه ساخت پروژه سال‌ها به طول مي‌انجامد براثر آفتاب و باران و باد فرسوده شده و درنهايت حوادثي را به بار مي آروند. مقررشده براي جلوگيري از حوادث اين‌چنيني شهرداري موظف شود نظارت‌هاي دقيقي را بر استانداردهاي جرثقيل‌ها داشته و کنترل وضعيت جرثقيل‌ها نيز اجباري شود.

دليل اصلي اينکه اکنون 40 درصد جرثقيل‌هاي مورداستفاده در شهر تهران فرسوده هستند در چيست؟
بسياري از جرثقيل‌هاي ساختماني به دليل آنکه کشور در شرايط تحريم بود از برخي کشورها به صورت دست دوم وارد مي‌شدند و امکان خريداري جرثقيل‌هاي ساختماني نو وجود داشت. اکنون در شرايطي که در دوران پسا تحريم به سر مي‌بريم، انتظار داريم کارفرمايان توجه بيشتري به سلامت کارگران خود داشته و جرثقيل‌هاي ساختماني ايمن خريداري شود تا در آينده شاهد کاهش خطرات ناشي از سقوط جرثقيل‌ها باشيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن