تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815709897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا تابلوی فروخته‌شده نقاش‌معروف‌ایرانی در کریستیز جعلی است؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آیا تابلوی فروخته‌شده نقاش‌معروف‌ایرانی در کریستیز جعلی است؟
یک هفته‌ای هست که فروش یک تابلو از بهمن محصص، نقاش معروف و معاصر ایرانی در حراج معروف کریستیز جنجال فراوانی به پا کرده است. پس فروش یک پرتره بدون عنوان از محصص در این حراجی به قیمت 149 هزار دلار اسفندیار کیکاووسی در یک نامه سرگشاده ادعا کرد این تابلو تقلبی است و متعلق به محصص نیست.
کد خبر: ۵۴۳۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ - 31 October 2015


یک هفته‌ای هست که فروش یک تابلو از بهمن محصص، نقاش معروف و معاصر ایرانی در حراج معروف کریستیز جنجال فراوانی به پا کرده است. پس فروش یک پرتره بدون عنوان از محصص در این حراجی به قیمت 149 هزار دلار اسفندیار کیکاووسی در یک نامه سرگشاده ادعا کرد این تابلو تقلبی است و متعلق به محصص نیست.

به گزارش تابناک، اسفندیار کیکاووسی، کارشناس هنری می‌گوید از بابت همین دغدغه است که در نامه‌ای سرگشاده مدعی شده اثر فروخته‌شده بهمن محصص در حراج اخیر کریستیز تقلبی بوده و او برای جلوگیری از تکرار اتفاق‌های مشابه دست به افشاگری زده است تا با رسانه‌ای کردن آن اذهان عمومی را روشن کند. او در بخشی از نامه‌اش می‌نویسد: «نگارش این متن فقط از سر دلسوزی برای هنر بوده و قصد تخریب هیچ موسسه یا شخصی را ندارم، ولی چنین اتفاقاتی اگر با آگاهی‌بخشی همراه نباشد باعث جسور‌شدن فرد متقلب شده و این جسارت به تکرار جعل و درنهایت بی‌اطمینانی بازار هنر منجر خواهد شد و کم‌کم آنقدر کار تقلبی بازار را پر خواهد کرد که تمییز دادن کار اصل از تقلبی برای افراد سرمایه‌گذار کاری بس دشوار خواهد شد.»


آیا تابلوی فروخته شده از نقاش معروف ایرانی در حراجی کریستیز جعلی است؟


این کارشناس سپس در چند بند دلایل جعلی بودن اثر فروخته‌شده در حراج کریستیز را ذکر می‌کند. هنوز از سوی فروشنده اثر فروخته‌شده بهمن محصص واکنشی رسانه‌ای نشده است. پرتره بدون عنوان بهمن محصص با فروش 149 هزار دلار هم در زمره بالانشینان کریستیز نوزدهم ایستاد. در پی رسانه‌ای‌شدن ادعای تقلبی‌بودن تابلوی بهمن محصص، دیروز غلام‌رضا نامی، کارشناس آثار هنری و هنرمند پیشکسوت نقاش در واکنش به این مساله با اشاره به این نکته که کیکاووسی فرد مطمئنی است، گفت: «مسئولان کریستیز اگر بدانند یک اثر، تقلبی است یا کسی درباره تقلبی بودن آن تماس بگیرد، آن را از حراجی خارج می‌کنند. همان‌طور که پیش از این نیز درباره‌ اثر سپهری و پیلارام این اتفاق افتاد و با اینکه اثر پیلارام تقلبی نبود، اما به‌خاطر ادعایی که مطرح شده بود، آن را از حراجی خارج کردند، چون معتقدند سری را که در نمی‌کند دستمال نمی‌بندند. بنابراین اگر ادعایی مطرح شود، اثر را از حراجی کنار می‌گذارند.»


آیا تابلوی فروخته شده از نقاش معروف ایرانی در حراجی کریستیز جعلی است؟


بهمن محصص از جمله هنرمندانی است که به دلیل اینکه هیچ گاه نمایشگاهی جامع از آثار او برگزار نشده، دوستداران هنر کمتر با آثار او آشنا هستند، به همین دلیل امکان وجود آثار جعلی از این هنرمند بسیار زیاد است. اسفندیار کیکاووسی با قرار دادن تصویری که در حراجی کریستیز به فروش رسیده در مقابل عکسی از همین اثر که در کتاب آثار محصص به چاپ رسیده ادعای جعلی بودن اثر به فروش رسیده را دارد با این حال اسماعیل سمیع آذر مشاور ایرانی کریستیز دوبی از ارئه توضیحات و اظهار نظر در این باره سر باز زده اما اسفندیار کیکاووسی یکی از کارشناسان خوشنام هنرهای تجسمی است که نمی توان ادعای او را ادعایی نزدیک به دروغ به حساب آورد.
فرشاد شیرازی که صاحب اصلی اثر است  و اکنون در ملبورن استرالیا به سر می برد، این اثر را به شخص دیگری فروخته و سپس تابلو در حراجی به فروش رفته است، او در گفتگو با تابناک، درباره صحت اثر گفت: من در ملبورن استرالیا گالری دارم واین اثر از من خریداری شده و پس از آن در حراجی کریستیز به فروش رفته است. من ازاصل بودن اثر کاملا اطمینان دارم، مدتها پیش این اثر را فروخته‌ام وکاملا با اطمینان می‌گویم که اصلا ست وتقلبی در کار نیست.

او در باره تایید کارشناسان گفت: در زمان حراج کارشناسان حضور داشتند و دو نفر غیر از کارشناسان رسمی هم بودند که اصل بودن اثر را تایید کرده‌اند. کارشناسان ایرانی هم که در این زمینه مهارت و سواد کافی برای تشخیص را دارند در حراج حاضر بودند.

او درباره ادعای اسفندیار کیکاووسی اظهار داشت: این اثرفروخته شده و پس از فروش هیچ بحثی مبنی بر تقلبی بودن آن نبوده است حال اینکه آقای کيکاووسي با چه علمی این مساله راعنوان کرده‌اند برای من عجیب است.

شیرازی ادامه داد: اسفندیار کیکاووسی در این حراجی حضورفیزیکی نداشته‌اند وفقط از روی عکس استنباط کرده اند که این اثر تقلبی بوده و اصل نيست.

فرشاد شیرازی گفت: در مورد عکسی که کیکاووسی به آن استناد کرده برای تشخیص اصل از بدل، باید بگویم که تصویر مورد نظر به هیچ وجه کیفیت لازم و وضوح کاملی را ندارد برای همین مرجع مناسبی برای قضاوت نیست ضمن اینکه اسفندیار کيکاووسي اصلا کارشناس نیستند، ایشان دلال کارهای هنری هستند و ادعای این آقا دلیل بر این نیست که اثری که از محصص در حراجی کریستیز به فروش رسیده تقلبی است.

او ادامه داد: تاکید می کنم در حراجی کریستیز که شهرت فراوانی دارد حتما کارشناسان خبره‌ای وجود دارند تا بتوانند آثار تقلبی را تشخیص دهند. حتی آقای سمیع‌آذر که نماینده آثار هنری ایران در حراجی کریستیز هستند در این حراجی حضور داشتند که می تواند صحت اثر را تایید کند.
شیرازی یادآور شد: مطلب مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که افرادی که در اینگونه حراجی‌ها شرکت می‌کنند واین آثار رامی‌خرند یا حرفه‌ای و کارشناس هستند و یا اینکه‌ اهل هنر بوده و به خوبی آثار اصلی را از تقلبی تشخیص می دهند.

فرشاد شیرازی در پایان گفت: من از روی وجدان شخصی که دارم این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهم و پاسخگو هستم چون به من ربطی ندارد زیرا زمان زیادی است که این اثر را فروخته‌ام و باقی مسائل آن به من بی ارتباط است.


















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن