تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816926173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه هاي برخورد با احساس خشم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راه هاي برخورد با احساس خشم
راه هاي برخورد با احساس خشم   نويسنده: دکتر پيمان آزاد   مكتب هاي مختلف روان شناسي در اين خصوص رهنمودهاي متنوعي را به عرضه كرده اند. از آن جا كه خشم لحظه اي و انفجاري است، هر كس بايد نسخه خود را در رابطه با مهار خشم و تغيير مسير آن به حركتي سازنده، در تجربه واقعي پيدا كند. متأسفانه تعصب در ارائه طريف در همه مكتب هاي روان درماني به چشم مي خورد. اين نيز ناشي از هم هويتي هر صاحب مكتب با اصول مكتب خويش است. من با اين اصل سر سازگاري ندارم. خشم و عصبانيت را مكتب هاي مختلف روان شناسي ديده و بررسي كرده اند و همه مكتب ها واجد دريافت هاي مفيد و خلط مبحث هاي بي فايده اند. از اين رو با نگاه انتقادي به آن ها، نكات زير در شناخت و غلبه بر خشم را باستحضار شما مي رسانم. 1ـ شناخت درماني معتقد است كه واقيع اين جهان سبب خشم شما نمي شود، افكار و پندارهاي شماست كه زمينه اين برانگيختيگي را فراهم مي كند. درست است كه افكار ما سبب خشم ما مي شوند، ولي عوامل بيروني هم در تحريك كردن ما موثرند. هميشه اين گونه نيست كه افكار ما سبب خشم ما بشود. اين جا بايد تفاوت خشم موجه را از خشم ناموجه تشخيص داد. اين جا بايد رابطه عين (جامعه) و ذهن را در نظر گرفت. غير منطقي و غيرعقلاني و مضر بودن بسيار از امور اجتماعي مي تواند، در صورتي كه فرد نتواند به آن انتقاد اصولي خود را مطرح كند، در وي خشم شديدي را دامن بزند. 2ـ شناخت درماني مي گويد كه خشم ريشه در ذهن و نحوه نگرش ما به انسان و جهان دارد، به علاوه رنجش و آزردگي باعث مي شود كه احساس درماندگي و آشفتگي بكنيد. اكنون بيايد از اين رنجش و عصبانيت خلاص بشويد. اين يك توصيه عقلاني است. بايد به آن توجه بشود: ولي گاهي خشم به اين استدلال ها كاري ندارد. ذهن گذشته با نمونه هايي شرطي شده است. بنابراين در اين جا بايد از رفتاردرماني در كنار شناخت درماني براي زدودن آثار خشم هاي شرطي و زخم هاي التيام نيافته استفاده كرد. هر چند شناخت درست و منطقي گاهي به تنهايي نمي تواند خشم را ريشه كن كند. 3ـ شناخت درماني معتقد است كه افكاري كه به وجود آورنده خشم و عصبانيت هستند، اغلب حاوي تحريفاتي مي باشند. اصلاح اين تحرفات خشم را كاهش مي دهد. اين نتيجه گيري كاملاً درست است. با اين توضيح كه خشم به رغم اين كه ناشي از خطاهاي شناختي هم باشد، وقتي بروز مي كند متابوليزم را بهم مي ريزد. در اين مواقع تنها ذهن نيست كه بايد به راه بيايد، وضعيت هورموني و اختلالات عصبي نيز بايد به راه بيايند. 4ـ شناخت درماني مي گويد خود را جاي ديگران بگذاريد و جهان را نگاه كنيد. آن وقت مي توانيد منشأ رفتار و گفتار آنان را بهتر درك كنيد و از آنان خشم به دل نمي گيريد. اين هم درست است. ولي انسان با سود و زيان شرطي شده. سود بردن او را خوشحال و زيان كردن او را خشمگين و ناراحت مي كند. اين جا بايد روي فلسفه زندگي انسان نيز كار بشود. يعني خوب است كه خوانندگان عزيز قدري با عرفان مولوي نيز آشنا بشوند. در اين صورت نگاه ديگري هم به زندگي خواهند داشت. نگاهي كه در آن بخشش و گذشت و پذيرش واقعيت ها و رو كردن به سوي حقيقت ها هم وجود دارد. بدون اين نگاه انسان هميشه آلوده مقايسه و رقابت است. در اين صورت چه طور مي توان از رقباي خويش خشمگين نباشد؟! 5ـ شناخت درماني مي گويد كه مقابله به مثل نكنيد. حرف درستي است. وقتي در مورد انتقاد قرار مي گيريد، طرف را بلافاصله متهم نكنيد. بگذاريد حقيقت رفته رفته روشن بشود. شناخت درماني قاعدتاً بايد به شخصيت باور داشته باشد. به هويت باور داشته باشد وقتي هويت و شخصيت هست، بايد حفظ بشود. حريمي است كه هر كس براي خودش درست كرده است. حمله به اين حريم باعث عصبانيت و خشم مي شود. آيا نبايد قدري درباره حقيقت و شخصيت و هويت شك كرد؟ 6ـ شناخت درماني مي گويد كه سرخوردگي و خشم نتيجه انتظارات برآورده نشده است. حرف صحيح است. تجربه هم آن را اثبات مي كند. آيا انتظارات واقعي هم وجود دارد؟ آيا انسان حق دارد كه در برابر برآورده نشدن انتظارات واقعي، خشمگين بشود؟ با اين حال انتظارات، حق ما نيست. در صورتي كه آن را حق تلقي كنيم، بايد در برابر برآورده نشدنشان، تاوان سنگيني به شكل خشم و عصبانيت و يأس بپردازيم. 7ـ شناخت درماني مي گويد كه در عصباني شدن، حق را به خود ندهيد در اين صورت به يك عادت مضر، حق حيات مي دهيد يا حق ادامه حيات مي دهيد. بچگانه است كه بگوييد حق داريد كه عصباني شوي. به گمان من اين بيشتر به يك شعار مي ماند. منبع: راه کمال شماره 36 /ج  
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 463]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن