تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850445916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگو فارس با استاد بهروز الوندی‌پور موسیقی اصیل ایرانی از موسیقی غربی ضربه خورده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگو فارس با استاد بهروز الوندی‌پور
موسیقی اصیل ایرانی از موسیقی غربی ضربه خورده است
مدرس و نوازنده ساز «نی» گفت: موسیقی اصیل ایرانی از ناحیه موسیقی غربی ضربه خورده است.

خبرگزاری فارس: موسیقی اصیل ایرانی از موسیقی غربی ضربه خورده است



به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، استاد بهروز الوندی‌پور مدرس و نوازنده ساز «نی» متولد 1338 در یکی از محله‌های شمیران در یک خانواده اهل هنر چشم به جهان گشود. در هشت سالگی به خاطر علاقه وافر به موسیقی، به ساز سنتور روی آورد و تحت تعلیم پدر و برادر بزرگتر (که هر دو نوازنده سنتور بودند) قرار گرفت. ولی پس از یک سال تحت تاثیر نی سحرانگیز استاد حسن کسائی، به ساز نی روی آورد و در سال 1351 (سیزده سالگی) نخستین کنسرت خود را با حمایت بزرگواران استاد شاپور رحیمی (ردیف دان) و اسماعیل الوندی‌پور در گروه نوازندگان بزرگسال اجراء کرد و دومین کنسرت خود را در شانزده سالگی در قالب گروه بزرگی به سرپرستی فرخ مظهری و با مسئولیت کانون پرورش فکری در سال 1354 اجرا کرد. وی در کلاس‌های موسیقی مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، به تدریس ساز «نی» می‌پردازد. با وی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرد.   فارس: چطور شد که شما از بین سازهای موسیقی، «نی» را انتخاب کردید؟ من در ابتدا و کودکی، سنتور می‌نواختم ولی پس از یک سال تحت تاثیر آوای «نی» سحرانگیز استاد حسن کسائی، شدم که به‌دلیل عدم دسترسی به استاد، این ساز را با هدایت و راهنمایی هوشیارانه برادر بزرگتر در مدت کوتاهی به صدا درآوردم. در ابتدا برخی از نغمه‌های آوازی و گوشه‌های ردیف را از طریق شنیدن ساز برادرم آموختم و به دلیل تفاوت اساسی در تکنیک اجرایی دو ساز سنتور و نی و نزدیکی ساز نی به آواز، ناخود آگاه توجهم به خوانندگان آن دوره و نی استاد حسن کسایی و استاد حسن ناهید و آثار موسیقی سنتی موجود در خانواده، معطوف شد که همین بضاعت اندک زمینه‌ساز پیگیری مراحل اولیه تئوری موسیقی و ورود در سال 1349 به کانون پرورش فکری شد و زیر نظر فرخ مظهری یکی از مدرسان و استادان مبرز در نوازندگی تار، مراحل اولیه تئوری موسیقی را آغاز کردم.   فارس: خاطرتان هست که نخستین کار جدّی شما در حوزه موسیقی در چه سالی و در کجا بود؟ در سال 1351 (سیزده سالگی) نخستین کار جدّی خودم را با حمایت بزرگواران استاد شاپور رحیمی (ردیف دان) و اسماعیل الوندی‌پور در گروه نوازندگان بزرگسال اجراء نمودم و دومین کنسرت را نیز در شانزده سالگی در قالب گروه بزرگی به سرپرستی آقای فرخ مظهری و با مسئولت کانون پرورش فکری در سال 1354 اجرا کردم.   فارس: تئوری موسیقی را با چه اساتیدی شروع کردید؟ فراگیری و نواختن ردیف آوازی را از مرحوم استاد محمود کریمی و با شیوه نوازندگی استاد حسن کسائی شروع کردم. ازسال 1364 نیز از محضر استاد محمد موسوی در بداهه نوازی بهره‌های زیادی بردم و در همان سال از طریق ایشان به محضر استاد حسن کسائی راه یافتم که همیشه خود را مرهون مهربانی و مهمان نوازی استاد و خانواده محترمش می‌دانم. در این دوره تعالیم خود را بر اساس ردیف‌های آوازی و شناخت سبک‌های مختلف در آواز به خصوص آثار باقیمانده از دوره قاجار ادامه دادم. در سال 1367 با گروه سماع به سرپرستی محمد جواد ضرابیان فعالیت رسمی خودم را آغاز کردم که نقطه عطفی بود تا بار دیگر با جدیت بیشتر در عرصه هنر گام بردارم و از نتایج این تلاش‌ها می‌توانم به نوازندگی در آثار متعددی چون (حدیث عشق، خرقه سوخته، ناز ناگه، زیباترین، صورتگر نقاش، آئینه و راه، نسیم وصل، شوق دوست، با ستاره‌ها و ...) با خوانندگی علی جهاندار، حسام‌الدین سراج، علیرضا افتخاری، رضا رضایی، همایون شجریان و .. نام ببرم.   فارس: در اجرا های زنده در و کنسرت‌ها با کدام گروه‌ها و هنرمندان همکاری داشتید؟ در اجراهای خصوصی، کنسرت های متعددی با گروه سماع، اجرای کنسرت با استاد صدیف به سرپرستی استاد محمد جواد ضرابیان اجرای کنسرت به همراه استاد احمد ابراهیمی و مرحوم رجبعلی امیری فلاح و علی جهاندار داشتم.   فارس: در خصوص «ردیف موسیقی ایران» که به همت جنابعالی و با صدای نی شما منتشر شده، برای خوانندگان ما توضیح بفرمایید؟ به یاری خداوند بزرگ پس از 30 سال تلاش و تدریس و کسب نتایج مثبت در ردیف آوازی و ارتقاء نوازندگی برای هنرجویان ساز نی، در سال 91 این اثر به تمام شیفتگان و رهروان موسیقی ایرانی تقدیم شده است. انتخاب ردیف استاد مرحوم محمود کریمی به عنوان الگوی ردیف آوازی برای اینجانب از چندین جهت حائز اهمیت بوده که فقط مختصراً به چند نمونه از آن اشاره می‌کنم. سال‌های سال (1356 تاکنون) این ردیف به‌عنوان یک مجموعه معتبر و مناسب برای ساز نی در دسترس بوده و آن را بر روی این ساز پیاده نموده ام. این ردیف نه آنچنان کوتاه است که چیزی از آن باقی نمانده باشد و نه آنقدر طولانی که برای هنرجو ملال‌آور یا مشکل باشد. مباحث تکنیکی با هدف آموزش نیز در این مجموعه آمده است. هنرجویان عزیز می‌توانند با توجه به توان و ظرفیت خود از روایت‌های مختلف، حداکثر استفاده را از این مجموعه بنمایند و با ارتقاء سطح آگاهی و ممارست در محتوا و افزودن تکنیک نوازندگی خود، همواره نوآوری و خلاقیت را سرلوحه کار شان قرار دهند.  اکنون با انتشار این مجموعه هنرجویان به اجرایی کامل و دقیق از ردیف آوازی دستگاه‌های موسیقی سنتی ایران دسترسی دارند که بی‌شک برای آنان و نیز دیگر علاقمندان این موسیقی  بسیار مغتنم خواهد بود.   فارس: خصوصیت بارز این مجموعه چیست؟ در این مجموعه، ردیف کامل آوازی استاد فقید، محمود کریمی به شکلی دقیق و صحیح اجرا شده و نوازنده – بدون هیچ‌گونه مصلحت اندیشی – اجرای زیباتر را فدای استفاده صحیح از تمام امکانات و فضای نت‌های ساز کرده است به صورتی که امکان پیگیری نت‌ها هم از طریق گوش و هم متن (متن تهیه شده مرحوم پروفسور محمدتقی مسعودیه که به همراه ردیف کریمی چاپ و منتشر شد) برای هنرجو فراهم می‌شود. پس از سی سال تلاش و اندوختن تجربه در سال 1388 ضبط ردیف آوازی آغاز شد و نتیجه آن همین مجموعه گران سنگ است که به همت حوزه هنری استان البرز آن را به همه علاقمندان موسیقی ایرانی، به‌ویژه هنرجویان نی تقدیم کرده‌ام. این ردیف همراه کتابچه‌ای با نوشته‌های از محمد جواد کسایی و رضا توسلی همراه است.   فارس: از چالش‌های حوزه موسیقی برایمان بگویید؟ یکی از  مهمترین چالش‌های حوزه موسیقی، موضوع آموزش است که بخش عمده مشکلات موسیقی بر این اصل استوار است. اکنون در کشورهای خارجی، اهمیت زیادی به مقوله آموزش می‌دهند و افراد را از بدو کودکی با اصل موسیقی آشنا می‌کنند و کم‌کم مراحل آموزش را شروع می‌کنند. برای افراد بزرگسال نیز مراکز متعددی وجود دارد که به راحتی می‌توان کار آموزش را پیگیری کرد. اما در کشور ما مرکز آموزش به نسبت علاقمندان، کم است و متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی مدرسان نیز صلاحیت آموزش را ندارند و هنرجو را سر در کم می‌کنند و آن موسیقی فاخر که از قدما به ارث رسیده را به خوبی به هنرجویان انتقال نمی‌دهند.   فارس: به اعتقاد شما، وظیفه مهم استاد و یا مدرس موسیقی چیست؟ کلاس آموزش باید کلاس فرهنگ‌سازی باشد و این وظیفه استاد را بالا می برد. آموزش نباید صرفاً به ارائه محتوای کتاب باشد بلکه بخش مهم آن «فرهنگ‌سازی موسیقی سنتی» است. حتی می‌توان با بخشنامه‌های آموزشی، این مهم را به اساتید جوان یادآوری کرد.   فارس: شما معتقدید که آموزش موسیقی باید از سنین کودکی آغاز شود؟ اگر در سنین پایین کار آموزش موسیقی شروع شود، کشف استعداد نیز در همان مقطع صورت می‌پذیرد و با هدایت یک مربی دلسوز، ممکن است هنرمندان زیادی از همین طریق به جامعه بزرگ هنری راه پیدا کنند. چون در جامعه ما این‌گونه نیست، اکنون هنرمندان اندکی با علاقه خودشان در پی یادگیری موسیقی هستند. به عقیده بنده باید این احساس علاقه در زمان کودکی شکل گیرد تا در جوانی به بالندگی برسد. البته نقش خانواده نیز در این میان بسیار مهم است.   فارس: اکنون وضعیت آموزش در چه سطح و شرایطی است؟ اکنون بیشتر آموزش موسیقی از طریق «نُت‌خوانی» است که این روش آموزش موسیقی در غرب است. اما باید توجه داشت که مهمترین روش آموزش و یادگیری، از طریق «گوش کردن» به موسیقی است. بیشتر هنرجویان وارد بحث نت‌خوانی که می‌شوند، از موسیقی خسته می‌شوند و عرصه را ترک می‌کنند و چه بسا هنرجویان بسیار خوبی را از همین طریق از دست می‌دهیم.   فارس: رمز موفقیت و ماندگاری آثار هنرمندان قدیم در چه نکته‌ای است؟ رمز موفقیت هنرمندان قدیم، همین علاقه وافر آنان بوده که با آن امکانات کم و شرایط دشوار آموزش و عدم دسترسی آسان به استاد، توانستند با خلق آثارشان خود را در اذهان مردم جاودانه کنند. باید بستری فراهم شود که جامعه ما  موسیقی سنتی را با آن جایگاه رفیعی که دارد، درک کند. یکی از این بسترها، مدارس هستند. همچنانی که دانش‌آموز با بزرگان ادب و فرهنگ، ریاضیات و دیگر علوم آشنا می‌شوند، باید با بزرگان موسیقی این سرزمین نیز آشنا شوند. اطلاعاتی درباره سازهای موسیقی بدانند و پی به ریشه و اهمیت موسیقی کهن ایرانی ببرند و این نیز موجب می‌شود که گرایش به موسیقی غربی پیدا نکنند.   فارس: به موسیقی غربی اشاره داشتید، آیا این عامل به موسیقی سنتی ضربه وارد می‌کند؟ چالش دیگر حوزه موسیقی، موسیقی‌های وارداتی است. متاسفانه این موسیقی‌ها از طرق مختلف به دست مردم می‌رسد و این موسیقی وارداتی ذهن مردم را از موسیقی سنتی دور نگاه می دارد. در این میان تولید کننده موسیقی سنتی نیز ضرر می‌کند و دیگر کار تولید نمی‌کند و یا مجبور به تولید اثر با کیفیت پایین می‌کنند. موسیقی غربی خیلی راحت اذهان مردم و گوش جوانان را به سرقت برده است. لطمه بزرگی که موسیقی اصیل ایرانی خورده از ناحیه همین موسیقی غرب است. حتی آهنگ سازان ما نیز گاهی متأثر از موسیقی غرب می شوند و به موسیقی سنتی صدمه وارد می‌کنند.   فارس: آیا الان وضعیت تولید موسیقی در کشور، رضایت بخش است؟ چالش بعدی در حوزه موسیقی، موضوع «تولید» است. اگر اثری که تولید می‌شود، قوی باشد گروه‌های موسیقی و مخاطب را تحت تاثیر قرا می‌دهد و تب گوش کردن به موسیقی سنتی را افزایش می‌دهد. متاسفانه الان آهنگ‌سازی‌های خوب نیز کم است. از سوی دیگر هزینه‌هایی که بابت تولد اثر می‌شود زیاد است و با فروش اندک آثار، بخش عمده هزینه‌ها باز نمی‌گردد و در نتیجه از منظر اقتصادی، درآمدی نیز حاصل نخواهد شد. یکی از راه‌های گروه‌های موسیقی سنتی برای تولید اثر و کسب درآمد، برگزاری کنسرت است که این هم به دلیل کرایه بالای سالن و هزینه‌های جانبی دیگر، برای بسیاری از گروه‌ها مقدور نیست که البته دولت باید در این زمینه از هنرمندان حمایت کند.   فارس: در این شرایط، وظیفه هنرمندان و مسئولان چیست؟ وظیفه مسئولان و هنرمندان این است که درک جامعه را از موسیقی سنتی بالا ببرند. همانند اشعار حافظ و دیگر شاعران که همه قدرت درک آن را ندارند و کمی تفسیر لازم است، حوزه موسیقی سنتی نیز اینگونه است. در این مقطع است که جامعه باید از هنرمند حمایت کند تا هنرمند نخبه، منزوی نشود و فقط به تولید اثر بپردازد و این کار به‌عنوان شغل اصلی هنرمند محسوب می‌شود. لذا دولت در شرایطی نیست که از هنرمند، حمایت مادی کند و این هنرمند است که باید درآمد کافی از هنرش را داشته باشد.   =============== گفت‌وگو از: علی رسولی =============== انتهای پیام/2462/ش30/



94/08/09 - 00:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن