تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820246384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در مقابل فرهنگ های بیگانه، تنها استراتژی تقابل را برمی گزینیم /فرهنگ ایران با مشکل روبرو است


واضح آرشیو وب فارسی:جامعه آنلاین: دکتر مهدی مطهرنیا اظهار کرد: آینده مملو از عدم قطعیت ها و عدم حتمیت ها است، لذا در دانش آینده پژوهی به مطالعه آینده ها پرداخته می شود که تنها یک آینده نیست و سه سطح از آینده را شامل شده که آینده های «ممکن»، «محتمل» و «مطلوب» را دربرمی گیرد.عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران گفت: در حیات جمعی، دین و فرهنگ پذیرفته می شود و این دو مقوله، جنبه اجتماعی پیدا می کند، در حالی که منشا پذیرش آن ها فردی است. به گزارش ایسنا دکتر مهدی مطهرنیا در نشست «ایران فردا و فردای ایرانی، در گستره درهم تنیدگی دین و فرهنگ» که شامگاه 5 آبان ماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی مشهد در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: آینده مملو از عدم قطعیت ها و عدم حتمیت ها است، لذا در دانش آینده پژوهی به مطالعه آینده ها پرداخته می شود که تنها یک آینده نیست و سه سطح از آینده را شامل شده که آینده های «ممکن»، «محتمل» و «مطلوب» را دربرمی گیرد. وی ادامه داد: آینده های ممکن، آینده هایی هستند که دور از انتظار هستند و بر مبنای طوفان فکری و نیز براساس گزاره های غیر متقربه در ذهن انسان ها شکل می گیرد و ترسیمی از تصویر آینده است. مطهرنیا خاطرنشان کرد: در میان این آینده ممکن، هرچه به خط امکان بروز بیشتر وضعیت یافتن آینده ها نزدیک شویم و از عدم قطعیت نزدیک شدن، به امکان وقوع پیش می رویم، آینده های محتمل شکل می گیرند و در این میان با ایجاد تصویری از مطلوبیت ها و رحجان های ارزشی ما برای تصویر آینده و ترسیم کردن آن، آینده مطلوب شکل می گیرد. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تصربح کرد: در این بین بایستی به تعریفی از دین و فرهنگ پرداخت و می توان گفت فرهنگ آیین و اصول زندگی را در برگرفته که از منشا وحی و عقل کل برخوردار است که دین بخش خدا پرورده ی حیات آدمی است و خداوند احد و واحد است و طبق نظریه فیثاغورث خداوند مبدا اعداد بوده و جز اعداد نیست و بایستی به این گونه پرسش ها پاسخ داد که دین چه نسبتی با فرهنگ دارد و آیا می توان بین دو مقوله، ارتباط «این همانی»، «جانشینی» و یا «هم نشینی» قائل شد. وی افزود: اگر بتوان این دو را به جای یکدیگر به کار برد، پس می توانند جانشین باشد و در غیر این صورت تنها در کنار یکدیگر مطرح خواهندشد. مطهرنیا عنوان کرد: همچنین می توان گفت دین پرتابشگر گزاره های صادقی است که از منبع وحی ساتر شده و توسط جامعه انسانی پذیرفته می شود، اما فرهنگ بخش انسان پرداخته حیات انسان است که منشا فرهنگ انسان و پرداخته های انسانی یعنی کاشتن و پرورش دادن است را شامل می شود. این تحلیل گر مسائل فرهنگی گفت: در مقابل امکان اینکه اصول و ارزش هایی از دین اتخاذ شود، وجود دارد چرا که نمی تواند در خود دین به هنجار تبدیل شود و این وظیفه فرهنگ است، می توان به این موضوع اشاره کرد که اصول و ارزش ها آرمان های انتزاعی هستند که گزاره های راستین و حق دین از طریق وحی آمده و به صورت آرمان های جامعه انسان و مجموعه انسان ها پردازش و پرداخته می شود. وی افزود: هنجار نیز به معنای اصول و قواعد تعریف شده از یک سو و از سوی دیگر موجودات نمادین یعنی ابزاری که توسط انسان ساخته می شود را دربرمی گیرد. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران خاطرنشان کرد: فرهنگ بخش انسان پرداخته و جمعیت پردازش شده حیات انسانی است و دین و فرهنگ هر دو جمعیت می پذیرند و تفاوت در منشا این دو است و دین و فرهنگ با یکدیگر ارتباط هم نشینی دارند و هم نشینی آن، هم نشینی منشا و محتوا نیست، بلکه همنشینی ناشی از تکمیل یکدیگر برای عینیت یافتن حوزه حیات جمعی را شامل می شود. مطهرنیا با بیان اینکه اگر در وضعیت کنونی بخواهیم آینده را پیش بینی کنیم به این نتیجه می رسیم که چه نسبتی بین دین و فرهنگ وجود دارد گفت: آنچه که به عنوان اصل حاکم وجود دارد رابطه «این همانی» میان فرهنگ و دین است و در هم تنیدگی فرهنگ و دین به این شکل موردی است که از نظر ما مطلوب نیست. وی خاطرنشان کرد: وظیفه و کارکرد فرهنگ، دادن الگوهای عملی رفتاری در حوزه زندگی شخصی، فردی، اجتماعی و الگوهای عینی کنشی در حوزه زندگی ملی، بین المللی و منطقه ای برای پیاده کردن گزاره های راستین پذیرفته شده دینی در حیات معنوی است که در اینجا نقش انسان و مجموعه انسانی شکل می گیرد. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران عنوان کرد: به عنوان مثال مسئله ای به نام حجاب و در کنار آن عفاف مطرح است و آیا حجاب و عفاف یکی است. رعایت حجاب و عفاف اصل برخاسته از وحی و دین است و این اصل می تواند خود را در الگوهای متفاوت رفتاری و کنش های گوناگون اجتماعی در جغرافیای متعدد مکانی و زمانی خود را نشان دهد و می توان گفت که حجاب در نیویورک با ایران متفاوت است. این تحلیل گر مسائل فرهنگی اضافه کرد: فرهنگ غربی اگر دین را می پذیرد، آن را در قالب کامل آن پذیرفته و سعی می کند به گونه ای کامل آن را ادا کند، چرا که فرهنگ آن جامعه همین را طلب می کند، جامعه ایران نیز از یک دین کامل برخوردار است، چرا که مسلمان است. فرهنگ ایران با مشکل روبرو است مطهرنیا در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ ما با انحطاط روبرو شده است و فرهنگ ما به گونه ای بد آلوده به دروغ و ریاکاری است گفت: لذا زمانی که از دین سخن به میان آورده می شود، در قالب الگوهای رفتاری و کنش های اجتماعی در زندگی و در ابعاد مختلف آن را آلوده به گناه می کند و متاسفانه در جامعه ایران، به راحتی دروغ گفته می شود و برخی با تمسک به مقدسات نیز به دروغ گفتن می پردازند. وی ادامه داد: امروزه دچار سکولاریسم جدایی دین و سیاست پنهان شده ایم و در صورت ادامه این روند در آینده به سمت یک سکولاریسم آشکار پیش خواهیم رفت.  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران عنوان کرد: اگر پیش بینی می کنیم که ایران قرار است به این سمت و سوی کشیده شود، بایستی جلوی آن گرفته شود و بایستی بدانیم چه کنیم که آینده فرهنگ و استقرار اصول و ارزش های دینی به واسطه فرهنگ در جامعه مدنی شکل بگیرد و از جامعه مدنی به سطح ملی، منطقه و نظام بین الملل انتقال پیدا کند و آیا با نفی دیگران می توان ارزش های خود را در جامعه مدنی گسترش دهیم. مطهرنیا خاطرنشان کرد: آیا فرهنگ ما فرهنگ اسلامی و یا ایرانی است و یا سنتزی از این دو است، اگر به این پرسش ها پاسخ ندهیم، نمی توانیم یک برنامه ریزی فرهنگی دقیق در جهت مدیریت آینده تحولات خود داشته باشیم. این تحلیل گر مسائل فرهنگی ادامه داد: نسبت ما با فرهنگ بیرون چه نسبتی است و در همین راسته بایستی سه شکاف عمده در آینده را بررسی کنیم، شکافی که به صورت ضایعه مزمن در اندام واره فرهنگ ایران فروخفته و به جای حل آن همواره در حال گسترش آن هستیم که شامل سه شکاف «پان اسلامیسم»، «پان ایرانیسم» و «پان مدرنیسم» است که اوایل انقلاب این شکاف ها خود را نشان دادند و به جای حل آن ها به گونه ای پنهان و سرکوب شدند و بایستی گفت ما ایرانی اسلامی هستم و باید بین اسلام و ایران ارتباطی برقرار کرد چرا که یکی از مقولات اساسی جامعه ایران است. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران ادامه داد: اگر در جامعه ای فرهنگ پویا وجود داشته باشد، از نظریات مخالف استقبال می کند چرا که با وجود این نظریات است که می تواند حرف حق خود را نشان دهد و در صورت عدم وجود این فرهنگ پویا، جایگاه دین و فرهنگ مشخص نیست درهم تنیده شده است و بهتر است «الف» اسلام و «الف» ایران در هم ادغام شود که با «ایراسلامی» مواجه می شویم، در این بین، با این موضوع روبرو می شویم که ایران دارای اولویت بوده و اسلام اولویت دارد، مانند روح که اولویت و جسم دارای اولویت است و این امکان وجود ندارد که به نام اسلامیت ایرانیت خود را به دور افکنیم و به نام ایرانیت، اسلامیت خود را نادیده بگیریم. در مقابل فرهنگ های بیگانه، تنها استراتژی تقابل را برمی گزینیم وی با بیان اینکه ما در برابر فرهنگ های دیگران که دارای حیات و جغرافیای دیگر است، استراتژی تقابل را انتخاب کرده ایم گفت: دین خود را به جای اینکه متکی بر اصول، ارزش ها، آرمان های انتزاعی و نیز قواعد اصلی دین تعریف کنیم، براساس نفی فرهنگ غرب تعریف کرده ایم و انقلاب اسلامی به معنای ضدیت با غرب است که در این بین، انقلاب اسلامی دارای جنبه ایجابی یعنی استقرار ارزش های خدا پرورده ناشی از دین است که غیر از آن نیز چیزی نیست. این تحلیل گر مسائل فرهنگی گفت: بنابراین نیاز به قدرت هنرمندانه است که در عرصه فرهنگ از قدرت سخت، نرم، هوشمندانه و هوشیارانه متناسب با محیط های بازی گوناگون که همان فرهنگ های گوناگون هستند استفاده شود و اصول و ارزش های دینی یعنی آرمان های انتزاعی گرفته شده از قواعد دینی در جامعه جامه عملیاتی بپوشانیم.  وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پوشیدن سیاه در ماه محرم به معنای اعتراض است، به این معنا که بر ظلمی که قرار است در روز عاشورا بر حسین بن علی (ع) وارد شود، اعتراض می کنیم و رنگ نمادین اعتراض به ظالم است و نه صرفا اندوه.  مطهرنیا خاطرنشان کرد: محرم را تنها نمی شود به گریستن محدود کرد و فرهنگ ما متکی بر اصول و ارزش های دینی است و دین را به عنوان ذخیره اساسی برای مدل سازی فرهنگی پذیرفته ایم، فرهنگ را باید در جامعه ملی پویا نگه داشته و از آن هنجار بسازیم، اما متاسفانه شاهد این هستیم که دین و قواعد مربوط به آن را برای همگان اجرا نمی کنیم.  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: احترام به ائمه اطهار به نوعی ارزش است که در رفتارهای گوناگون متجلی می شود که یکی از جلوه گاه های آن، پوشیدن لباس مشکی است و این گونه مطرح می شود که با احترام به حقیقت امامت همراه است، این آرایش شکلی مطلوب است، اما فرهنگی متعالی نیست، چرا که احترام به امامت با احترام به امام(ع) متفاوت است.


چهارشنبه ، ۶آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جامعه آنلاین]
[مشاهده در: www.jameehonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن