تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830497327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انیمیشن های غربی و ترویج سبک زندگی غربی


واضح آرشیو وب فارسی:بسیج نیوز: شخصیت هایی که هر کدام پشتوانه ای از فرهنگ و ادبیات جدید غرب و امریکا را با خود همراه دارند و از دریچه اثربخش و جذاب سینما و انیمیشن، سبک زندگی امریکایی را در میان کودکان دنیا ترویج می کنند.به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از شاخصه های مهم سینمای هالیوود و شرکت های بزرگ انیمیشن سازی این است که هیچ گاه قهرمانان و حتی ضد قهرمانان خود را فراموش نمی کنند. هر ساله با تولید بسیاری از آثار صوتی و تصویری و همچنین کمیک بوک هایی چون تولیدات شرکت مارول، یاد و خاطره هیولا ها و ابر قهرمانان هالیوود زنده می شود و حیات آن ها در اذهان عمومی خصوصا کودکان ادامه می یابد. بیشتر شخصیت های ترسناک ساکن این هتل و حتی دیگر میهمانان غایب این انیمیشن، از دست آوردهای ادبیات دورۀ کلاسیک هستند و به قول معروف پا به سن گذاشته اند. پس لزوم ساخت چنین انیمیشنی آن هم در مرکز هنری رسانه ای جهان به شدت احساس می شود. احساسی که خانواده های اروپایی و آمریکایی آن را در ناخودآگاه خود حس می کرده اند و نمی توانسته اند به زبان بیاورند. احساس پیوندی به دور از ترس و وحشت و صلح آمیز میان هیولاهای دوست داشتنی و خاطره انگیز تاریخ سینما و ادبیات با کودکان و نوجوانانی که تنها قهرمان ها و ضد قهرمان های سه بعدی دیزنی و پیکسار را به رسمیت می شناسند. هتل ترانسیلوانیا اگر چه مخاطب خود را در میان کودکان و نه بزرگسالان پیدا کرده است، اما باید خاستگاه آن را میان دل بزرگسالان و کودکان قدیم دانست. در انیمیشن هتل ترانسیلوانیا1 و 2 به گونه ای می توان رد پای تمام هیولاها و اشرار ادبیات و سینمای غرب را جستجو کرد، از گرگ شنل قرمزی گرفته تا کنت دراکولا و فرانکشتاین و زامبی ها. البته در این انیمیشن به خاطر ارتباط فانتزی با کودکان، هیچ کدام از عناصر ترسناک و پیشینه تاریک این شخصیت ها یاد نشده است. به گونه ای که حتی کنت دراکولا جزو شخصیت های محبوب و دوست داشتنی این انیمیشن به حساب می آید و شاخصه های زیادی برای خنداندن و دوست داشتن از سوی مخاطب در خود دارد. در فیلم های سینمایی هالیوود نیز می توان به چندین فیلم شاخص اشاره کرد که از گردهمایی بزرگ قهرمانان و یا هیولاهای تاریخ سینمای آمریکا به وجود آمده اند. همین عدم قطع ارتباط مخاطب با شخصیت های خلق شده هالیوود است که به مرور زمان از شخصیت های خلق شده قهرمانانی به یاد ماندنی و حتی دوست داشتنی به وجود می آورد. ارتباطی دوسویه از جانب مخاطب و قهرمانش که باعث به وجود آمدن یک ارتباط قوی حسی میان مخاطب و رسانه می شود. ارتباطی که الگو برداری و تقلید از نتایج مسلم آن محسوب می شود. یک نظام فکر شده و کاملا با برنامه که مانع از مرگ قهرمانان و شخصیت های استراتژیک هالیوود در ذهن مخاطبانش می شود. شخصیت هایی که هر کدام پشتوانه ای از فرهنگ و ادبیات جدید غرب و امریکا را با خود همراه دارند و از دریچه اثربخش و جذاب سینما و انیمیشن، سبک زندگی امریکایی را در میان کودکان دنیا ترویج می کنند. غلبه بر ترس، نیاز کودک امروز ترس احساسی حقیر و در عین حال غریب و جذاب است که در طول تاریخ همیشه مورد توجه اقشار خاص مانند محققان و یا هنرمندان بوده است. ترس یکی از مهم ترین احساس هایی است که تا به امروز سبب بقای نسل بشر بوده و هست. به همین خاطر مواجه درست با ترس در دو جبهه ترس از ترس و غلبه بر ترس می تواند باعث افزایش آمادگی بشر امروز گردد. در حقیقت نحوه درست برخورد با ترس می تواند نقش مهمی در تربیت نسل جدید ایفا کند. نسلی که روز به روز با گسترش جنگ ها و نزاع ها در میان بشر امروز، ترس را برای بقای خود و حفظ برتری اش نیاز خواهد داشت. در این میان نقش انیمیشن برای کودکان جهان و از همه مهمتر کودکان غرب برای غلبه بر ترس نقشی مهم و ضروری به حساب می آید. در سال های اخیر می توان شاهد انیمیشن های مطرحی از سوی کمپانی های غربی بود که هر کدام با داستان هایی جذاب و بدیع با به کار گرفتن خاطره جمعی مردم از شخصیت های مشهور، سعی در به سخره گرفتن ترس در ناخوداگاه مخاطب داشته اند و یا با طراحی موقعیت هایی جذاب و صمیمی، همچون داستان شرکت هیولاها و یا هتل ترنسیلوانیا ارتباط دیگری میان مخاطب کودک با شخصیت های ترسناک و هیولاها برقرار کرده اند که حاصل آن افزایش اعتماد به نفس، غلبه بر ترس و افزایش آمادگی مخاطب در مواجه با موقعیت های حساس اجتماعی خواهد بود که هر لحظه در جوامع غالب و مغلوب بیشتر و بیشتر می شود. شخصیت محبوب ولی ترسناک کنت دراکولا از مهم ترین دستاوردهای هنری جهان ادبیات در ساحت ترس و ژانر وحشت است. یکی از شخصیت های محوری هتل ترانسیلوانیا، کنت دراکولا و همچنین دخترش می ویس است. به همین خاطر نباید فراموش کرد که هرجا سخن از خون آشام به میان می آید بی واسطه از ترس و وحشت نیز حرفی زده می شود، اما در این انیمیشن با وجود محور بودن ترسناک ترین شخصیت های تاریخ باید گفت که ترس و ژانر وحشت به گونه ای برای مخاطب کودک به سخره گرفته می شود. فیلم ساز مدام با دست انداختن توانایی ها و نقطه ضعف های خون آشام و دیگر هیولاها مخاطب را به خنده می اندازد و در این راه از به سخره گرفتن ترس آگاهانه سود می برد. ایده ای شبیه به شرکت هیولاها هنگامی که انیمیشن زیبای شرکت هیولاها اکران شد، همه می دانستند که در برابر محصول پیکسار باید با ایده ای بسیار بکر و دست نخورده در دنیای انیمیشن روبرو باشند، چراکه پیش از آن لستر و یارانش از جمله پیتر داکتر، نوگرایی و خلاقیت خود را در داستان اسباب بازی و ...نشان داده بودند. اما اکران این انیمیشن کافی بود تا شرکت های مختلف انیمیشن به فکر بیافتند و انیمیشن هایی تولید کنند که در آن از هیولاهای ترسناک برای جذب کودکان و خنداندنشان استفاده کنند. هتل ترانسیلوانیا را نیز باید پیرو همین موج بررسی کرد که بسیاری از ایده های جذاب و به ظاهر نو خود را وام دار داکتر، لستر و انیمیشن شرکت هیولاهاست. ایده ای که در آن درست عکس گذشته، هیولاهای ترسناک هستند که از انسان ها فراری اند. در قسمت دوم هتل ترانسیلوانیا نیز با حضور شخصیت کودک«دنیس» و سردرگمی او میان انسان ها و هیولاها که هردوشان به نوعی از اقوام او به حساب می آیند، همچنان می توان ردپایی از ایده های لستر را در شرکت هیولاها پیدا کرد. دنیس با علاقه ای که به پدربزرگش دارد همواره هیولاها را دوست می دارد، اما با شباهتی که از لحاظ ظاهری به پدرش جانی دارد این را می داند که هیچگاه نمی تواند یک هیولا یا خون آشام باشد، اما در پایان هنگامی که بر ترس خود در برابر خفاش بی رحم غلبه می کند، دندان های نیش بزرگش که نشانی از خون آشام بودن اوست ظاهر می شود و هویت دوگانه او را رقم می زند. هویتی انسان- هیولا که مورد قبول جامعه جدیدش است و از هر دو طرف مورد پذیرش است. گویی این هویت دوگانه مورد قبول و مد نظر استراتژی آمریکایی نیز هست، هویتی که هالیوود نظیر آن را در بسیاری از انیمیشن های جدیدش از شرکت هیولاها گرفته تا شجاع و یخ زده تا هتل ترنسیلوانیا 2 به نمایش گذاشته است. تا با همذات پنداری مخاطب با قهرمانش، نسلی را پرورش دهد که در برابر جامعه خود انسان و در برابر جوامع دیگر که یا ضعیف تر و یا دشمن محسوب می شوند، هویتی هیولا گونه داشته باشند. صابر الله دادیان بیشتر شخصیت های ترسناک ساکن این هتل و حتی دیگر میهمانان غایب این انیمیشن، از دست آوردهای ادبیات دورۀ کلاسیک هستند و به قول معروف پا به سن گذاشته اند. پس لزوم ساخت چنین انیمیشنی آن هم در مرکز هنری رسانه ای جهان به شدت احساس می شود. احساسی که خانواده های اروپایی و آمریکایی آن را در ناخودآگاه خود حس می کرده اند و نمی توانسته اند به زبان بیاورند. احساس پیوندی به دور از ترس و وحشت و صلح آمیز میان هیولاهای دوست داشتنی و خاطره انگیز تاریخ سینما و ادبیات با کودکان و نوجوانانی که تنها قهرمان ها و ضد قهرمان های سه بعدی دیزنی و پیکسار را به رسمیت می شناسند. هتل ترانسیلوانیا اگر چه مخاطب خود را در میان کودکان و نه بزرگسالان پیدا کرده است، اما باید خاستگاه آن را میان دل بزرگسالان و کودکان قدیم دانست. در انیمیشن هتل ترانسیلوانیا1 و 2 به گونه ای می توان رد پای تمام هیولاها و اشرار ادبیات و سینمای غرب را جستجو کرد، از گرگ شنل قرمزی گرفته تا کنت دراکولا و فرانکشتاین و زامبی ها. البته در این انیمیشن به خاطر ارتباط فانتزی با کودکان، هیچ کدام از عناصر ترسناک و پیشینه تاریک این شخصیت ها یاد نشده است. به گونه ای که حتی کنت دراکولا جزو شخصیت های محبوب و دوست داشتنی این انیمیشن به حساب می آید و شاخصه های زیادی برای خنداندن و دوست داشتن از سوی مخاطب در خود دارد. در فیلم های سینمایی هالیوود نیز می توان به چندین فیلم شاخص اشاره کرد که از گردهمایی بزرگ قهرمانان و یا هیولاهای تاریخ سینمای آمریکا به وجود آمده اند. همین عدم قطع ارتباط مخاطب با شخصیت های خلق شده هالیوود است که به مرور زمان از شخصیت های خلق شده قهرمانانی به یاد ماندنی و حتی دوست داشتنی به وجود می آورد. ارتباطی دوسویه از جانب مخاطب و قهرمانش که باعث به وجود آمدن یک ارتباط قویحسی میان مخاطب و رسانه می شود. ارتباطی که الگو برداری و تقلید از نتایج مسلم آن محسوب می شود. یک نظام فکر شده و کاملا با برنامه که مانع از مرگ قهرمانان و شخصیت های استراتژیک هالیوود در ذهن مخاطبانش می شود. شخصیت هایی که هر کدام پشتوانه ای از فرهنگ و ادبیات جدید غرب و امریکا را با خود همراه دارند و از دریچه اثربخش و جذاب سینما و انیمیشن، سبک زندگی امریکایی را در میان کودکان دنیا ترویج می کنند. غلبه بر ترس، نیاز کودک امروز ترس احساسی حقیر و در عین حال غریب و جذاب است که در طول تاریخ همیشه مورد توجه اقشار خاص مانند محققان و یا هنرمندان بوده است. ترس یکی از مهم ترین احساس هایی است که تا به امروز سبب بقای نسل بشر بوده و هست. به همین خاطر مواجه درست با ترس در دو جبهه ترس از ترس و غلبه بر ترس می تواند باعث افزایش آمادگی بشر امروز گردد. در حقیقت نحوه درست برخورد با ترس می تواند نقش مهمی در تربیت نسل جدید ایفا کند. نسلی که روز به روز با گسترش جنگ ها و نزاع ها در میان بشر امروز، ترس را برای بقای خود و حفظ برتری اش نیاز خواهد داشت. در این میان نقش انیمیشن برای کودکان جهان و از همه مهمتر کودکان غرب برای غلبه بر ترس نقشی مهم و ضروری به حساب می آید. در سال های اخیر می توان شاهد انیمیشن های مطرحی از سوی کمپانی های غربی بود که هر کدام با داستان هایی جذاب و بدیع با به کار گرفتن خاطره جمعی مردم از شخصیت های مشهور، سعی در به سخره گرفتن ترس در ناخوداگاه مخاطب داشته اند و یا با طراحی موقعیت هایی جذاب و صمیمی، همچون داستان شرکت هیولاها و یا هتل ترنسیلوانیا ارتباط دیگری میان مخاطب کودک با شخصیت های ترسناک و هیولاها برقرار کرده اند که حاصل آن افزایش اعتماد به نفس، غلبه بر ترس و افزایش آمادگی مخاطب در مواجه با موقعیت های حساس اجتماعی خواهد بود که هر لحظه در جوامع غالب و مغلوب بیشتر و بیشتر می شود. شخصیت محبوب ولی ترسناک کنت دراکولا از مهم ترین دستاوردهای هنری جهان ادبیات در ساحت ترس و ژانر وحشت است. یکی از شخصیت های محوری هتل ترانسیلوانیا، کنت دراکولا و همچنین دخترش می ویس است. به همین خاطر نباید فراموش کرد که هرجا سخن از خون آشام به میان می آید بی واسطه از ترس و وحشت نیز حرفی زده می شود، اما در این انیمیشن با وجود محور بودن ترسناک ترین شخصیت های تاریخ باید گفت که ترس و ژانر وحشت به گونه ای برای مخاطب کودک به سخره گرفته می شود. فیلم ساز مدام با دست انداختن توانایی ها و نقطه ضعف های خون آشام و دیگر هیولاها مخاطب را به خنده می اندازد و در این راه از به سخره گرفتن ترس آگاهانه سود می برد. ایده ای شبیه به شرکت هیولاها هنگامی که انیمیشن زیبای شرکت هیولاها اکران شد، همه می دانستند که در برابر محصول پیکسار باید با ایده ای بسیار بکر و دست نخورده در دنیای انیمیشن روبرو باشند، چراکه پیش از آن لستر و یارانش از جمله پیتر داکتر، نوگرایی و خلاقیت خود را در داستان اسباب بازی و ...نشان داده بودند. اما اکران این انیمیشن کافی بود تا شرکت های مختلف انیمیشن به فکر بیافتند و انیمیشن هایی تولید کنند که در آن از هیولاهای ترسناک برای جذب کودکان و خنداندنشان استفاده کنند. هتل ترانسیلوانیا را نیز باید پیرو همین موج بررسی کرد که بسیاری از ایده های جذاب و به ظاهر نو خود را وام دار داکتر، لستر و انیمیشن شرکت هیولاهاست. ایده ای که در آن درست عکس گذشته، هیولاهای ترسناک هستند که از انسان ها فراری اند. در قسمت دوم هتل ترانسیلوانیا نیز با حضور شخصیت کودک«دنیس» و سردرگمی او میان انسان ها و هیولاها که هردوشان به نوعی از اقوام او به حساب می آیند، همچنان می توان ردپایی از ایده های لستر را در شرکت هیولاها پیدا کرد. دنیس با علاقه ای که به پدربزرگش دارد همواره هیولاها را دوست می دارد، اما با شباهتی که از لحاظ ظاهری به پدرش جانی دارد این را می داند که هیچگاه نمی تواند یک هیولا یا خون آشام باشد، اما در پایان هنگامی که بر ترس خود در برابر خفاش بی رحم غلبه می کند، دندان های نیش بزرگش که نشانی از خون آشام بودن اوست ظاهر می شود و هویت دوگانه او را رقم می زند. هویتی انسان- هیولا که مورد قبول جامعه جدیدش است و از هر دو طرف مورد پذیرش است. گویی این هویت دوگانه مورد قبول و مد نظر استراتژی آمریکایی نیز هست، هویتی که هالیوود نظیر آن را در بسیاری از انیمیشن های جدیدش از شرکت هیولاها گرفته تا شجاع و یخ زده تا هتل ترنسیلوانیا 2 به نمایش گذاشته است. تا با همذات پنداری مخاطب با قهرمانش، نسلی را پرورش دهد که در برابر جامعه خود انسان و در برابر جوامع دیگر که یا ضعیف تر و یا دشمن محسوب می شوند، هویتی هیولا گونه داشته باشند. صابر الله دادیان


سه شنبه ، ۵آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بسیج نیوز]
[مشاهده در: www.basijnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن