واضح آرشیو وب فارسی: شهروند اردکان: سومین روز بعد از واقعه خونین ظهر عاشورای سال ۶۱ هجری قمری در کربلا، قومی مشهور به “بنی اسد” از فرزندان “اسد بن خزیمه بن مدرکه”، توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سید الشهدا (ع) و هفتاد دو تن از یاران با وفایش را پس از آن واقعه تاریخی داشتند. به گزارش شهروند اردکان،...سومین روز بعد از واقعه خونین ظهر عاشورای سال ۶۱ هجری قمری در کربلا، قومی مشهور به “بنی اسد” از فرزندان “اسد بن خزیمه بن مدرکه”، توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سید الشهدا (ع) و هفتاد دو تن از یاران با وفایش را پس از آن واقعه تاریخی داشتند. به گزارش شهروند اردکان، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، بنا بر روایات، زنان قوم بنی اسد هنگامی که بر میدان جنگ گذر کرده و اجساد مطهر شهدا را می بینند، تحت تاثیر قرار گرفته و به سرزمین خود رفته، مردان را جهت دفن اجساد خبر می کنند. ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا می روند و پس از مدتی وجدان مردان بنی اسد نیز بیدار شده و به دنبال زنان خود راه می افتند و اجساد امام(ع) و یارانش را دفن می کنند. برخی منابع اظهار می کنند که در هنگام دفن اجساد، امام سجاد(ع) به صورت ناشناس در جمع قوم بنی اسد حاضر و یکی یکی بدن ها را به آنها معرفی و سپس قوم بنی اسد آن بدن ها را دفن می کنند. فداکاری افراد این قبیله سبب شهرت آنان شد و از آن پس شیعیان به احترام و محبت به قبیله بنی اسد، در روز سوم بعد از واقعه عاشورا به عزاداری می پردازند. این مراسم در ایران نیز به مناسبت سومین روز از شهادت امام حسین(ع) زنده نگه داشته می شود که البته در شهرهای مختلف به گونه هایی متفاوت و با مراسم هایی خاص برگزار می شود. “نادر پیری اردکانی” از محققین و پژوهشگران حوزه تاریخ استان یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، در مورد مراسم دسته بنی اسد در شهرستان اردکان می گوید: در سال ۱۳۲۵هجری(دوران پهلوی اول)، مرحوم “حسین هوشیاری”(محمدرضا میرزا علی محمد) از فرهیختگان و شعرای اردکانی و نوادگان خاندان هوشیاری در اردکان، در سفری که در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در ماه محرم به کشور عراق و شهر کربلا داشت، صحنه عزاداری دسته بنی اسد کربلا را مشاهده می کند و تصمیم می گیرد در شهر اردکان نیز همچون هیاتی را بنا کند. وی اضافه می کند: مرحوم هوشیاری بعد از این تصمیم، تعدادی لباس عربی خریداری می کند و پس از بازگشت به ایران، در زادگاه خود اردکان به نوعی اولین هیات بنی اسد ایران را تاسیس می کند. این پژوهشگر با اشاره به این که مرحوم هوشیاری تا زمانی که در قید حیات بوده، عصر روز سیزدهم محرم هر سال در منزل خود با تشکیل هیات بنی اسد، ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش نشان می داده است، خاطرنشان می کند: این هیات یا دسته به همراه مردم عزادار اردکان از درب منزل مرحوم هوشیاری حرکت کرده و به حسینیه های بازارنو، کوشک نو و چرخاب که از هیات های تاریخی و ریشه دار اردکان هستند، می رفته است. پیری اردکانی ادامه می دهد: البته در آن دوران علاوه بر منزل مرحوم هوشیاری، برخی از خانه های قدیمی اردکان از جمله خانه تاریخی فلاحی ها، ضیایی، صدرالفضلا و مجدالعلما هم بوده اند که محل عزاداری و روضه خوانی سرور و سالار شهیدان بوده است. مؤسس موزه فرهنگ اردکان با اشاره به نحوه عزاداری دسته بنی اسد در اردکان، تصریح می کند: عزاداران معمولاً نذر می کردند که با حمل پرچم، پوشیدن لباس عربی و با در دست داشتن نقل و شیرینی وارد هیات بنی اسد می شدند و ضمن عزاداری، نقل و شیرینی را توزیع می کردند و گروهی هم به صورت نمادین با در دست داشتن بیل و کلنگ، مشک آب و تابوتی از حصیر که نماد تشییع جنازه امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلاست و غیره حمل می کردند و آن واقعه تلخ و حزن انگیز را یاداور می شوند. وی اضافه می کند: از ویژگی های این هیات اختصاص نداشتن به یک محله خاص است به نحوی که تمام مردم شهر در این هیات برای عزاداری و برآورده شدن حاجت یا ادای نذر شرکت می کنند. این پژوهشگر اردکانی یادآور می شود: البته پس از هیات هوشیاری و با فاصله ی زمانی نه چندان دوری، هیات بنی اسد دیگری نیز در حسینیه بازارنو (علی اصغری) تشکیل می شود و واقعه سیزده محرم را صحنه سازی می کند که همین سیاق با شکل های متفاوتی امروز در هیات های دیگر اردکان نیز انجام می شود. گردآورنده مجموعه اسناد سیاسی و اجتماعی اردکان اظهار می کند: بعد از زنده سازی حادثه ۱۳ محرم توسط دسته های بنی اسد در اردکان، هیات های زنجیر زنی نیز مراسم خاص زنجیرزنی این روز را برگزار می کنند و در پایان مراسم نیز دو هیات بزرگ بازانو و کوشک نو اردکان، مراسم نخل برداری را برگزار می کنند که حسن ختام شور عاشورایی در شهر اردکان است. نادر پیری اردکانی در پایان خاطرنشان می کند: پس از مراسم زنجیرزنی و نخل برداری دو هیات بزرگ اردکان، در مراسمی پارچه ها و آذین بندی های ویژه محرم هیات ها و حسینیه ها باز می شوند، ولی مراسم روضه خوانی به صورت مداوم تا اربعین امام حسین(ع) و یاران باوفایش در هر مسجد و محله ای ادامه می یابد.
سه شنبه ، ۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شهروند اردکان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]