واضح آرشیو وب فارسی:دانا: بعد از گذشت قرن ها از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، در یازدهمین روز از ماه محرم زنان آستانه اشرفیه دسته عزاداری "زنان بنی اسد" را در این شهرستان برگزار کردند.به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آستان خبر ، بنی اسد نام قبیله از قبایل بزرگ و سلحشور و مشهور عرب از فرزندان اسد بن خزیمة بن مدرکه می باشد. جمعی از علما، اصحاب، شعرا و حتی برخی از همسران پیامبر «صلی الله علیه و آله» از این قبیله بودند. این قبیله در هنگام بنای کوفه، جنوب مسجد کوفه را برای خود در نظر گرفتند. در جنگ جمل دوشادوش امام علی «علیه السلام» جنگیدند. در قیام امام حسین «علیه السلام» در سال 61 ق بنی اسد به سه دسته موافق حضرت، مخالف و بی طرف تقسیم شدند. از سران موافق حضرت که در کربلا شهید شدند حبیب بن مُظهر (مظاهر) اسدی، انس بن الحرث، کاهلی اسدی، مسلم بن عوسجه اسدی و عمرو بن خالد صیداوی اسدی بودند . از مشهورترین سران مخالف بنی اسد در روز عاشورا حرملة بن کاهل اسدی قاتل کودک شش ماهه امام حسین «علیه السلام» بود. دسته سوم که در سرزمین غاضریه در کنار نهر علقمه در شمال شرقی کربلا سکونت داشتند و در روز عاشورا بی طرفی اختیار کردند، این دسته از سوی سید الشهداء و حبیب بن مظهر (یا مظاهر) اسدی به کمک و یاری فرا خوانده شدند اما تا آخرین لحظه بی طرفی اختیار کردند . پس از شهادت سید الشهداء و یاران گرانقدرش، زنان بنی اسد گذرشان به میدان جنگ افتاد (دسته بی طرف) اجساد امام و یارانش را در زیر آفتاب تابان مشاهده نمودند و سخت تحت تأثیر قرار گرفتند و به سرزمین غاضریه (محل دسته سوم) شتافتند و مردان خود را جهت دفن اجساد شهدا خبر کردند. اما مردان قبیله از ترس ابن زیاد حاضر نشدند در به خاک سپاری اجساد شرکت کنند، لذا زنان بنی اسد خود بیل و کلنگ برداشتند و به سمت کربلا حرکت نمودند. پس از مدت کوتاهی، وجدان مردان قبیله بیدار گشت، به خود آمده دنبال زنان حرکت نمودند و به دفن پیکر مطهر شهدا پرداختند . این نخستین جنبش مخالف علیه ابن زیاد و بنی امیه پس از واقعه طف به حساب می آید. این فداکاری بنی اسد سبب شهرت آنان در میان شیعیان جهان گشت . بعد از گذشت قرن ها از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، در یازدهمین روز از ماه محرم زنان آستانه اشرفیه دسته عزاداری "زنان بنی اسد" را در این شهرستان برگزار کردند. افراد حاضر در این دسته عزاداری، لباس های بلند و سفید می پوشند و بیل و کلنگ همراه برمی دارند و چنین می نمایانند که برای دفن شهیدان کربلا می روند. از نکات جالب و تاثیرگذار این مراسم، حرکت کردن زنان در دسته عزاداری است که همان واقعه روز دوازدهم سال 61 را به نمایش می گذارد. حرکت قوم بنی اسد که سه روز بعد از واقعه روز عاشورا صورت می گیرد در بازسازی همان اقدامی است که این قوم برای تشییع جنازه های شهیدان کربلا صورت گرفته است. ” ای قوم اسد قوم اسد حرمت این کشته بدانید زیرا که غریب است به خاکش بسپارید”
دوشنبه ، ۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]