تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820845597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسلام مدنظر بنی امیه تنها در پرداختن به موعظه های اخلاقی خلاصه می شود


واضح آرشیو وب فارسی:میزان: خبرگزاری میزان-عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اسلام مدنظر بنی امیه تنها در پرداختن به موعظه های اخلاقی خلاصه می شود.به گزارش گروه سیاسی میزان، حسن رحیم پور ازغدی شامگاه یکشنبه در جمع اساتید دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: هنوز پاسخ قابل توجهی برای آموزه های امام حسین (ع) که در باب توحید و دین هستند، یافت نشده است. وی در ارتباط با جویندگان اصل دینداری در جهان تصریح کرد: کمونیست ها در شرق و سرمایه داران در غرب به دنبال راه حلی برای مقابله با دینداران و یافتن اصلیت آنان بودند که این جستجوها منجر به ارائه نظریات متفاوتی در باب دینداری و نحوه اداره جامعه بر اساس معیارهای دینی شد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: همواره اختلاف بر سر این بود که آیا دین پروژه ای به وجود آمده توسط فقرا و سایر مردم بوده یا اینکه پروسه ای خود به خود است که در اثر ضعف نیاز بشر به وجود آمده است. رحیم پور بنیادگرایی دینی را مسئله اصلی جهان امروز دانست و خاطرنشان کرد: اکنون دین و دینداری به یک مولفه اصلی در دنیا تبدیل شده و بنیادگرایی دینی نیز از نوع شیعی آغاز و به ادیان دیگر گسترش یافت که امروز به مهم ترین مسئله جهان تبدیل شده است. ازغدی در زمینه دشواری حفظ دین در حریم شخصی تاکید کرد: غیر دینی شدن تدریجی افراد واکنش تمامی متدینان به ویژه سخنگویان ادیان را برانگیخته و امروزه حفظ دین در عرصه شخصی و خصوصی دشوار شده و دشوارتر نیز می شود. وی در ارتباط با خصوصی تر کردن دین در افراد یک جامعه عنوان کرد: یکی از جریانات دین گرایی، معتقد است که باید دین را شخصی کرد و پای دین را از وقایع جاری جامعه دور کرد تا ایمان دینی در جامعه حفظ شود که این موضوع، منجر به دو قطبی گرایی در این حوزه شد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: براساس شخصی کردن دین، در واقع هرچه مذهب اسرارآمیزتر و مبهم تر باشد، مقدس تر است و نباید به مسائل اجتماعی و تاریخی و حتی طبیعی دخالتی داشته باشد. رحیم پور یکی دیگر از جریانات منتسب به حفظ دین و مذهب را عقلایی کردن دین دانست و افزود: یکی از جریانات منتسب به حفظ دین بر این باور بودند که با استدلال و منطق دین از دست می رود، پس به دنبال جداکردن بخشی از دین برای کنترل افراد بودند. ازغدی قبول دین به عنوان یک نهاد اجماعی را تفسیری از دین در زمان امام حسین(ع) دانست و گفت: عده ای فکر می کنند که این نوع از تفکر، تنها مربوط به عصر مدرن است، در حالی که جریانات یادشده و قبول دین تنها به عنوان یک نهاد اجتماعی تفسیری از مذهب در زمان امام حسین(ع) است. وی در زمینه اعتقاد بنی امیه به مقوله دین در زمان سید الشهدا(ع) اظهار کرد: بنی امیه، اعتقاد بر این داشت که خواندن نماز اول وقت، روزه گرفتن و به جاآوردن فریضه حج برای دینداری کافی است، چرا که دین یک نهاد اجتماعی است و حتی بیت المال و تقسیم آن را از اصول دینی می دانستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنی امیه بر این عقیده بودند که امام حسین(ع) تنها باید به موعظه های اخلاقی خود بپردازند و صحبتی از بیداری و بصیرت در اسلام نداشته باشند. رحیم پور ازغدی پیرامون سخنان امام حسین(ع) در باب دینداری و افراد متظاهر به دین تصریح کرد: بر اساس سخنان ایشان، دین حاشیه زندگی بسیاری از افراد است و مردم به دنبال دنیای خود هستند، به گونه ای که دین در مقابل منافع اقتصادی و مادی افراد می بازد. انتهای پیام/


سه شنبه ، ۵آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: میزان]
[مشاهده در: www.mizanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن