تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819836869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارائه طرح‌هاي تفصيلي پايگاه جهاني تخت جمشيد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ آبان ۱۳۹۴ (۹:۳۰ق.ظ)
ارائه طرح‌هاي تفصيلي پايگاه جهاني تخت جمشيد موج - پژوهشگران در جلسه اي طرح‌ها و ايده‌هاي پژوهشي خود را نزد اعضا شوراي فني پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد ارائه دادند تا دست آورد هاي طرح‌ها مورد بررسي قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاري موج، دست آوردهاي طرح‌هاي پژوهشي ارائه گرديد تا اين طرح‌ها پس از تأييد شوراي فني، در سال جاري عملي و ادامه يابد.
مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد، در اين باره با تآکيد بر اينکه حوزه پژوهش، حوزه پر چالشي است، اظهار داشت: نمي‌توان در حوزه ميراث فرهنگي فرآيند پژوهش را فرايندي فرعي تصور کرد بلکه ديدگاه پژوهش محور مي‌تواند به عنوان بازويي توانمند، اين حوزه را تقويت و پشتيباني کند.
مسعود رضايي منفرد با تأکيد بر انجام اقدامات حفاظتي، مرمتي و باستان شناسي و حفظ و نگهداري سايت‌هاي تاريخي همچون تخت جمشيد بر اساس دانش‌هاي ميان رشته اي و پژوهش محور، اضافه کرد، پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد از بدو شکل گيري سعي داشته است، فرايند حفظ و نگهداري از بناي تاريخي تخت جمشيد و حرائم آن را به گونه اي جلو ببرد که ضمن ايجاد يک فضاي پژوهشي سازنده، به موازات رشد توليدات علمي، اقدامات پيشنهادي و عملي براي ارتقاء سطح حفاظت، مرمت، نگهداري آن را، متناسب با رويه‌هاي رايج در عرصه‌هاي بين المللي انجام داده که کمتر، نياز به بازنگري داشته باشد.
رضايي منفرد در زمينه بستر سازي طرح‌هاي پژوهشي گفت، از ميان طرح‌هاي پيشنهادي در سال 94 به پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد، و همچنين نياز سنجي اين پايگاه در خصوص پژوهش‌هايي که در اولويت اجرا قرار داشتند، پس از مصاحبه‌هاي مختلف در شوراي فني، هشت طرح شاخص به تصويب رسيد که حوزه‌هاي مختلف را شامل مي‌شود.
اين طرح‌هاي پژوهشي که با عناوين "طرح حفاظت و نگهداري از مجموعه بناهاي برزن جنوبي"، "ايجاد بانک اطلاعاتي اشياء مکشوفه دشت مرودشت"، "طراحي موزه فضاي باز در سايت صفه تخت جمشيد"، "برداشت سه بعدي و مستند نگاري کاخ تچر با استفاده از تکنولوژي ليزر اسکن سه بعدي"، تهيه نقشه ژئورفرنس نشانه‌هاي حرايم تخت جمشيد"، " تهيه پايگاه داده‌هاي مکاني (GIS)"، "الزامات طرح حفاظت پيشگيرانه موزه تخت جمشيد" و طرح "بررسي گلسنگ‌ها" با توجه به شرح وظايف و نياز کاري، به پژوهشگران واگذار گرديده بود، با فرا رسيدن موعد ارائه نتايج و دست آوردهاي طرح‌هاي مذکور، در شوراي فني پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد، بررسي گرديد.
در "طرح حفاظت و نگهداري از مجموعه بناهاي برزن جنوبي" با اشاره به موقعيت اين مکان آمده است: بخش جنوبي تختگاه ارگ پارسه (تخت جمشيد)، حدفاصل تختگاه و آرامگاه منسوب به داريوش سوم، در محدوده‌اي به وسعت 000. 60 هزار مترمربع بناهايي واقع شده است. اين بناها متشکل از هشت مجموعه ساختماني بزرگ (A,B,C,D,E,F,G,H) است که در اين قسمت صفه‌سازي شده و از طريق معابري به يکديگر راه دارند. اين مجموعه عظيم ساختماني را براي نخستين بار در سال‌هاي 1353-1347 علي‌اکبر مختار تجويدي کاوش کرده است.
اين تحقيق ضمن معرفي برزن جنوبي، بناها و سازه‌هاي موجود در آن، به طور خاص به بررسي ويژگيهاي معماري و خصوصيات بناهاي واقع در برزن جنوبي، عوامل تهديد کننده و فرسايشي، پرداخته و به برخي از سؤالات موجود درباره اين بخش از ارگ پارسه پاسخ داده مي‌شود. از اهداف اين طرح مي‌توان به ارائه طرح مرمتي حفاظت و نگهداري در برزن جنوبي، بررسي علل تخريب در برزن جنوبي و مقايسه با نمونه‌هاي مشابه اشاره کرد. پژوهش حاضر به صورت مطالعات کتابخانه اي و عمليات ميداني است.
طرح پژوهشي "ايجاد بانک اطلاعاتي اشياء مکشوفه دشت مرودشت" تا کنون بيش از 600 شيء بدون شناسنامه را شناسايي کرده که قابليت ثيت شدن دارند. اطلاعات شناسنامه اي اشيا ضمن ثبت در نرم افزار، در قسمتي از اثر نيز ثبت مي‌گردد و بوسيله مواد مرمتي اطلاعات ثبت شده تثبيت مي‌گردد. اين طرح پژوهشي به صورت مطالعات کتابخانه اي و عمليات ميداني انجام شده و آموزش نيروي يگان حفاظت مجموعه تخت جمشيد به منظور تعيين GPS مکان کشف شئ و يا اثر در کشفياتي که متعاقباً انجام مي‌گيرد، نيز از برنامه‌هاي گنجانده شدهٔ اين طرح پژوهشي است. همچنين اين طرح پژوهشي، مي‌تواند باستان شناسان پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد را در شناسايي محوطه‌هايي که در آن شئي کشف گرديده اما مکان آن ثبت و يا شناسايي نشده است، ياري رساند.
در "طراحي موزه فضاي باز در سايت صفه تخت جمشيد" بايد گفت: هر چند کل فضاي محوطه تخت جمشيد، خود به نوعي موزه قلمداد مي‌شود اما هدف اين پژوهش، رسيدن به طرحي جامع بوده، تا پس از يک مکان يابي مناسب در جايي از صفه که منظر اثر را، حفظ نمايد، نمايش ابزار مرمتي، اشياء مکشوفه، سايت کاوش روباز، باستان شناسي کودکان و مواردي از اين دست، با حداقل دخل و تصرف در حريم منظري و مکاني سايت و حداکثر کاربري، رويدادي فرهنگي ايجاد کند.
طرح "برداشت سه بعدي و مستند نگاري کاخ تچر با استفاده از تکنولوژي ليزر اسکن سه بعدي" نقشه‌هاي گرفته‌شده از پلان و نما و برش‌هاي طولي و عرضي است که از بناي کاخ تچر گرفته شده و عکس‌هايي که مي‌تواند براي حفاظت و مرمت به مرمتگران کمک کند. نکته قابل توضيح اينکه براي هر اثري که بخواهد حفاظت شود، به نقشه نياز است، تا آسيب‌شناسي آن انجام شود. اسکن ليزري ابتدايي‌ترين کاري است که براي هر بنا و مطالعاتش نياز است. مطالعات باستان‌شناسي و مرمتي اين نقشه‌ها کمک مي‌کند تا طرح‌هاي مرمتي و حفاظتي قابل پياده شدن باشد.
با اجراي "طرح تهيه نقشه ژئورفرنس از نشانه‌هاي حرايم تخت جمشيد، نقش رستم و شهر استخر"، امکان کارشناسي و رديابي موقعيت اين نشانه‌ها بصورت آفلاين و براي اولين بار در ايران براي کارشناسان ميراث فرهنگي فراهم گرديد. با اجراي اين طرح، بحث تبيين حريم و محدوده‌هاي آن تکميل و علاوه بر کارشناسان، امکان نظارت پيوسته از موقعيت تک تک نشانه‌ها هم در دفتر کار و هم در محل (فيلد) توسط يگان حفاظت امکان پذير خواهد بود.
"تهيه پايگاه داده‌هاي مکاني (GIS) حريم درجه 1 تخت جمشيد": طرحي است که مطالعات کتابخانه اي آن خاتمه يافته و با شروع مطالعات ميداني و سپس اجراي اين طرح پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد به يک سامانه اطلاعات مکاني، يا جي‌آي‌اس (GIS) مجهز خواهد شد که تصميم گيري‌هاي پايه گذاري شده بر اساس داده‌هاي مکاني را پشتيباني مي‌کند و عملکرد اساسي آن بدست آوردن اطلاعاتي است که از ترکيب لايه‌هاي متفاوت داده‌ها با روش‌هاي مختلف و با ديدگاه‌هاي گوناگون بدست مي‌آيند.
"طرح حفاظت پيشگيرانه موزه تخت جمشيد" به اجراي راهبردها و انجام تمهيدات حفاظتي پيشگيرانه در موزه تخت جمشيد و به ويژه گنجينه موزه، با هدف پايداري و افزايش عمر اشياء تاريخي مي‌پردازد و با توجه به پايشهاي متعدد و استفاده از تجهيزاتي مانند ترموگرافي، رطوبت سنج، دستگاه سنجش حرارت و شناسايي عوامل خطر ساز در موزه، طرح مقدماتي مديريت بحران و حفاظت پيشگيرانه موزه تبيين که در صورت توجه به آن، گام مهمي در جهت حفاظت شايسته تر از اشياء موزه اي در گنجينه تخت جمشيد برداشته خواهد شد.
در طرح "بررسي گل سنگ‌ها" که امروزه از مهم‌ترين عوامل تخريب آثار باستاني به شمار مي‌آيند و از طريق وارد کردن آسيب‌هاي فيزيکي و شيميايي موجب تخريب اثر مي شوند، سعي شده است ضمن شناسايي انواع گل سنگ‌ها، آلاينده‌ها و تأثيرات آن بر گل سنگ‌ها، چگونگي مقابله با گل سنگ‌ها به روش‌هاي نوين مانند نانو فناوري پرداخته و محاسن و معايب آن مورد بررسي قرار گيرد.
به گزارش روابط عمومي پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد پس از بحث و بررسي و بيان ديدگاه‌ها و پرسش و پاسخ و تأييد، و ارائه اي چهار ساعته مقرر گرديد، ضمن تکميل و اصلاح اطلاعات، پژوهشگران اقدامات انجام شده درخصوص طرح‌هاي پژوهشي را جهت در قالب گزارش کار مکتوب، به پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد نيز ارائه کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن