واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: موزه عصار خانه شاهی نمایشگر بخشی از هویت تاریخی اصفهان است اصفهان- ایرنا- یک مدرس دانشگاه گفت: تاسیس موزه عصارخانه شاهی در بازار قیصریه اصفهان سبب احیای بخشی از هویت تاریخی این خطه می شود.
محمد عیدی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در رابطه با ایجاد این موزه در میدان امام اصفهان گفت: یکی از حوزه های توسعه گردشگری توجه به آثار و میراث فرهنگی است و یکی از جلوه های این توجه این است که حداقل به عنوان انسانی که به هویت خود توجه دارد در مرحله اول جلو انهدام و تخریب این آثار ر ا بگیریم و دوم اینکه برایشان تعریف کاربری داشته باشیم.مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان اظهار کرد: یکی از این ابنیه عصارخانه ها هستند که در گذشته کارکردهای دو وجهی داشتند، یعنی هم به بعد معیشتی، بهداشتی، خدماتی وهم دامداری مربوط بودند و به همین دلیل اصفهان در گذشته پر از عصاری بوده است.به گفته این محقق و پژوهشگر دانشگاهی، امروزه به علت اینکه عصاری ها کارکرد خاصی ندارند به نظر می رسد در چشم شهروندان هم ارزش خود را از دست داده اند و به همین دلیل بیشتر آن ها تخریب شده اند. دکتر عیدی خاطر نشان کرد: شهرداری اصفهان باخرید عصارخانه شاهی که قدمتش به اندازه بازار قیصریه است به احیای آن پرداخته و ما با کمک سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، شهرداری منطقه سه و سازمان فرهنگی تفریحی این مکان را به موزه عصارخانه شاهی تبدیل شده تا هویت تاریخی این مکان به آن باز گردد.وی با اشاره به ایجاد و تعریف کارکردهای جدید برای این مکان تاریخی تصریح کرد: در کنار این حرکت دو کارکرد فرهنگی و علمی دیگر در این مکان تعریف شد، اول اینکه ما در کل کشور موزه در ارتباط با فعالیت بانوان نداریم تا کارکردهای یک بانوی سنتی را به نمایش درآوریم.این پژوهشگر و فعال فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: برطبق مبانی تاریخ اجتماعی زنان کارکردهای متنوعی در زمینه های خانوادگی، مذهبی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و کشاورزی داشتند، به همین دلیل موزه کوچکی در قسمت گرمخانه عصارخانه برای نمایش گوشه ای ازکارکردهای مختلف زن سنتی که در ارتباط با عصاری بود ایجاد کردیم.مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان افزود: ایجاد مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان دومین بخش ایجاد شده در این موزه است.به اعتقاد وی، فرهنگ عامه بعد مرحوم امیرقلی امینی که زحمت زیادی برای فرهنگ عامه اصفهان، از جمع آوری روایت ها، اشعارعامیانه، داستان ها، ثبت هنرهای عامیانه و نظایر آن کشید ، اما بعد از فوت ایشان کسی آن را دنبال نکرد و نتیجه آن فراموشی این میراث بزرگ بودکه به دنبال آن ادبیات ترانه های مادران، ترانه های کار و ...به فراموشی سپرده شد.وی تاکید کرد: با ایجاد مرکز مطالعات فرهنگ عامه قصد داریم بیش از این متحمل خسارت در این حوزه فرهنگی نشویم، چون مردم نمی دانند منابع میراث فرهنگی نامکتوبشان چیست و از دست دادن آن ها هم ایجاد خسران می کند.عیدی یادآوری کرد: بطور مثال پیرزنی که در خانه اش نشسته یکی از منابع میراث فرهنگی نامکتوب است که اگر همان هم از دست رفت به اندازه ی تخریب ابنیه تاریخی خسارت بر پیکره میراث و فرهنگ است. این کارشناس و فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه محمل فرهنگ فاخر فرهنگ عامه است و اگر فرهنگ عامه جامعه ای نحیف شد باید فاتحه ی فرهنگ فاخررا خواند، گفت: فرهنگ شناسان معتقدند خلاقیت امری جمعی است و جامعه خلاق فرد خلاق بوجود می آورد و پیرمردی که در خانه آواز کار می خواند زمینه ساز شکل گیری کسانی همچون استاد تاج و کسایی در اصفهان می شد.وی افزود: کتاب هایی تحت عنوان بازار اصفهان، سحوری اصفهان، مکتب نگارگری اصفهان به همین منظور در دست انتشار است هستیم. وی خاطر نشان کرد: کار دیگر احیای سنت چاوشی خوانی در اصفهان است که اولین قدم آن پیش از شروع ماه رمضان آیین استقبال از ماه رمضان گذشته را انجام دادیم که انعکاس رسانه ای هم پیدا کرد.عیدی ابزار امیدواری کرد: مردم شهر به میراث خود علاقه مند شوند و آشنایی با میراث تاریخی جز سبد فراغتی خانواده ها شود.7147/ت/ 6022
03/08/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]