تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805557987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جودکی: واقعه کربلا از تحریف گذشته و به مرحله دگرگونی رسیده است/ برخی واعظان عاشورای جدیدی خلق کرده اند


واضح آرشیو وب فارسی:ایبنا: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- دهه نخست از ماه محرم الحرام با شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و 72 تن از یاران ایشان در نینوا همراه است؛ واقعه ای که پس از گذشت قرن ها، هنوز انگیزه ای برای تالیف کتاب از سوی پژوهشگران محسوب می شود. یکی از عمده مسائل مهم در تالیفات و پژوهش ها تحریفاتی است که از سوی برخی محققان در آثار آنها صورت می گیرد. دکتر حجت الله جودکی، محقق و عاشورا پژوه پیشکسوتی است که اعتقاد دارد، تحریف در واقعه کربلا از حد و مرز فراتر رفته است و به ورطه «دگرگونی» گرفتار شده است. متاسفانه برخی از محققان و منابر نشینان، «کربلا»ی جدیدی ساخته اند، همچنین «تقدس گرایی» از جمله مهمترین علل تحریف است. ریشه تحریفات در کجاست؟ جودکی گفت: در سال های اخیر مساله تحریف در واقعه کربلا نمود بارز و بیشتری پیدا کرده و باید بگویم، موضوع دیگر تحریف نیست، بلکه این واقعه به طرز شگفت آوری دگرگون شده است. برخی از محققان و واعظان منابر نیز با کلام و نوشته خود کربلای جدیدی را خلق کرده اند. این پژوهشگر حوزه مقتل نویسی اظهار کرد: برکسی پوشیده نیست که واقعه کربلا یکی از غم انگیزترین، وقایع است و جنگی نابرابر برای امام حسین (ع) و یاران وی شکل گرفته است، اما برخی محققان و واعظانی که در سال های اخیر به ترویج و تبلیغ وقایعی که در واقعه کربلا دامن می زنند، باید بدانند، منطق قرآنی هم آنها را دعوت به تفکر و راستی آزمایی در گزارش هر واقعه از جمله عاشورا می کند. بنا به آنچه در مقتل معتبر «ابومخنف» آمده، حضرت امام حسین (ع)، در روزهای پایانی عمر شریف خود در کربلا، از خواهرش حضرت زینب (س) خواست تا پس از شهادتش گریبان چاک نکند، بر سر و روی خود نزند، در حالی که برخی واعظان و نویسندگان عکس این موضوع را ترویج کرده و ما شاهد عزاداری های خشونت بار هستیم. مترجم «مقتل الحسین (ع) ابومخنف» درباره علل تحریف در متون قدیمی و جدید گفت: علل تحریف متفاوت بوده است؛ از جمله آنها می توان به حب و بغض شدید جناح های مختلف مسلمان و گرایش های سیاسی آنها، غلو، توجه نکردن به کتاب خدا و سنت واقعی پیامبر (ص)، ظلم و ستم خلفای اموی عباسی و تلاش برای بقای خلافت با مقدس جلوه دادن آن، مکتوب نشدن حوادث و روایات در زمان اتفاق و نقل شفاهی آنها نام برد. در عین حال باید این را بگویم بحث تحریف در منابع اسلامی مختص شیعه و سنی نیست، بلکه کتاب های میراث اسلامی را نیز در بر می گیرد.  جودکی ادامه داد: غلو و تقدس گرایی از راهکارهای عمده گسترش تحریف در میان مسلمانان بوده است. شاید یکی از علل تحریف این باشد که گروه های مختلف همیشه بهترین ها و بدترین ها را برای رقیب و دشمنان خویش خواسته اند. برای مثال در مسائل مربوط به کربلا و عاشورا، تعداد کشته های دشمن را بیش از حد نوشته اند، معجزات و کرامات غیرواقعی به سپاهیان امام حسین (ع) نسبت داده اند و برای مظلوم تر جلوه دادن امام حسین (ع) و یارانش و گریاندن شیعیان، دروغ های فراوانی بیان کرده اند، بدون آن که به این مساله فکر کنند که این مسائل توهین به امام تلقی می شود و از ارزش کار سترگ ایشان می کاهد. از «ذوالجناح» تا «دو طفل مسلم» در اسناد غیرمعتبر وی به برخی تحریفات واقعه عاشورا به شکل مصداقی پرداخت و اظهار کرد: وجود دو طفل مسلم، از جمله مهمترین تحریفات صورت گرفته در واقعه کربلا است. در حالی که وجود این دو طفل، از سوی بزرگانی مانند شیخ عباس قمی در کتاب «منتهی الامال» رد شده است. نام کامل حضرت رقیه نخستین بار از سوی عمادالدین طبری در کتاب «بهایی» آورده شده است. مقتل نگارانی مانند واعظی کاشفی در «روضه الشهدا»، محدث نوری در «لولو و مرجان» و شیخ عباس قمی در «نفس المهموم» چندین بدعت و تحریف آشکار درباره واقعه کربلا را در کتاب های خود تدوین کرده اند و داستان های مجعولی درباره عروسی قاسم در کربلا، شهادت رقیه دختر سه ساله امام حسین در خرابه های شام، اسبی به نام «ذوالجناح»، تقاضای ملتمسانه امام حسین (ع) برای جرعه ای آب و داستان زعفر جنی و مسائلی از این دست از جمله تحریفات بارز و دور از شأن امام حسین (ع) است که همگی به فراخور از سوی پژوهشگران برجسته رد شده است. این عاشوار پژوه درباره اجرایی شدن این تحریفات گفت: متاسفانه مردم در زمان قاجار، به طرز وحشتناکی، پوست بدن خود را می بریدند و از آن قفل آهنی آویزان می کردند و یا در سال های اخیر شاهد قمه زنی و تیغ به زنجیز آویزان کردن بودیم. باید بگویم، مردم مسلمان پاکستان نیز، در دهه محرم، اسبی را با عنوان «ذوالجناح» که - وجودش در منابع معتبر رد شده- را آذین می بندند و بعد از مراسم آن را به شکل متبرک شده ای نگهداری می کنند و از آن در کارهای سخت و سنگین استفاده نمی کنند و مردم برای آن اسب نذورات می آورند. سه دوره مقتل نویسی؛ از عقل گرایی تا احساسات صِرف جودکی، با تاکید بر این که این نوع عزاداری و ترویج آنچه در واقعه کربلا نبوده، به اصل دین آسیب می زند، اظهار کرد: تعدادی کم سواد و بی سواد خرافه ها را در میان مردم بسط می دهند، متاسفانه باید در اینجا عبارت «کم سوادی دینی» را هم به عبارات دیگر اضافه کنم. این کم سوادان دینی، اصل واقعه کربلا را زیر سوال برده و حتی دستور امام حسین (ع) به اهل بیت (ع) مبنی بر گریه و شیون کردن را از یاد برده اند و در تلاش برای گریاندن مردم به هر طریقی هستند. این محقق پیشکسوت با اشاره به «مقتل الحسین (ع)» ابومخنف گفت: این مقتل از جمله مقتل های معتبری است که امثال طبری، شیخ مفید و بسیاری دیگر به آن مراجعه کرده اند. می توان برای مقاتل نگاری سه دوره را نام برد. دوره نخست تا قبل از قرن پنجم هجری قمری است که در آن نکات خلاف عقل درباره واقعه کربلا وجود ندارد و عقل گرایی حاکم است. دوره دوم از قرن پنجم شروع شده تا قبل از صفویه ادامه پیدا کرده است. متاسفانه در مقاتل این دوره تحریف چشمگیری دیده می شود و عقل و احساس توامان در آنها لحاظ شده است. دوره سوم، مقاتلی را می بینیم که همه وقایع کربلا عوض شده و به شدت بار احساسی آن سنگین شده است. در این باره بیشتر بخوانید: سنگری: ساحت ربوبی دادن به امام حسین(ع) نمونه بارز تحریف است صحتی سردرودی: تحریفات واقعه کربلا متاسفانه همچنان ترویج و تالیف می شود/ منابع تاریخی درباره تحریفات عاشورایی چه می گویند؟ حجت الاسلام الویری: انحراف در رویکردهای نهضت عاشورا نگران کننده است/ آمیخته شدن رویکرد عاطفی به قیام امام حسین(ع)


شنبه ، ۲آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایبنا]
[مشاهده در: www.ibna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن