تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805659357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوامی رازی؛ مداح سیدالشهدا(ع) و نخستین شاعر معترف به داشتن مذهب تشیع


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه ادب: امیر قوامی رازی که شعر مشهوری در رثای سیدالشهدا(ع) دارد، اولین شاعری است که به صراحت به شیعه دوازده امامی بودنش اعتراف کرده است.در ادامه معرفی شاعران آئینی سرا که درباره محرم و عاشورا اشعاری سروده اند، این بار خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)  به معرفی شاعر دیگری پرداخته است. امیر قوامی رازی از شاعران بزرگ ری بود. وی مداح قوام الملک یمین الدین طغرایی بوده و تخلص خویش را نیز از نام وی گرفته است. از میان شاعران زبان فارسی وی اولین شاعری است که در اشعار خود صراحتاً به شیعه دوازده امامی بودن خویش اعتراف و تصریح کرده است. وفات وی به سال 560 هجری به ثبت رسیده است. دیوان اشعارش توسط مرحوم میر جلال الدین حسینی ارموی تصحیح شده و به چاپ رسیده است. وی در رثای سیدالشهدا(ع) این گونه سروده است: «روز دهم ز ماه محرم به کربلا ظلمی صریح رفت بر اولاد مصطفی هرگز مباد روز چو عاشور در جهان کان روز بود قتل شهیدان کربلا آن تشنگان آل محمد اسیروار بر دشت کربلا به بلا گشته مبتلا اطفال و عورتان پیمبر برهنه تن از پرده رضا همه افتاده بر قضا فرزند مصطفی و جگر گوشه رسول سر بر سنان و بدن بر سر ملا عریان بماند پردگیان سرای وحی مقتول گشته شاه سراپرده عبا قتل حسین و بردگی اهل بیت او هست اعتبار و موعظه ما و غیر ما هر گه که یادم آید از آن سید شهید عیشم شود منغص و عمرم شود هبا در آرزوی آب چنوئی بداد جان لعنت برین جهان به نفرین بی وفا آن روزها که بود در آن شوم جایگاه مانده چو مرغ در قفس از خوف بی رجا با هر کسی همی تلطف حدیث کرد آن سید کریم نکو خلق خوش لقا تا آن شبی که روز دگر بود قتل او می دادشان نوید و همی گفتشان ثنا گویند کین قدر شب عاشور گفته بود آمد شب وداع چو تاریک شد هوا روز دگر چنان که شنیدی مصاف کرد حاضر شده زپیش و پس اعدا و اولیا اینها به آب تشنه و ایشان به خونشان از مهر سیر گشته وز کینه ناشتا بر قهر خاندان نبودت کشیده تیغ تا چون کنندشان به جفا سر زتن جدا میر و امام شرع حسین علی که بود خورشید آسمان هدی شاه او صیا از چپ و راست حمله همی کرد چون پدر تا بود در تنش نفسی و رگی به جا خویش و تبار او شده از پیش او شهید فرد و وحید مانده در ان موضع کربلا افتاده غلغل ملکوت اندر آسمان برداشته حجاب افق امر کبریا بر خلد منقطع شده انفاس حور عین برعرض مضطرب شده چون جنبش سما زهرا و مصطفی و علی سوخته ز درد ماتم سرای ساخته بر سدره منتها او در میان آن همه تیغ و سنان و تیر دانی که جان و جگر خون شود مرا ؟» این قصیده بلند از این بیت به بعد هم ادامه دارد که ما تا همین جا بسنده کردیم. قوامی رازی شاعر پارسی گوی ایرانی سده ششم هجری است که شعرهایش رویه دینی دارند. به خباز معروف بود و علت اشتهارش به خباز آن بود که در اوایل حال نانوائى مى کرده و دکان خبازى داشته است و خود در اشعارش بارها به این اشاره کرده و خویشتن را نان پز معرفی کرده است. از دیگر القاب او اشرف الشعرا و بدرالدین بوده است. قوامی و تشیع قوامى شیعى مذهب و در میان شاعران شیعه معروف بوده است و در میان آثار او اشعار کثیر در منقبت خاندان رسالت و مرثیه آنان دیده مى شود و وی عده اى از رجال و معاریف زمان خود را که در شهر و ولایت رى مى زیسته و غالباً از رجال بزرگ شیعه بوده اند، مدح گفته و علاوه بر مناقب و مراثى اهل بیت و مدایح رجال، مقدارى اشعار در زهد و وعظ و ترجیعات و غزل های عاشقانه لطیف و دل انگیز نیز دارد. قوامی رازی علاوه بر این، از «مناقب خوانان» یعنی مداحان شیعه بوده است که در کوچه و بازارهای آن زمان شعرهایی را که خود یا دیگران، در مدح حضرت علی (ع) یا سایر آل رسول(ص) سروده بودند با صدای بلند و رسا برای مردم می خواند. نمونه اشعار قوامی «وز بعد مصطفی به علی ناز سرفراز/ نیکوشناس درج دین کمال او/ ولی نعمت اهل دین از رسول/ ولی عهد پیغمبر کردگار/ بعد از احمد دامن مهرعلی در پایکش/ زآنکه بس ناخوش بود بی سر گریبان داشتن»


جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن