تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805578570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حسن رسولی:اصلاح‌طلبان رویکرد سال ۹۲ را دنبال می‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



حسن رسولی:اصلاح‌طلبان رویکرد سال ۹۲ را دنبال می‌کنند
روز نو : شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم چه برنامه‌ای را برای ائتلاف با نیروهای اعتدالی دارند؟ آیا قرار است همان پروژه 92 دوباره تکرار و ائتلافی میان اصلاحات با اصول‌گرایان میانه‌رو انجام شود؟
جریان اصلاحات با هیچ جریانی وارد ائتلاف نشد. ائتلاف براساس مبانی و قواعد مورد توافق طرفین ائتلاف‌کننده صورت می‌گیرد. در شرایطی که هیچ‌یک از دوطرف ائتلاف‌کننده، براساس توان سیاسی‌ای که دارند نتوانند به یک هدف مهم سیاسی دسترسی پیدا کنند، به‌سمت ائتلاف می‌روند. فرض کنید در نظام‌های پارلمانی که دولت از متن مجلس برمی‌خیزد، چنان‌چه در بین احزابِ صاحب کرسی هیچ‌یک نتوانند اکثریت نسبی را برای تشکیل دولت به دست آورند، برای بازیابی توان خودشان به‌سمت ائتلاف با یکی از احزاب نزدیک خود می‌روند. مبانی و اصول ائتلاف دراین شرایط تعیین می‌شود و دستاوردهای سیاسی مبتنی بر انجام این ائتلاف نیز از حیث سهم و وزن هریک از احزاب ائتلاف‌کننده مثلا در تشکیل دولت و نقش‌آفرینی‌های سیاسی و مدیریتی در ساختار قدرت مورد توافق قرار می‌گیرند. 
بنابراین با این تعریف تصمیم اصلاح‌طلبان در سال 92 ائتلاف نبود. 
چنین چارچوبی در انتخابات سال 92 مطرح نبود. چنین گفت‌وگوهایی میان آقای خاتمی، به‌عنوان رهبر اصلاحات، با آقای روحانی انجام نشد. آنچه اتفاق افتاد کناره‌گیری آقای عارف براساس تقاضای آقای خاتمی بود که این تقاضا و تشخیص آقای خاتمی ازسوی آقای عارف براساس گفته‌های پیش از انتخابات ایشان ‌پذیرفته شد. ایشان کناره‌گیری کرد تا شرایط بهتری برای پیروزی نامزد اصول‌گرای مورد نظر اصلاح‌طلبان فراهم شود. آنچه در سال 92 شاهدش بودیم که ثمرات بسیار ارزنده‌ای هم برای کشور به‌دنبال داشت و امیدوارم در طول دولت هشت‌ساله ایشان عمیق‌تر شود، نوعی وفاق و اجماع بود. 
قرار است با تشکیل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، همین وفاق و اجماع در انتخابات مجلس دهم دنبال شود؟
درباره اینکه این الگو در انتخابات مجلس به‌همین شکل اجرا خواهد شد یا نه، فکر می‌کنم استراتژی‌ای که اصلاح‌طلبان در انتخابات هفتم اسفند دنبال می‌کنند رسیدن به اجماع حداکثری بین همه اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت است. این سیاست اصلاح‌طلبان است و امروز آقای روحانی و همه طرفداران ایشان، اعم از همه افراد حقوقی و حقیقی بر این مسئله اتفاق‌نظر دارند. اصلاح‌طلبان معتقدند، موفقیت دولت آقای روحانی بهتر می‌تواند منافع ملی کشور را تامین کند و در همین فضا بستر بهتری برای اصلاح‌طلبان برای گسترش فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی فراهم خواهد شد. فکر می‌کنم همان اجماع می‌تواند در انتخابات اسفند هم مورد استفاده قرار بگیرد. 
این رویکرد را همه گروه‌های اصلاح‌طلب می‌پذیرند؟
خوشبختانه تا جایی که روزانه رصد می‌کنم تمامی مراجع تعیین‌کننده، اعم از احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، در صحیح‌بودن نحوه سازماندهی و مدیریت انتخابات سال 92 تردید ندارند و فکر می‌کنم تداوم این همگرایی کارآمد در جریان انتخابات مجلس با لحاظ‌کردن تفاوت‌های ماهوی بین انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری می‌تواند دنبال شود. 
این تفاوت‌های ماهوی چه برنامه‌ریزی‌هایی را برای اجماع می‌طلبد؟
مهم‌ترین وجه تمایز ریاست‌جمهوری با مجلس علاوه‌براینکه منتخب مردم فقط یک نفر است و در مجلس در سطح کشور 290نفر است؛ در انتخابات مجلس ما با ماهیت محلی مواجه هستیم، درحالی‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت در سطح ملی است؛ درواقع در انتخابات مجلس، در حوزه‌های انتخابیه متعدد همه مولفه‌های ملی، استانی، محلی و قومی و مذهبی نقش‌آفرینی می‌کنند و باید مدنظر قرار گیرند. فکر می‌کنم تعمیم الگوی92 به انتخابات94 در دو مرحله قابل پیاده‌سازی است. در فاز اول آماده‌سازی نظری انتخابات است. به‌معنای طراحی تدوین و نهایی‌کردن راهبردها، معیارها و شاخص‌ها، جهت‌گیری‌های اصولی، روش‌های عملیاتی و نحوه سازمان و مدیریتی که بنا دارد تحقق هدف مهم طرفداران دولت را که ایجاد تغییر در بافتار مجلس آینده است میسر کند. تا جایی که من در جریان هستم این فاز با موفقیت درحال انجام است و مراحل نهایی خود را دنبال می‌کند که چارچوب کار مشخص شود. فاز دوم رسیدن به فهرست واحد برای همه حوزه‌های انتخابیه کشور است. 
اصلاح‌طلبان برای این فاز دوم که درواقع فاز عملیاتی و اجرایی است چه راهکاری را دنبال خواهند کرد؟
بناست برخلاف ادوار گذشته مجلس، این مرحله مهم، یعنی شناسایی نامزدهای واجد شرایط، اعم از برخورداربودن اعتبار و منزلت محلی، تحصیلات مرتبط با جایگاه مجلس، قابلیت رای‌آوری بیشتر و همچنین کارآمدی و کارآیی هم در سطح حوزه انتخابیه و هم در مجلس ازطریق کمیسیون‌های مربوطه با این معیارها دنبال شود که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و طرفداران دولت در حوزه انتخابیه که شناخته‌شده هستند با استفاده از روش‌هایی مثل نظرسنجی و گفت‌وگو با نامزدها و تهیه میثاق‌نامه به فهرست‌های انتخاباتی برسند. درواقع فعالیت اصلاح‌طلبان دراین مرحله کاملا غیرمتمرکز خواهد بود. مرکز استان‌ها و تهران نقش حل اختلاف را دارد تا حوزه انتخابیه به یک تشخیص درست برسد. 
اما به‌هرحال با توجه به تفاوت‌هایی که بین انتخابات ریاست‌جمهوری با ماهیت محلی انتخابات مجلس وجود دارد و شما هم به آن اشاره کردید، تجربه شورای شهر تهران همان سال 92 اتفاق افتاد؛ یعنی درست همان زمان که اجماع برای پاستور شکل گرفت و موفقیت هم داشت، در انتخابات شوراهای شهر و روستاها، به‌ویژه در تهران، شاهد آن بودیم که برخی از افراد که با فهرست اصلاح‌طلبان وارد شورا شدند، پس از ورود به شورا چرخش داشتند. برای پرهیز از آن شرایط چه باید کرد؟
آنچه باعث کم‌توفیقی اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراهای اسلامی شد ناکافی‌بودن نشاط سیاسی بین اصلاح‌طلبان در برخورد با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به‌ویژه کلانشهرها و تهران، بود که درواقع ازسوی اصلاح‌طلبان به‌عنوان امری دست‌دوم، تحت‌الشعاع انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفت. اگر ما اصلاح‌طلبان با‌انگیزه‌تر و جدی‌تر با انتخابات شوراها مواجه می‌شدیم، می‌توانستیم تعداد اصلاح‌طلبان را افزایش دهیم. 
اما فارغ از جدی‌گرفتن و با‌انگیزه‌واردشدن، در انتخاب گزینه‌ها در فهرست اصلاح‌طلبان هم گویا اشتباهاتی رخ داد. 
اینکه من گفتم برخورد جدی و عمیق در حدی که مناسبت با شوراها نداشتیم شامل همه این موارد می‌شد. اگر بخواهیم به‌دقت علت‌یابی کنیم، دو علت باعث این مسئله شد. یکی اینکه متاسفانه اکثر نامزدهای شناخته‌شده و مورد اعتماد اصلاح‌طلبان ازسوی هیئت نظارت برخاسته از مجلس اصول‌گرای نهم، صلاحیتشان احراز نشد و همه نامزدهای توانمند و رای‌آور اصلاح‌طلب از سوی داور بازی انتخابات اجازه حضور در میدان رقابت را پیدا نکرد. دلیل دوم اینکه ما باید پیش‌بینی چنین حذفی را پیش‌بینی و آن فهرست نامزدها را گسترده‌تر 
تنظیم می‌کردیم.




تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن