واضح آرشیو وب فارسی:فوت و فن: هدست واقعیت افزوده HoloLens می تواند برای مایکروسافت یک برد بزرگ باشد. شرکتی که با از دست دادن توان و قدرت ارتباطی خود در بازار اسمارت فون و تبلت ضربه بزرگی خورده، امیدوار است با این ابزار جدید همچنان ارتباط قدرتمندی با مشتریان داشته باشد. اما این گجت تازه چیست و تا چه حد در این زمینه کارایی دارد؟علاوه بر اینکه با خرید نوکیا مایکروسافت با توان دو برابری در بازار اسمارت فون فرو رفته، همچنان نیم نگاهی به آینده داشته و تصمیم دارد در زمینه فناوریهای پیشرو هم فعال باشد که نتیجه آن تا به اینجا HoloLens است. این هدست که مایکروسافت حداقل سه سال وقت صرف آن کرده و برخی شایعات از عرضه نهایی آن در ۲۰۱۷ سخن می گویند، در حقیقت بخشی از استراتژی " One Windows " مایکروسافت است. این غول دنیای فناوری قصد دارد طی این برنامه بلندپروازانه تمامی نسخه ها و مدلهای مختلف ویندوز مورد استفاده در دستگاه های گوناگون را یکپارچه کرده و همه جا از یک نسخه از ویندوز بهره ببرد. در HoloLens می توانیم تجمیع تمامی دانش و فناوری تولید محصول مایکروسافت را مشاهده کنیم: دانش سخت افزاری حاصل از عرضه سرفیس به همراه دانش توسعه اپلیکیشن مورد استفاده در ویندوز با دانش فعالیتهای سازمانی به دست آمده از Azure در یکجا جمع شده اند. بگذارید ببینیم تا اینجا درباره HoloLens چه میدانیم: اطلاعات کلیدی * نسخه ویژه توسعه دهندگان HoloLens تقریبا ۳۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت و به تعداد محدود در ماه های آینده راهی آزمایشگاه های تحقیقاتی برنامه نویسان خواهد شد. البته انتظار می رود که سخت افزار نهایی ویژه مصرف کننده ارزان تر از این باشد. *هنوز هیچ زمان مشخصی برای عرضه نسخه نهایی ویژه مصرف کننده اعلام نشده است. اما شایعات حاکی از آن است که احتمالا اوایل سال ۲۰۱۷ این اتفاق رخ خواهد داد. * این دستگاه از پلتفرم پردازشی Windows Holographic بهره می برد که بر مبنای ویندوز ۱۰ تهیه شده است. *قرار است گستره استفاده از هولولنز شامل هر دو گروه کاربران عادی و فعالیتهای شرکتی و سازمانی باشد. * مایکروسافت این محصول را یک پروژه ۵ ساله می داند که نقطه شروع آن همزمان با نسخه یک است که چندی پیش رونمایی شد. HoloLens برای چه کاری و چه کسانی است؟ مایکروسافت هولولنزرا اینگونه معرفی می کند: «اولین کامپیوتر هولوگرافیک که ویندوز ۱۰ را اجرا می کند». این هدست قرار است متفاوت با دیگر هدستهای واقعیت مجازی یا افزوده باشد زیرا چیزهایی که برای کاربر به نمایش در می آیند به جای اینکه تنها بر روی محیط بیرون سوار شده باشند، کاملا تعاملی هستند. برای مثال یکی از ویدیوی زیر نمایش کارکرد این هدست پدری را نشان می دهد که یکی از نقاشی های پسرش را با استفاده از اپلیکیشنهای Windows Holographic به صورت پویا در محیط اطرافش می سازد. این موضوع به هولولنز در مقایسه با دیگر رقبا (برای مثال اوکولوس فیس بوک یا هدست پلی استیشن وی آر سونی) سطح جدیدی از سودمندی را می بخشد، زیرا کاربر دیگر تنها مشاهده گر نیست و خودش می تواند کاری انجام داده یا در محیط مجازی چیزی بسازد. هولولنز به دنبال دو بازار کاملا مجزا است: مصرف کننده عادی، و سازمانها و شرکتها. اما بگذارید ببینیم چگونه در این دو زمینه همزمان فعالیت خواهد داشت. شرکتها و سازمانها طی نمایش کارکرد هولولنز در کنفرانس رونمایی آن، مایکروسافت گفت که یکی از کاربران اصلی این محصول سازمانهای مختلف خواهند بود. به خصوص کسب و کارهایی که در زمینه اضافه کردن عناصری به اشیاء زندگی واقعی فعالیت دارند: مانند طراحان گرافیک یا طراحان نگاه مایکروسافت به داستان هولولنز اینگونه است: اگر تمام افراد حاضر در دفتر هولولنز بپوشند، آنگاه همه می توانند «واقعیت» یکسانی را مشاهده کنند و واقعیت افزوده هم به یکباره برای همه به شکل یکسان تغییر می کند. این می تواند یک جهش تکنولوژیکی قدرتمند و دگرگون کننده باشد و مطمئنا چیزی است که شرکتها دوست دارند در پرزنتیشنها و کنفرانسهایشان از آن بهره گیرند. علاوه بر طراحان و معماران، سازمانها مطمئنا کاربردهای بسیار گوناگونی برای HoloLens کشف خواهند کرد. برای مثال دانشگاه ها می توانند در کلاسهای مجهز آموزشی شان از این هدست بهره ببرند. یا اینکه دانشجویان پزشکی می توانند با استفاده از این هدست آموزشهای لازم درباره کالبد شکافی و بیماریها را به صورت عملی در محیط واقعیت افزوده مشاهده کنند. همچنین هولولنز می تواند با ایجاد یک محیط تعاملی کم هزینه به شکل فزاینده ای باعث حفظ منابع دانشگاه ها شود. مثلا دانشجویان پزشکی بارها و بارها می توانند یک عمل جراحی را روی حیوانات یا بیماران انسانی تکرار کنند، بدون اینکه واقعا نیاز به هیچ گونه هزینه تکراری داشته باشند. به دلیل استفاده هولولنز از «اپلیکیشنهای یکپارچه ویندوز یا Universal Windows Apps ، میزان هزینه پرداخت شده یا سرمایه گذاری انجام شده توسط شرکتها هم اندک خواهد بود. به این معنی که توسعه دهندگان تنها کافی است یک اپلیکیشن (یک ویندوز اپ) تولید کنند که بر روی تمامی پلتفرمهای تحت ویندوز قابل استفاده است و نیازی به نسخه های جداگانه برای هر دستگاه نیست. و از سویی مشتریان هم برای تمامی ابزارهایشان تنها همین یک نسخه را خریداری می کنند. جذب و حفظ کاربران تجاری و سازمانها برای مایکروسافت کاملا حیاتی و مهم است، اما این تازه بخش ساده ماجرا است. زیرا شرکت برای نفوذ در بازار کاربران عادی باید با جدیت فراوان دنبال نفوذ به قلب مردم باشد تا بتواند محصولش را به آنها عرضه کند. مصرف کنندگان عادی کاربردهای هولولنز برای کاربران عادی تقریبا هر چیزی می تواند باشد و بسیار گسترده تر از مشتریان سازمانی است. همان طور که اسمارت فونها شیوه استفاده ما از کامپیوتر را به طور کامل تغییر دادند، هولولنز هم می تواند تقریبا به همان شیوه دیدگاه ما را در خصوص «واقعیت حقیقی» در «زمان واقعی» تغییر دهند. همچنین هولولنز توانایی های بالقوه ای دارد که انتظارات از آن را افزایش داده است. البته اگر تکنولوژی به شکل درست پیاده سازی شود، آنگاه استفاده از هولولنز به فرای واقعیت افزوده فعلی خواهد رفت و پنجره تازه ای به ساخت واقعیتهای مجازی خواهد بود. مثلا برای دو شریک یا همکار که دور از هم کار میکنند هولولنز می تواند ارتباطی را فراهم کند که انگار در یک اتاق نشسته اند. پدربزرگ و مادربزرگ می تواند نوه تازه متولد شده شان را از راه دور در آغوش بگیرند. کودکان هم تنها با ایستادن در اتاق پذیرایی منزل می توانند فضای سبز بینهایت و جنگلهای گوناگون را تجربه کنند. طراحی هولولنز به شکلی طراحی شده که تا حد ممکن به شکل یکپارچه و یکدست روی صورت کاربر سوار شود. بنیاد این دستگاه بر آن استوار است که اشیاء مجازی را بر روی چیزهای واقعی به نمایش بگذارد. و این فرض بنیادی تنها در صورتی می تواند وجود داشته باشد که تسهیل کننده آن (در این مورد هولولنز) موجود باشد. و البته همیشه به شکل ۱۰۰ درصد عمل نمی کند. برای مقایسه بد نیست اینگونه بگوییم: اگر هر بار که متنی را روی صفحه آیفون تان نگاه می کنید به شکل اتفاقی آنجا باشد و نباشد، مطمئنا در کارکرد صحیح آن شک کرده و دیگر از آن استفاده نخواهید. خب در خصوص هولولنز هم این موضوع صدق می کند. هولولنز از چهار بخش مجزا تشکیل شده: بخش سربند که دور پیشانی و سر کاربر را می پوشاند. سنسوری که اطلاعات لازم درباره محیط اطراف کاربر را ثبت می کند. دو لنز در جلو چشمان کاربر که هلوگرامها درون انها پخش می شوند. و واحد پردازنده هلوگرافیک یا HPU که به شکل کاملا موثری نقش مغز پردازشی دستگاه را بازی می کند. باتری ها و دو اسپیکر هم درون بازوهای هولولنز قرار گرفته اند. دستگاه فعلی واقعا بزرگ به نظر می رسد، اما تکنولوژی دائما در حال پیشرفت است و در اینده می تواند کوچکتر و کوچکتر شود و مهمتر اینکه کمتر باعث انگشت نما شدن کاربرانش خواهد شد. مشخصات فنی مایکروسافت تا کنون درباره پردازنده مرکزی هولولنز کاملا سکوت کرده و تا کنون از آن تنها با عنوان «واحد پردازش هولوگرافیک» یا HPU نامیده است. و دو لنز هم دارد که هلوگرامها درون ان پخش می شوند. به نظر می رسد که سخت افزار واقعا قدرتمندی باید در پس اجرای چنین تکنولوژی باشد و به همین دلیل مایکروسافت به یکباره در خصوص مشخصات آن سخن نمی گوید. زیرا گنجاندن توان پردازشی همچون یک کامپیوتر قدرتمند در چنین هدست کوچکی نه تنها یک شاهکار به حساب می آید، بلکه با چندین چالش تکنیکی بزرگ روبرو است که می تواند مانع بزرگی بر سر راه فرایند تولید باشد. یکی از بازیهایی که مایکروسافت در نسخه نمایشی هولولنز قرار داد Minecraft است که حداقل نیازهای ضروری آن برای اجرا روی کامپیوترهای خانگی پردازنده اینتل Core i3، رم ۴ گیگابایتی و یک گیگابایت فضای هارد است. این مشخصات را می توان حداقل مشخصات قطعی هولولنز دانست که مایکروسافت مشغول کار روی آن است. در کنفرانس ۶ اکتبر مایکروسافت بازیهایی با گرافیک سنگین را بر روی هولولنز به نمایش گذارد که Project X-Ray یکی از آنها بود که یک گیم تیراندازی به موجودات فضایی است. اگرچه Project X-Ray یک بازی پوچ و بی معنی بود، اما مهمترین استفاده آن نمایش قدرت گرافیکی و نمایشی هولولنز بود. و در کنار همه اینها باید به خاطر داشت که این هولولنز هنوز نسخه آزمایشی در مرحله پیش تولید است. اپلیکیشنهای موجود اکنون تعداد محدودی اپلیکیشن برای هولولنز در دسترس کاربرانی قرار دارد که شانس استفاده از این هدست را دارند. * هولو استدیو: یک اپلیکیشن مدل سازی سه بعدی است که می توان خروجی آن را به پرینترهای سه بعدی هم فرستاد. * ماینکرافت: یکی از محبوبترین بازیهای جهان-سازی * پروژه ایکس-ری: یک بازی تیراندازی اول شخص * اسکایپ: اپلیکیشن ویدیوکنفرانس مایکروسافت * OnSight و Sidekick: اپلیکیشنهایی که توسط ناسا ویژه هولولنز تولید شده اند تا در ماموریتهای کاوش فضایی مورد استفاده قرار گیرند. * آتودسک: این اپلیکیشن هم کارکردهای خلق اشیاء سه بعدی دارد که می توان از آنها در تولید انیمیشن، بازی ویدیویی یا افکتهای مجازی بهره برد. قیمت و زمان عرضه به جز نسخه توسعه دهندگان یا Developer Edition ، هیچ خبر تایید شده دیگری درباره زمان یا قیمت احتمالی عرضه هولولنز در دست نیست. مایکروسافت می گوید که این یک «پروژه ۵ ساله» است. اگر این موضوع درست باشد، مشتریان حداقل تا سال ۲۰۱۷ باید برای عرضه این محصول به بازار صبر کنند.
پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فوت و فن]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]