واضح آرشیو وب فارسی:خط شکن: آران و بیدگل که سرزمین سنت های عاشورایی است، شیوه ای خاص در برگزاری دسته های عزاداری دارد. در این شهرستان، معمولا دسته های عزاداری از پنجم تا دوازدهم محرم تشکیل می شود.به گزارش خطب شکن ، آران و بیدگل از جمله شهرهای ایران است که عزاداری به سبک سنتی در آن جریان دارد. عزاداری سنتی آران و بیدگل شکل و شیوه ای از عزاداری است که در گذر تاریخ از گزند تحریف ها و بدعت پاک مانده است و هنوز آیین های آن بدون وجود شائبه ای از خرافات و کژاندیشی ها، زبانزد است. در این سلسله مطالب، قصد داریم سنت هایی را که از دیرباز در عزاداری آران و بیدگل وجود داشته است و ریشه در دل تاریخ دارد، برشماریم و معرفی کنیم. *** در سراسر ایران در عزای سیدالشهدا(ع) دسته های عزاداری در محرم کوچه ها و خیابان های شهر را معطر می کنند. البته در هر جا و مکانی، متناسب با فرهنگ هر منطقه، شکل دسته ها تفاوت پیدا می کند. آران و بیدگل که سرزمین سنت های عاشورایی است، شیوه ای خاص در برگزاری دسته های عزاداری دارد. در این شهرستان، معمولا دسته های عزاداری از سوم تا دوازدهم محرم تشکیل می شود. در آران هر محله دسته ای جداگانه برای خود دارد که معمولا مسیر حرکت آن، از حسینیه ی محله به سوی آستان امامزاده محمد هلال(ع) است. در مسیر دسته های عزاداری در مراکز هیأت های خاص توقف می کنند و در آن جا به سینه زنی و روضه خوانی می پردازند. هم چنین در هر مرکز هیأت، میزبانان از دسته ها پذیرایی می کنند. معمول بر این است که دسته های عزاداری در آران بعدازظهرها آغاز می شود و تا ساعات اولیه ی شب ادامه دارد. در بیدگل نیز دسته های عزاداری شب ها از محل حسینیه ی محله حرکت خود را آغاز می کنند و با حرکت مخصوصی، از راست به چپ به مراکز هیآت مجاور می روند و در نهایت به مرکز هیأت خود بازمی گردند. حرکت دسته ها معمولا از شب سوم آغاز می شود و تا شب یازدهم ادامه دارد. از آن جا که در قدیم معابر روشنایی نداشته اند، وسیله ای به نام «چلچراغ» در جلوی دسته های عزاداری بیدگل حرکت می کرد تا مسیر را برای عزاداران روشن کند. این وسیله که متشکل از فانوس هایی بود که به صورت ردیف های روی هم، بر روی یک پایه ی قابل حمل نصب می شد، اکنون نیز به عنوان نمادی از عزاداری، در پیشانی دسته ها حمل می شود. دسته های عزاداری بیدگل معمولا وسیله ای به نام «طوق» را در جلوی دسته، به عنوان علامت هیأت حمل می کنند. طوق عبارت است از یک چوب دراز که به سر آن پارچه هایی به نشانه ی عزا، آویخته شده است. طوق یکی از نمادهای عاشورایی و نشانگر زنی است که از شدت داغ و مصیبت کمرش خمیده شده و قادر به راست کردن آن نیست. او چادر و چارقدش را بر روی صورت کشیده تا نامحرمان چهره غمدیده اش را نبینند. طوق سمبل مصیبت اهل حرم بعد از شهادت امام حسین(ع) است. در جلوی طوق آینه ای می آویزند، آینه جزء لوازم زنانه است که رو به طوق قرار ندارد که در آن نیز فلسفه ای نهفته است. گاهی دو طوق کوچک در دو طرف یک طوق بزرگ به چشم می خورد که نماد کودکان یتیمی است که توسط زنی که بزرگ آن هاست در آغوش گرفته شده اند و آن زن آن ها را دلداری می دهند و از آنان حفاظت می کند. ( منبع ) معمولا هر دسته ی عزاداری (دسته های سینه زنی)، متناسب با جمعیتی که در آن حاضر می شود، به دو تا چهار گروه تقسیم می شود که در مسیر، نوحه هایی را به نوبت هم خوانی می کنند. این نوحه ها معمولا متشکل از یک یا دو بیت، متناسب با نام هیأت و شهیدی است که آن روز را به نام وی نامگذاری کرده اند. نوحه ها گوشواره هایی دارد که در حین انتقال نوحه، توسط همه ی گروه ها هم خوانی می شود. دسته های آران گاهی در نزدیکی حرم امامزاده محمدهلال(ع) نوحه را تغییر می دهند و اشعاری را با مضامین عرض تسلیت به محضر این امامزاده ی بزرگوار قرائت می کنند. به خاطر احترام به سادات، در دسته های عزاداری آران و بیدگل، سادات جلودار دسته هستند و جلو زدن دیگران از آنان نوعی بی احترامی محسوب می شود. در مسیر عزاداری، مردم با برپایی ایستگاه های صلواتی و دود کردن اسفند از عزاداران استقبال می کنند. به طوری که گاهی فضای خیابان های شهر از دود اسفند مه آلود می شود. در جلوی دسته های عزاداری، کتیبه یا علامت هیأت راه می افتد و به دنبال آن، دسته ای از نوجوانان، که پرچم دار هیأت هستند راه می افتند. این گروه که در واقع به نشانه ی میثاق و اعلام وفاداری به راه امام حسین(ع) پرچم هایی مزین به نام مبارک ایشان را در دست دارند، در مسیر حرکت دسته ها، نوحه هایی را هم خوانی می کنند. حرکت این گروه به شکلی خاص و به صورت دو ستون موازی انجام می شود. وظیفه ی کنترل و هماهنگی این دسته را نیز نوجوانانی بر عهده دارند که در سال های گذشته عضوی از این گروه بوده اند. گفتنی است دسته های عزاداری آران پس از حرکت از حسینیه محله ی خود، معمولا به ترتیب از چهارسوق، دهنو، آب پخش، سرکوچه یخچال، بازار، مسجد قاضی، خانه حاج عبدالله خان (هیأت فاطمیه) و وشاد می گذرند و با عزاداری در آستان حضرت محمدهلال(ع) و عرض تسلیت به ایشان، به عزاداری خود پایان می دهند.
چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خط شکن]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]