تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819425589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهش صادراتی برای اقتصاد ایران الزامی است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: جهش صادراتی برای اقتصاد ایران الزامی است


وزیر صنعت، معدن و تجارت از واریز ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از صادر‌کنندگان خبر داد و گفت: سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل برای ارائه‌ تسهیلات ارزی به صادر‌کنندگان آغاز شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا نعمت‌زاده در همایش روز ملی صادرات در اجلاس سران با تبریک اعلام رسمی لغو  همه تحریم‌ها در دولت‌های غربی گفت: بانک توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن بخشی از این سپرده‌گذاری را دریافت کردند که برای سرمایه‌گذاران قابل استفاده است.
  وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای پنج سال آینده رشد اقتصادی سالانه 8 درصد پیش‌بینی شده است در سال گذشته شاهد رشد حدود 20 درصدی صادرات غیرنفتی بودیم که نتیجه تلاش همه فعالان در این زمینه است.

نعمت زاده گفت: متاسفانه در نیمه نخست سال جاری با کاهش صادرات مواجه بودیم که ناشی از شرایط عمومی کشور به دلیل بلاتکلیفی و طولانی‌شدن نتایج برجام و از طرفی افت قیمت‌های جهانی و ناامنی‌هایی است که در بعضی از بازار‌های هدف ایجاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد که در نیمه دوم سال جاری با فراهم آمدن فضای مناسب برای فعالان، صادرات رشد مثبت داشته باشد و بتوانیم در سال آینده به جهش صادرات برسیم.

نعمت‌زاده با اشاره به آمارهای جهانی گفت: برابر آمار جهانی صادرات کالایی ما در سال 2014 معادل 3.4 درصد کل صادرات جهانی و در بخش خدمات 0.18 درصد جهانی بود که از نظر رتبه در بین 229 کشور رتبه 51 را در بخش کالا و در بخش خدمات از 152 کشور رتبه 60 را داریم.

او با بیان این‌که صادرات کالا و خدمات در چشم‌انداز 1404 باید به 190 میلیارد دلار افزایش یابد، افزود: باید صادرات در بخش غیرنفتی یعنی کالاها و خدمات حداقل به سه برابر افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بند 10 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت : حمایت همه‌جانبه هدفمند از صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارز‌آوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های صادراتی باید برنامه ریزی شود.

او همچنین با اشاره به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر که در اردیبهشت‌ماه به تصویب مجلس رسیده و بیشتر آیین‌نامه‌های آن مصوب شده است، گفت: ما نیز مشوق‌ها و تسهیلاتی برای صادرات در این قانون در نظر می‌گیریم. مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری خارجی، تخفیف مالیاتی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری و تسریع در استرداد مالیات بر ارزش افزوده از جمله مواردی است که در این قانون در نظر گرفته‌ایم.

نعمت زاده گفت: فعالان اقتصادی ما به صورت انفرادی نمی‌توانند با رقبای خارجی فعالیت کنند، بلکه شرکت‌های خوش‌نام صادراتی باید در رشته‌های مختلف به وجود آمده و به تولید‌کننده کمک کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد تامین سرمایه در گردش از سوی بانک ها و برقراری خطوط اعتباری خارج از کشور همراه با فاینانس و دیگر ابزارها در بخش تولید صادرات گرا امکان رشد جهشی را در این بخش فراهم کند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه صادرات دیگر یک انتخاب برای ملت نیست بلکه یک الزام است، گفت: توجه به صادرات، الزامی برای این است که جایگاه خود را در دنیا حفظ و برای جوانان کشور اشتغال مفید فراهم کنیم، ضمن اینکه اگر بخواهیم به رشد اقتصادی 8 درصدی طی پنج سال آتی دست پیدا کنیم، حتما باید توسعه صادرات را مدنظر قرار دهیم.

ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت نیز گفت: هم اکنون 161 کشور دنیا  عضو wto  هستند و این سازمان  98 درصد از تجارت جهان را تحت ضوابط خود درآورده است.

افخمی راد افزود: امیدواریم با اجرایی شدن برجام فرآیند مذاکرات الحاق ایران به wto آغاز شود زیرا از ده سال پیش که ما به عضویت ناظر این سازمان پذیرفته شده ایم ، هنوز در ابتدای راه هستیم و مذاکراتی آغاز نشده است .

 رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ممکن است عده ای نگران تولید داخل درالحاق ایران به wto شوند که در پاسخ می گویم از راه های حمایتی گوناگون به تولید داخل کمک خواهیم کرد ضمن اینکه هیچ کشوری پس از الحاق به این سازمان همه تعرفه ها را حذف نکرده است نیز هیچ کشوری تا کنون از الحاق به wto پشیمان نشده است و در کل خارج شدن از wto  راحت تر از عضویت در آن است.

افخمی شفاف سازی فضای اقتصادی ، هماهنگی با اقتصادهای بین المللی و برداشتن موانع در کشورهای هدف را مهمترین دستاورد الحاق در wto دانست و گفت‌: کشور ما که بیشترین ظرفیت را در زمینه نیروی انسانی تحصیلکرده درمنطقه دارد ، پس برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی فرصت مناسبی در اختیار دارد.

وی با اشاره به تغییر رویکرد صادرات جهانی به صادرات کالاهای با فناوری بالا گفت: ارزش جهانی صادرات کالاهای با فناوری بالا در سال  2003 حدود  1200 میلیارد دلار بود که این رقم در سال  2012 به  2014 میلیارد دلار افزایش یافت و پیش بینی می شودتا پایان امسال نیز از سه هزار میلیارد دلار فراتر رود .

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی در همایش روز ملی صادرات گفت : تخصیص 200 میلیارد تومان برای حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی گام مهم و حرکت رو به جلو در این بخش است و شرایط بین المللی در ارتباط با اجرایی شدن توافق برجام  نویدبخش است.

جلال پور افزود: لغو تحریم ها از هفته آینده شکل اجرایی به خود می گیرد که  فضای آزاد رقابتی را پیش روی ما قرار می دهد و باید در چارچوب برنامه توسعه صادرات پایدار به آن بیندیشیم.
  او موضوع الحاق جمهوری اسلامی ایران را به سازمان جهانی تجارت را مهم دانست و گفت: اطمینان داریم با الحاق ایران به این سازمان شرایط ورود در بازارهای بین المللی خوب می شود.

جلال‌پور گفت: نگاه به صادرات یک نگاه بلندمدت است و اگرچه در روز ملی صادرات همه صادرکنندگان توقع دارند مسائل و مشکلات صادرات را مطرح کنند اما باید نگاهی پایدار به حل مسائل صادراتی داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: تنها راه‌حل مشکلات، رقابتی کردن فضای کسب و کار و خروج دولت از تصدی‌گری است، ضمن اینکه برخی از اجبارها در اقتصاد باید به سمت اقتصاد آزاد هدایت شود.
دانلود

لینک را کپی کنید


سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن