تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813197502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جذب توريست با برپايي آيين‌هاي مذهبي در مساجد تاريخي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ مهر ۱۳۹۴ (۱۲:۲۹ب.ظ)
جذب توريست با برپايي آيين‌هاي مذهبي در مساجد تاريخي موج-مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان گفت: مساجد تاريخي با برپايي آيين‌هاي مذهبي مي‌توانند عامل جذب توريست باشند.
به گزارش خبرگزاري موج،فريدون اله ياري افزود: از دير باز يکي از کاربري‌هاي اصلي مساجد جامع گرد هم آوردن ساکنان يک شهر براي ارتباط با حاکمان و برپايي نمازهاي گروهي مهم مانند نماز جمعه و نماز عيد و آيين‌هاي مذهبي بوده است.
وي اظهارداشت:درحال حاضر نيز مساجد جامع در مناسبت هاي مذهبي مانند نمازهاي عيد، محرم، صفر و ايام اعتکاف ميزبان آيين‌هاي مذهبي کشورمان هستند.
وي با اشاره به اين که مساجد جامع عمدتاً تاريخي بوده و به دوران مختلف تاريخي با قدمت چند صدساله وبرخي چند هزار ساله بر مي‌گردد، افزود: بايد مراسم و آيين‌هاي مذهبي با رعايت ظرفيت بنا و حفظ موجوديت و تاريخي بودن آن برگزار شود
به گفته وي، بناهاي تاريخي براساس ظرفيت‌هاي محدودي ساخته شدند و با توجه به اينکه بناها به مرور زمان فرسوده و پير مي شود، استفاده بيش از حد از ظرفيت آن‌ها ممکن است آسيب‌هاي جدي براي بنا به همراه داشته باشد.
وي تصريح کرد: درحال حاضر ما بيش از ظرفيت برخي از مساجد مانند مسجد امام جهت برپايي مراسم مذهبي استفاده مي‌کنيم.
اللهياري با تاکيد بر اين که معرفي يکي از پرشورترين مراسم عزاداري در بناهاي تاريخي که نشان از يک واقعه تاريخي مسلمانان شيعي جهان است، مي‌تواند به جريان توسعه توريسم فرهنگي کمک کند، افزود: برپايي واقعه تاريخي مسلمانان شيعي درمسجد امام که در معرض ديد گردشگران خارجي است بايد علاوه برحفظ بناي تاريخي با ابهت، عظمت و شکوه بالايي برگزار شود.
وي به پتانسيل مراسم تاسوعا و عاشورا در جذب گردشگر، اشاره کرد و افزود: اين مراسم قابليت لازم را براي جذب توريست دارا است و برگزاري اين مراسم به صورت سنتي و در مکان‌هاي بزرگ مذهبي مي‌تواند مفيد باشد.
اله ياري به داربست‌هايي که در مسجد امام در جهت برپايي مراسم ايام محرم برپا شده اشاره کرد و افزود: با توجه به اين که اين داربست‌ها مي‌تواند صدمات جبران ناپذيري را براي بناي چند صد ساله به دنبال داشته باشد، مي‌توان به جاي داربست از امکانات ديگري همچون سازه‌ها وچادر هاي تاشو موقت استفاده کرد.
وي برپايي خيمه گاه در مساجد جامع و مسجد امام را در جهت برپايي عزاداري امام حسين (ع) نيکو دانست وافزود: بايد برپايي خيمه گاه به گونه اي باشد که منظر نازيبايي را نه براي بناي تاريخي و نه براي آيين‌هايي مذهبي که قدمت چند هزار ساله دارد به همراه داشته باشد.
فريبا خطا بخش، مشاور مديرکل در پايگاه‌هاي ثبت ملي و جهاني استان اصفهان و مدير پايگاه ثبت جهاني ميدان امام نيزگفت: آيين‌هاي مذهبي در برگيرنده معرفي ميراث معنوي کشورمان مي‌باشد، که چنانچه با برنامه ريزي و رعايت استانداردهاي لازم صورت گيرد، جلوه بسيار خوبي را در ميان اذهان عمومي و گردشگران خارجي خواهد داشت.
وي اظهار داشت: مسجد امام در مجموعه ميدان امام قرار دارد و بايد با رعايت استانداردهاي ثبت جهاني جهت برپايي مراسم مذهبي برنامه ريزي صورت گيرد.
وي با اشاره به اين که مراسم مذهبي محرم به ثبت ملي رسيده و قابليت ثبت جهاني نيز دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به فضاي تاريخي ميدان امام مي‌توان آيين‌هاي مذهبي را به صورت نمادين و با برنامه ريزي در مسجد امام برگزار کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن