تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813369234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اکبر عبدی، گرانی نان و مسئله‌ای که روحانی نباید فراموش کند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: اکبر عبدی، گرانی نان و مسئله‌ای که روحانی نباید فراموش کند
گرانی نان، گرانی غذا، گرانی میوه، گرانی سوخت، گرانی خانه، در کنار تمام موفقیت‌ها در توافق هسته‌ای برای مردم یعنی عدم توفیق دولت یازدهم
مصطفی داننده: اکبر عبدی در گفت‌وگو با رضا رشیدپور حرف‌های مهمی به زبان آورد که می‌شود به آن پرداخت. یکی از مسائلی که می‌شود به آن نگاه ویژه‌ای داشت، نوع نگاه این بازیگر سینما به جایگاه ریاست جمهوری بود. اکبر عبدی از رئیس جمهور کشور بزرگ ایران انتظار دارد که راحت باشد و احتیاجی به کاریزما بودن ندارد. او در مورد احمدی نژاد می‌گوید:« آدم فوق العاده راحت، اصلا در کنارش احساس  نمی کردی آدم بزرگ سیاسی است.»

او در جای دیگر در مورد روحانی نیز می‌گوید، که او به وعده‌هایش عمل نکرده است و ما می‌بینیم بربری شده 600 تومان، بنزین شده 1000 تومان.

این دو نظر دقیقا مسائلی است که می‌خواهم در این نوشتار به آن اشاره کنم. بسیاری از مردم  عملکرد یک رئیس جمهور در زندگی روزمره آنها قابل بررسی است. مردم عادی که زندگی آنها بر اساس درآمد روزانه یا حقوق‌های ماهیانه تعریف می‌شود، عملکرد خاتمی، هاشمی، روحانی و احمدی نژاد را در قیمت نان و بنزین می‌بینند.

برای بسیاری از مردم توافق هسته‌ای، آزادی‌های مدنی و اجتماعی مهم است اما سپری کردن زندگی روزمره از همه اینها مهم تر است. از لحاظ علمی و اقتصادی تصمیم دولت برای گران کردن نان و سوخت درست بود اما از لحاظ مردم این تصمیم یک ظلم بزرگ به قشر ضعیفه جامعه بود. رئیس جمهور روحانی باید بداند که گرفتن تصمیمات بلند مدت هزینه‌های فراوانی برای دولت دارد.
قطعا گران کردن بنزین در راستانی هدف‌های بلند مدت دولت بود اما این هدف بلند مدت در اولین گام بر زندگی مردم عادی تاثیر می‌گذارد.در گران کردن نان، اولین ضربه را به طبقه کم درآمد وارد می‌شود. دولت و تیم اقتصادی او باید بدانند که در اجرای برنامه‌های اقتصادی نباید اجازه بدهند قشر ضعیف زیر این چرخ دنده‌های پیشرفت له بشوند.

بخش اعظمی از مردم این روزها به دلیل تصمیمات غلط دولت گذشته چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی، دچار مشکل اقتصادی هستند و این قبیل تصمیمات در زندگی آنها به صورت مستقیم تاثیر دارد و نمی‌شود از آنها انتظار داشت این سختی‌ها را تحمل کنند تا مثلا ده سال دیگر حاصل آن را درو کنند.

کشاورزی که زمین خود را می‌کارد که در ماه‌ها یا سال بعدی برداشت کند، ذخیره خود را برداشته است تا در این مدت دچار مشکل نشود. حالا نمی‌شود از مردم انتظار داشت تا بدون داشتن ذخیره قوی، با دولت همراهی کنند. برخی مردم برای یک شب غذای خود نیز مشکل دارند و انتظار داشتن از آنها کمی خارج از انصاف است.

گرانی نان، گرانی غذا، گرانی میوه، گرانی سوخت، گرانی خانه، در کنار تمام موفقیت‌ها در توافق هسته‌ای برای مردم یعنی عدم توفیق دولت یازدهم. دولت در ایران برای ساختن فردای بهتر ابتدا باید سیاست‌های کوتاه مدت موثر را در کشور اجرا کند تا بعد از تنظیم درست بازار و بدون اینکه فشار به قشر ضعیف جامعه بیاید، سیاست‌های بلند مدت خود را اجرایی کند.

یکی از عواملی که مردم از احمدی نژاد برگشتند و در ماه‌های آخر ریاست جمهوری حتی از سفرهای استانی او هم استقبال نمی‌کردند، همین خلف وعده‌های پی در پی رئیس جمهور سابق ایران بود. احمدی نژاد پول یارانه‌ها را عامل نجات کشور می‌دانستند اما مردم دیدند که با این پول نه تنها مشکلاتشان رفع نشد بلکه دو چندان شد. بالا رفتن قیمت‌ها از خودرو تا مسکن و مواد خوارکی بزرگ ترین ضربه‌ای بود که به احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری دریافت کرد.
رئیس جمهور روحانی باید بدانند که عملکرد او در سفره مردم تعریف می‌شود نه در جدول‌ها و نمودارهای سخنگوی دولت.



۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن