واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صفارهرندی در نشست «کدام خط امام، امام خمینی به کدام تفسیر»:
امروز نسبتهای نچسبی به خط امام راحل میدهند/عقلانیت، معنویت و عدالت ۳ پایه اصلی خط امام است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین اصول و شاخصههای اصلی خط امام راحل گفت: عقلانیت، معنویت و عدالت سه پایه اصلی این خط است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین صفارهرندی عصر امروز در جلسهای که تحت عنوان «کدام خط امام، امام خمینی به کدام تفسیر» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در تالار صدر برگزار شده بود، اظهار کرد: موضوع این جلسه پیرامون تبیین ابعاد حقیقی خط امام راحل است، خط امام راحل از جمله موضوعاتی است که در زمانهای اخیر خیلیها خود را به آن وصل کرده و یا موضوعات مختلفی را به خط امام نسبت دادهاند. وی با بیان اینکه علومی چون علم رجال و علم درایه به منظور بررسی صحت و سقم مواضع، گفتارها و برخی از رفتارهای نسبت داده شده به افرادی که فوت شدهاند و برای جامعه اهمیت دارند تشکیل شد، ادامه داد: علم درایه دانشی است که بر این مطلب تأکید میکند اگر مطلبی از فرد فوت شده در جامعه مطرح شد باید با روح و باطن سیره آن فرد در زمان حیات مطابقت داشته باشد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در عصر حاضر به دلیل دسترسی به آنچه یک شخصیت در زمان حیات خویش اعم از صوت و تصویر و دستخط برای ما باقی گذاشته است تفسیر به رأیها و تحلیلهای سلیقهای قاعدتاً نباید وجود داشته باشد، اما با این حال امروز شاهد نسبتهایی نچسب به خط امام راحل و سیره آن بزرگوار هستیم. صفارهرندی تصریح کرد: عدهای این شبهه را مطرح میکنند که ممکن است امام راحل مطالبی را در خلوت بیان کرده که صوت و تصویر آن وجود ندارد؛ پاسخ به این شبهه اینگونه است که چنانچه آن حرف به اندازهای مهم بوده که امروز از زبان عدهای در جامعه مطرح میشود قطعاً از جانب شخصیتی چون امام راحل فقط در خلوت بیان نمیشد و حتماً در انظار عموم بیان میکردند. وی افزود: امروز از برخی گفتارها و نسبتهایی که به خط امام راحل نسبت میدهند تعجب میکنم، چراکه امام راحل سعی داشتند که جزئیترین مسائل را مطرح کنند و به طور کامل این مسائل در صحیفه امام آورده شده است. وقتی که گفتارها، رفتارها و حتی تقریرهای ایشان را در زمان حیاتشان بررسی میکنیم هیچ تطابق و تناسبی با برخی از سخنان که از سوی عدهای به خط امام نسبت داده میشود مشاهده نمیکنیم. صفارهرندی تبیین کرد: نمونه بارز این مطلب بیان موافقت امام راحل با حذف شعار «مرگ بر آمریکا» در اواخر عمر پربرکتشان از سوی برخی از افراد فعلی است که نه تنها با سیره امام راحل مطابقت ندارد بلکه در جبهه مقابل تأکیدات و مواضع صریح ضداستکباری و ضدآمریکایی حضرت امام راحل در اواخر عمر ایشان است. وی تأکید کرد: مواضع ضدآمریکایی و ضداستکباری در جایجای زندگی حضرت امام راحل مشهود و مشخص است. * عقلانیت، معنویت و عدالت سه شاخصه اصلی خط امام راحل وی یادآور شد: خط امام را باید مبتنی بر یکسری مبانی تحلیل کرد؛ به تعبیر مقام معظم رهبری سه پایه اصلی خط امام راحل عقلانیت، معنویت و عدالت است، امام به معنای واقعی کلمه انسان معنویگرا بود. * عرفان امام از نوع عرفان آب دوغ خیاری امروزی نبود وی با بیان اینکه با بررسی شخصیت امام راحل به خوبی معنویت را در زندگی امام راحل مشاهده میکنید و بیان این مطلب که به عنوان مثال در سالهای آتی بیان شود امام راحل تعلقی به معنویت و دیانت نداشت یک مطلب مضحکانه است. امام راحل یک عارف بود ولی عرفان امام از این نوع عرفانهای آب دوغ خیاری امروزی نبود، معنویت امام با عقلانیت گره خورده بود و برخلاف برخی از گفتارهای امروزی که سعی دارد بیان دارد عقل و دین و عقل بندگی با یکدیگر قابل جمعشدن نیست امام جمع آنها تأکید میکرد. صفارهرندی اضافه کرد: امروز کسانی هستند که به سمت معنویگرایی محض رفته و عقل را منکر میشوند و در جبهه مخلاف همچنین کسانی هستند که به سمت عقلاگرایی محض و منکر شدن معنویت پیشرفته رفتهاند و امام راحل بر هر دو جبهه خط بطلان میکشید. * نوع نگاه امام به مردم از شاخصههای امام (ره) است عضو مجمع تشخیص مصللحت نظام اذعان کرد:امام همچنین معتقد به عدالت بود، عدالتی که هم جنبه شخصی و هم جنبه اجتماعی داشت، عدالت اجتماعی یعنی؛ آنچه فرد انجام میدهد باید نسبتش با دیگران در جامعه مشخص شود. عدالت یعنی هر چیزی در جای خود قرار گرفتن، امام معتقد بود که حتی بعضی از ثروتمندان جامعه 99 درصد از اموال خودشان را ببخشند باز هم بدهکار جامعه و امت هستند. وی خاطرنشان کرد: از دیگر شاخصههای خط امام نوع نگاه امام راحل به مردم بود، مردم در نگاه امام راحل یک اصل بودند، در نگاه امام ضدیت با استکبار، عقلانیترین مسئله بود. * ضدیت با استکبار با خط امام یک مسئله عقلانی است نه صرفاً شرعی صفارهرندی یادآور شد: امام راحل به صورت عقلانی بر مواضع ضد استکباری و آمریکایی تأکید میکرد، به صورت عقلانی ثابت میشود که حقوق ضایع شده ما توسط استکبار رقم خورده است بنابراین عقل حکم میکند که با استکبار ضدیت داشته باشیم. عضو مجمع تشخیص مصللحت نظام افزود: مخالفتی که امروز با کسب فناوری هستهای ما شده است براساس تضییع حقوق از سوی استکبار است. غرب امروز نمیتواند بپذیرد که کشوری چون ایران توانسته است با دستیابی به فناوری هستهای نون آن را آجر کند چرا که سالها در جهان ترویج داده بود که مرحله نهایی فناوری هستهای فقط در غرب اتفاق میافتد. * امروز عدهای در داخل منافع و دستاوردهای ملی را راحتتر از یک جفت کفش خود از دست میدهند وی بیان کرد: متأسفانه شاهد هستیم که امروز برخی افراد به راحتی منافع ملی را به جهان غرب میبخشند و این در حالی است که آنها حتی حاضر نیستند یک جفت کفش خود را به این راحتی دست دزد بسپارند. امروز همین عده درصدد هستند که بگویند استقلال یک مفهوم کهنه و قرن نوزدهای است. استعمار فرانو در شرایط امروز بسیار خطرناکتر از استعمار کهنه است. چرا که پیچیدگی استعمار فرانو در این است که با دست خود به کسی رأی میدهیم که راه نفوذ دشمن را باز میکند و زمینه استعمار را فراهم مینماید. صفارهرندی تصریح کرد: در فناوری هستهای یک روز عقلانیت ما را به جایی برد که همه درهای فناوری هستهای خود را ببندیم و 10 سال بعد ازآن نیز عقلانیتی دیگر به ما تأکید کرد که باید جلوی سلطهگر و زورگو ایستاد و در مقابل حرف زور عقبنشینی نکرد و تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش داد. عضو مجمع تشخیص مصللحت نظام با بیان اینکه امروز دوست و دشمن به افزایش قدرت ایران در منطقه اعتراف دارد، گفت: عقلانیت صحیح حکم میکند در مقابل فشار ایستادگی کرد و این همان عقلانیتی است که امام راحل به ما آموخت که چنانچه خواستار راحتی جان هستید باید قوی شوید. انتهای پیام/63059/ذ
94/07/26 - 16:54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]