واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری آنا: سومین نشست از سلسله نشست های علمی اجتهاد در اندیشه امام خمینی(ره) به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حضور استادان برجسته و جمعی از دانشگاهیان استان خوزستان برگزار شد. به گزارش خبرنگار آنا، استادیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست گفت: برای آشنایی و شناخت هر اندیشه ای باید اصول و ضوابطی رعایت شود و به همین علت بدون رعایت این معیارها نمی توان به درک درستی از اندیشه امام(ره) رسید. حجت الاسلام سیدجواد ورعی افزود: تاریخ نباید آن چنان که دوست داریم، نوشته شود؛ بلکه باید آنچه هست بیان شود در حالی که بسیاری از کتاب های تاریخ با حب و بغض نوشته شده اند. این استاد دانشگاه با بیان این که جریانات مختلف نسبت به اندیشه امام خمینی(ه) نظر متفاوتی دارند، عنوان کرد: اگر به دنبال شناخت واقعی از اندیشه امام (ره) هستیم، باید منافع جناحی، حزبی و شخصی را کنار بگذاریم اما اگر با پیش فرض ذهنی خود به دنبال آن هستیم تا اندیشه امام(ره) را تفسیر به رأی کنیم، از امام(ره) استفاده ابزاری کرده ایم. داوودی: باید مجامع علمی اندیشه امام راحل (ره) را تبیین کنند تا هر کسی در این خصوص دچار خودرأیی و خودتفسیری از آراء و اندیشه های امام(ره) نشود دبیر سلسه نشست های علمی اجتهاد در اندیشه امام(ره) هم در این همایش با بیان این که اجتهاد در اندیشه امام(ره) حدود 10 سال پیش توسط نوه گرامی امام آیت الله سید حسن خمینی مطرح شد اما مورد توجه مجامع علمی قرار نگرفت، اظهار کرد: امسال برگزاری این نشست ها آغاز شده است و در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار می شود. حجت الاسلام رشید داوودی افزود: باید مجامع علمی اندیشه امام راحل (ره) را تبیین کنند تا هر کسی در این خصوص دچار خودرأیی و خودتفسیری از آراء و اندیشه های امام(ره) نشود. دبیر سلسه نشست های علمی اجتهاد در اندیشه امام(ره) جلوگیری از تحریف اندیشه ها و دیدگاه ها را وظیفه همگان دانست و گفت: تحریف ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم انجام شود؛ تحریف غیرمستقیم این است که زاویه ای از یک مکتب یا اندیشه برجسته تر جلوه داده شود و زوایای دیگر مورد غفلت قرار گیرد که در این صورت تصویر ایجادشده واقعی نخواهد بود. داوودی با بیان این که تحریف غیرمستقیم خطرناک ترین نوع تحریف است، تصریح کرد: مکتب اسلام در خطر تحریف غیرمستقیم قرار دارد؛ ظهور طالبان و داعش ناشی از یک نگاه انحرافی به دین است که یک زاویه از دین را مورد توجه قرار می دهد و از ابعاد دیگر غفلت می کند. وی خاطرنشان کرد: این خطر برای اندیشه امام خمینی(ره) نیز وجود دارد به همین علت باید چارچوبی برای حفظ مکتب و اندیشه امام (ره) پدید آید؛ در سلسله نشست های اجتهاد به دنبال آن هستیم که تبیین کنیم اگر امروز امام(ره) بین ما حاضر بودند، برای مسایل روز چه نظریه و پاسخی داشتند. حجت الاسلام سیدحسین یوسفی فخر رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز نیز در این نشست گفت: امام یک عارف، فقیه، مجتهد و یک انقلابی بزرگ است؛ اندیشه این شخصیت بزرگ و متفکر باید سرمشق قرار گیرد؛ عنوان این نشست اجتهاد در اندیشه امام خمینی (ره)است، منظور از این عنوان همان، روش شناسی فهم اندیشه های امام خمینی (س) است، روش شناسی چیست ؟«کشف قواعد تفکر یک متفکر و اندیشمند»را روش شناسی فهم آن آندیشمند گویند تا بتوانیم در غیاب اندیشمند، اندیشه های او را توضیح دهیم و در این نشست علمی سخنرانان ارجمند درصدد بیان همین معنا هستند. داوودی: مکتب اسلام در خطر تحریف غیرمستقیم قرار دارد؛ ظهور طالبان و داعش ناشی از یک نگاه انحرافی به دین است که یک زاویه از دین را مورد توجه قرار می دهد و از ابعاد دیگر غفلت می کند استادیار دانشگاه آزاد اسلامی قم هم در این نشست با بیان این که اجتهاد تلاش وسیع و گسترده ای می طلبد، گفت: اندیشه همواره به اشخاص یا مکاتب نسبت داده می شود؛ اجتهاد و تبیین اندیشه در زمان رسول خدا(ص) و ائمه(ع) انجام می شد و این مسأله تداوم داشت و مورد تأکید و ترغیب اسلام بود. اجتهاد نه تنها در اسلام بلکه در ادیان مختلف جایگاه خاصی دارد. دکتر علی شیرخانی افزود: امام(ره) در مکتب جعفری رشد کرد و در موضوعات مختلف هم دارای اندیشه های ارزشمندی بود ؛ ایشان علاوه بر مجتهدبودن یک استنباط وِیژه از مکتب جعفری داشت و با این استنباط یک ساختار حاکمیتی را پدید آورد. اندیشه امام خمینی(ه) تنها در حد کتاب نماند بلکه در قالب یک نظام سیاسی و اجتماعی نمود پیدا کرد. این محقق تصریح کرد: باید در اجتهاد در اندیشه امام(ره) و تبیین آن، مکان و زمان را مورد توجه قرار داد همان طور که ایشان در اجتهادهای خود شرایط زمانی و مکانی را لحاظ می کرد.
چهارشنبه ، ۲۲مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری آنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]