تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820782216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زیباکلام: برجام قانون شد، همه باید به آن احترام بگذارند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: زیباکلام: برجام قانون شد، همه باید به آن احترام بگذارند
صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بااشاره به تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دولت، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و تایید آن از سوی شورای نگهبان، گفت: برجام قانون شد و احترام به قانون بر همگان اعم از موافق و مخالف لازم است.
به گزارش نامه نیوز، زیبا کلام عصر شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه گلستان در گرگان اظهار کرد: برجام با همه نقاط قوت و ضعف خود توسط ارکان نظام جمهوری اسلامی بعنوان یک قانون تصویب شده است.

وی با اشاره به نقدهایی که ازسوی برخی تندروها و جریان موسوم به دلواپسان در کشور انجام می شود، افزود: با قانونی شدن برجام، اگر اکنون افرادی باز هم آنرا نقد کنند از دید ملت بویژه نسل جوان، منصف نیستند.

زیباکلام همچنین بااشاره به سخنان برخی ها در اجرا نکردن کامل مفاد برجام اضافه کرد: با قانونی شدن برجام دیگر اجرای آن دل بخواهی نیست و همه باید دراجرای آن به دولت کمک کنند.
وی با تشریح مسئله هسته ای و با ذکر این پرسش که چه شد، برنامه هسته ای تبدیل به بحران و مناقشه و رویارویی سیاسی غرب با ایران شد؟ تصریح کرد: از سال 82 غرب به بهانه گزارش نکردن این فعالیت ها به آژانس ، جبهه گیری ها شروع شد.

استاد دانشگاه تهران گفت: در دو سال آخر دولت اصلاحات با موضوع پرونده هسته ای بصورت "کج دار مریز" برخورد شد یعنی دولت برای اینکه برنامه هسته ای کمترین هزینه را در سطح بین المللی برای کشور داشته باشد، گاهی عقب می آمد و گاهی جلو می رفت.
زیبا کلام افزود: با پیروزی دولت احمدی نژاد و پشتیبانی همه ارکان نظام از دولت که در تاریخ کشور و انقلاب بی سابقه بود، تغییر کلی درسیاست هسته ای رخ داد و دولت نیز بدون توجه به غربی ها با تمام توان و سرعت برنامه هسته ای صلح آمیز را به پیش برد.
وی گفت: غربی ها نیز با این سیاست دولت، اقدام به تصویب تحریم های مختلف علیه کشور کردند ضمن اینکه جریان اصولگرایان نیز برنامه هسته ای را تبدیل اهداف سیاسی و ابزاری درجهت استکبار و آمریکا ستیزی کرد.
زیباکلام اضافه کرد: در دولت یازدهم حل مسئله هسته ای که خواست عمومی ملت از دکتر روحانی بود به مهمترین و اصلی ترین سیاست دولت تبدیل شد و تیم مذاکره کننده پس از 20 ماه آنرا به سرانجام رساند.
وی به رویه انتقاد از مذاکرات هسته ای توسط جریان های تندرو و به اصطلاح دلواپس اشاره کرد و گفت: تاقبل از روی کار آمدن دولت یازدهم و مذاکرات جدید هسته ای، هیچ شخص و جریانی و حتی مطبوعات جرات انتقاد از برنامه هسته ای را نداشت و این برنامه مقدس و مورد تعظیم همگان بود.
استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حتی مجلس یک بار هم از دولت و تیم مذاکره کننده پرسش نکرد و همه به تعریف و تمجید از برنامه هسته ای دولت و تیم مذاکره کننده مشغول بودند.
زیباکلام گفت: اما با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای توسط دولت یازدهم، تابوی انتقاد از برنامه هسته ای توسط جریان دلواپس و تندرو شکست و از این بابت باید از این جریان تشکر کرد.
وی با طرح این پرسش که چرا انتقاد از مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم و تیم مذاکره کننده آن مجاز شمرده شد اما در دولت گذشته ممنوع بود؟ از دانشجویان و افراد علاقمند به کشف واقعیت خواست، پیگیر پاسخ این سئوالات باشند.
وی اضافه کرد: البته حُسن این انتقادها این بود که ابعاد مختلفی ازبرنامه هسته ای ایران برای همگان مشخص شد و گروه های مختلف مردم بویژه نسل دوم و سوم انقلاب با پی بردن به آن از تیم مذاکره کننده بویژه دکتر ظریف در پیشبرد مذاکرات هسته ای حمایت کردند.
زیباکلام افزود: با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای شور و نشاط خاصی در بین مردم و جوانان ایجاد شد اما انتقادها از سوی تندروها و دلواپسان همچنان باقی خواهد ماند.

** برجام تاثیر خاصی بر رونق اقتصادی کشور نخواهد داشت
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین در خصوص تاثیر برجام در اقتصاد کشور گفت: به نظر بنده برجام تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت زیرا اصولا اقتصاد ما بدلیل دولتی بودن و نا کار آمدی، مشکلات زیادی دارد.
زیباکلام ابراز عقیده کرد: اقتصاد ما بدلیل دولتی بودن اقتصادی رانتی و فاسد است و این نوع اقتصاد که تولیدات آن قابل رقابت با بازارهای جهانی نیست، نمی تواند جهش اقتصادی ایجاد کند ضمن اینکه هیچکس نگفته که با رسیدن به توافق، ایران گلستان خواهد شد.
وی اضافه کرد: مناقشه هسته ای همچون سنگی بر پای ایران بود که این سنگ باز شده است و حال ایران است که با تولیدات خود باید در اقتصاد جهانی رقابت کند.
زیباکلام تصریح کرد: تنها دغدغه کشورهای غربی نسبت به برنامه هسته ای ایران، قابلیت دستیابی به بمب اتم بود که به طور کلی در دکترین سیاسی و دفاعی ما، ساخت بمب اتم جایگاهی ندارد.
این استاد دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با ورود به مذاکرات مقامات ایران و آمریکا در جریان پرونده هسته ای، گفت: همانگونه که ایران در موضوع هسته ای با آمریکا به توافق دست یافت، می تواند در دیگر موضوعات نیز با این کشور توافق کند.
استاد دانشگاه تهران درپایان سخنان خود نیز به تعدادی از سئوالات شرکت کنندگان که بیشتر با موضوع برجام و تاثیرات آن بر آینده سیاسی و اقتصادی ایران بود، پاسخ داد.
وی درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه، رهبری مذاکره با آمریکا را راه نفوذ این کشور بر ایران دانسته اند، گفت: ایران در مذاکرات 20 ماهه هسته ای و موضوعات قبلی مثل افغانستان و عراق نیز مذاکره داشته است، باید دید آیا آمریکا از آن طریق نفوذ داشته یا خیر؟
زیباکلام در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص راه مقابله با تندروها و دلواپسان پس از تصویب برجام، گفت: ملاک همه ما باید قانون باشد و به طور کلی در کشور باید همه آزاد باشند تا بتوانند حرف یا نقد خود را بیان کنند.
وی درپاسخ به پرسش دیگری که یکی از دانشجویان درخصوص انتقاد از تندروها و تیم مذاکره کننده قبلی مطرح کرد و زیبا کلام را نیز نوعی تندرو دانست، افزود: ما همیشه آماده مناظره با طرف مقابل هستیم اما وقتی تلویزیون ایران، نماز جمعه یا دیگر تریبون ها فقط از یک جریان دعوت می کند، تقصیر ما چیست؟
به گزارش خبرنگار ایرنا از جمله حاشیه های این مراسم تشویق زیبا کلام به دو صورت صلوات یا کف زدن بود که وی خطاب به دانشجویان گفت اگر چه جریانی معتقد است من لامذهب و بی دین هستم اما درخواست دارم به حرمت ماه محرم، کف نزنید.
همچنین به دلیل ازدحام جمعیت عده ای بصورت ایستاده تا پایان مراسم به سخنرانی گوش دادند.
برخی مخالفان برجام که دست نوشته هایی همچون "نفوذ ممنوع" در دست داشتند، در طول برنامه اعتراض های آرامی به سخنرانی زیباکلام از خود بروز دادند اما مراسم بدون مشکل خاصی پایان یافت.
شماری از مسوولان علمی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه گلستان نیز تا انتهای سخنرانی در مراسم حضور داشتند.
این مراسم به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان برگزار شد.

منبع: ایرنا


۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن