تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820546053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگري در آينده اقتصاد کشور پر توجيه و سود ده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۴۷ب.ظ)
گردشگري در آينده اقتصاد کشور پر توجيه و سود ده است موج - صنعت گردشگري در آينده اقتصاد کشور پر توجيه و سود ده است و نگاه‌ها بايد به توسعه اين بخش معطوف شود.
به گزارش خبرگزاري موج، مسعود سلطاني فر، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در نشست مجامع ارزيابي عملکرد شش ماهه اول سال 94 و گردهمايي مديران ارشد بانک سپه که با حضور کامل تقوي نژاد، رئيس هيات مديره و مدير عامل بانک سپه، برگزار شد، گفت: با ارشادات رهبر معظم انقلاب، تلاش ويژه رئيس جمهور و مديران و مسوولين، اميدوارم به زودي و به طور کامل از شرايط رکود اقتصادي خارج شويم، البته آثار و نشانه‌هاي خروج از رکود اقتصادي ديده مي‌شود.
معاون رئيس جمهور ادامه داد: همچنين با تصويب جزئيات برجام، يک فضاي جديد در حوزه فعاليت‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي کشور ايجاد خواهد شد و با لغو تحريم‌هاي ناعادلانه و ظالمانه که سال‌ها تأثير جدي بر فعاليت‌هاي اقتصادي و سرمايه گذاري کشور گذاشته بود، کشور مسير رشد و توسعه را طي خواهد کرد، در اين فضاي جديد ما بايد با نگاه ويژه به آينده خودمان را آماده کنيم و محدوديت‌ها و گرفتاري‌هاي مردم را جبران کنيم.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تصريح کرد: اين روزها در کشور دو فرصت برنامه ريزي اساسي در کشور وجود دارد، نخستين فرصت تدوين برنامه 5 ساله ششم کشور است که يک کارگروه تخصصي مسائل مرتبط با اين برنامه را بررسي مي‌کنند و تا ماه آينده تقديم مجلس مي‌شود، همچنين حسب تکليف مقام معظم رهبري در رابطه با اجراي مباني اقتصاد مقاومتي که در روزهاي پاياني سال 92 ابلاغ شد و خمير مايه آن استفاده از تمامي ظرفيت‌ها و مقاوم کردن اقتصاد کشور است، يک کارگروه ويژه تشکيل شده است تا تاکيداتي را که مقام معظم رهبري در ديدار با هيات دولت در هفته دولت داشتند به طور جدي پيگيري شود.
معاون رئيس جمهور اضافه کرد: مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي هيات دولت، مجموعه دولتمردان را مکلف کردند که جدي تر از گذشته به مجموعه اقتصاد مقاومتي تمرکز و تاکيد داشته باشند و از آن به عنوان يک سند بالادستي بر برنامه ريزي‌هاي مختلف استفاده کنند، در همين راستا دولت راهکارهاي تحقق اقتصاد مقاومتي و برنامه‌هايي که بايد اجرا شود را مشخص مي‌کند و خوشبختانه در اين مدت کمتر از دو ماه که از ديدار مقام معظم رهبري با هيات دولت مي‌گذرد، مجموعه دولت و ستاد ويژه اي معين شده‌اند، همچنين سازمان مديريت و برنامه ريزي و تيم اقتصادي رئيس جمهور، چارچوب‌ها را مشخص کردند.
سلطاني فر افزود: اميدواريم ظرف يک ماه آِينده تمامي اهداف، سياست‌ها و برنامه‌هاي چگونگي تحقق اقتصاد مقاومتي را مشخص کنيم اين در حالي است که نظام بانکي جايگاه ويژه اي در اين برنامه‌ها دارد و ما اميد داريم با تقويت منابع و برطرف شدن موانع، سيستم بانکي نقش خود را ايفا کند.
وي تصريح کرد: در تدوين برنامه ششم توسعه و مباني اقتصاد مقاومتي بايد به مزيت‌هاي کشورمان توجه ويژه اي شود، ايران قدرت اول گاز و قدرت چهارم نفت دنيا است و ذخائر معدني بسيار قابل توجهي را در اختيار دارد، همچنين کشور ما يک موقعيت جغرافيايي مناسب از جهت ترانزيت کالا دارد چراکه ايران در محور مواصلاتي و نقطه اتصال بين سه قاره آسيا، اروپا و آفريقا است و اين مزيت اين امکان را در اختيار ما مي‌گذارد تا از کريدورهاي حمل و نقل استفاده کنيم.
معاون رئيس جمهور همچنين به وجود نيروي انساني قابل توجه در کشور اشاره کرد و گفت: همچنين گفته مي‌شود ايران داراي ظرفيت‌هاي بسيار بالا در حوزه گردشگري است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افزود: ما در 5 محور مشخص بايد بهره وري را افزايش دهيم و موانع و مشکلات را برطرف کنيم، نخستين موضوع آب است که بايد وضعيت را در اين حوزه بهبود ببخشيم، در حال حاضر 90 درصد آب در کشاورزي مصرف مي‌شود اين در حالي است که همه کمبودها با اتخاذ روش‌هاي مناسب و صرفه جويي 5 درصد آب مصرفي در کشاورزي برطرف مي‌شود، بهره وري در نان دومين موضوع است که بايد مورد توجه قرار گيرد، به رغم اصلاح قيمت‌ها ساليانه رقم قابل توجهي در اين حوزه اسراف مي‌شود.
وي بهره وري در انرژي را سومين موضوع قابل توجه دانست و اضافه کرد: رقم قابل توجهي در حوزه انرژي روزانه صرف مصارف داخلي مي‌شود و بهره وري در اين بخش يک بحث اساسي و جدي است.
معاون رئيس جمهور تصريح کرد: بهره وري در سرمايه هم از ديگر مسائلي است که بايد به آن توجه کرد و در نهايت بهره وري نيروي کار که توجه به آن ضروري است.
سلطاني فر اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه، گردشگري به عنوان يکي از 8 محور اصلي شناخته شده و امروز اين صنعت مورد تاکيد و تمرکز تمامي مسئولين عالي رتبه کشور است، براي اولين بار در تاريخ تمامي مسئولين کشور، مقام معظم رهبري، رئيس جمهور، وزرا و سران دو قوه به اين نتيجه رسيده‌اند که بايد از حوزه گردشگري که ما از آن به عنوان گنج پنهان ياد مي‌کنيم، استفاده مطلوب‌تري شود، گردشگري مي‌تواند محور اصلي خروج کشور از رکود اقتصادي باشد.
وي ادامه داد: امروز حوزه گردشگري در شرايط ويژه و خاصي قرار دارد، اتفاق نظر بين مسئولين، فضاي پس از تحريم، جنگ، درگيري و ناامني کشورهاي اطراف، و امنيت و جاذبه‌هاي گردشگري کشور ما، موجب شده است تا گردشگران فرهنگي تاريخي ايران را به عنوان مقصد گردشگري خود انتخاب کنند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: گردشگري در تقسيم بندي کلي 4 بخش است که زيرمجموعه‌هايي نيز دارد، گردشگري فرهنگي و تاريخي که بنا بر سابقه تاريخي بين 7 تا 11 هزار ساله کشورمان و وجود آثار و جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي، در اين بخش، ايران به شدت مورد توجه گردشگران است، دومين گروه گردشگران طبيعي شامل گردشگران کوهستان، جنگل، بوم گردي، روستاگردي و کويرنوردي هستند و با توجه به اينکه ايران داراي اقليم متنوعي است و در تمام ايام سال چهار فصل را دارد، در اين بخش هم مورد علاقه گردشگران قرار مي‌گيرد.
سلطاني فر افزود: دسته سوم گردشگران مذهبي هستند که براي زيارت بارگاه مقدس امام رضا (ع) در مشهد، بارگاه حضرت فاطمه معصومه (س) در شهر قم، بارگاه احمد بن موسي (شاهچراغ) در شيراز و آستان مقدس علي بن باقر (ع) در مشهد اردهال به عنوان چهار مکاني که سنديت قطعي دارند مورد توجه مسلمانان و به ويژه شيعيان است، در حال حاضر 50 درصد از گردشگران به قصد زيارت اين اماکن مقدس به ايران سفر مي‌کنند و اين يک ظرفيت بسيار خوب براي کشور ما است.
معاون رئيس جمهور گفت: گردشگران سلامت چهارمين دسته هستند، ايران به واسطه سرمايه گذاري‌هاي خوبي که در توسعه امکانات بهداشتي و درماني صورت گرفته است و به دليل توانمندي‌هاي بالاي پزشکان در انجام عمل جراحي قلب باز، اعمال زيبايي، پيوند اعضاء با کيفيت نزديک به کشورهاي اروپايي و هزينه اي برابر با يک پنجم، در اين بخش مورد توجه گردشگران و به ويژه اتباع کشورهاي همسايه قرار گرفته است، همچنين کارگروهي متشکل از وزارت امور خارجه، سازمان ميراث فرهنگي، سازمان نظام پزشکي و وزارت بهداشت و درمان، ساماندهي گروه‌هاي گردشگران سلامت را در دستور کار قرار داده است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به رشد گردشگران در دنيا، گفت: در 10 سال اول سند چشم انداز توسعه ما به اهداف خود در اين حوزه دست نيافته‌ايم و بايد به گونه اي برنامه ريزي کنيم که در 10 سال دوم اين عقب ماندگي جبران شود، ميزان رشد ما در اين حوزه بايد 3 برابر ميزان رشد دنيا باشد اين در حالي است که در 2 سال گذشته اين اتفاق افتاد، ميزان رشد گردشگري در دنيا سال گذشته 6/4 دهم درصد، در آسيا 5 درصد و در ايران 12 درصد بوده است.
معاون رئيس جمهور تصريح کرد: با رويکرد خوب دولت در حوزه تعامل با تمامي کشورها، در حوزه گردشگران ورودي جزء 50 کشور اول هستيم و بايد با سرمايه گذاري در اين حوزه و اجراي برنامه‌هاي گسترده به جمع 15 کشور نخست دنيا بپيونديم.
سلطاني فر ادامه داد: در حال حاضر برنامه ريزي‌هايي در ارتباط با رفع چالش‌ها صورت گرفته است، وضعيت گردشگران ورودي به کشورمان امروز شرايط خوبي دارد و ورود قطارهاي گردشگري به ايران مي‌آيند نشان دهنده امنيت کشور ما است.
وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه صدور ويزا، گفت: همه سفرا با درک واقعي که از اين ظرفيت دارند، همکاري خوبي دارند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ادامه به تعداد هتل‌هاي موجود در کشور اشاره کرد و گفت: براي ميزباني از 20 ميليون گردشگر ما به 400 هتل 4 و 5 ستاره نياز داريم اين در حالي است که 130 هتل با اين درجه در کشور وجود دارد و ما بايد 270 هتل به اين تعداد اضافه کنيم که در اين بخش نيازمند همکاري نظام بانکي هستيم.
معاون رئيس جمهور اضافه کرد: شهرهاي مشهد، کيش و سرعين از نظر تعداد هتل دچار کمبود نيستند اما در ساير نقاط در حوزه هتل، وضعيت بحراني وجود دارد و اوج اين مشکل در استان اصفهان است.
وي تصريح کرد: استفاده از اماکن تاريخي و فرهنگي و بهره برداري از اين فضاها به عنوان اماکن اقامتي و توريست پذير يکي از راهکارهايي است که مي‌توان مورد استفاده قرار داد.
سلطاني فر افزود: ساماندهي نظام حمل و نقل کشور از ديگر مواردي است که بايد به آن رسيدگي شود، همچنين در بخش نيروي انساني و ارتقاي کيفيت دفاتر اطلاع رساني نيازمند اقدامات جدي هستيم اين در حالي است که برنامه‌هايي در اين حوزه‌ها صورت گرفته است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همچنين به ساماندهي مکاني و زماني گردشگري داخلي اشاره کرد و افزود: ما در اين حوزه به دنبال ايجاد بسته‌هاي تشويقي هستيم براي بازنشستگان دستگاه‌هاي مختلف هستيم.
معاون رئيس جمهور تصريح کرد: گردشگري صنعت و رشته اي است با رويکرد و نگاه ويژه مسئولين عالي رتبه کشور را به خود معطوف داشته و نظام بانکي هم بايد به اين بخش کمک کند، گردشگري در آينده اقتصاد اين کشور پرتوجيه و سودده است و امروز بايد نگاهمان را به اين بخش متمرکز کنيم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن