تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820865257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستاوردهاي تحقيقاتي بخش کشاورزي در دولت يازدهم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۳۹ب.ظ)
دستاوردهاي تحقيقاتي بخش کشاورزي در دولت يازدهم موج - برخي از دستاوردهاي تحقيقاتي زير مجموعه‌هاي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي طي سال‌هاي 92 و 93 و در دولت يازدهم اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري موج، در حوزه معرفي ارقام زراعي، طي دو سال گذشته، رقم جو آبي به رخ براي کشت در مناطق معتدل کشور و مناسب براي توليد مالت، رقم جديد سويا موسوم به سامان، رقم جديد گندم آبي با نام چمران 2 براي کشت در اقليم گرم و خشک جنوب کشور، رقم کنجد هليل و هيبريد ذرت کرج 703 از سوي موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر معرفي شده است.
بنا بر اين گزارش، موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه بذر چغندر نيز در اين سال‌ها، رقم جديد منوژرم چغندر قند با نام اکباتان را معرفي کرده که متحمل به بيماري پوسيدگي ريز وکتونيايي ريشه و طوقه هست.
اين گزارش مي‌افزايد: رقم جديد نخود براي کشت پاييزه در مناطق سردسير ديم با نام ساران، رقم جديد گندم نان زمستانه با نام باران براي کشت در اقليم سرد و معتدل ديم کشور، رقم جديد گندم نان بهاره با نام قابوس براي کشت در اقليم گرمسير ديم کشور و رقم جديد جو با عنوان انصار براي کشت در ديم زارهاي مناطق سردکشور از دستاوردهاي موسسه تحقيقات ديم کشور به شمار مي‌رود.
بر پايه اين گزارش، موسسه تحقيقات گياه پزشکي کشور که وظيفه شناسايي و کنترل بيماري‌ها، آفات گياهي و علف‌هاي هرز و همچنين معرفي سموم با کيفيت و استاندارد را بر عهده دارد ظرف سال‌هاي 92 و 93 موفق به تهيه فرمولاسيون‌هاي نماتدکش از گياه زيتون تلخ به منظور کنترل نماتدهاي گره ريشه شده است.
اين موسسه همچنين سموم مناسب براي کنترل شيميايي، پسيل مرکبات، حشره کش جديد روي سوسک گرده خوار کلزا، گونه جديد سن براي ايران و گاز ازن براي کنترل آفات انباري خشکبار و 53 گونه زنبور از خانواده Pompilidae در ايران معرفي کرده است.
بر پايه اين گزارش، کنترل بيولوژيکي بيماري پوسيدگي بذر و مرگ گياهچه چغندر قند، توصيف سه گونه زنجره جديد براي دنيا و دستيابي به الگويي در مديريت حفاظت غير شيميايي از محصولات خيار، گوجه فرنگي و توت فرنگي زير پوشش از ديگر دستاوردهاي موسسه تحقيقات گياهپزشکي کشور به شمار مي‌رود.
از ديگر دستاوردهاي تحقيقاتي اين موسسه مي‌توان به معرفي چهارگونه جديد براي دنيا و گزارش 13 گونه شپشک گياهي جديد براي ايران، معرفي يک گونه جديد سفيد بالک براي دنيا و يک جنس و چهار گونه براي ايران، معرفي سه گونه جديد زنجرک براي جنوب شرق ايران، اطلس رنگي سياهک‌هاي ايران، کشف و نامگذاري گونه جديد قارچ، توليد کيت تشخيص مبتني بر واکنش لمپ براي شناسايي سريع قارچ عامل بيماري پژمردگي و رتيسيليومي زيتون و کنترل تلفيقي زنجرک خرما در استان‌هاي عمده توليد کننده اين محصول اشاره کرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي ايران طي مدت ياد شده موفقيت‌هايي را به دست آورده است که از آن جمله توليد تجاري و انتقال دانش فني توليد بتاکاروتن طبيعي، تهيه پروتکل کشت بافت خرما رقم مجول به روش جنين‌هاي غير جنسي، کيت تشخيص ناقلين بيماري نقص ايمني شديد مرکب در اسب‌هاي نژاد عرب، پروتکل ريز ازديادي گياه دارويي شمعداني معطر با استفاده از تکينيک کشت بافت گياهي، پروتکل توليد انبوه گياه دارويي زرين گياه با استفاده از تکنيک کشت بافت گياهي و پروتکل تکثير درون شيشه اي پايه پسته 1ucb را از ديگر دستاوردهاي اين موسسه نام مي‌برد.
اين گزارش مي‌افزايد: در حوزه شيلات، پرورش ماهي هامور در قفس‌هاي شناور، توليد دانش فني و اختراع دستگاه انتقال مرجان‌هاي دريايي، توليد پپتون از باقيمانده‌هاي ماهيان پرورشي و دريايي با استفاده از آنزيم‌هاي تجاري با هدف تهيه محيط کشت باکتريايي، کاربرد نگهدارنده هاي طبيعي رزماري و آويشن بر پايداري گوشت کپور نقره اي در شرايط انجام شده در کارنامه فعاليت‌هاي موسسه تحقيقات شيلات طي سال‌هاي 92 و 93 جاي داده است.
اين موسسه همچنين توانسته است به دانش فني بهبود و توسعه فرايند توليد خاويار با استفاده از تکنولوژي هردل و دانش فني بهبود بافت و قابليت پذيرش برگر ماهي کپور نقره اي، دانش فني توليد برگر تلفيقي از گوشت ماهي کيلکا و کپور نقره اي، دانش فني استفاده از جلبک‌هاي دريايي (Seaweeds) به عنوان غذاي ميگوي وانامي در عملکرد رشد و دانش فني توليد ميگوي عاري از بيماري خاص دست يابد.
اين گزارش مي‌افزايد: تقويت سيستم ايمني ماهي قزل آلا و مقاومت آن در برابر بيماري مهلک استرپتوکوکوزيس با استفاده از کاربرد گياهان دارويي، بررسي تأثير دو گياه سرخارگل و گون بر تقويت سيستم ايمني ماهي قزل آلا و مقاومت آن در برابر بيماري استربتوکوکوزيس و بررسي امکان پرورش فيل ماهي در قفس در سد ارسباران از ديگر فعاليت‌هاي شاخص موسسه تحقيقات شيلات است.
بنا بر اين گزارش، موسسه تحقيقات بين المللي تاسماهيان درياي خزر نيز که حفاظت از ذخاير ژنتيکي تاسماهيان درياي خزر و بهره برداري پايدار از آن‌ها و همچنين ايجاد بستر لازم براي معرفي توانمندي‌هاي علمي کشور در زمينه تاسماهيان از طريق همکاري‌ها و هماهنگي‌هاي ملي، منطقه اي و بين المللي به عنوان اهداف خود دنبال مي‌کند، طي مدت يادشده موفق به دستيابي فناوري تکثير مصنوعي و توليد بچه ماهي از تاسماهي ايراني و پرورش به عنوان گونه‌هاي حوضه جنوبي درياي خزر شده است.
فناوري توليد غذاي کنستانتره مخصوص ماهيان خاوياري در اوزان مختلف پرورش و تکثير خارج از فصل فيلماهي پرورش و توليد 10 هزار قطعه بچه فيلماهي از ديگر دستاوردهاي اين موسسه به شمار مي‌رود.
بر اساس اين گزارش، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخيز داري طي اين سال‌ها موفق به تعيين و معرفي مناسب‌ترين شاخص فرسايندگي باران در مناطق مختلف ايران، ساخت دستگاه مغزه گير رسوب دست نخورده از مصالح ريز دانه چسبنده، ساخت مدل تحقيقاتي آزمايشگاهي حوضچه استوانه اي شکل پرورش ماهي (قطر 53 متر) ساخت دستگاه مغزه گير Core Sampler رسوبات ريز دانه چسبنده، شود و در عين حال اطلس سيماي حوضه‌هاي آبخيز کشور (حوضه آبخيز ارس، انزلي و سفيد رود) را بازنگري، تکميل و منتشر کند.
اين گزارش مي‌افزايد: موسسه تحقيقات فني و مهندسي کشاورزي طي دو سال گذشته توانسته است عمر انباري گوجه فرنگي با استفاده از 1- متيل سيکلوپروپن را افزايش دهد و به دانش فني سيستم‌هاي آبگرمکن خورشيدي و انبار ذخيره انرژي گرمايي مربوطه ويژه گلخانه‌هاي خورشيدي و دانش فني گلخانه خورشيدي ملي دستيابد.
بنا بر اين گزارش، طراحي و ساخت ماشين هرس برگ سبز و ته برگ خرما، ساخت زيست پلاستيک از ضايعات سييب زميني و الياف خرما، ساخت يک گودال کن هيدروليکي براي کود دهي و بهبود نقوذ پذيري خاک در فضاي سبز شهري و باغات، طراحي و ساخت کمباين سه رديفه پنبه چين، سمپاشي نرخ متغير انژکتوري، سم‌پاش ميکروني خورشيدي و سامانه خورشيدي فراري دهنده پرندگان از ديگر دستاوردهاي اين موسسه است.
اين گزارش در ادامه به فعاليت‌هاي موسسه تحقيقات علوم دامي کشور اشاره مي‌کند و معرفي معادلات تخمين انرژي قابل متابوليسم مواد خوراکي دام و طيور ايران، برآورد انرژي قابل متابوليسم و خالص مواد خوراکي موجود در ايران بر اساس ترکيبات شيميايي و معادلات پيش بيني، دستيابي به فناوري مناسب عمل آوري کود مرغي به منظور توليد مکمل خوراک دام و بررسي اثر حفاظت کنندگي بر موم زنبور عسل (Propolis) بر سرطان معده در موش‌هاي صحرايي نر بالغ نژاد از به عنوان دستاوردهاي تحقيقاتي اين موسسه نام مي‌برد.
در ادامه اين گزارش آمده است: موسسه تحقيقات واکسن سرم سازي رازي نيز طي مدت ياد شده موفق به راه اندازي روش Mutiplex PCR براي شناسايي و افتراق Nosema apis و Nosema Ceranae عوامل ايجاد کننده Nosemesis در کلني‌هاي زنبور عسل، توليد نيمه صنعتي پلي والان آنتي سرم هاي شايع اشريشيا کلي در طيور (515-52-56-8) و بيان و تلخيص آنتي ژن نوترکيب 6-ESAT مايکو باکتريوم توبرکلوزيس شده است.
بر پايه اين گزارش، موسسه تحقيقات پسته به تکنيک توليد شکلات پسته و تهيه صابون آرايشي بهداشتي از روغن پسته دست يافته و موسسه تحقيقات خاک و آب موفق به اختراع کود آلي مايع نيتروژنه و همچنين موسسه تحقيقات مرکبات موفق به کنترل ريزش ميوه فندوقه پس از گلدهي رقم تامسون ناول با استفاده از قارچ کش هاي رايج در مازندران شده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن