تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804777996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير ارشاد خواستار برگزاري جشنواره بين المللي «شعر و ادب در شيراز» شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۴۵ق.ظ)
وزير ارشاد خواستار برگزاري جشنواره بين المللي «شعر و ادب در شيراز» شد موج-وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جوار آرامگاه خواجه اهل راز و برپايي آيين يادروز حافظ، خواستار برگزاري جشنواره سالانه يا دوسالانه بين المللي شعر و ادب در شيراز شد.
به گزارش خبرگزاري موج، علي جنتي در آيين ياد شده با بيان اينکه انتظار مي‌رود فارس و شيراز با همه ويژگي‌هاي شعري و ادبي در آينده اي نه چندان دور با تلاش مدير کل فرهنگ و ارشاد استان و حمايت استاندار فارس اين جشنواره را برگزار کند، عنوان کرد: با وجود رمز آلودي شعر و شخصيت حافظ تاکنون هيچ هنرمندي اعم از مجسمه ساز، نقاش يا پيکره تراشي نتوانسته است تمثيلي از اين شاعر بزرگ بسازد، لذا اميدوارم اين گره سخت هنري به زودي باز گشته و چهره اي از حافظ شيرازي دستمايه هنرمندان قرار گيرد.

حافظ آبرو و اعتبار تاريخ ادبيات ايران است
وي حافظ را حافظه تاريخي ما و آبرو و اعتبار تاريخ ادبيات ايران دانست و گفت: همچنان که ديگر مشاهير ادب و عرفان مايه افتخار اين سرزمين است.
جنتي شخصيت پر رمز و راز حافظ را حاوي هزاران نکته عنوان کرد و گشودن اين راز و رمز را در توان اديبان دانست و گفت: سخن گفتن از شگفتي‌هاي او سخت و دشوار است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي غزل حافظ را ماندگار و جاودانه عنوان کرد و گفت: اشعار حافظ همه از فصاحت، بلاغت و آرايه‌هاي ادبي پرباري برخوردار است و ديوان او تنها گنجينه اي ادبي نيست، بلکه دريايي مشحون از اخلاق و سير و سلوک عارفانه در قالب لفافه اي کنايي به شکلي زيبا و ساده است.
وي با اشاره به اين سروده حافظ که مي‌گويد شعر حافظ همه بيت الغزل معرفت است/ آفرين بر نفس دلکش و لطف بخش، بيان کرد: زبان حافظ همچنان که در اين شعر گنجانده شده ساده و آشناست که پيامي آسماني را پنداري از کهکشان‌ها به ما مي‌رساند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آثار حافظ را سرشار از روحيه اصلاح طلبي عنوان کرد و گفت: حافظ با بهره مندي از اين ويژگي گويي شيوه تاي تازه در نمايان سازي بداخلاقي‌ها و بد فهمي‌هاي زمانه خود برگزيده است.
جنتي، ادامه داد: ماندگاري شعر و شخصيت حافظ قابل تأمل است، زيرا بازگويي آن در اين روزها براي همه ادب دوستان شنيدني است.
وي رمزپردازي را يکي از زيبايي‌هاي شعر حافظ دانست و افزود: کاربرد وسيع ايهام شعر اين عارف را لذت بخش و رازناک کرده است. افزون بر اين، سنت شعر عرفاني حافظ در آشکار کردن رفتار ناپسند ناچار از استفاده از رمز و ايهام است. چراکه او در بيان رفتارهاي دوره خود ناچار به شرح طلبي و چندپهلويي است.

شرح طلبي شعر حافظ بي شباهت با آيه‌هاي قرآن نيست
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شرح طلبي شعر حافظ را بي شباهت با آيه‌هاي قرآن ندانست و گفت: شعر حافظ شعري برگرفته از قرآن و طالب تفسير است، از ويژگي‌هاي آن انتظار و طلب ظهور موعود است. از اين رو، آرمان مهدويت در سراسر شعر حافظ نهفته است.
وي به ايجاز و ژرف نگري شعر حافظ با بهره مندي از قرآن اشاره کرد و گفت: حسن استفاده از تناسب‌هاي لفظي و معنوي و اجزايي که در اين شعر آفريده کم نظير است.
جنتي شعر حافظ را به دليل خطوط افقي و عمودي غزل به منزله يک سمفوني دانست و ادامه داد: اگر کسي از مباحث ديني و تفاسير قرآني بهره برده باشد دريافت مي‌کند که شعر حافظ در بهره يابي از آيات قرآن استادي چيره دست است.
وي به اقتباس از قرآن به صورت مستقيم در اشعار حافظ اشاره کرد و گفت: حافظ گاه با درک بخشي از آيات قرآن به سخن خود شکوه و زيبايي بخشيده و گاه با آوردن لفظي يا ترکيبي از آيه‌هاي قرآن کريم چنان هوشمندانه در غزل نهفته مه آن آيه به ذهن هر مخاطبي متجلي و تداعي مي‌شود.
وزير فرهنگ و ارشاد مهارت حافظ در بکارگيري شاهد کلام خود ستود و گفت: بسياري از ابيات حافظ نزد اهل فضل و ادب آيه‌هاي قرآني را تداعي کرده است. او با بهره مندي از داستان‌ها و قصص قرآني انسان مسلمان را به تفکر و تأمل وا مي‌دارد.
جنتي با اشاره به اينکه شعر حافظ تأويل پذير و تفسير شدني است، عنوان کرد: آثار او به رويدادهايي اشاره دارد که ارادت به اولياء الله را تعبير مي‌کند. بدين شکل که وقتي از ديدن سرهاي بريده بي گناه سخن به ميان مي‌آورد اشاره به سرهاي بريده شهداي کربلا دارد يا آنجا که از شاه شمشاد قدان مي‌سرايد نيز به قمر بني هاشم (ع) اشاره کرده است.
وي اشعار ديوان حافظ را شگفت انگيز دانست و يادآور شد: غزل‌هاي حافظ لطيف، خوشخوان و تراش خورده در عين حال سرشار از کنايه و آرايه‌هاي تلميح گون است. با اين همه شعر او از شور سرشار و مناسبات وزن غزل‌هايش حساب شده است.
وزير فرهنگ و ارشاد با اشاره به اينکه از خلال شعر حافظ زلالي و فرزانگي مي طراود، افزود: ظرايف مضموني شعر حافظ ذوق زيباشناختي ما را ارضا مي‌کند و به جرات مي‌توان گفت جهان حافظ زير ربط با واقعيت و آکنده از تجربه روان شناختي است.
پس از سخنراني علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اجراي موسيقي با حضور استاد حسين عليزاده نيز در پايان آيين ياد روز حافظ برگزار شد.
اين در حالي است که روز گذشته نيز برنامه‌اي تحت عنوان «با همسايگان خواجه حافظ شيراز» برگزار شد که در آن خانواده‌هاي شعرايي که مقبره آن‌ها در جوار آرامگاه حافظ است مورد تجليل قرار گرفتند.
در ادامه برنامه‌هاي يادروز حافظ که امسال در قالب دهه فرهنگ قرار گرفته استاد غلامحسن اولاد نيز شعرخواني خود را ارائه کرد.
برنامه‌هاي يادروز حافظ که از 11 مهر آغاز شده با برگزاري آيين ويژه اي در 20 مهر به پايان رسيد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن