تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846049374




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افروغ: اهل فن باید در برابر کتابسازی ها افشاگری کنند/ برخی می خواهند تصویری متعالی از خاندان پهلوی به دست دهند


واضح آرشیو وب فارسی:ایبنا: خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- عماد افروغ، نویسنده، جامعه شناس و سیاستمدار ایرانی در مبحث مربوط به کتابسازی که ایبنا در حال پیگیری آن با نویسندگان و کارشناسان مختلف است، می گوید: اینکه برخی ها معتقدند کتاب باید شکل خاصی داشته باشد موافق نیستم و هر کس که در اثر خود حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد، کتاب محسوب می شود. به باور افروغ، اهل فن و کارشناسان وظیفه دارند در برابر جعلیات تاریخی و تحریفاتی که صورت می گیرند، مقابله کنند و برای آگاهی بخشی جامعه بکوشند. متن این گفت وگو را در ادامه بخوانید: جناب افروغ ارزیابی شما از پدیده کتابسازی تاریخی که امروزه در حال انجام است، چیست؟ اگرچه من با واژه «کتابسازی» چندان موافق نیستم اما به طور کلی، کتابسازی به معنای «جعل تاریخ» چیزی است که در جامعه ما در حال انجام است. نسبت دادن چیزی به گذشته (تاریخ) باید روشمند و قاعده مند باشد؛ یعنی کسی نمی تواند بدون ارائه سند و دلیل چیزهایی را به تاریخ نسبت دهد. بحث سر آن است که آنچه که رخ داده باید حتما درست منتقل شود. منتها این که منِ نوعی چه شرح و تحلیلی از این اتفاقاتِ رخ داده، به دست می دهم به تعریف من از تاریخ و رویکرد نظری ام برمی گردد که متاسفانه ما در این قضیه در ایران مشکل داریم. اگر ما مباحث هستی شناسانه و معرفت شناسانه درباره تاریخ را در نظر داشته باشیم، بالطبع در شرح وقایع تاریخی هم بازتاب ها و واکنش های آن را خواهیم دید و بهتر می توانیم وقایع گذشته را تفسیر و تحلیل کنیم. بنابراین ممکن است عده ای کتابسازی کنند و اتفاقاتی را به گذشته نسبت دهند که یا رخ نداده یا آنکه اتفاقات رخ داده را به طور کامل منتقل نکنند و برخورد گزینشی با حوادث کنند و یا یک شرح و تفسیری از گذشته ارائه دهند که هیچ مبنا و اساس روشنی نداشته باشد که این ها همه در قالب کتابسازی یا جعل تاریخ می گنجند. باید در تحلیل انضباط وجود داشته باشد. وقتی نویسنده ای می خواهد تحلیلی بر یک واقعه تاریخی به دست دهد باید دید این تحلیل بر چه مبنایی است؟ نظریه اش چیست؟ هر چیزی را نمی توان به هم ربط داد و از آن نتیجه گرفت. حداقل می بایست صورت و ماده استدلال معتبر و صحیح باشد. برخی ها برخی ها می گویند کتاب باید شکل خاصی داشته باشد تا عنوان کتاب بر آن اطلاق شود. نه این طور نیست؛ کما این که بهترین کتاب متقدم فلسفی را که من می شناسم کتاب «محاورات افلاطون» است که بر اساس گفت و گو (دیالوگ) نوشته شده است و در آن از هیچ رفرنسی هم استفاده نشده؛ و هر آنچه که می نوشته براساس تراوشات ذهنی و اندیشه های فکری وی بوده است می گویند کتاب باید شکل خاصی داشته باشد تا عنوان کتاب بر آن اطلاق شود. نه این طور نیست؛ کما این که بهترین کتاب متقدم فلسفی را که من می شناسم کتاب «محاورات افلاطون» است که بر اساس گفت وگو (دیالوگ) نوشته شده است و در آن از هیچ رفرنسی هم استفاده نشده؛ و هر آنچه که می نوشته براساس تراوشات ذهنی و اندیشه های فکری وی بوده است. پس نباید گفت که چون برخی کتاب ها رفرنس و منبع علمی خاصی ندارند کتابسازی هستند. متاسفانه چون در کشور ما نوعی نگرش فرمالیستی به همه چیز وجود دارد برخی کتاب ها را کتابسازی می پندارند. به نظر شما چه معیاری برای اعتبار و موجودیت یک نوشته باید باشد که سهم واقعی صاحب نوشته در خلق آن تلقی شود؟ هر آنچه که در یک کتاب مربوط به نظر و تراوشات ذهنی نویسنده باشد، بهترین اثر است. یعنی مولف چیزی در کتاب خود بنویسد که تماما اقوال و نقل قول های دیگران نباشد و چیزی از اندیشه های خود را به آن اضافه کرده باشد. بنابراین هرگونه نوآوری، نواندیشی، خلاقیت و حرف جدید چه در قالب گفت وگو، نوشتار، اظهار نظر، نقد، مصاحبه، شعر، خاطره و غیره همه ارزشمند هستند. بنابراین صرفا نباید «قالب»ی درست شود و گفته شود که حتما در آن قالب خاص کتاب نوشته شود. ارزش یک اثر به پرباربودن وجه اندیشگی یک نویسنده بازمی گردد. به عبارتی هرچه وجه اندیشگی یک نویسنده در یک اثر متبلورتر باشد، ارزشمندتر است. آیا این گونه کتابسازی ها می تواند تاثیرات سویی داشته باشد؟ پر واضح است مخاطب حرفه ای به دلیل تسلط خود تاثیرگذاری کمتری در این موضوع دارد و وظیفه داشته در برابر این جعلیات، مقاومت، افشاگری و آگاهی بخشی کند اما برای کسانی که حرفه ای و اهل فن نیستند بالطبع تاثیرات سویی دارد و باعث می شود جعل و تحریف های تاریخی نشت پیدا کند. از نظر شما راه حل این موضوع چیست؟ باید کسانی که تاریخ شناس هستند و تاریخ را صرفا نقل حوادث نمی دانند جواب این تحریف ها را بدهند و قرائت صحیح آن را منتقل کنند. چنانکه می بینیم برخی در داخل و خارج از کشور در کتاب هایشان سعی دارند تصویر غلطی از دوران پهلوی را به دست دهند که باید جلوی آنها را گرفت. البته در اینجا این سوال پیش می آید که چرا این جعلیات تشدید شده و آنهایی که تا دیروز فرصت و جرات ابراز وجود نداشند خیلی راحت در حال انجام چنین کاری هستند؟  برخی از پاسخ این سوال به نوع مواجهه ما در برخی اعتراضات مردمی برمی گردد که خوب نبود و باعث شد که دوباره این چهره های منسوخ تاریخی (رجال پهلوی) و کسانی که امتحان پس داده بودند و آبرویی نه برای خود و نه کشور گذاشته بودند، مطرح شوند. به دلیل برخوردهای غلط برخی از دولتمردان ما و عدم آگاهی بخشی های کافی ممکن است برخی از جوانان ما به این رجال تمایل نشان داده و فکر کنند که چه قهرمانانی از دست داده اند. کدام قهرمان؟ فردی که کشور را می فروشد؟  فردی که استقلال کشور را نمی فهمد؟ فردی که ما را با بحران هویت روبه رو و ما را از گذشته تاریخی مان منفک می کند، می توان او را قهرمان دانست؟ گاهی می بینیم سلطنت طلب ها بحث آزادی را مطرح می کنند و این برای من عجیب است که دیکتاتورها بحث آزادی را مطرح می کنند و آزادیخواه می شوند. با وجود این همه زندانی سیاسی و شکنجه در زمان حاکمیت آنها چطور می شود ادعای آزادیخواهی آنها را جدی گرفت و بر این وابستگی ها، زندانی ها و شکنجه ها خط بطلان کشید؟ چطور می شود اینها نادیده انگاشته شوند و جعلیات تاریخی جایگزین آن شود. این کتابسازی ها نوعی حربه اند و درصددند تا تصویری متعالی و مثبت از خاندان پهلوی به دست دهند و چهره انقلابی را که به زعم خود غربی ها، چند طبقاتی است را مخدوش و به نحو دیگری بازگو کنند. درباره دکتر باید کسانی که تاریخ شناس هستند و تاریخ را صرفا نقل حوادث نمی دانند جواب این تحریف ها را بدهند و قرائت صحیح آن را منتقل کنند. چنانکه می بینیم برخی در داخل و خارج از کشور در کتاب هایشان سعی دارند تصویر غلطی از دوران پهلوی را به دست دهند که باید جلوی آنها را گرفت. البته در اینجا این سوال پیش می آید که چرا این جعلیات تشدید شده و آنهایی که تا دیروز فرصت و جرات ابراز وجود نداشند خیلی راحت در حال انجام چنین کاری هستند عماد افروغ: عماد افروغ، متولد 1335 در شیراز و دارای دکترای جامعه شناسی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی در سال 1373 به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکترا شناخته شد. افروغ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بوده، همچنین از سال 1382 به عنوان مدیر گروه علم و دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعالیت می کند. وی در سمت رییس گروه جامعه شناسی دانشگاه باقرالعلوم در قم نیز مشغول به کار است. افروغ که نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس آن دوره بود، از منتقدان سیاسی به شمار می آید که پس از دو دوره نمایندگی و فعالیت سیاسی، گوشه نشینی اختیار کرد و به پژوهش های تئوریک روی آورد. از آثار وی می توان به «فضا و نابرابری اجتماعی»، «هویت ایرانی»، «فرهنگ شناسی و حقوق فرهنگی»، «اسلام و جهانی شدن»، «چالش های کنونی ایران»، «مناقشه حق و مصلحت و بن بست دانشجویی»، «گفتگو ابزار یا گفتمان»، «انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن»، «ما قال و من قال»، «توحیدگرایی و صلح» و «فریادهای خاموش (روزنگاشت تنهایی)» اشاره کرد. * در این باره بخوانید: رضا مرادی غیاث آبادی: تمایلات فاشیستی و آریاگرایی در کتابسازی های تاریخ باستان مشهود است شروین وکیلی: کتابسازی های تاریخ باستان بخشی از شارلاتانیسمِ دوران ماست عسکر بهرامی: پژوهش صورت گیرد کتابسازی رنگ می بازد/ هزار باده ناخورده در رگ تاک است داریوش احمدی: بیشترین شمار کتابسازی ها به تاریخ ایران باستان اختصاص دارد کلثوم غضنفری: بزرگنمایی یا تخریب شخصیت های تاریخ باستانی ایران به کتابسازی منجر می شود اصغر محمودآبادی: تاریخ محل داستان سرایی و کتابسازی نیست/ اغلب نویسندگان غربی از منابع تاریخی نادرست سیراب می شوند محمدتقی ایمان پور: اعمال دیدگاه های سیاسی از دلایل کتابسازی و تاریخ نگاری غیر علمی است محمود جعفری دهقی: «کتابسازی» نوعی بیماری فرهنگی است/ بزرگنمایی پادشاهان باستان مختص به ایران نیست بهمن نامورمطلق: نقد، نقش مهمی در پالایش کتاب دارد/ آمیخته شدن مطالعات اسطوره ای با کتابسازی مهرداد ملک زاده: بازار کتاب تاریخ باستان جولانگاه کتابسازها شده است/ کتابسازهای نسل جدید مثل میکروب ها خود را ارتقا داده اند! ناصر صدقی: کتابسازی در تاریخ میانه ایران نیز رواج داشت/ نفرینی که گذشتگان برای انتحال آثارشان می کردند علی عادلفر: هیچ دوره تاریخی مصون از کتابسازی نیست/ آتش سردی که به فرهنگ حمله ور می شود بنفشه حجازی: سرقت محتوا بیشتر از کتابسازی ما را تهدید می کند/ 30 سال کتابسازی کرده ام! سید صادق سجادی: دانشگاه ها از بزرگترین مقصران کتابسازی هستند/ کتابسازها و اشتباهات تاریخی کتابسازی؛ ظاهری گول زنک و باطنی معیوب/ یادداشت مهرداد ملک زاده اکبر ایرانی: نقد جدی، موثرترین راهکار کنترل کتابسازی است/ در دولت نهم و دهم کتابسازی گسترش یافت محمود دلفانی: «نبود روش شناسی» در تاریخ نگاری ریشه کتابسازی است/ اندیشه سوزی با کتابسازی قاسم تبریزی: نویسندگان بازاری جاعلان تاریخند/ جعل خاطرات خاندان پهلوی از مصادیق فعل حرام است کتابسازان و توهم فضل و دانش/ یادداشت حبیب اله اسماعیلی علیرضا کمری: زنگ خطر حراج علم چه موقع به گوش می رسد؟/ ناشران کاسب کار و نویسنده های دنبال نان و آب رضا دهقانی: قهرمان پروری و روایت حوادث تاریخی بزرگترین آفت علم تاریخ است/ کتابسازی و ثبت لحظات شیرین تاریخی جواد منصوری: کتابسازی از دوران رضاشاه شروع شد/ ضعف تاریخ نویسی معاصر در نبود ویراستاران علمی فواد پورآرین: کتابسازی با لعاب سیاست آمیخته شده است/ ناسیونالیسم رضاخانی در لوای کتابسازی شهرام یوسفی فر: کتابسازی مانند بساز و بفروشی در بازار مسکن است/کتاب های رنگارنگ تاریخی به دانش مخاطب نمی افزاید صفاءالدین تبرائیان: کتابسازی موجب رشد تاریخ پفکی شده است!/ تاریخ، حیاط خلوت کسی نیست انتشار خاطرات بی شناسنامه و سواری کتابسازان بر این موج/ یادداشت هدایت الله بهبودی


سه شنبه ، ۲۱مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایبنا]
[مشاهده در: www.ibna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن