تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813370745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مباهله؛ روز میدان داری حقانیت قلب های آل کسا در برابر دنیای کفر


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه فعالیت های قرآنی: بیست وچهارم ذی الحجه، روز مباهله پیامبر اسلام(ص) با نصارای نجران؛ روزی که اسلام ناب با تمام حقیقتش، رو در روی تمام کفر و شرک ایستاد و یقین قلب های آل کسا، میدان دار این عرصه گشت.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مباهله از ماده «بَهْل» گرفته شده و «بَهْل» در لغت عرب به معنای «رها کردن» است و در اصطلاح به این معناست که هر گاه دو نفر بعد از بحث های منطقی و استدلال های عقلی و برهان های روشن، نتوانستند یکدیگر را قانع کنند، هر کدام در حق دیگری نفرین می کند و چنین می گوید: «اگر من بر حق هستم و تو خلاف می گویی به مجازات الهی گرفتار شوی» و دیگری هم همین را تکرار می کند، به چنین کاری با حصول شرائطش «مباهله» می گویند. ارتباط معنای لغوی و اصطلاحی مباهله ارتباط معنای لغوی واصطلاحی «مباهله» با یکدیگر روشن است؛ زیرا در مباهله شخصی که مدعی است حق می گوید طرف دیگر را رها می کند و امر او را به خداوند محول و واگذار می نماید خداوند در آیه 61 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ؛ پس هرکس در این(باره) پس از دانشى که تو را (حاصل) آمده، با تو محاجه کند، بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم». مباهله داستان فضیلت اهل بیت (ع) است بیست وچهارم ذی الحجه، روز مباهله پیامبر اسلام(ص) با نصارای نجران؛ روزی که اسلام ناب با تمام حقیقتش، رو در روی تمام کفر و شرک ایستاد و یقین قلب های آل کسا، میدان دار این عرصه گشت، مباهله یعنی واقعیت اسلام؛ دینی که دو رویِ درخشان دارد: آنجا که مردمان، حق پذیر باشند و قلب ها در مسیر حقیقت طلبی، دلیل و حجت قاطع اقامه می کند و آنجا که لجاجت و تاریکی در سینه ها لانه کند، در مقابل انحراف و پلیدی قد علم می کند. مباهله، داستان فضیلت اهل بیت رسول خدا است؛ آنجا که خدا فرمان داد تنها زنان و فرزندان و جان هایتان را به میدان بیاورید؛ رسول خدا(ص) تنها فاطمه(س)، حسن، حسین و علی(ع) را همراه آورد، مباهله، مایه مباهات مسلمین است، داستان عظمت دینی است که در قلب های مسلمانان به بار خواهد نشست. قوام و اساس دین اسلام به خاطر همین پنج نفر است وگرنه پیامبر(ص) می توانست شخصاً نفرین کند و اهل بیتش را با خودش نیاورد، ولی این اقدام نشان داد که اهل بیت پیامبر(ص)، هم گام و همراه او برای رسیدن به حق هستند و همواره آماده استقبال از مرگ در را حقانیت اسلام، پس مباهله را باید شکوه اسلام دانست که خداوند آن را به عنوان کامل ترین دین برای بشر پسندیده است. مراد از مباهله ظاهر شدن اثر خارجی نفرین است از آنجا که مباهله، به عنوان آخرین حربه پیامبر(ص)، پس از اثر نکردن منطق و استدلال مورد استفاده قرار گرفته، بنابراین منظور آن ظاهر شدن اثر خارجی نفرین است؛ نه یک نفرین ساده بی اثر، پیشنهاد مباهله را کسی می دهد که بر حقانیت خود پافشاری داشته باشد و در این واقعه، پیامبر(ص) بود که مباهله را طرح کرد. آیه مباهله، مقام نبوت و رسالت پیامبر(ص) را هم به روشنی اثبات می کند؛ زیرا کسانی که حاضر نشدند با او مباهله کنند، یقین کردند که او فرستاده خداست، زن و مرد، در مسئله دین و دیانت دوشادوش همدیگر هستند(ابناءنا، نساءنا و انفسنا در آیه مباهله اشاره به این مسئله دارد)، آخرین برگ برنده مؤمن واقعی دعاست، استدلال را باید پاسخ داد؛ ولی مجادله و لجاجت را باید سرکوب کرد، اگر محکم بایستیم، دشمن به دلیل باطل بودنش، عقب نشینی می کند. علامه حسن زاده آملی، احیاگر مباهله یکی از علمایی که در سایه علم و عمل به این مرحله رسیده علامه حسن زاده آملی است، او در مقابل کسانی که مدعی هستند نظم سوره ها و یا برخی از آیات قرآن کریم به هم خورده و این قرآن فعلی، همان قرآن زمان پیامبر اکرم (ص) نیست و استدلال های موجود را نمی پذیرند، ایستاده و آنها را دعوت به مباهله کرده است. این علامه بزرگوار حقانیت کلمه به کلمه قرآن کریم و تفکر عدم تحریف پذیری آن را (حتی جا به جا نشدن یک آیه ) با صراحت اعلام می کند و از دشمنان اسلام و قرآن دعوت به مباهله می نماید، اما آیا از مخالفان و دشمنان قرآن کریم کسی هست که به این ندا پاسخ مثبت دهد؟ ما مفتخریم که پیروان آخرین پیامبریم؛ آخرین پیامبر(ص) که رحمة للعالمین است و مبنای باورهایش حکمت است و موعظه حسنه و جدال احسن، ما مفتخریم که پیروان حق و حقیقت و راستی شده ایم، با مناظره دل هایمان نخواهد لرزید، ما مفتخریم که منادی منطق و اخلاق و عدالت بوده ایم در تاریخ اگر دروغ ببافند علیه ما و اگر تهمت بزنند به عقیده ما، یقینمان محکم تر از آن است که بترسیم از محکوم شدن. تاریخ هنوز شکوه روز مباهله را بر صفحه دلش تازه می بیند زیرا امروز هم اسلام، ایستاده است برای محکِ حقیقت، برای آنکه چهره درخشان و منطق بی مانندش، حریفان پرادعا و جاهلان لجوج را از عرصه خارج کند و نسیم جان بخش ایمان را در هوایِ دم کرده فرقه های منحرف بپراکند. خبرنگار: مهسا شمس کلائی


پنجشنبه ، ۱۶مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن