تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805557199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سخنان شنيدني زاکاني درباره بررسي برجام در کميسيون؛ برخي مي‌خواهند در اين مملکت ديکتاتوري راه بياندازند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ مهر ۱۳۹۴ (۱۲:۴۹ب.ظ)
سخنان شنيدني زاکاني درباره بررسي برجام در کميسيون؛ برخي مي‌خواهند در اين مملکت ديکتاتوري راه بياندازند موج-رئيس کميسيون برجام مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که ادعاي برخي درباره اين کميسيون پايه منطقي نداشت، اظهار کرد: مي‌خواهند در اين مملکت ديکتاتوري راه بياندازند.
به گزارش خبرگزاري موج، عليرضا زاکاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام در جمع خبرنگاران، با اشاره به مسائل رخداده داده و برخي اختلاف نظرها در کميسيون ويژه برجام گفت: از همان زمان که انتخابات هيات رئيسه کميسيون به نتيجه رسيد،‌ نظرات متفاوت بود؛ اولاً خيلي تلاش شد که بنده رئيس اين کميسيون نباشم و حتي پيام دادند که رئيس از ما باشد و پس از آن هر کدام از سمت‌ها مانند نايب رئيس را مي‌توانيد خودتان انتخاب کنيد.
وي ادامه داد: ولي بنده که تا قبل از اين براي هيچ سمتي در مجلس معمولاً کانديدا نبودم به جهت حساسيت موضوع ايستادگي کردم.
زاکاني تصريح کرد: پس از انتخاب هيات رئيسه ـ آقايان حقيقت پور، نبويان، نجابت، نقوي حسيني، احمدي و بنده ـ براي ورود به کار نيز با نظرات متفاوتي مواجه بوديم که چطور آن را آغاز کنيم؛ در اين ميان برخي شروع کردند به ارائه پيشنهادات اجرايي که افراد مختلفي را دعوت کنيم.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با بيان اينکه تاکيد من اين بود که ابتدا بايد نحوه کار خود را معين کنيم و با برنامه جلو برويم، اظهار داشت: هم اکنون نيز معتقدم بيش از 90 درصد کار با برنامه مصوب اوليه جمع جلو رفته است.
وي افزود: با پيشنهاد آقاي پزشکيان، ‌ابتدا قرار شد يک متدلوژي يا روش کار را طراحي کنيم و قرار شد براي جلسه بعد چند سند را توليد کنيم؛ يکي، سند روش کار باشد و سند دوم آئين نامه باشد که مسووليت‌ها را معين کند و سند سوم، سند انعکاس اقدامات ما يا همان سند رسانه اي کردن فعاليت‌هاي ما باشد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام تصريح کرد: بنده از آقاي پزشکيان در کميسيون درخواست کردم که مسووليت تهيه سند روش کار را برعهده بگيرند و بقيه اسناد را من تهيه کنم و مهم‌ترين بخش کار نيز همان روش کار ما بود.
زاکاني با اشاره به تأخير در تهيه سند روش کار کميسيون گفت: فرداي آن روز آقاي پزشکيان را در صحن مجلس ديدم و يادآوري کردم که روش کار را به من بدهند ولي هرچه گذشت از ارائه روش کار از طرف آقاي پزشکيان خبري نشد؛ لذا من خودم روش کار را نوشتم و در تاريخ سوم شهريور، آن را پس از بحث در کميسيون به تصويب رسانديم، در جلسه آخر(شنبه يازدهم مهر) هم من اين مورد را به هر يک از اعضايي که اعتراض مي‌کردند يادآوري کردم که قرار بود فلان کار را انجام دهيد که انجام نداديد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با بيان اين که در اين سند همه جزئيات و موارد از جمله اين که در هفت گام و چند مرحله کار کميسيون دنبال شود وجود داشت، تصريح کرد: همه تصميمات بر طبق اين سند بود الا اينکه خلاف آن را در صحن يا هيات رئيسه کميسيون به اقتضاء با رأي جمع تصميم گيري مي‌کرديم و لذا بنده هرگز تصميم فردي نگرفتم.
وي ادمه داد: مثلاً يکبار قرار بود آقاي عراقچي دعوت شود که بعداً هيات رئيسه با پيشنهاد اعضا ايشان را چهار بار دعوت کرد و در همين ميان در طول مدت سه يا چهار هفته فرصتي که داشتيم سه چهار جلسه هيات رئيسه کميسيون تشکيل شد.
زاکاني در با اشاره به شبهه‌هاي مطرح شده مبني بر اينکه گزارش نهايي کميسيون ويژه بررسي برجام در خارج از کميسيون نوشته شده است، ضمن رد اين موضوع گفت: طبق سند روش کار در دبيرخانه کميسيون به ازاي هر کميته، يک دانشجوي دکترا زير نظر رئيس کميسيون، مستندات را جمع آوري و دسته بندي مي‌کرد و در کنار آن، اين مساله را نيز دنبال مي‌کرديم که تمام فايل‌هاي صوتي جلسات استماع کميسيون پياده سازي شود؛ چون براي ما همه اين‌ها سند بود و بايد در گزارش نهايي استفاده مي‌شد که اين کار هم انجام شد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام اضافه کرد: از روز اول به موازات تشکيل جلسات، اعضاي دبيرخانه ـ که اکثرشان کارمند مجلس بودند ـ زير نظر خود بنده به تهيه و آماده سازي مطالب مورد نياز گزارش نهايي پرداختند؛ روش کار نيز به اين صورت بود که يک بانک اطلاعاتي تشکيل شده بود و شبکه اي بر روي سرور در مجلس (براي صيانت از اطلاعات محرمانه) شکل گرفته بود و کار پياده سازي آنچه در کميسيون گذشته بود به صورت يک کار سيستمي انجام شد.
زاکاني با تاکيد بر اين که گزارش‌هاي کميسيون از صفر تا صد آن، مصوبه جمع اعضا کميسيون است، اظهار داشت: روزي که ما مي‌خواستيم براي بازديد از فردو برويم من اين متن آئين نامه را نوشتم و بين اعضا تقسيم کردم و گفتم بخوانيد و اگر ايرادي داشت مطرح کنيد و اين آيين نامه از روز چهارشنبه تا شنبه در اختيار اعضا بود تا در مورد آن اظهار نظر کنند که نهايتاً مد نظر قرار گرفت.
وي با بيان اين که برخي دوستان به دليل اين که معمولاً کارهاي غير سيستمي کرده‌اند، کار سيستمي را برنمي‌تابند، افزود: اين مشکل از خود آن‌هاست و براي هر يک از مواردي که برخي اعضا مانند آقاي پزشکيان اشکال مي‌گرفتند به صورت مستند از آيين نامه‌ روش کار، پاسخ داده مي‌شد.
زاکاني با اشاره موضوع «کميته محور» بودن گزارش نهايي کميسيون ويژه برجام گفت: 5 کميته (حقوقي، سياسي اجتماعي، فني هسته اي، امنيتي دفاعي و اقتصادي) براي بررسي برجام ذيل کميسيون تشکيل شد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام ادامه داد: براي تنظيم گزارش نهايي در کميسيون چند پيشنهاد مطرح شد، ‌اول اينکه هر آنچه در کميسيون گذشته است را بدون قضاوت پياده سازي کنيم و به مجلس ارائه کنيم که اين پيشنهاد رأي نياورد و اساساً معني نداشت که کميسيون فقط ضبط صوت باشد و داوري نکند؛ البته برخي از دوستان معترض هم نظرشان همين بود.
وي افزود: پيشنهاد دوم اين بود که کميته‌ها موضوع خود را بررسي کنند و به صحن بياورند و البته هر نماينده عضو کميسيون نيز حق اظهار نظر داشته باشد؛ مثلاً در گزارش کميته دفاعي امنيتي که بنده عضو آن کميته نبودم حق اظهار نظر و ارائه پيشنهاد داشته باشم.
زاکاني اظهار داشت: پيشنهاد سوم اين بود که ما 65 سؤال خود را ـ که از دولت و کارشناسان مختلف پرسيديم ـ محور قرار دهيم و پاسخ آن‌ها را جمع بندي و گزارش کنيم (20 سؤال فني و 45 سؤال غيرفني شامل 5 سؤال سياسي کلان و 40 سؤال هم راجع به تحريم‌ها و حقوقي و ...) براي استخراج سؤالات هم جلسات متعددي برگزار شد و از نظرات بسياري از متخصصان از جمله کارشناسان مرکز پژوهش‌ها استفاده شد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با اشاره به پيشنهاد يکي از اعضاي کميسيون مبني بر کميته محور بودن گزارش نهايي، افزود: آقاي بذرپاش يک پيشنهادي مطرح کرد که رأي آورد و نهايتاً قرار شد گزارش نهايي کميسيون هم با اولويت «کميته محور» بودن باشد و بعد هم از ظرفيت «سؤالات و پاسخ‌ها» توسط اعضاء کميسيون نيز استفاده شود که اين پيشنهاد تصويب شد.
زاکاني در ادامه تصريح کرد: اين ادعا که قرار بوده هرآنچه کميته‌ها مي‌آورند عيناً بدون کم و کاست در گزارش نهايي منعکس شود کاملاً نادرست است، چرا که هم پاسخ سؤالات و هم نظرات و پيشنهادات ساير اعضاي کميسيون هم بايد در نظر گرفته مي‌شد.
وي اشاره به اعتراض برخي اعضاي کميسيون مبني بر اينکه بايد نظرات کميته‌ها را بدون تغيير در کنار هم چينش کرده و به عنوان گزارش ارائه داد، اظهار داشت: اين دوستان دقت نمي‌کردند که هر يک از گزارش‌ها با يک ادبيات متفاوتي نوشته شده است و حتماً بايد کار يکپارچه سازي انجام مي‌شد؛ جالب اينکه برخي از اين افراد بطور کلي از برجام دفاع مي‌کردند و ورود تخصصي به کميته‌ها نداشتند وبه مباحث را فني بحث نمي‌کردند بلکه سياسي بحث مي‌کردند.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام تصريح کرد: برخي از اين افراد مي‌گفتند اگر بخواهد گزارش هم تهيه شود 4 تا 6 ماه زمان مي‌برد و حتي برخي اعضا مي‌گفتند اصلاً گزارش ندهيم و فقط چند توصيه به صحن ارائه کنيم!
زاکاني افزود: از اين 5 کميته براي 4 کميته مسوول انتخاب شد ولي کميته اقتصادي تا روز آخر مسوول نداشت، چون قرار گذاشته بوديم بنده به همراه آقايان نجابت، بذرپاش در هيات رئيسه حضور يابيم و آقايان تاجگردون و پزشکيان هم بيايند تا رئيس کميته اقتصادي را انتخاب کنيم؛ ما حاضر شديم اما آن‌ها در آن موقع به دفتر آقاي ابوترابي فرد در هيات رئيسه مجلس رفته و جلسه گذاشته بودند.
وي ادامه داد: در جلسه کميسيون براي مباحث اقتصادي، ابتدا آقاي تاجگردون متن خود را خواند و بعد بنده از آقاي بذرپاش خواستم او هم گزارش خود را ارائه کند و بعد خواهش کردم ـ چون با او تعارف نداشتم ـ پاي تابلو برود و نظرات دوستان را بنويسد تا بعد همه ببينند و جمع بندي کنيم.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام تصريح کرد: آقاي تاجگردون جلسه را بدون اينکه چيزي بگويد ترک کرد و بعداً دوستان گفتند معترض بوده که چرا او را پاي تابلو نفرستادم! بعداً به دوستان کميسيون گفتم چون اولاً با بذرپاش تعارف نداشتم و مي‌دانستم ناراحت نمي‌شود و ثانياً اگر مبنا رياست کميته باشد، کميته اقتصادي رئيس نداشت و علتش اين بود که شما سر قرار تعيين مسوول کميته نيامديد و رفته بوديد دفتر آقاي ابوترابي و برخلاف کار جمعي از ابتدا عليه کميسيون کار باندي و گروهي کنيد.
زاکاني افزود: در همان جلسه آقاي ابوترابي فرد گفت که من هماهنگ نکردم و خود دوستان آمدند و خواستند بنشينيم تا براي چگونگي دفاع از دولت در صحن کميسيون تقسيم کار کنيم و من هم قبول کردم و البته ايشان با اعتراض شديد گفت توطئه اي در کار نبوده است و از بنده ناراحت شد که من نيز به آقاي ابوترابي فرد گفتم که از نظر من اين کار شما نادرست بوده است هر حرفي داريد بياييد داخل کميسيون بزنيد.
وي در ادامه اظهار داشت: همانطور که گفتم در مسير بررسي برجام، تعداد 65 سؤال از منابع مختلف همچون دولت، اساتيد دانشگاه و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها استخراج شد که اساساً قرار نبود در اختيار کميته‌ها قرار بگيرد و يک مسيري بود که بنا بود براي اطمينان از دقت و کار تخصصي مکمل کار کميته‌ها باشد؛ در ادامه ما سؤالات تنظيمي را به سازمان انرژي اتمي و وزارت امور خارجه ارائه کرديم که سازمان پاسخ داد اما حتي يک پاسخ سؤال يا سند هم وزارت امورخارجه در اختيار ما قرار نداد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با اشاره به عدم همراهي وزارت امور خارجه اعلام نظر درباره سؤالات گفت: آقاي قشقاوي يک بار تماس گرفتند و به شوخي گفتند که تو خيلي موضوع را جدي گرفته اي و مساله برجام حل شده است، ولي من پاسخ دادم نه اينگونه نيست و کار بسيار جدي است.
زاکاني با اشاره فعاليت‌هاي دبيرخانه کميسيون اظهار داشت: پس از فعال کردن دبيرخانه، شروع به تدوين کرديم و پايه و بنيان را موارد گردآوري شده و بررسي شده قرار داديم و در مورد آن به بحث و بررسي پرداختيم و هيچ چيزي هم بدون نظر بنده مستند و تدوين نشد.
وي با بيان اينکه آقاي لاريجاني اصرار داشتند که گزارش سريع‌تر تهيه شود و چندبار تلفني و حضوري اعلام کردند که سريع‌تر کار را تحويل دهيد، افزود: بنده چند شب تا صبح کار کردم و همه مطالب را (گزارش کميته‌ها، نظرات مهمانان کميسيون، پاسخ سؤالات و گزارش پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها و نقطه نظرات صاحب نظران) خواندم، دسته بندي کردم و کار کردم تا پيش نويس گزارش به شکلي اصولي و تنظيم شده با توجه به موارد مصوب شده در روش کار تهيه و به صحن کميسيون براي تصويب نهايي ارائه شود و اگر اعتراضي هم هست به کم کاري و انجام مسووليت برخي دوستان است؛ البته منتي نيست اما بنده چند برابر برخي دوستان کميسيون وقت گذاشتم و مطلب خواندم و نوشتم و با استادان و کارشناسان تماس گرفتم.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با تاکيد بر اينکه ادعاهاي هيچ يک از اين افراد معترض پايه منطقي نداشت، گفت: ما چهارشنبه گذشته (هفتم مهر) متن اوليه پيش نويس گزارش را خوانديم که تا قبل از آن اين دوستان باور نمي‌کردند در خارج از جلسات رسمي کميسيون چه زحمتي بر دوش اين دبيرخانه است که دائم در حال کارکردن و پياده سازي موارد عنوان شده در جلسات کميسيون هستند.
وي افزود: ظهر چهارشنبه هم پيش نويس اوليه گزارش در اختيار 9 نفر از اعضاي حاضر در کميسيون قرار گرفت؛ بقيه اعضا عليرغم اعلام قبلي به جلسه نيامده بودند ولي آن را داديم دبيرخانه تا به همه بدهند که به دست اکثرشان رسيد و در دو روز باقي مانده تا روز شنبه نيز من با افراد بسياري از جمله استادان دانشگاه ساعت‌ها وقت گذاشتم تا اين پيش نويس گزارش قوام بيشتري پيدا کرد.
زاکاني ادامه داد: در صبح روز شنبه يازدهم مهر همه آمده بودند جز آقايان ابوترابي و نقوي حسيني که به علت حضور در مراسم استقبال از شهداي منا با تأخير آمدند؛ در همان جلسه متن جديد را دوباره ارائه کرديم و پس از ارائه گزارش در کميسيون اعتراض هماهنگ اين سه چهار نفر به پيش نويس گزارش آغاز شد که اين گزارش‌ها براي کميته ما نيست و چنين و چنان است.
وي افزود: اين اعتراضات در حالي بود که در گزارش ما موارد اعلامي کميته‌ها را ـ در قالب منسجم و مورد به مورد با ادبيات يکسان شده ـ آورده بوديم (گزارشات 4 و 5 صفحه اي به يک يا دو صفحه تبديل شده بود) ولي برخي از اين دوستان حتي يکبار آن را نخوانده بودند و هر کس هر نقدي کرد به آن پاسخ مستدل از روش کار دادم که آقاي پزشکيان گفت هرچه مي گوييم جواب مي‌دهي و من عرض کردم من جواب نمي‌دهم آيين نامه مصوب خودتان پاسخ مي‌دهد که ايشان ناراحت شد و جلسه را ترک کرد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام ادامه داد: در پاسخ به اعتراض آقاي تاج گردون و اتهام اين که شما متن آقاي جليلي را براي تصويب آورده‌ايد گفتم مگر شما نگفتيد مهم‌ترين بخش اقتصادي و تحريم سوئيفت است؟ که وي تأييد کرد و در ادامه پرسيدم توضيح آقاي جليلي در اين بخش چه بود؟ چيزي نگفت. گفتم گزارش آقاي جليلي اين بود که تحريم سوئيفت 8 سال ديگر برداشته مي شود، اما بنده در پيش نويس گزارش آورده‌ام سوئيفت روز اجراي برجام از بانک مرکزي برداشته مي‌شود پس همه حرف هاي شما زير سؤال رفت؛ البته ايشان پاسخي نداد و جلسه را ترک کرد.
زاکاني با بيان اينکه پيش نويس گزارش کاملاً براساس آنچه کميته‌ها داده بودند و نيز آنچه از جلسات کميسيون استخراج و پياده سازي شده بود تنظيم شده بود، گفت: تمام موارد و طبق زمان بندي و در 7 گام آماده سازي شده بود و طبق روش کاري که خود اعضا کميسيون مصوب کرده بودند تنظيم شده بود؛ جنس بعضي از مطالب هم مثل نکات کميته امنيتي دفاعي از جنس پيشنهاد بود که گفتم در آخر گزارش مي‌آوريم و آقايان بروجردي و حقيقت پور شهادت خواهند داد که برخي پيشنهادات آخر گزارش مربوط به کميته ايشان بود.
وي ادامه داد: به آقاي منصوري آراني هم که اعتراض کرد برخي از مطالب پيش نويس را ايشان نداده است و ديگران نوشته‌اند، گفتم اولاً قرار نبود گزارش فقط کميته محور باشد بلکه سؤال محور هم بود و پاسخ سؤالات (از جمله پاسخ سازمان انرژي اتمي) نيز در پيش نويس آورده شده است؛ ثانياً هرچه فکر مي‌کنيد اضافه است به عنوان پيشنهاد ساير اعضاي کميسيون نگاه کنيد که طبق روش کار هيچ ايرادي ندارد و ثالثاً اين تنها يک پيش نويس است و هرچه مي‌خواهيد با استدلال حذف، اضافه يا اصلاح کنيد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با اشاره به اختلاف پيش آمده تنظيم گزارش نهايي، افزود: حتي رأي گيري کردم که روي اين متن جلو برويم يا نه که رأي آورد مبنا همين باشد. متاسفانه آقاي منصوري هم جوابي نداشت و جلسه را ترک کرد.
زاکاني با بيان اينکه من نمي‌دانم اعتراض کنوني برخي افراد به روند تصويب گزارش در کميسيون چيست؟ گفت: آيا اين دوستان به دستورالعمل‌هايي که خودشان در کميسيون تصويب کردند اعتراض دارند؟! همه حرف هاي اين افراد، جواب دارد و نشان مي‌دهد اين‌ها مي‌خواهند در اين مملکت ديکتاتوري راه بياندازند؛ من گفتم اگر شما بخواهيد اين کار را بکنيد من به همه مردم خواهم گفت شما چه مي‌خواهيد بکنيد و نخواهم گذاشت حق شهدا و حضرت آقا ضايع شود.
وي با تاکيد بر اينکه به دوستان گفتم اگر حرفي داريد مستدل و منطقي ارائه کنيد و جمع تصميم بگيرد،‌ افزود: من خطاب به اين دوستان گفتم که مشکل شما اين است که در استدلال، منطق و حرف کم آورده‌ايد و مي‌خواهيد کميسيون را به هم بزنيد که به لطف خدا ما اجازه چنين کاري را نخواهيم داد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام اظهار داشت: آقاي کوثري سؤال جالبي از اين دوستان پرسيد که اگر يکي از خود شما الان رئيس کميسيون شده بود اينگونه برخورد مي‌کرديد و به آقاي بروجردي گفت اين همه سال شما رئيس کميسيون امنيت هستيد و ما در بسياري موارد نظر متفاوت با شما داشتيم، ايا اينگونه برخورد کرديم که شما چنين مي‌کنيد؟! يا آقاي بذرپاش به آقاي ابوترابي گفته بود مگر نه اين است که متن پيش نويس طرح دوفوريتي را آقاي لاريجاني نوشته و همه ما شش نفر (از دو فراکسيون) پذيرفتيم با اشکالات متعدد آن روي پيش نويس نظر دهيم و اصلاح کنيم؟!
زاکاني با درباره روند تصويب گزارش کميسيون ويژه بررسي برجام نيز گفت: ابتدا براي کل مقدمه رأي گيري کرديم و اصلاحات مدنظر دوستان اعمال شد؛ بعد هر بند را تک تک مي‌خواندم و اگر پيشنهادي بود مطرح و يک مخالف و يک موافق صحبت و سپس رأي گيري مي‌شد و در آخر هر بخش (مثلاً حقوقي) هم براي کل بندهاي آن بخش دوباره رأي گيري مي‌کرديم.
وي ادامه داد: در برخي موارد تصويب با اجماع بود و برخي موارد نيز فقط يک يا دو مخالف داشت، ضمن اينکه تا اذان مغرب حاضرين جلسه 12 نفر بودند که ابتدا آقاي زاهدي ساعت شش و نيم بعلت جلسه هيات امنا و سپس آقاي نبويان ساعت 8 شب به دليل مشکلي که پيش آمد رفتند که اتفاقاً هر دو با ما هم نظر بودند و گفتند به ديگر اعضا وکالت مي‌دهند که بنده قبول نکردم و رأي وکالتي را نپذيرفتم.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام افزود: در برخي از بندها نظرات دوستان معترضي چون آقايان ابوترابي، بروجردي و حقيقت پور که مشارکت فعال هم داشتند تصويب شد که يکي دو بار کل يک بند را حذف کردند، حتي به پيشنهاد آقاي حقيقت پور کل بخش «راهبردي» گزارش حذف شد و مواردي از آن به بخش سياسي گزارش منتقل شد.
زاکاني اظهار داشت: همه اين مراحل رأي گيري به دقت تا قبل از بخش آخر يعني پيشنهادات ادامه يافت و پس از آن دوباره براي محکم کاري يک دور براي همه موارد قبلي رأي گيري صورت گرفت که تصويب شد و فقط در اين مرحله آخر بود که رأي‌ها 6 به 4 بود؛ همينجا هم بود که اعضا به هيئت رئيسه کميسيون براي يکپارچه سازي نهايي گزارش و تنظيم بخش پيشنهادات سياسي (چون بخش پيشنهادات فرهنگي با اعتراض آقايان حقيقت پور و بروجردي کلاً حذف شده بود) اختيار دادند.
وي ادامه داد: جالب است که بدانيد نظرات آقاي منصوري آراني هم پس از اصلاح ادبيات غير حرفه ايش که سبب مزاح در هيات رئيسه شد با تنظيم مجدد در قالب دو بند بخش سياسي به تصويب هيات رئيسه رسيد و اضافه شد و من از ايشان خواهش مي‌کنم حتماً گزارش پيشنهادشان به کميسيون را ـ که اصرار مي‌کردند عيناً در گزارش نهايي آورده شود ـ منتشر کنند يا به ما اجازه دهند منتشر کنيم تا مردم بخوانند و قضاوت کنند.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام ادامه داد: کار هيات رئيسه کميسيون تا ساعت يازده شب به درازا کشيد و در اين ميان کار مهمي که انجام شد اين بود که يکي از اعضاي دبيرخانه همزمان با جلسه تغييرات تصويب شده را همانجا در فايل گزارش در رايانه اعمال مي‌کرد و تغييرات مفصل چاپ، خوانده و تأييد مي‌شد تا زمان از دست نرود و بتوانيم گزارش را به صحن علني روز يکشنبه برسانيم.
زاکاني با بيان اينکه وقتي گزارش به صحن علني آمد، هيچ بازخورد منفي در صحن نداشت گفت: هر کس آن را مي‌خواند به قوام آن اذعان داشت و حرف ما اين بود که در گزارش ما ابتدا با متن اسناد برجام و قطعنامه کار داريم؛ بعد از متن عقل جمعي و استنباط و رأي و سپس هر کجا ابهام داشتيم بين آمريکايي‌ها و دولت وظيفه داريم و حتماً بايد به گفته دولتي‌ها نگاه کنيم و بپذيريم، اما برخي دوستان کميسيون مي‌گفتند فقط با گفته دولتي‌ها قضاوت کنيد و به متن برجام کاري نداشته باشيم که در اين صورت بايد پرسيد اصلاً چرا کميسيون تشکيل شد؟!
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با اشاره به دعوت دبيرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي به کميسيون اظهار داشت: در قضيه دعوت از آقاي آمانو به ما گفتند شما مي‌خواهيد از آمانو سند محرمانه بگيريد که من گفتم اصلاً آمانو را قبول ندارم و به تيم خودمان اعتماد دارم؛ بلکه مي‌خواهيم از آمانو حساب بکشيم و الحمدلله آن جلسه هم مايه آبروي همه مجلس شد و عزيزان وزارت خارجه و سازمان انرژي اتمي بعد از جلسه از کميسيون تشکر کردند.
وي با تاکيد بر اينکه کميسيون براي تک تک موارد مانند اقتصاد يا حقوق با اساتيد مشورت کرده تا مشکل فني نداشته باشد، تصريح کرد: ما براي بند بند آن عقل جمعي و نظر دانشگاهيان را به کار گرفته‌ايم و اين کاري که بايد خود تيم مذاکره کننده انجام مي‌داد و بسياري از حقوق دانان ـ که دعوتشان کرده بوديم ـ مي‌گفتند چرا تيم مذاکره کننده تا به حال ما را دعوت نکردند و درباره اين موارد با ما مشورت نکردند؟
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با تاکيد بر ابزار خوشحالي اساتيد دانشگاهي دعوت شده به کميسيون ويژه از اين اقدام صحيح، اظهار داشت: 30 نفر «استاد تمام» از مهم‌ترين دانشگاه صنعتي کشور متني را تهيه کردند که در آن به اين اشاره کردند که اين بخش کاربرد دوگانه برجام چه اثراتي بر صنعت و بويژه بخش دفاعي کشور خواهد گذاشت که اين‌ها نزد کميسيون موجود است و مگر ما مي‌توانيم نظر اين افراد را ناديده بگيريم؟!
زاکاني ادامه داد: در دو جلسه اولي که دوستان دولت ديدند کميسيون روي بيداري اسلامي حساس است و آمدند و گفتند اين کار [برجام] بيداري اسلامي را در منطقه تقويت مي‌کند؛ بعد سردار وحيدي به نمايندگي از ستاد کل نيروهاي مسلح آمدند و در جلسه اي که فايل محرمانه مهمي ارائه کرد به طور منطقي و استدلالي آن را رد کرد و گفت اين ادعاها بي اساس است و اگر محدوديت‌هاي تسليحاتي را دولت اجرا کند موقعيت ما در منطقه لطمه مي‌بيند.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام افزود: شخص آقاي شمخاني در جلسه ما گفت برجام نه فتح الفتوح است نه جام زهر؛ آيا مي‌توان اين حرف‌ها را در گزارش تأثير نداد؟! يا در مورد موشک‌هاي بالستيک آقاي ابوترابي فرد مي‌گفتند که همين که ما بگوييم موشک‌هاي ما براي هسته اي طراحي نشده کافي است، ولي دوستان ديگر سند ارائه کردند که برخي موشک‌هاي ما مانند شهاب و سجيل از نظر سازمان ملل جزء اين موارد قرار مي‌گيرد.
وي ادامه داد: علاوه بر اينکه دو روز بعد از توافق برجام، نماينده آمريکا در سازمان ملل سند MTCR را ثبت کرده که بين 34 کشور در حوزه موشکي بوده است و در قطعنامه 2231 به آن ارجاع داده‌اند و موشک‌هاي با برد 300 کيلومتر ما را شامل مي‌شود ولي عزيزاني در کميسيون دقت فني نمي‌کردند و بر کلي گويي خود و خوش بيني اصرار داشتند و حالا همين دوستان رفته‌اند بيانيه داده و 165 مورد دستاورد ـ بدون ذکر حتي يک ايراد به برجام ـ ارائه کرده‌اند
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با بيان اينکه با تمام مسائل پيش آمده سعي کرديم سندي کارشناسي، علمي، منصفانه و فني ارائه کنيم افزود: حال قضاوت با ديگران و کارشناسان است ولي ما سعي کرديم کاري با دقت بالا و کمترين خطا داشته باشيم.
وي با اشاره به طرح دو فوريتي «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام» از سوي برخي نمايندگان گفت: من به آقاي لاريجاني و آقاي ابوترابي گفتم اين طرح اشکال دارد و يک خلاء تحقيق و توسعه داشت؛ راجع به تحريم و حذف امکانات خودمان هم اشکال داشت و آن را مطرح کردم و گفتم که شما بايد نظارت کميسيون برجام را هم در نظر داشته باشيد.
زاکاني ادامه داد: اين‌ها مي‌خواستند چهارشنبه اين طرح را به صحن بياورند، قرار شد من با آقاي زارعي صحبت کنم آقاي زارعي گفتند ما خودمان طرح داريم؛ در نهايت صبح ساعت 8:30 با آقاي لاريجاني جلسه گذاشتيم و 7 تا 8 نفر رفتيم با ايشان صحبت کرديم. آقايان نقوي حسيني، حداد عادل،‌ زارعي، ‌دهقان، بذرپاش، بنده و نبويان و جلالي و لاريجاني در اين جلسه بودند که قرار شد 3 نفر انتخاب شوند و اين چند طرح را با هم يکي کنند.
وي افزود: آقاي حداد گفتند شما متولي اين سمت باش، آقاي جلالي هم که متولي آن سمت است و کار را به جمع بندي برسانيد؛ فرداي آن روز (در روز پنجشنبه) ما قرار گذاشتيم و روي کليات بحث کرديم که اصولمان در نوشتن طرح چه باشد در اين جلسه آقايان بروجردي، جلالي و حقيقت پور از رهروان بودند و آقايان زارعي، بذرپاش و بنده هم از اصولگرايان، البته آقاي توکلي نيز حاضر بودند. بعد در بندهاي اول بوديم که بنده بعلت مسافرت عذر خواهي کردم و رفتم و قرار جمعه را نيز به علت کار کردن روي گزارش برجام به جلسه دوستان نرسيدم لذا جمعه هم نرفتم.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام ادامه داد: روز شنبه قرار ساعت 6:30 صبح دفتر آقاي لاريجاني دعوت شديم که بعد گفتند ساعت 2 بعداز ظهر با آقاي لاريجاني جلسه است؛ در 2-3 بند بحث شد، اختلافاتي وجود داشت و ساعت 3 و نيم بنا شد من و آقاي بروجردي به جلسه کميسيون برويم تا کار گزارش پيش برود و آقاي بذرپاش و حقيقت پور با آقاي لاريجاني و زارعي و توکلي و جلالي بمانند و به نتيجه برسند.
وي ادام داد: ما نيز البته يک سري پيشنهاداتي داشتيم که بعداً متوجه شدم آقاي لاريجاني آن‌ها را نپذيرفتند و وتو کردند؛ بعد که آقايان از جلسه با آقاي لاريجاني بيرون آمدند و طرح را که ديدم، گفتم اين بيشتر شبيه بيانيه و شعار است و ما آن طرح را امضا نکرديم که بعداً آقاي جلالي گفتند زيرتوافق زده‌ايم و ما فقط به رسم احترام خلاف کار دوستان موضع نگرفيتم تا در جزئيات موارد را اصلاح کنيم تا دودستگي در مجلس نشود.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با اشاره به مطرح شدن اين طرح دوفوريتي در صحن مجلس گفت: آقاي لاريجاني به عنوان آخرين موافق در مورد آن صحبت کردند ولي طرح دو فوريتي رأي نياورد (5 رأي کم آورد) و معلوم شد 16 نفر رأي ندادند که 8 نفر از فراکسيون رهروان هستند (آقاي جهانگيري، ابوترابي و دستغيب هم رأي نداده بودند) بعد آن‌ها اعتراض کردند که ما رأي نداديم و دستگاه خراب بود؛ ولي مقررات اجازه رأي گيري دوباره نمي‌داد.
زاکاني افزود: دوباره يک فوريتي را مطرح کردند و آن طرح رأي آورد بعد از اين رأي آوردن يک فوريت طرح هم حق و هم عرف و هم بررسي تخصصي مجلس حکم مي‌کرد که آن را به کميسيون تخصصي آن که برجام است ارائه کنند اما طرح به کميسيون امنيت ارجاع شد.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با بيان اينکه به نظر مي‌رسد اين کار با دقت نظر مدنظر رهبري که گفته بودند کار براي تصويب يا عدم تصويب در مجراي قانوني آن با دقت بررسي شود مغايرت دارد، گفت: آيا دقت نظر در کميسيون امنيت رقم مي‌خورد که تنها شش نفرشان عضو کميسيون برجام بودند و 48 ساعت بيشتر وقت نگذاشتند يا در کميسيون برجام که بيش از 40 روز تمام وقت روي بند بند و کلمه کلمه اسناد کار کرده بودند و 170 ساعت جلسه و بازديد داشتند؟! آقاي لاريجاني ـ که در مجلس از خواسته دفتر رهبري سخن گفت و براي طرح دوفوريتي مدنظرش مايه گذاشت ـ بايد پاسخ دهد که ارجاع طرح به کدام کميسيون آن دقت نظر مورد مطالبه رهبري را تأمين مي‌کرد.
وي با تاکيد بر اينکه برجام يک سند است که مجلس مي‌تواند چندين کار را درباره آن انجام دهد؛ افزود: برجام يک سندي است که يا بايد رد کنيم يا تأييد کنيم؛ نکته بعدي اينکه براي آن بيانيه تفسيري بدهيم يعني بگوئيم از برجام اين را مي‌فهميم. کار بعدي اينکه آن را مشروط کنيم يعني بگوئيم اجازه مي‌دهيم با شرايطي دولت حق دارد آن را اجرا کند؛ و اقدام بعدي اينکه اگر اشکال آن قابل اصلاح نباشد، ما در مجلس کليات آن را تصويب کنيم اما مبتني بر ماده 177 آئين نامه به اشکالات آن رأي ندهيم و براي اصلاح به دولت برود و برگردد که نيازمند مذاکره مجدد خواهد بود و مدل آخر هم سکوت است که چون کشور در قبال آن تعهد دارد سکوت پذيرفتني نيست.
زاکاني در ادامه اظهار داشت: اکنون بخشي مهم از کار کميسيون ويژه يعني همين گزارش انجام شده است ولي کار کميسيون پايان نيافته است چرا که بايد گزارش تفصيلي همراه با مستندات آن هم تنظيم کنيم که بالغ بر صدها صفحه سند و گزارش خواهد بود.
وي تصريح کرد: اکنون بحمدالله گزارش اوليه کميسيون منتشر شده و دستمايه تصميم مجلس قرار گرفته است ما به نمايندگان گزارش داده‌ايم تا با توجه به اين گزارش ما تصميم بگيرند؛ در پيشنهاد آن نيز آورده‌ايم که برجام براي تصميم گيري نيازمند لايحه و طرح است که منظريم تا هفته بعد ببينيم چه مي‌شود.
رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام با تاکيد بر اين که نکته مسلم اين است که يک تفاوت اساسي بين مجلس ايران و کنگره آمريکا در اين باره وجود دارد خاطرنشان کرد: کنگره آمريکا اگر نمي‌توانست نظري خلاف برجام بدهد اجرايي مي‌شد که فعلاً اين گونه شده است؛ اما مجلس ايران قبلاً سال 84 اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي را ـ که پايه بحث‌هاي نظارتي برجام است ـ ممنوع کرده است و اگر تا 26 مهر مصوبه اي نداشته باشد عملاً اجراي برجام ممکن نخواهد بود چون در ژنو گفته و توافق کرده بودند يا همه يا هيچ.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن