واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مزدک فیضنیا در نشست خبری:
پاسخگوی عدم حضور خبرنگاران در بیینال ونیز نیستیم/«صادق خرازی» به جمع حامیان پیوست
یکی از نمایشگاهگردانهای غرفه ایران در بیینال ونیز گفت: نگاه کردن از زاویه داخلی و قراردادن مرزها و حکمها به این رویداد، زاویه اشتباهی است و باید از زاویه خارجی نیز به آن نگاه کرد.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، مزدک فیضنیا نماینده بنیاد فیضنیا در غرفه بیینال ونیز و یکی از نمایشگاهگردانهای غرفه ایران در بیینال ونیز، در نشست خبری دستاوردهای این بیینال که امروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، اظهار داشت: این دوره از بیینال مورد توجه خاص رسانهها قرار گرفت که تاکنون چنین توجه رسانهای به این رویداد نشده بود که رسانهها به نقاط قوت و ضعف بیینال پرداختند. وی ادامه داد: ایران در این رویداد برای اولین بار بود که به این سطح از مدیریت رسیده بود، من هم ماه آگوست را در ونیز بودم و توانستم تمام آرشیو بیینال ونیز را نگاه کنم. نماینده بنیاد فیضنیا در بیینال ونیز بیان داشت: حضور مخاطبان یکی از دستاوردهای این اتفاق بود که روزانه 200 نفر از غرفه ایران بازدید میکردند و پیشبینی میشود تعداد این بازدید کنندگان تا پایان دوره به 50 هزار نفر برسد. وی درخصوص محل غرفه ایران، گفت: غرفه ایران از فرودگاه ونیز دومین ایستگاه بود که به فاصله 5 دقیقه فاصله داشته و از نظر موقعیت جغرافیایی این غرفه موقعیت استراتژیکی دارد؛ حتی مخاطبان فقط برای دیدن غرفه ایران به این محل میآمدند چون غرفههای دیگر در فاصله دورتری از ما قرار دارند. فیضنیا یادآور شد: بازخورد مخاطبان از این رویداد خوب بوده و ستارههای عرصه هنر ایرانی و غیر ایرانی حضور داشتند؛ زمانی که «پرویز تناولی» به دیدن غرفه ایران آمد از وی درباره بازخورد مخاطبان پرسیدم که وی گفت کم پیش میآید که مخاطبان اینگونه از غرفه ایران استقبال کرده باشند. وی خاطرنشان کرد: غرفه ایران تنها غرفهای بود که پرونده جنبی نیز برای آن تعریف کردیم، یکی بحث معماری بود که از اول بیینال شروع شد و فرهنگ ایرانی در این بحث نشان دادیم و تنها غرفهای بودیم که بخشی را به اسم بچهها اختصاص دادیم و میخواستیم برای بچههای ونیز، فرهنگ ایرانی را معرفی کنیم. فیضنیا در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر انتخاب آثار هنرمندان گفت: در بیینال ونیز هنرمندان امروز و دیروز، مدرن و زنده و مرده مهم نبوده بلکه پروژهای است که المانهایی را ارائه دادیم تا ما را به اهدافمان برساند. وی یادآور شد: نگاه کردن از زاویه داخلی و قراردادن مرزها و حکمها، زاویه اشتباهی است و باید از زاویه خارجی نیز به این رویداد نگاه کرد. فیضنیا در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر حمایت «صادق خرازی» از بیینال ونیز، گفت: ما روشن و شفاف حامیان مادی و معنوی این رویداد را معرفی میکنیم و وی از ما به واسطه وزنه فرهنگی سیاسی در رایزنیها حمایت کرده است. حتی پروژه بعدی ما در سال 2016 راجع به زیباییشناسیها و قرآن است که از در این رابطه نیز جلسهای داریم. وی در ادامه ضمن انتقاد از این سؤال، گفت: نمیدانم چرا سریع میخواهید نگاه سیاسی به این موضوع داشته باشید؛ حمایت صادق خرازی به خاطر وزنه فرهنگیاش بوده است. فیضنیا در پاسخ به این سوال که چرا کاتالوگ این رویداد در اختیار خبرنگاران و مخاطبان ایرانی قرار نگرفت، گفت: قبل از انتشار کاتالوگ، ما صفحاتی از آن را در اینترنت دیدیم و به نظرم کسی نیست که این کاتالوگ را ندیده باشد؛ در ونیز که خیلیها این کاتالوگ را دیدهاند و امیدواریم تا 10 روز آینده این کاتالوگها نیز به ایران آمده و در اختیار مخاطبان قرار گیرد. وی درخصوص عدم حضور خبرنگاران ایرانی در این رویداد گفت: در رابطه با حضور خبرنگاران ما پاسخگو نیستیم و میتوان از مسئولین دولتی و موزه هنرهای معاصر پرسید البته بنده دیدم که خبرنگارانی اقدام به دریافت ویزا کردهاند. فیضنیا یادآور شد: زمانی که آقای جنتی وزیر ارشاد به غرفه ایران در بیینال ونیز آمد به وی گفتم با بال شکسته پر گشودن هنر است؛ ما تنها پاویلیونی بودیم که برای ارسال پول و خیلی دیگر از مسائل به دلیل تحریمها با مشکل مواجه بودیم. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه از نظر برخی از منتقدین و هنرمندان، آثار ارائه شده در بیینال ونیز نمیتوانست معرف فرهنگ ایرانی و جمهوری اسلامی ایران باشد، گفت: ما از نظر بازخورد مخاطبان توانستیم معرف فرهنگ ایران باشیم، به عنوان مثال هنرمند عراقی به اسم وفا در نیویورک زندگی میکند، اثری ارائه داد با عنوان سقوط صدام که در واقع این دستاورد غرفه جمهوری اسلامی ایران میتواند باشد و دستاورد بزرگی است. انتهای پیام/ج
94/07/20 - 14:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]