محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831439920
پیام آیت الله جوادی آملی به همایش تمدن نوین اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:خبرنامه دانشجویان ایران: خبرنامه دانشجویان ایران: آیت الله جوادی آملی به مناسبت برگزاری همایش ملی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد پیامی صادر کردند. به گزارش «روابط عمومی» دانشگاه شاهد، متن پیام بیدن شرح می باشد: أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین سیّما خاتم الأنبیاء و خاتم الأوصیاء(علیهما آلاف التحیة و الثناء) بهم نتولّی و من أعدائهم نتبرّیء الی الله.» مقدم شما فرهخیتگان و دانشوران حوزوی و دانشگاهی را گرامی می داریم، از همه اندیشمندانی که با ارائه مقالت یا ایراد مقال بر وزن علمی این همایش افزودند حق شناسی می کنیم، از برگزارکنندگان این همایش به نام تمدّن نوین اسلامی سپاسگزاریم، از خدای سبحان مسئلت می کنیم سعی همگان را بلیغ بدارد و مشکور خود قرار دهد! به همگان پاداش دنیا و آخرت مرحمت کند! تمدن اسلامی را در مشترکات بین انسان و فرشته باید جستجو کرد، انسان یک سلسله مشترکاتی با حیوان دارد که همایش های ویژه ای در این راستا تشکیل می شود به عنوان تشخیص بیماری های مشترک بین انسان و دام که جوابگوی بسیاری از این مسایل, آزمایشگاه موش است؛ اما در تبیین تمدّن اسلامی باید کنگره و همایشی داشته باشیم که بیانگر مشترکات انسان و فرشته است. انسان و فرشته در بسیاری از مسایل شرکت دارند که برجسته ترین آنها سه اصل معروف جهان دانی و جهان داری و جهان آرایی است؛ فرشتگان به تعلیم الهی جهان را خوب می شناسند، در صیانت جهان جزء مدبّرات امرند، در آرایش جهان جزء تزیین کنندگان صحنه گیتی و ماورای طبیعت هستند. انسان از آن جهت که با فرشتگان در آن اصول مشترک است یک جهان دان خوبی است, یک جهان دار خوبی است, یک جهان آرای خوبی است. از وجود مبارک امام صادق(علیه السلام) رسیده است که تمدّن اسلامی مرهون سه عنصر اصیل علمی و دینی است: «لَا یَسْتَغْنِی أَهْلُ کُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلَاثَةٍ یَفْزَعُ إِلَیْهِمْ فِی أَمْرِ دُنْیَاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِکَ کَانُوا هَمَجا»، سه عنصر اصلی است که هیچ ملت متمدّنی از آنها بی نیاز نیست و اگر ملتی فاقد آنها بود، زندگی او زندگی همج و حیوانی است، زندگی معقول و مقبولی نخواهد داشت: «فَقِیهٍ عَالِمٍ وَرَعٍ وَ أَمِیرٍ خَیِّرٍ مُطَاعٍ وَ طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة»، داشتن حوزه های علمی و دانشگاه های علمی که مردان متفکّرِ متفقّهِ وارسته تربیت می کند و پزشکان حاذق, امین و باتجربه و موثّق تربیت کند که بیماری های ظاهری را تشخیص بدهند و داشتن نیروی نظامی و انتظامی که حریم کشور را حفظ کند، نه به بیگانه تجاوز کند, نه اجازه دهد بیگانه به حریم کشور او تجاوز کند، داشتن این سه عنصر اصلی، نشانه? تمدّن یک ملت است که نه به بیگانه حمله می کند, نه اجازه می دهد که بیگانه به مردم آنها بتازد. جهل علمی و جهالت عملی را با داشتن علم و اخلاق از بین می برد و سعی می کند عاقلانه به سر ببرد, این درباره حیات معنوی و تمدّن معنوی یک ملت. درباره حیات ظاهری و تمدّن ظاهری آن ملت هم امام صادق(سلام الله علیه) چنین فرمود: «لَا تَطِیبُ السُّکْنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ الْهَوَاءِ الطَّیِّبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ» ؛ یعنی زندگی چه در شهر, چه در روستا وقتی گواراست که با این اصول سه گانه همراه باشد: یکی داشتن هوای سالم و محیط سالم و منزّه از آلودگی, دوم داشتن سرزمین حاصلخیز, سوم داشتن آب فراوان که جامعه را از نیازمندی به غیر برهاند. مستحضرید که ادبیات قرآنی یک ادبیات شسته و رقیق و ظریف و مهندسی شده است، برخی از ادبیات خام است, برخی از ادبیات پخته است, اگر یک کارگر یا بنّای عادی بخواهد دیواری را بچیند، همان سنگ هایی که از زیر خاک درآورده یا از دل کوه درآورده، مقداری اطراف این سنگ را با همان ابزار بنّایی که دارد، اصلاح می کند، همان سنگ را با همان سطح تسطیح نشده میان دیوار می گذارد؛ ولی یک مهندس یا معمار این سنگ را؛ نظیر سنگ مَرمَر ایتالیا صاف می کند، تمام فراز و شکستگی های آن را برطرف می کند, پَستی و بلندی های آن را و ناصافی های آن را صاف می کند، به صورت یک صفحه بلورین لطیف درمی آورد، آن را تحویل بنّا می دهد. این صافکاری یک مهندس باعث می شود که آن دیوار ظریف تر و محکم تر چیده شود و می ماند. ادبیات هم چنین است، برخی ها این لغات را بدون صاف کردن با همان برجستگی ها و ناصافی به کار می برند، ولی قرآن کریم ادبیات شسته و رُفته ای دارد، مثل اینکه سنگ ها را به صورت یک تابلوی زرّین درمی آورد و صاف و شفاف می کند. برای تأمین اقتصاد و بیان اقتصاد کسی که توانمند است که غنی است, کسی که ناتوان است، تهیدست است، نمی گوید او فاقد است، ندارد، می گوید او فقیر است؛ فقیر به معنای ندار نیست. فقیر، یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است. برای تبیین اهمیّت اقتصاد بیان قرآن کریم این است، ملتی که جیبش تهی است و دستش تهی است و خالی است، این مانند انسان ویلچری است که ستون فقرات او شکسته است، قدرت قیام ندارد, قدرت مقاومت ندارد، ملت تهیدست مقاوم نخواهد بود، چه اینکه ملت تهیدست اهل تملّق و چاپلوسی است؛ لذا قرآن کریم از کسی که ندارد به عنوان ذی املاق یاد می کند: ?لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ? املاق؛ یعنی تملّق؛ یعنی چاپلوسی کردن؛ یعنی کوتاه آمدن؛ یعنی تملّق گویی و مانند آن. کسی که تهیدست است و تهی کیف و جیب است، اهل تملّق خواهد بود، تعبیر قرآن از ملّت ندار به عنوان اهل املاق است: ?لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ?، بنابراین ملتی می تواند مقاوم باشد و روی پای خود بایستد که دارای اقتصاد مقاوم باشد، ملّتی از حیات طَرْفی می بندد و زنده است که بتواند جهان دان و جهان دار و جهان آرا باشد، اینها مشترکات بین انسان و فرشته است که تمدّن را اینها می سازند. مطلب دیگر آن است که بهره برداری از نظام برای حفظ حیات است نه برای از بین بردن حیات. تعبیر قرآن کریم این است که اگر کسی یک نفر را از بین ببرد، گویا جامعه را یا همه مردم را از بین برد؛ یعنی برای انسانیّت انسان حرمتی قائل نشد. قرآن کریم نمونه ای از حُکّام و سلاطین و حکمرانان الهی را مطرح می کند که همه آنها با داشتن قوی ترین امکانات سعی کردند کاری نکنند که خونی ریخته شود: یکی جریان داوُد پیامبر است که رهبری انقلاب را به عهده گرفت بر اساس ?قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ?؛ اما امکاناتی خدا به او داد که قوی ترین آنها همان ?وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدیدَ? بود که آهن خام و سرد در دست داوُد پیامبر، همچون موم نرم می شد؛ اما او از این قدرت الهی سوء استفاده نکرد، از این آهن, شمشیر و دشنه و تیر و نیزه و خنجر نساخت، بلکه سلاح دفاعی بافت که فرمود: ?وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ? این برای آن است که به ما نشان بدهد از قدرت جهانی برای حفظ حیات و حفظ وحدت و حفظ صلح و آرامش باید استفاده کرد و همچنین سلیمان بن داوُد(سلام الله علیهما) او حکومت تشکیل داد و مهم ترین قدرتی که ذات اقدس الهی در اختیارش قرار داد، این بود که همه جن و انس را از طرفی سلسله جبال و مانند آن را برای داود و سلیمان(سلام الله علیهما) مسخّر کرد؛ اما با همه امکانات که فرمود: ?وَ أَسَلْنا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ? ما برای سلیمان(سلام الله علیه) مس را، مثل چشمه آب، روان ساختیم آن حضرت با چنین امکاناتی، هرگز از مس به عنوان ابزار کشتار جمعی چیزی استفاده نکرد، فقط ابزار عادی و سودمند و مفید ساخت، دیگ ساخت, دیگ بر ساخت و مانند آن که ?وَ أَسَلْنا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ?؛ یعنی ما چشمه مس را برای او روان ساختیم؛ یعنی معدن مس را، مثل چشمه آب روان ساختیم، او همه بهره ها را می توانست، از چشمه روان مس ببرد، ولی مأموریت یافت که از آن خانه بسازد نه وسیله کشتار جمعی, این نشان می دهد که تمدّن در خونریزی نیست، تمدّن در سایه وحدت و محبّت و اُنس حاصل می شود. نمونه دیگری هم که باز قرآن کریم در این زمینه مطرح می کند این است که در بحث های اخلاقی و معنوی به ما فرمودند: «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ» دعا اسلحه است، دعای انسان وارسته مستجاب می شود؛ اما آیا این دعا به صورت نفرین باشد یا به صورت درخواست هدایت, درخواست محبّت, درخواست عنایت باشد, اگر آهن خام را در دست داوُد نرم کرد، لکن داود مأمور شد از آن زره ببافد و اگر چشمه مس را برای سلیمان(سلام الله علیه) روان کرد، ولی سلیمان(سلام الله علیه) مأمور شد از آن دیگ و مانند آن بسازد، جریان «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ» هم چنین است. دعا اسلحه مؤمن است، طبق روایات ما؛ اما وقتی باز می کند می فرماید: «الدُّعَاءُ تُرْسُ الْمُؤْمِنِ»؛ یعنی او سلاح دفاعی دارد، مؤمن به جای اینکه از دعا، نفرین استفاده کند؛ یعنی سخن از براندازی و مانند آن به میان بیاورد، سخن از حفظ جان یک ملت, حفظ ناموس یک ملت و مانند آن مطرح می کند: «الدُّعَاءُ تُرْسُ الْمُؤْمِنِ» این سپر مؤمن است. اساس این بحث چه آن آیات, چه این روایات نشان می دهد که جامعه را عقل و محبّت اداره می کند، جهل علمی و جهالت عملی مزاحم تمدن جامعه است، جامعه ای متمدن خواهد بود که عقلانیتش و محبتش در سایه رهبری های انبیای عظام به حدّ نصاب خود برسد و در سایه محبت و وِداد و عقلانیت جامعه را متمدن کند که امیدواریم ملت اسلامی ما طعم تمدّن دینی را بچشد که نه بیگانه ای در اینجا طمع کند و نه آشنایی برنجد. من مجدداً مقدم همه شما دانشمندان را گرامی می دارم از برگزارکنندگان این همایش هم حق شناسی می کنیم، از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم به همه شما خیر دنیا و آخرت مرحمت کند! «غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
دوشنبه ، ۲۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرنامه دانشجویان ایران]
[مشاهده در: www.iusnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
آیت الله جوادی آملی: تمدن از محبت انسان ها به یکدیگر بدست می آید
آیت الله جوادی آملی تمدن از محبت انسان ها به یکدیگر بدست می آید شهرری ـ ایرنا ـ آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت تمدن در خون ریزی بدست نمی آید بلکه از محبت انسان ها به یکدیگر حاصل می شود به گزارش ایرنا این مرجع تقلید روز پنجشنبه در پیام تصویری به همایش تمدن نوینماجرای هتک حرمت به درس آیت الله جوادی آملی کذب محض است
یکی از طلاب قبل از شروع درس خدمت حضرت آیت الله جوادی آملی می رسند و با حفظ احترام ماجرای هتک حرمت به طلاب در مسجد اعظم را برای ایشان تعریف می کند و چون این صحبتها طولانی می شود و وقت درس به پایان می رسد باعث می شود که درس ایشان برگزار نشود همچنین شاهدان ماجرا تعریف می کنند زمنگرانی آیت الله جوادی آملی از تحریف مباهله
نگرانی آیت الله جوادی آملی از تحریف مباهله حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که بحث کلام باید به عنوان دروس اصلی حوزه قرار بگیرد گفتند برخی علمای اهل سنت تلاش کرده اند تا حضور علی ع را در مباهله کتمان کنند باید حوزههای علمیه این را فریاد بزند خبرگزاری حوزه حضرت آیتچرا آیت الله جوادی آملی دیروز کلاس درس خود را تعطیل کرد؟
چرا آیت الله جوادی آملی دیروز کلاس درس خود را تعطیل کرد سیاست > احزاب و شخصیتها - اعتماد نوشت مخالفان برجام در قم همه تلاش خود را به کار بستهاند تا بگویند مراجع مخالف برجام هستند اما علمای قم نامه مینویسند و در درسهای خود چیز دیگری میگویند و حتی حاضر نیستند پذآیت الله جوادی آملی:کعبه در اسارت است
آیت الله جوادی آملی گفت مسلمانان اعم از حوزویان و دانشگاهیان باید به این فکر باشند که حرمین از دست آل سعود آزاد شده و بین المللی شود به گزارش ایسنا این مرجع تقلید در دیدار وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که طبق گفته های صورت گرفته مبنی بر اینکه کعبه در اختیار سلطاننگرانی آیت الله جوادی آملی از تحریف مباهله |اخبار ایران و جهان
نگرانی آیت الله جوادی آملی از تحریف مباهله حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که بحث کلام باید به عنوان دروس اصلی حوزه قرار بگیرد گفتند برخی علمای اهل سنت تلاش کرده اند تا حضور علی ع را در مباهله کتمان کنند باید حوزههای علمیه این را فریاد بزند کد خبر ۵۳۷۱۱۷ تاریخ انتآیتالله جوادی آملی: محرم و صفر بهترین فرصت برای تبلیغ قرآن است
آیتالله جوادی آملی محرم و صفر بهترین فرصت برای تبلیغ قرآن استمفسر قرآن کریم گفت محرم و صفر بهترین فرصت برای تبلیغ قرآن است بنابراین باید سعی کنیم از این فرصت استفاده کرده و در زمینه تبلیغ قرآن گام برداریم به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امبرگزای همایش ملیتمدن نوین اسلامی
به گزارش ایران اسلامی همایش ملی "تمدن نوین اسلامی" در دانشگاه شاهد برگزار می شود چیستی مفهومی مبانی ابعاد و ویژگی ها چرایی ضرورت امکان مطلوبیت و چگونگی الگوها فرآیندها و روش ها از محورهای این همایش علمی است در افتتاحیه این همایش پیام آیت الله جوادی آملیآیت الله جوادی آملی: اختلاس است و سوءمدیریت کمر نظام را شکسته اند
این مرجع تقلید اظهار داشت ۱۰ درصد از منابع دنیا در کشور ما قرار دارد ولی متاسفانه این اختلاس ها ضربه زیادی را به مردم و کشور وارد کرده استبه گزارش "منبری ها" آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم ضمن انتقاد از عملکرد حکومت عربآیت الله جوادی آملی: اختلاس و سوء مدیریت کمر نظام را شکسته اند
پایگاه خبری علت آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید به موضوع اختلاس ها در کشور اشاره کرد و گفت مشکلاتی به مملکت ما ضربه وارد کرده که نخست اختلاس است و دیگری سوء مدیریت که اینها کمر نظام را شکسته اند به گزارش انتخاب این مرجع تقلید روز پنجشنبه در دیدار شهردار و … پایگ-
گوناگون
پربازدیدترینها